Виступ "Фінансова грамотність дітей. Як навчити їх жити «по кишені"

Про матеріал
Матеріал допоможе батькам з'ясувати питання про те, коли почати та як навчити фінансової грамотності дітей.
Перегляд файлу

 

Тема. Фінансова грамотність дітей. Як навчити їх жити «по кишені».

         Фінансова освіта для дітей є важливою навичкою для орієнтації в сучасному складному фінансовому середовищі. Так само як ми вчимо наших дітей читати та писати, передача фінансових знань має вирішальне значення для підготовки їх до успішного майбутнього. Початок фінансової освіти в ранньому віці може сформувати ставлення вашої дитини до грошей і допомогти їй розвинути розумні звички витрачати та заощаджувати кошти, які залишаться на все життя. Найкраще починати знайомити  з простими фінансовими поняттями, як тільки вони виявляють цікавість до грошей. Часто це відбувається у віці п’яти-шести років.
       Прищеплення важливості заощаджень з раннього віку не лише готує дітей до майбутньої фінансової відповідальності, але й вчить їх самодисципліні та відкладеному задоволенню. Чим раніше дитина навчиться заощаджувати, тим більш природною ця звичка стане в міру дорослішання.
          Навчання дітей про гроші повинно починатися з простих  правил:

  • Витрачання: Показуйте, що за гроші можна купити різні речі, але їх кількість обмежена. Це допоможе дітям розуміти, що кожен вибір витрати – це рішення.
  • Заощадження: Заохочуйте дітей заощаджувати гроші (наприклад, у скриньку) для майбутніх покупок. Це вчить їх плануванню та відтермінуванню задоволення.
  •  Віддавання:  Навчити дитину заробляти гроші і правильно їх витрачати дуже важливо. Але не менш важливо навчити дитину жертвувати гроші на благодійність.  Це виховує у дітей відчуття емпатії та розуміння важливості допомоги. Дозвольте дитині самій вибрати вид благодійності, на який вона захоче витратити свої гроші. Вона може пожертвувати гроші на ЗСУ, у фонд захисту тварин, або на будь-яку іншу корисну мету.

          В якому віці можна розпочати фінансове планування.

Починайте знайомити дитину з основними термінами та поняттями відповідно до рівня розвитку. Ось деякі вікові фінансові поняття, на які варто звернути увагу:


Вік від шести до десяти років.

 У цьому віці важливо пояснити дитині, що гроші мають властивість закінчуватись, і дуже важливо приймати мудрі рішення, тому що коли ти витратиш усі свої гроші, тобі вже нічого буде витрачати. У цьому віці діти повинні продовжувати практикуватись у використанні банок на заощадження, витрати та благодійність, а також установлювати фінансову мету, а батьки повинні почати залучати дитину до прийняття більш дорослих фінансових рішень.

1.Наприклад, поясніть їй, що причина, чому ви вибрали простий виноградний сік, полягає в тому, що він нічим не відрізняється за смаком, а коштує на 5 грн дешевше, ніж сік розрекламованої торгової марки. Або розкажіть їй про вигідні пропозиції, такі як купівля упаковки паперових рушників за нижчою ціною.

2. Дайте дитині в супермаркеті певну суму грошей, наприклад, 50 грн, і попросіть її вибрати на цю суму фрукти відповідно до ваших вимог. Так вона набуватиме досвід прийняття фінансових рішень.

                              Фінансова грамотність для підлітків

        Від одинадцяти до тринадцяти років поясніть, що чим більше відкладати, то швидше гроші капіталізуються. У цьому віці можете навчити накопичувати на довгострокові цілі.

       А ще розкажіть дитині про вдалі приклади капіталовкладень. У цьому віці, деякі мають власні картки і можуть планувати свій бюджет на місяць.

У підлітків важливо сформувати більш доросле та відповідальне ставлення до фінансів. Цей вік характеризується постійним бажанням щось купувати. Тому потрібно забезпечити сина чи доньку кишеньковими грошима, навчити грамотному розподілу бюджету, ведення обліку прибутків і витрат.

Як це зробити:

        Розкажіть про регулярні витрати. Підліток уже знає, звідки беруться гроші. Однак на тлі власних доходів зарплати батьків можуть здаватися йому космічними. Розкажіть про те, які щомісячні витрати є в сім'ї, включаючи придбання базових речей, продуктів харчування, оплату проїзду, комунальних платежів, і як це впливає на матеріальне становище сім'ї.  

        В основі фінансової грамотності для підлітків лежить уміння розподіляти бюджет. Рекомендують видавати на кишенькові витрати не щодня чи щотижня, а одразу на весь місяць. При цьому пояснюючи, що грошей має вистачити на вказаний термін. Тому  завдання  підлітка — правильно спланувати свої витрати. Якщо вони закінчаться раніше визначеного терміну, не спішіть поповнювати їх суму, а розкажіть про відповідальність. Якщо випадок повториться, спробуйте на певний термін позбавити дітей кишенькових грошей.

 Навчіть планування.  Дитину треба залучати до складання сімейного бюджету.Таким чином вона зможе краще розуміти матеріальне становище сім'ї, офіційно включити до списку витрат свої кишенькові гроші та побачити, як ця сума позначається на матеріальному становищі сім'ї. Також можна разом складати списки покупок, вибудовуючи їх за пріоритетністю.
Не поспішайте лаяти за нерозумні витрати. Одним із найефективніших методів виховання фінансової грамотності дитини є метод проб та помилок. Він полягає в отриманні життєвого досвіду, на якому базуватимуться всі наступні витрати.  
Залучайте до фінансових питань у звичайному житті. Нехай син чи донька самостійно ходить за продуктами, розплачується у кафе тощо. Попросіть допомоги у виборі побутової техніки, порівняти ціни, вивчити відгуки та ін.

 Фінансова грамотність для старшокласників
У період від чотирнадцяти до вісімнадцяти років розкажіть, що найвигідніше капіталовкладення у власну освіту. Разом вивчіть питання, де можна  навчатися за рахунок державного фінансування, за яких умов навчання буде платним. Словом, дитина має знати про різні можливості навчання та саморозвитку. І спробувати зібрати на це певну суму. Має розуміти, скільки навчання може коштувати батькам і як це співвідноситься до інших речей.

Поради дорослим, як правильно формувати фінансову поведінку  дитини

  • Обговорюйте те, що купуєте. Діти мають знати, що є необхідністю       (наприклад, теплі чоботи на зиму), що є інвестицією у розвиток та майбутнє (заняття спортом, книжки, курси тощо), а що швидкоплинним бажанням (додаткова шоколадка, скажімо).
  • Робіть дитину повноцінним учасником процесу, де використовуються гроші. В магазині пояснюйте, наприклад, на морозиві, скільки пачок можна придбати на 15 чи 100 гривень. В таксі – що таке онлайн-оплата або скільки потрібно працювати батькам на те, щоб сплатити одну поїздку. Разом рахуйте витрати на відпочинок або сплату за комунальні послуги. Покажіть дитині, як порівнювати ціни, шукати знижки та розрізняти бажання і потреби. Використовуйте приклади з повсякденного життя — візьміть дитину в магазин і поясніть, чому ви обираєте певні продукти, а не інші, наголошуючи на співвідношенні ціни та якості. 
  • Поступово навантажуйте практичними завданнями. Наприклад, спочатку дитина робить покупки лише з вами, потім ходить самостійно з чітким переліком та конкретною сумою грошей, згодом має сама розрахувати, скільки й чого можна придбати на певну суму.
  • Учіть робити вибір та відчувати радість і від спонтанної покупки, і від відкладеної в часі, коли дитина накопичує. Аналізуйте вибір разом з дитиною, щоби показати переваги тієї чи іншої дії.
  • Вчіть накопичувати. Розказуйте, на що збираєте гроші ви, скільки на це потрібно витратити часу та зусиль. Показуйте, як працює звичайне зберігання грошей у банці та як діє депозит.
  • Розказуйте про свою роботу, чому вона цінна, навіть якщо ви проводите час вдома за ноутбуком, а не на виробництві чи в офісі. Цінуйте свій час, показуйте вміння, пояснюйте дитині залежність між витраченим часом, наявністю навичок та отриманням грошей.
  • Зробіть персональну банківську картку. В українських банках є можливість відкрити картку юніора, яка буде прив'язана до облікового запису батьків. Таким чином, ви зможете навчити підлітка відповідальному поводженню з фінансами, при цьому відстежуючи його витрати.
  • Грайте у фінансові настільні ігри, читайте дитячі книжки про гроші. Це розвиває фінансове мислення. Ігри та книжки показують, як працює банк, що є зарплата, штрафи тощо. І найголовніше вони вчать взаємодії з іншими учасниками, які мають інші цілі в оперуванні грошима.

Перелік книг:  

 

     Для формування фінансової грамотності молодших школярів — «Пес на ім'я Мані» Бодо Шефера. Головними героями книги є дівчинка Кіра та пес породи лабрадор, який вчить її правильно розпоряджатися грошима.  

     «Фінанси для початківців», Едді Рейнолдс. Цей підручник із фінансової грамотності для дітей допоможе отримати корисні знання у грошовій сфері. У ньому використовуються цікаві факти та описуються реальні ситуації, на прикладі яких автор розповідає про способи заробітку, такі поняття, як кредитування, інвестиції та ін. Призначена для юних читачів віком від 8 років.

     «Багатий тато, бідний тато», Роберт Кійосакі. Справжній бестселер світової литератури. Автор описує психологію та ставлення до фінансів людей різного достатку.

     «Мої гроші». Про те як грамотно витрачати , заробляти і заощаджувати кошти ( для дітей 7 -13р)


     « Як перетворити 100 доларів на мільйон».

Для дітей 12 – 16 років та батьків. Школярі дізнаються відповіді на такі питання:  чому мати гроші — це круто та яка з них користь;  як мислить мільйонер і чим він вирізняється серед інших;  як встановити свою фінансову ціль; як віднайти та влаштуватися на роботу;

     Любомир Остапів « Малюк та бюджет» ( для батьків)

Для дорослих спеціально записано розмови з українськими батьками різного достатку, які діляться власним досвідом і знаннями щодо фінансової освіти.

     Рон Лібер « Як говорити з дітьми про гроші»

( для підлітків і батьків)

     Кіра Вермонд « Таємне життя грошей»

( для дітей 6 – 12 років)

Як впливає на наше життя готівка, чому всі ганяються за цими папірцями, для чого потрібні кредитки, чому дорослі почувають себе нещасними без грошей, як заощаджувати кошти, для чого потрібні інвестиції

     «Книга юного підприємця.» Сергій Біденко І. Золотаревич

   9 детальних планів своєї справи для підлітків.  Автори покроково розкажуть, як:придумати бізнес-ідею та скласти бізнес-план; зібрати власний капітал чи взяти кредит у батьків;  знайти партнера чи сформувати комадну; вибрати нішу для своєї справи;  створити інтернет-магазин, вирощувати зелень та овочі, доглядати за тваринами, надавати клінінгові послуги та багато інших варіантів бізнесу;

     «Бізнесмаги. Як стати справжнім чарівником.»

Сергій Щербаков, Наталія Щербакова

Для дітей 7-14 років

               

  • Грайте у «Монополію». Одна з найпопулярніших ігор із фінансової грамотності для школярів. Вона є не тільки захоплюючою, а й корисною у плані розвитку економічного мислення, уважності, цілеспрямованості.

                       Для підлітків ігри «Антимонополія» та «Мільйонер».

Чи платити за хатню роботу чи хороші оцінки?

 Не можна платити дітям за три речі :

  1. Прибирання вдома. Миття посуду.
  2. За хороші оцінки.
  3. За хорошу поведінку.

 Все про кишенькові гроші

Почнімо з бази — що взагалі таке кишенькові гроші?

Це гроші, які дитина може витрачати на власний розсуд. Наприклад, батьки дають дитині на день 50 грн, з яких:

  • 20 грн на проїзд до школи;
  • 25 грн на шкільне харчування;
  • 5 грн — залишок, саме ця сума може вважатися кишеньковими грошима.

Коли починати давати гроші?

Найкраще тоді, коли дитина вміє писати, читати, рахувати, відрізняє номінали різних монет і банкнот. Орієнтовно це з 6-7 років. Важливо до того часу познайомити дитину з грошима, регулярно вести розмови про гроші, пояснювати мотивацію під час купівлі.

Наприклад, напередодні дня народження дитини варто поговорити те, що вона вже досягла віку для отримання “своїх” грошей, озвучити основні правила, принципи та обмеження: навіщо потрібні кишенькові гроші, коли і як дитина буде їх отримувати, на що їх можна витрачати і чого краще не робити.

Щороку з нагоди дня народження можна збільшувати суму. Похваліть дитину за успіхи, яких вдалося досягти за попередній рік, і зверніть увагу на те, що варто покращити в наступному. Звісно, все в максимально дружній атмосфері.

Як часто давати кишенькові гроші?

Дітям 6-8 років психологічно важко накопичувати. Вони отримують тільки найперший досвід, і його варто пережити разом. Рекомендація в цьому віці видавати дрібні кошти щодня.

  • З дітьми віком 9-12 років можна переходити на систему “раз на тиждень”, щоб привчати до планування витрат у довгостроковій перспективі.
  • Дітям старше 12 років — один-два рази на місяць для закріплення навички планування перед самостійним дорослим життям.

Важливий нюанс — плановість та стабільність. Якщо видача грошей відбувається раз на тиждень, хорошою ідеєю буде робити це увечері неділі. Якщо двічі на місяць, то орієнтир — 1 і 15 число (початок та середина місяця) або прив’язка до дат отримання зарплати батьків. Якщо раз на місяць — перші числа місяця.

 Батькам варто суворо дотримуватися часу видачі, відповідально ставитися до цієї практики, адже це показує дітям приклад серйозного ставлення до грошей.

Який має бути бюджет?

  1. Відповідно до можливостей батьків.
  2. Відповідно до місця проживання (місто чи село).
  3. Орієнтуючись на ціну того, що важливо для дитини (іграшки, солодощі). Дитина повинна мати можливість реально щось купити, зробивши накопичення.
  4. Загальноприйнята сума серед вашого кола знайомих.
  5. Залежно від віку дитини, з постійним поступальним збільшенням.

Навіть мінімальна сума — значно краще, ніж нічого.

А якщо дитина просить більше?

Якщо дитина просить більше і батьки можуть давати більше, обговоріть з дитиною її потреби і давайте більше. Нехай дитина вчиться ними оперувати.

Якщо батьки не можуть давати більше, чесно зізнайтеся дитині в цьому, визнайте право дитини хотіти більшого (це важливо! не оперуйте поняттями “багато хочеш”), наголосіть про важливість для дитини обрати професію, яка приноситиме і задоволення, і високі статки, обговоріть можливості трохи заробити (залежно від віку дитини).

Якщо вже мова зайшла про підробітки, то є важливий нюанс: кишенькові гроші повинні бути завжди як стабільний дохід дитини, незалежно від того, підробляє дитина чи ні, дає ще хтось із родичів дитині гроші чи ні. Кишенькові гроші дають стабільність, передбачуваність, можливість планувати.

Якщо дитині не вистачило грошей на запланований період, не поспішайте додавати. Спершу обговоріть альтернативи безплатних розваг замість платних, можливість прожити без кишенькових грошей до наступної видачі. Якщо фінансова допомога критично (підкреслюю: критично!) потрібна, позичте дитині гроші (особливо на перших порах набуття навичок управління грошима), відразу обговоріть умови повернення або перерахування за наступної видачі коштів.  Домовтеся, що це виняток і витрати потрібно планувати грамотно.

В якій формі — готівкою чи на картку?

Це залежить від віку дитини. Банки дозволяють відкрити картку для дитини з 6 років. Однак дітям до 10 років рекомендують давати лише готівку, бо гроші на картці для них ще занадто абстрактне поняття. З 10 років можна використовувати тільки картку, але це вже після особистого досвіду оперування готівкою.

Кишенькові гроші не варто використовувати як інструмент для маніпуляції та торгів ані з боку дитини, ані батьків. Видавати слід “просто так”, без прив’язки до оцінок, виконання домашніх обов’язків чи хорошої поведінки. Батькам краще сприймати кишенькові гроші як тренажер для набуття дітьми дуже важливих у нашому матеріальному світі навичок. ( експерт з фінансів Олена Шепель)

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 квітня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку