ВИХОВНА ГОДИНА на тему: «ЩАСТЯ… ЯКЕ ВОНО?»

Про матеріал
ВИХОВНА ГОДИНА на тему: «ЩАСТЯ… ЯКЕ ВОНО?» Слово вчителя. Чи знайдеться у світі хоч одна людина, яка б не мріяла про щастя? Але що таке щастя? Що таке задоволення? На виховній годині ми спробуємо з’ясувати, що означають ці поняття і яка різниця між ними. Наведу деякі з думок мудреців минулого про щастя. Демокріт писав: "Щастя і горе – це справа душі". Піфагорові належать слова: "Знай, що люди – самі причина своїх страждань". Учень. Мова піде про те, що передумови успіху, задоволення і щастя закладені в нас самих, а тому навряд чи можна бути щасливим, не докладаючи жодних зусиль. Задоволення і щастя – це почуття внутрішнього блаженства і радості. Але яка ж різниця між ними?
Перегляд файлу

ВИХОВНА ГОДИНА

на тему:

«ЩАСТЯ… ЯКЕ ВОНО?»

 

Слово вчителя. Чи знайдеться у світі хоч одна людина, яка б не мріяла про щастя? Але що таке щастя? Що таке задоволення? На виховній годині ми спробуємо з’ясувати, що означають ці поняття і яка різниця між ними. Наведу деякі з думок мудреців минулого про щастя. Демокріт писав: "Щастя і горе – це справа душі". Піфагорові належать слова: "Знай, що люди – самі причина своїх страждань".

 

Учень. Мова піде про те, що передумови успіху, задоволення і щастя закладені в нас самих, а тому навряд чи можна бути щасливим, не докладаючи жодних зусиль. Задоволення і щастя – це почуття внутрішнього блаженства і радості. Але яка ж різниця між ними? Перша відмінність полягає в тривалості внутрішнього переживання. Ми кажемо: «Тоді я був задоволений життям» або «Це була найщасливіша мить». У першому разі мова йде про тривалий період, у другому – про короткочасний. Друга відмінність полягає в інтенсивності переживання. Задоволення – стан, який може тривати довго. Йому властиві гарний настрій, урівноваженість, відсутність труднощів, страху і несприятливих умов. Щастя ж переживається більш інтенсивно. Можна зробити висновок, що щастя – це інтенсивне відчуття радості, яке ми відчуваємо при переході від менш досконалого до більш досконалого. Наприклад, уявіть людину, яка під час війни перебуває в    Концентраційному таборі далеко від рідних, зазнаючи нестерпних моральних і фізичних страждань. Неділя. В’язень уявляє собі, яке то щастя сидіти вдома у колі сім’ї за недільним обідом. І от його мрія здійснюється. Він повернувся додому і відчуває найбільше щастя. Поступово це відчуття стає не таким гострим, переходить у втіху, спокій, тобто задоволення. Та хіба це означає, що людина втратила почуття щастя? Або інший приклад: у подружжя народилася дитина, на яку чекали з радістю. Одного дня дитина небезпечно захворіла. Її відвезли до лікарні. Лікарі не залишають батькам надії. Жахливий відчай. Але приречена дитина все-таки одужує. Її повернення до життя означає для обох батьків найщасливіші хвилини. Уникнути небезпеки значить теж бути щасливим.

Учень. Іноді люди називають щастям або нещастям зовнішні події, які трапляються з ними. Тільки від нас залежить, як використати можливості, що надає нам життя. Крилата мудрість учить: «Щасливий випадок допоможе лише тому, хто добре підготовлений до нього». Уявімо двох юнаків з однаковою освітою і кваліфікацією, які прийшли працювати на підприємство. Один з них багато років вивчав іноземні мови, а другий вважав це зайвим. Коли на підприємство приїжджали закордонні замовники, керівництво використовувало знання мов першого з юнаків, запрошувало його на переговори. І коли одного дня виникла потреба послати фахівця із знанням іноземних мов на тимчасову роботу за кордон, перший, не зважаючи на молодий вік, був обраний. Чи міг другий вважати, що його колезі пощастило? Адже цією нагодою міг скористатися лише той, хто був до неї готовий.

Учень. Блессінгтон говорив: «Щастя полягає не в тому, щоб багато мати, а в тому, щоб вдовольнитися малим». Стародавній філософ Сенека сказав: «Щасливий не той, кого інші вважають щасливим, а той, хто сам себе таким вважає». Розвинемо цю думку: хоч би й тисячі людей вважали вас щасливим, вирішальне значення має лише те, чи ви самі відчуваєте себе щасливим. Тому багато людей помиляється, коли заздрять іншим. Як приклад можна навести твір «Скарб» Олекси Стороженка.

«Частенько чуєш, люди кажуть: отой щасливий. Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю. Зовуть щасливими і тих , що увесь вік свій нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що в них є і чого їм треба. Зовуть і скупого щасливим, бо в його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рюбко на ланцюгу, ніякої користі з них не має – і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідолахи. Ні, панове, по-моєму, той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав, - той, кого Господь благословив на добрі діла, що розкинулися вони по світу, як розрослася пшениця на добре виораній ниві. Нагодує вона і пахаря, і його сусідів, попаде од неї скибка і старцеві в торбу. Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що і другого нагодує і заспокоїть, бо в такого і душа буде не голодна».

Учень. Німецький письменник Рудольф Пресбер писав: «Щастя – це слово, яким ми позначаємо те, чого досягли інші». «Щастя і нещастя приходять з нашої вини», - вважав китайський філософ Мен Цзи. Чи багато знайдеться охочих повірити в це твердження? Звичайно, це не стосується, скажімо, смерті близької людини, тілесних ушкоджень або інших подібних речей. Але каліцтво, викликане необережною їздою на мотоциклі чи автомобілі, - це нещастя, у якому винна сама людина.

Учень. Зрозумівши, що без власних зусиль не можна досягти ні успіхів, ні щастя та задоволення, ми зробимо перший крок до здійснення наших прагнень. Той, хто не усвідомлює цього, все життя чекатиме хвилини, коли доля подарує йому щастя, замість того, щоб зосередити всі зусилля на досягненні якоїсь мети і досягти її. Чим вища поставлена мета, тим більших зусиль і самообмеження коштуватиме її досягнення. А чи знаєте ви щасливих людей, яким щастя звалилося з неба? Той, хто має талант співака чи скрипаля, ніколи не стане артистом, якщо не присвятить багато годин щоденним вправам зі співу чи грі на скрипці. Трапляються талановиті люди, які вважають себе ошуканими. Вони переконані, що мають не менші здібності, ніж їх відомий колега. Вони знають його особисто, можливо, навіть училися разом. Проте їм бракувало наполегливості і старанності, аби розвинути свої здібності. Та звинувачують вони не себе, а всіх і все довкола. Перевірте, чи не припускалися й ви подібної помилки, вважаючи винними у своїх невдачах тільки інших. Це також ознака нездатності досягти мети.

Учень. Одне з найважливіших джерел щастя – працювати й жити для інших. Той, хто живе лише для себе, не знає, яка втіха дарувати іншим радість, добрий настрій. Ми плануємо багато чого в житті – роботу, навчання, читання. Можна було б планувати і радість. Бо не варто скаржитись, що життя – це буденна рутина, що в ньому нема нічого прекрасного, не зробивши нічого для того, щоб воно стало веселішим. Скажемо конкретніше. Не витрачайте свого вільного часу на буденні справи, а плануйте у тижневому розпорядку розваги. Наприклад, у вас є гарні знайомі, з якими вам приємно кудись піти або яких ви любите запрошувати до себе. Покладіть собі зустрічатися з ними хоч раз на місяць.

Учень. Кожна людина має своє уявлення про найдоцільніше використання вільного часу. Багато  людей прагне зробити своє життя змістовним. Декому ж подобається цілісінький день лежати на дивані. Не дивно, що таким людям завжди нудно. Що ж їм порадити? Необхідно збагнути, що час – надзвичайна цінність. Відомо, що проживши 72 роки, людина на сон витрачає 22 роки, на працю – 10, на харчування – 6. Склавши 3 цифри, одержимо число 38. А на що йде решта – 34 роки? Це вже залежить від кожної людини. В тому, як хто ним розпоряджається, і криється причина того, що одні люди за життя встигають зробити так багато, а інші – так мало. Норберт Вінер, основоположник кібернетики, присвятив вільні години своїй ідеї. Коли ж його почали вихваляти, він заперечив це, сказавши, що якби будь-хто інший усі вечори, суботи і неділі віддавав роботі так, як він, то зміг би зробити те саме. Якщо протягом 50 років людина буде просто тинятися по 2 години щодня, то даремно витрачений час за цей період становитиме 36500 годин, більше ніж 4 роки. Отже, час потрібно цінувати.

Учень. Ніхто з нас не застрахований від тяжких ударів долі. Найкращою підтримкою на такий випадок є хороша атмосфера у сім’ї, добрі стосунки з друзями. Підтримка близьких допомагає долати найважчі кризи, що не під силу самотній людині. Про це варто пам’ятати і тому, хто прагне покладатися тільки на себе і нехтує стосунками з іншими людьми. Глибокий смисл мають наші прислів’я: «Поділена біда – півбіди», «Поділена радість – подвійна радість». Якщо ви наодинці переживаєте прекрасні враження від природи чи концерту, ваші відчуття будуть біднішими, ніж тоді, коли ви розділите їх з близькою людиною. Тому рекомендуємо вам розширювати коло своїх інтересів разом із знайомими і друзями.

Учитель. Вдома ви мали змогу подумати над захистом формул щастя. До якого ж висновку ви прийшли, ми зараз почуємо. Отже, формула 1.

Учень. «Найщасливіша та людина, яка потрібна всім»

Щастя – у твоїй необхідності людям. Це істина, яку важко заперечити. Жити для інших – з цього починається найпрекрасніша з життєвих філософій. Звичайно, є люди, які дуже полюбляють скаржитись, багато говорять про свої переживання, перекладаючи свій тягар на оточуючих. Вони завжди нещасні. Але є й інші. Наші болі і тривоги вони розділяють щиро, завжди приходять на допомогу тоді, коли трапляється лихо, і вони щасливі, бо не самотні, бо гарні душею. «Найщасливіша людина та, яка дає щастя більшій кількості людей» (Дідро).

Учень Формула 2.

«Щастя – у праці»

Не кожного разу праця може приносити щастя. Існує прикарпатська легенда, в якій від розгніваного пана майстер за кожне наступне вирізьблене ним крісло  вимагає подвійну платню і так пояснює: «Стіл і одне крісло буде мені цікаво й приємно вирізьблювати, бо я ще такого не робив. Цікаво добирати візерунки, чекати, що з того вийде, переживати. Друге крісло дається мені важче, бо я вже цю роботу знаю. Третє якось домучу… а четверте. Коли я вирізьблю такий самий візерунок на четвертому кріслі, то зненавиджу і різьбу, і себе, і все на світі». Кожна людина з різними мірками підходить до однієї й тієї роботи. З цього приводу ще одна притча.

Працювали на будівництві 3 робітники. Виконували одну й ту ж роботу. А на питання: «Що ви робите?» - відповіли по-різному.

-         Тягаю каміння, - сказав один.

 

-         Заробляю на кусень хліба, - промовив другий.

 

-         Будую храм, - була відповідь третього.

 

Хто може відчути радість від своєї праці? Звичайно, не той, для кого праця – важкий тягар, повинність і примусовість. А той, хто з радісним трепетом очікує кінцевої мети.

Учень. Формула 3.

«Щастя, коли маєш багато грошей»

Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей? Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згниє… Хіба цей страх може бути сумісний із щастям? Звичайно, гроші потрібні, але не вони основне, і не в них щастя. Тому що «ліпше добре ім’я за багатство велике, і ліпша милість за срібло і золото» (Із приповістей Соломонових).

Учень. Формула 4.

«Щастя в коханні»

Не так просто серед велелюддя знайти його –єдиного, або її – єдину. А якщо це вдається, хіба це не щастя? Взаємне, велике, чисте кохання – це вершина, якої прагне багато хто. І якщо вона досягнута, більшого щастя й не треба.

Учень. Формула 5.

«Якщо хочеш бути щасливим – будь ним»

Чи буде людина щасливою, залежить від неї самої. Як важко нам буває іноді зрозуміти просту істину про те, що щастя – це гойдалка між тим, що в нас є, і тим, що намагаємось мати. Яку б вагу ми не мали, але якщо те, що намагаємось мати, більше по вазі, то ми залишимось внизу, незадоволені всім. Щастя залежить від нашого рівня домагань.

Учитель.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ

«ЧИ ВМІЄТЕ ВИ БУТИ ЩАСЛИВИМ?»

У кожного в житті бувають моменти, коли відчуваєш себе щасливим. Бувають і інші, коли ти ненавидиш весь світ. А до якої категорії відноситесь ви?

1. Коли ви задумуєтесь над своїм минулим життям, то приходите до висновку, що:

А. Все було скоріше погано, чим добре.

Б. Все було скоріше добре, чим погано.

В. Все було дуже-дуже добре.

2. В кінці дня як завжди ви…

А.Не задоволені собою.

Б. Вважаєте, що день міг пройти краще.

В. Дуже задоволені собою.

3. Коли дивитесь у дзеркало, думаєте:

А. Боже, який жах.

Б. А що, і зовсім непогано.

В. Все добре.

4. Якщо ви дізнаєтесь про великий виграш когось із знайомих:

А. «Ну, мені ніколи не пощастить

Б. «Ех, і чому це не я?»

В. «Нічого, одного разу пощастить і мені».

5. Якщо ви чуєте по радіо, дізнаєтесь із газет про якісь погані новини, кажете собі:

А. «Ось так одного разу буде і зі мною»

Б. «На щастя, мене ця біда обійшла»

В. «Ці репортери навмисне перебільшують».

6. Коли просинаєтесь вранці, частіше за все:

А. Ні про що не хочеться думати

Б. Зважуєте, що відбудеться цього дня

В. Задоволені, що розпочався новий день і можуть бути нові несподіванки

7. Думаєте про своїх друзів:

А. Вони не настільки цікаві, як хотілось би

Б. Звичайно, у них є недоліки, але вони цілком нормальні

В. Дуже гарні люди

8. Порівнюючи себе з іншими, ви відчуваєте, що:

А. Вас недооцінюють

Б. Що ви не гірші за інших

В. Є лідером, і це визнають усі.

9. Якщо ваша вага збільшилась на 4-5 кг.:

А. Панікуєте

Б. Вважаєте, що в цьому нічого особливого

В. Зразу ж займаєтесь фізичними вправами і переходите на дієту

10. Якщо у вас поганий настрій:

А. Проклинаєте долю

Б. Знаєте, що поганий настрій мине

В. Намагаєтесь зайнятися приємним.

ПІДРАХУНОК БАЛІВ

Кожна відповідь «А» - 0 балів, «Б» - 1 бал, «В» - 2 бали.

РЕЗУЛЬТАТИ

17-20 балів. Ви настільки щаслива людина, аж не віриться, що таке можливо. Радієте життю, не звертаючи уваги на неприємності і життєві негаразди. Людина ви життєрадісна, подобаєтесь оточуючим своїм оптимізмом, але… Чи не дуже поверхово ви ставитесь до того, що відбувається?

13-16 балів. Мабуть, ви оптимально щаслива людина, і радості у вашому житті більше, ніж суму. Ви добрий, холоднокровний, у вас тверезий склад розуму і легкий характер. Не панікуєте, зіштовхуючись з труднощами. Оточуючим з вами зручно.

8-12 балів. Щастя і нещастя для вас виражені відомою формулою «50/50». Якщо ви хочете відчувати більше щастя, намагайтесь не звертати уваги на труднощі, зустрічати їх стійко, користуватись допомогою друзів, не залишати їх у біді.

0-7 балів. Ви звикли на все дивитись крізь чорні окуляри, вважаєте, що доля підготувала вам одні нещастя. А чи потрібно так думати? Намагайтесь більше часу проводити у компанії веселих, оптимістичних людей. Гарно було б знайти улюблене заняття, хобі.

Заключне слово вчителя.

А зараз декілька порад, як долати стреси і похмурий настрій.

1. Без сумніву, сміх – один із методів позбавитись похмурих думок і поганого настрою.

2. Інший засіб від роздратування і злості – інтенсивне фізичне навантаження.

3.Коли нас починають опановувати негативні емоції, треба примусити себе згадати приємні речі.

4. Пам’ятайте, що завжди, якщо ми хочемо, можемо подолати перешкоди.

5. Будемо робити відповідні висновки з помилок, яких ми припускалися, аби уникнути їх у майбутньому.

6.Мудрість: умійте радіти дрібницям.

     І нарешті, «Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку», - так писав Омар Хайям. Тож нехай вам щастить скрізь і у всьому.

 

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 11 клас, Виховна робота
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
1483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку