Вокальна терапія на уроках фортепіано

Про матеріал
Авторська робоча навчальна програма з інклюзії. "Вокальна терапія на уроках фортепіано в умовах війни". Початкова мистецька освіта елементарний підрівень.
Перегляд файлу

 

Торчинська дитяча музична школа

 

 

 

 

АВТОРСЬКА РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ІНКЛЮЗІІ

Напрямок:

«Вокальна терапія на уроках фортепіано в умовах війни»

 

 

 

 

Рівень: Початкова мистецька освіта

Підрівень: Елементарний

 Укладена: в  2023 році

 Укладач: Шевчук Світлана Сергіївна

 

 

Схвалена: протокол педради Торчинської ДМШ від­­­­­­­­­­ 06.09.2024р. №1


1.  Пояснювальна записка

 

 

Мистецтво, як складова культури, впливає на свідомість народу й збагачує духовність суспільства. Його природа – це творча діяльність, в якій втілюються прагнення людини змінювати світ на краще. Сьогодні існує різночитання щодо головного призначення мистецької школи. Сучасна мистецька школа це заклад, де особистість має можливість розвинути мистецькі здібності, набути початкових професійних, у тому числі виконавських, компетентностей, естетичного досвіду та ціннісних орієнтацій через активну мистецьку діяльність. Однак типові навчальні плани та робочі програми орієнтовані здебільшого тільки на підготовку до подальшого здобуття мистецької професії. Тому сучасна мистецька школа знову потребує відповіді на питання, для чого вона існує [3].

Мистецька школа провадить свою діяльність за такими напрямами позашкільної освіти:

-     художньо-естетичний, що забезпечує розвиток творчих здібностей, обдарувань та набуття здобувачами практичних навичок, оволодіння знаннями у сфері вітчизняної і світової культури та мистецтва;

-         мистецький, що забезпечує набуття здобувачами спеціальних мистецьких виконавських компетентностей у процесі активної мистецької діяльності [6].

Необхідним чинником модернізації мистецької освіти в Україні у контексті європейської інтеграції є наукове обгрунтування провідного педагогічного підходу щодо її оновлення та прогресивного розвитку. В якості такого визначено гуманно-естетичний підхід. Адже необхідність олюднення процесу навчання і виховання, утвердження в ньому культури ненасилля, визнання кожної особистості вищою соціальною цінністю, що сприяє створенню умов для становлення громадянина з високими моральними, інтелектуальними і фізичними якостями, виявилися досить актуальними в сучасній освітній парадигмі. Гуманізм передбачає високий рівень поваги однієї людини до іншої, усвідомлення самоцінності її як невід'ємної частини соціуму [7].

Реалізація гуманістичного підходу полягає в демократичному


та    людяному ставленні    до    дитини,    забезпеченні    їй     права     на вибір,   на    власну    гідність,    на    повагу, права бути такою, якою вона є, а не такою, якою хоче її бачити вчитель [1].

Гуманна педагогіка це та, яка може наблизити дитину до пізнання самої себе. Обов'язок учителя – дати радість пізнання. Нова демократична освітньо- педагогічна ідеологія передбачає переорієнтацію з інформаційного на проблемно-діяльнісний тип освіти. Сучасна мистецька освіта має активно використовувати поняття «гуманізм» і «естетична розвиненість» як найбільш актуальні [7].

На жаль, як в процесі отримання освіти, так і в сучасному житті взагалі, а останнім часом особливо через військову агресію та оголошення в Україні правового режиму воєнного стану, збільшуються нервово-психічні перевантаження. Як наслідок, в учнів зникає інтерес до навчання, з'являються ознаки посттравматичного стресового розладу, тривожні розлади, депресії, крайні прояви негативних емоцій від страху і паніки до агресивності та безсилля. У зв'язку з цим актуальним є питання пошуку нових засобів і методів зміцнення психічного та фізичного здоров'я молоді, розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи засобами мистецтва, мотивації до набуття спеціальних мистецьких компетентностей. На наш погляд, одним із таких засобів на уроках «сольного співу» у мистецькій школі є метод музичної терапії, а саме вокальна терапія. У багатьох країнах світу найбільше поширення музикотерапія набула як лікувальна педагогіка, лікувально-виховний метод [4].

Вокалотерапія нині є одним із найпопулярніших методів корекційної роботи, заснованої на контрольованому використанні співу під час лікування, профілактики та відновлення резервних сил організму. Заняття вокалотерапією зміцнюють дихальну систему і всі життєвоважливі органи людини, розвивають пам'ять, мислення, ритмічну координацію. Голос - це унікальний музичний «інструмент», даний людині самою природою. Власним співом (лікувальним звуковидобуванням) людина може впливати на хворий орган або систему, повертаючи в нього здорову вібрацію. Методи вокалотерапії використовуються для лікування та профілактики як фізичних, так і психічних розладів: неврозів, фобій, депресії, бронхіальної астми, головних болей та ін. [2].

Протягом     останніх     років     відбулися     та      відбуваються     зміни, які переорієнтувати сучасну школу у місце формування й


розвитку в учнів життєвих компетентностей, необхідних для успішного життя. Серед них виділяють вміння керувати своїми емоціями та застосовувати емоційний інтелект. Розгляд змісту та складових даної категорії, дав можливість визначити «емоційний інтелект учнів початкової школи» як феномен, в якому поєднуються інтелект та емоції учнів, що мають вплив на розуміння ними своїх і чужих емоцій через мистецтво, вміння їх висловлювати через виконання творчих завдань, розуміти свої почуття та почуття оточуючих завдяки мові різних видів мистецтв та комунікувати з ними.

Структура емоційного інтелекту учнів початкової школи передбачає формування наступних складових: мотиваційно-ціннісної, когнітивно- знаннєвої та творчо-рефлексивної. Саме його розвиток – прийнято вважати основою соціалізації учня [10].

Напрямок «вокальна терапія» на уроках навчальної дисципліни «сольний спів» у мистецькій школі має реалізувати завдання розвитку емоційного інтелекту шляхом прямого впливу на всі його складові, а також формування творчих здібностей, початкових професійних виконавських навичок через мистецьку діяльність.

 

 

Мета навчальної програми

 

 

Формування особистості на засадах гуманізму, розвиток творчих здібностей та художньо-естетичного смаку, спеціальних виконавських компетентностей, емоційного інтелекту засобами вокальної терапії з урахуванням індивідуального підходу, що забезпечує варіативний складник початкової мистецької освіти.


Завдання навчальної програми

 

 

        Емоційно-інтелектуальні:

-  розвиток мотивації у подоланні фізичних і психологічних стискувачів;

-    формування чутливості сприйняття художніх явищ і фортепіанних творів;

-      формування навичок розпізнавати емоції власні, інших людей, у музичному творі;

-         розвиток емоційної саморегуляції, емпатії.

 

 

        Творчо-виконавські:

-  розвиток співацького дихання за допомогою гри на фортепіано;

-  формування активної артикуляції та дикції;

-  набуття технічних навичок та звуковедення під час гри;

-  формування навички «чистого» інтонування;

-  розвиток музичного та образного мислення;

-  розвиток уяви, фантазії, креативності;

-  набуття навичок сценічної діяльності.

 

 

        Художньо-естетичні:

-  формування природного тембрального забарвлення звуку та голосу;

-  розуміння значення засобів музичної виразності у створенні художнього образу;

-  формування ціннісних орієнтацій засобами мистецтва;

-   формування художньо-естетичного смаку на взірцях національного та

світового музичного мистецтва.


Ефективність освітнього процесу залежить від таких чинників й умов:

        індивідуальний підхід, в т.ч. індивідуальний темп здобуття освіти,

        гуманно-естетичний підхід;

-  право вибору відповідно до інтересів та потреб здобувача,

-  комфортна атмосфера, що сприяє гармонізації фізичних і психологічних станів,

-     емоційне спілкування в освітньому середовищі з музичними творами та творчістю митців,

-  толерантно-партнерські взаємини на уроках,

-   співпраця учнів, батьків та вчителів у створенні короткострокових та довгострокових              мистецьких проєктів,

-  створення ситуації успіху при виконанні творчих завдань,

-  інноваційні форми та методи навчання.

 

 

Методичні засади викладання

 

Навчальна програма реалізується із застосуванням авторської методичної розробки Л.В.Мазур «Голос та інструмент, голос і дихання» («Voice& instrument,Voice&Breath») що інтегрує лікувально-терапевтичні та навчально-ігрові завдання початкової мистецької освіти для учнів з особливими освітніми потребами у контексті реалій сучасного життя.

Розробка створена на основі комплексного використання методів практичної психології, музичної терапії, досліджень співацького голосу, а також провідних класичних та сучасних методик вокального навчання, гри на фортепіано і музичного виховання.

Інноваційна методика впроваджується на засадах демократизації та гуманізації освіти, варіативності, індивідуального підходу, що реалізує курс європейської інтеграції України, спираючись на національні музичні традиції


та взірці світового мистецтва. Використання методики вимагає від викладача не тільки фахової компетентності зі спеціальності «Музичне мистецтво» (зокрема «вокальне» та «інструментальне» мистецтво) у напрямках «Культура і мистецтво», «Музична педагогіка», але й професійних знань і досвіду у галузях «Практична психологія», «Педагогічна психотерапія».

Мови викладання: українська.

Навчальна програма спирається на здобутки таких провідних досліджень і методик: дихальна гімнастика Стрельнікової, метод «Мандала» Дж. Келлог, метод гри звукового вібраційного «масажу», «Фізвокаліз» - оздоровча система А.Попова, методи музичної терапії В.Петрушина, методика Монтесорі, методика комплексного виховання піаністичної та емоційно- рухальної культури Д.Огороднова, резонансна теорія співу В.Морозова, дослідження співацього голосу Р.Юсона, методика навчання сольному співу (за італійською класичною школою) А.Менабені, методика співу у мовній позиції С.Рігса, методика постановки естрадного співу В.Малішави, комплексна вокальна техніка (CVT) К.Садолін (тільки для учнів, що почали навчання у віковий період після мутації голосу), асоціативна техніка вокалу І.Францескевич, фонопедичний метод розвитку гри В.Ємельянова.

 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

 

 

Освітній процес в межах робочої навчальної програми здійснюється у формі індивідуальних або групових (ансамбль) навчальних занять за очною або дистанційною формою навчання. Можливі й інші форми освітнього процесу із використанням можливостей позакласної роботи, такі як:

відвідування концертів, екскурсії, джем-сесії, віртуальні подорожі, перегляд вистав, долучення до перегляду концерту в дистанційному форматі, участь у творчих обмінах із професіоналами у галузі мистецтва.

Для реалізації завдань навчальної програми використовуються наступні методи і прийоми (класичні, іноваційні, адаптовані, авторські):

-  тестування (метод «мандал», «кольорова палітра станів», тест Люшера);

-   ігровий («Тональність емоцій», «Дзеркало», «Я у ролі», «Колір і звук»,


«Музичний діалог», «Дихальна гімнастика», «Я-вчитель»)

-  мовний (інтерв'ювання, бесіда, розповідь, пояснення, коментар);

-  слуховий (показ, спостереження, демонстрація виконавських прийомів);

-  наочний (зображення, схеми, слайди, відеоролики);

-  практичний (вправи, вокалізи, «музично-вібраційний масаж», фізвокаліз, музично-медитативні вправи, звукові-терапевтичні формули, опрацювання музичних творів);

-       аналітичний (порівняння та узагальнення, «забігання» вперед і

«повернення» до пройденого, делегування);

-      емоційний (накопичення художніх вражень, формування словника емоційних позначень, підбір асоціацій, мелодизація емоцій);

-           творчі («вокалографія», пластичне інтонування, імпровізація під час гри на ф-но, «вокальний портрет»);

-  методи дистанційного навчання (відеоконференції, інтерактивні дошки, аудіо-тренажери з віддаленим доступом, аудіо і відозаписи вправ, індивідуальне консультування через чати та е-мейл надсилання, інтерактивні домашні завдання, спільна робота викладача й учня з профільними онлайн- ресурсами)


Нормативний зміст, обсяг навчальної  дисципліни  та результати навчання

 

Зміст робочої навчальної програми систематизовано за навчальними модулями, кожен з яких передбачає формування певної частини

компетентностей, що стають основою для подальшого навчання та досягнення нормативних навчальних результатів.

Опанування нормативного змісту навчання за робочою програмою розраховано на 35 навчальних тижнів на рік (без урахування канікулярних періодів)

Мінімальний нормативний обсяг часу на опанування програми становить 70 годин на рік (2 год. занять на тиждень) згідно з освітньою програмою закладу.

Розподіл годин і змісту навчання за модулями викладач визначає самостійно, враховуючи індивідуальну траєкторію розвитку учня згідно з медичним висновком та заключенням лікарсько-консультативної комісії, забезпечуючи водночас досягнення ним конкретних нормативних результатів навчання, визначених у робочій навчальній програмі; фіксується викладачем в індивідуальному журналі моніторингу опанування нормативного змісту освіти на кожного учня окремо.

У зв’язку з оголошеним в Україні правовим режимом воєнного стану, враховуючи рекомендації Міністерства освіти і науки України щодо організації освітнього процесу у закладах освіти, з метою збереження життя і здоров’я учнів, педагогічних та інших працівників мистецьких шкіл Міністерство культури та інформаційної політики надає рекомендації щодо організації навчання в умовах відсутнього або обмеженого доступу до початкової мистецької освіти:

-    адаптувати освітні програми, зміст навчальних програм та орієнтовні результати навчання згідно з умовами, що склалися;

-  скасувати підсумкові контролі для учнів з особливими освітніми потребами [9].


Форми та засоби поточного і підсумкового контролю

 

 

Основними формами обліку успішності учнів на першому році навчання є поточний та підсумковий контроль.

Поточний контроль, як оцінювання прогресу учнів, що дає змогу адаптувати освітній процес, здійснюється викладачем самостійно та дозволяє відстежувати особистісний розвиток дитини з особливими освітніми потребами.

Для розвитку самооцінювальної діяльності можна використовувати портфоліо учнівських досягнень, в якому протягом певного часу накопичуються результати виконання різних завдань, що переконливо ілюструють індивідуальне зростання в розвитку дитини.

Оцінювання має ґрунтуватися на позитивному принципі, що передусім передбачає врахування рівня медичного витягу учнів, а не ступеня їхніх невдач.

Об'єктивність і точність оцінок забезпечуються такими критеріями:

-    якість знань (міцність, повнота, глибина, узагальненість, системність, дієвість);

-            сформованість ключових, загальнопредметних і предметних компетентностей, способів навчальної діяльності;

-        володіння досвідом елементарної творчої діяльності (частково- пошуковий і пошуковий рівні);

-   володіння досвідом емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу, до інших людей, до самого себе.

Індивідуальний підхід передбачає врахування індивідуальних особливостей, пізнавальних здібностей, темпу роботи учнів тощо.

Навчання, зазвичай, пов'язане як із успіхами, так і з помилками та невдачами, а отже, і з низькими оцінками. Тому оцінка здатна викликати в учня гострі переживання: радість, емоційне задоволення успіхом, сором за невдачу, внутрішній протест проти осуду тощо. Радість і задоволення досягненнями в навчанні підтримують мотивацію навчання, створюють позитивний емоційний фон у стосунках з учителем і однолітками. Почуття гіркоти, невдоволеність невдачами можуть спричинити


неусвідомлений конфлікт з оточенням, зниження самооцінки, зневіру, небажання вчитися. Так, оцінювання вчителем дитина не відносить до своєї діяльності, а сприймає як заохочення чи покарання, позитивне або негативне ставлення до неї.

Для ефективної реалізації мети і завдань навчальної програми за напрямком «Вокальна терапія на уроках фортепіано в умовах війни» на засадах гуманно-естетичного підходу - використувувати принцип безбального контролю.

Основними принципами безбального навчання є: критеріальність; пріоритет самооцінки; безперервність; гнучкість і варіативність інструментарію оцінки; поєднання якісної та кількісної складових оцінки; природність процесу контролю та оцінки.

Одним із завдань безбального навчання є формування в учнів навичок самостійного оцінювання результатів власної навчальної діяльності. Важливою умовою формування таких навчальних дій є дотримання такої послідовності: спочатку учень сам оцінює свою роботу, а потім робота оцінюється вчителем. Таким чином, внутрішня самооцінка повинна передувати зовнішній. Це дозволить дитині побачити, що будь-яка навчальна робота виконується, в першу чергу, для себе, а не для вчителя. Дотримання вказаної послідовності оцінювання допоможе в майбутньому сформувати в учнів ціннісне ставлення до процесу і результату навчальної роботи.

Основною функцією самоконтролю і самооцінки учнів на даному етапі навчання є самостійне визначення власних потенційних можливостей, навчальних досягнень, а також усвідомлення проблем, необхідних для вирішення у процесі навчання [8].


Критерії оцінювання рівня досягнення результатів навчання

 

 

Навчальні досягнення учнів першого другого років навчання

підлягають вербальному оцінюванню. Для оцінювання пропонується система з чотирьох рівнів [5]:

 

 

«має значні успіхи» - високий рівень;

«демонструє помітний прогрес» - достатній рівень;

«досягає результату за допомогою викладача» - середній рівень;

«ще потребує уваги і допомоги» - початковий рівень

 

 

Перелік дидактичних засобів

 

 

Асоціативні ілюстрації «Rhythm Guide» (Musicnotes)

Відеозапис практичного семінару «Йога голоса та дихання» (1 год.) на YouTube (Л.Мазур)

Відеозапис вебінару («Voice& instrument, Voice&Breath» (30 хв.) на YouTube та слайди у форматі PDF (Л.Мазур)

Знакові схеми «Vocal Modes» (CVT)

Інтерактивні схеми «Вокальний та інструментальний апарат» із аудіопоясненнями на YouTube (Ю.Плугатарь)

Кольорові картки для Тесту Люшера, ігрових вправ Кольоровий папір, олівці, фломастери для методу «мандал»

Нотний матеріал із вправами (див. Список навчального


репертуару) з додаванням інструментального супроводу на YouTube

Онлайн бібліотека аудіовправ із фортепіанним та вокальним супроводом

M.Jackson «Vocal Lessons» (S.Riggs)

Онлайн відео-курс «Vocal Exercises» (New York Vocal Coaching)

Онлайн-метроном

Серія пізнавальних фільмів «How Music Works» (H.Goodall) у перекладі на YouTube

Слайди «Артикуляційні вправи» (Л.Баранова)

Слайди «Основи гри на ф-но» у форматі PDF (К.Сенкевич)

 Словник естетичних емоцій (Ражніков)

 

2.  Розподіл змісту робочої навчальної програми за модулями,  обсяг і результати навчання

 

Модуль 1. Терапевтичний Тема «Голос та дихання»

 

Зміст навчання:

Діагностика емоційного стану. Евритмія.Дихальна гімнастика.

Вивільнення гортані від фізичних та психологічних стискувачів. Знайомство з голосом як універсальним інструментом організму. Секрети впливу голосу.

Лікувальні властивості звуку та голосу.


Терапія синдрому дефіциту уваги.

Мелодизація емоцій, станів, намірів.

 

 

Кількість годин: 16

 

 

Очікувані результати навчання:

Наявність мотивації у подоланні фізичних і психологічних стискувачів.

Демонстрація чутливості сприйняття художніх явищ і творів музичного мистецтва.

Володіння певними навичками розпізнавати емоції власні, інших людей, у музичному творі,

Сформованість певних навичок емоційної саморегуляції, емпатії.

 

 

             Модуль 2.

 Навчально-виховний

                                                                                                                                                                          Тема «Основи гри на ф-но та вокалу»

 

Зміст навчання:

Постава рук та співацька постава.

Види вокального та інструментального мовчання - паузи.

«Опора» дихання. Вокальний вдих і затриманий видих.

Структура та побудова гри на інструменті.

Знайомство з позицією звуковидобування звуків.

Знайомство з артикуляцією.

Гігієна музичного інструменту.

 

Кількість годин: 16


                       Очікувані результати навчання:

Демонстрація співацької постави та постави рук.

Володіння музичними паузами.

Знання щодо складових вокального апарату.

Сформованість вірної позиції звуковидобування звуків

Розуміння основ музичного інструменту.

 

 

                   Модуль 3.

 Навчально-виконавський

Тема «Виконавська техніка»

 

Зміст навчання:

Пластика вокального та інструментального дихання.

Постановка вірної роботи резонаторів.

Координація слуху і голосу.

«Чистота» звучання та інтонування.

Почуття ритму. Звуковедення.

 

Засоби музичної виразності. Фразування.

 

 

 

Кількість годин: 20


                      Очікувані результати навчання:

Володіння певними навичками пластики співацького та інструментального «дихання».

Набуття навичок звуковедення.

Сформованість навички «чистого» звучання.

Набуття навичок музичного та образного мислення.

 

 

       Модуль 4.

Творчо-пошуковий

 Тема «Голос та образ»

 

Зміст навчання:

Культура звуку. Тембральна яскравість і динамічна сила голосу. Знайомство з вокальними режимами.

Освоєння виконавських прийомів. Художній образ. Сценічна виразність.

Знайомство з імпровізацією. Особливості співу з мікрофоном.

Знаходження індивідуальної манери виконання.

 

 

Кількість годин: 18


                Очікувані результати навчання:

Сформованість природного тембрального забарвлення голосу.

Розуміння значення засобів музичної виразності у створенні художнього образу.

Демонстрація уяви, фантазії, креативності.

Володіння навичками сценічноїдіяльності.

Сформованість певних компонентів художньо-естетичного смаку.

 

 

 

 

 

 

3.  Список навчального репертуару

 

 

Баранова Л. Хрестоматія юного вокаліста: збірка вправ та вокалізів для  розвитку вокально-технічних навичок Бершадь, 2020

Тоічкин І., Сердюк Ю. Ексклюзивні вокалізи – Дніпро, 2016. Додаток: CD із супроводом голосу та фортепіано «+» і «-»

Abt F. Practische Gesangsschule: Op. 474 Braunschweig, 1875 Seidler G. L'arte del cantare Piano, Chant Carisch, 2014


4.  Використана література

 

 

  1. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: Посібник для педагогів навчальних закладів / О. Вишневський – Дрогобич: Коло, 2006
  2. Жирник Т.С. Формування здоров'язбережувальної компетентності учнів з особливими освітніми потребами в процесі вокалотерапії. На Урок: освітній проект. 2021. URL: https://naurok.com.ua/formuvannya-zdorovyazberezhuvalno-kompetentnosti- doshkilnikiv-v-procesi-vokaloterapi-262825.html
  3. Концепція сучасної мистецької школи. Наказ Міністерства культури України від 20.12.2017 №1433 // Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти, 2021. URL: https://arts.gov.ua/wp-

content/uploads/2021/09/konczepcziya-suchasnoyi-mysteczkoyi-osvity.pdf

  1. Мазур Л.В. Використання музичної терапії у формуванні особистості учня на уроках музики. Наша школа: науковий журнал, 5-6 - Одеса, 2009
  2. Про затвердження Положення про мистецьку школу. Мінкультури України; Наказ, Положення, Свідоцтво від 09.08.2018 № 686. Законодавство України
  3. Турчин Т.М. Педагогіка мистецтва : навч. посіб. / Т.М. Турчин; Черніг. нац. пед. ун-т ім. Т.Г. Шевченка. - Чернігів: Десна Поліграф, 2015
  4. Щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в мистецьких школах.

Лист Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014 № 1/9-74 // Ліга: веб сайт. URL: https://ips.ligazakon.net/

  1. Щодо освітнього процесу в мистецьких школах в умовах воєнного стану. Міністерство культури та інформаційної політики України, 2022. URL: https://mkip.gov.ua/news/7015.html
  2. Шпіца Р.І., Коваль Н.О. Розвиток емоційного інтелекту учнів

початкової школи у контексті мистецької освіти. Молодий вчений: науковий журнал, 11 (99), 2021. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-11-99-

44


 

docx
Додано
12 квітня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку