ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ В ПРОЦЕСІ ВОКАЛОТЕРАПІЇ.

Про матеріал
Вокалотерапія нині є одним із найпопулярніших методів корекційної роботи, заснованої на контрольованому використанні співу під час лікування, профілактики та відновлення резервних сил організму. Заняття вокалотерапією зміцнюють дихальну систему і всі життєво важливі органи людини, розвивають пам'ять, мислення, ритмічну координацію.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ  ЗДОРОВЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
В ПРОЦЕСІ ВОКАЛОТЕРАПІЇ.

      Вокалотерапія нині є одним із найпопулярніших методів корекційної роботи, заснованої на контрольованому використанні співу під час лікування, профілактики та відновлення резервних сил організму. Заняття вокалотерапією зміцнюють дихальну систему і всі життєво важливі органи людини, розвивають пам'ять, мислення, ритмічну координацію.

 

     ГОЛОС - це унікальний музичний "інструмент", даний людині самою Природою. Голос людини вібрує завжди, коли він звучить (при розмові, співі, шепоті). І більш досконалого (зокрема - з терапевтичної точки зору) музичного інструменту, відповідного для конкретної людини, просто не існує. Вчені довели, що спів зміцнює імунну систему. Досліджуючи кров людей,які протягом 60 хвилин виконували «Реквієм» Моцарта, вони виявили, що концентрація імуноглобуліну А, що формує захисний клітинний бар'єр, істотно підвищився, так само як і гідрокортизону - антистресової гормону.

Висновок: спів покращує і імунітет, і настрій співаючих.

Вокалотерапія - метод, що володіє високою терапевтичною ефективністю. Це підтверджено лабораторними дослідженнями: бронхоскопія, комп'ютерною томографією та клінічними аналізами крові співаючих.

   Властивості голосу виражати почуття і емоції найкращим чином проявляються в мистецтві співу. Співати в будь-якому випадку корисно, навіть якщо немає ні слуху, ні голосу. Навчившись висловлювати свої стан голосом, людина отримує ефективний засіб для зняття внутрішньої напруги та для самовираження.

Мистецтво співу - це перш за все правильне дихання, яке і є одним з найважливіших чинників здорового життя.

Щоб добре співати - треба правильно дихати. Тому спів допомагає налагодити правильне дихання. Але ж від того, як ми дихаємо, залежить стан нашого здоров'я. Фізіологічне, тобто правильне дихання - це нижньою частиною грудної клітки. На жаль, більшість людей дихають верхньої та середньої частинами. Це призводить до гіпервентиляції легенів. Людина заковтує надлишок кисню, витрачає на це багато зайвої енергії, в результаті найчастіше простигає і може навіть захворіти астмою. «Коли людина співає, у внутрішніх органах виникає вібрація.

З усіх засобів музикотерапії найсильніше вплив на організм надає саме СПІВ. Власним співом (лікувальним звукодобуванням) ми можемо впливати на хворий орган або систему, повертаючи в нього здорову вібрацію.

 Методи вокалотерапії (саме так по-науковому називається лікування співом) активно використовуються у всьому світі для лікування та профілактики як фізичних, так і психічних розладів: неврозів, фобій (нав'язливі, хворобливі страхи перед чим-небудь), депресії (особливо якщо вона супроводжується захворюваннями дихальних шляхів), бронхіальної астми, головних болів і ін.

Дитина користується голосом не замислюючись - кричить і каже, як дихає, на відміну від багатьох дорослих, з роками втрачаючих природну здатність виражати себе в звуках і словах (одні мимрять, інші монотонно бубонять, а треті і зовсім стають "безголосими", переживаючи не дуже вдалий особистий досвід беззвучно і глибоко всередині).

У всьому світі за допомогою хорового співу успішно лікують дітей від заїкання.

    Дитина слухає, як співають інші, намагається потрапляти в такт і при цьому поступово позбавляється від своєї недуги. Спів-ідеальний спосіб лікування для дітей з порушеннями мови, він покращує їх артикуляцію і ритм. За допомогою вокалу можна впливати на внутрішні органи-адже під час співу в дітей відбувається м'який масаж горла, в легенях виникає вібрація, що в свою чергу впливає на кровообіг.

    Музичний слух (як і голос) можна розвивати, тренувати, вдосконалювати. І чим раніше почати музичні заняття, тим краще. Дитині старшого віку без музичного слуху складніше навчитися правильно "інтонувати" голосом, ніж 3-4-річному малюкові, але цілком можливо (було б бажання і терпіння).

     Широко застосовував спів в лікувальних цілях Аристотель. Протягом багатьох століть оздоровчим засобом служив і донині служить церковний спів. Але лікувальними властивостями володіє голос далеко не кожного співака. Бувають голоси, які надають прямо протилежну дію.

    Дослідження американських вчених, проведені серед співаків однієї оперної групи, показали, що спів не тільки розвиває легені, грудну мускулатуру, але й зміцнює серцевий м'яз. ( Не дивно, що тривалість життя переважної більшості професійних співаків значно вище середньої. )

Давно відомо, що спів є однією  з кращих дихальних вправ (тренується дихальна мускулатура, діафрагмальне дихання, поліпшується дренаж бронхів, збільшується життєва ємкість легень).

Дія співу на людину ще в давнину використовувалося у багатьох народів для боротьби з найрізноманітнішими недугами (наші далекі предки інтуїтивно вгадували наявність в співі величезної оздоровчої сили, але не вміли науково пояснити цей феномен). Наприклад, в Стародавньому Єгипті за допомогою хорового співу лікували від безсоння. У Стародавній Греції Демокрит звеличував спів як специфічний засіб для лікування деяких видів сказу, а Аристотель і Піфагор рекомендували спів при лікуванні душевних хвороб і божевілля.

На Русі за допомогою вокалотерапії здавна здійснювалося лікування хворих (хворого саджали в людське коло і водили навколо даної людини хороводи). За словами фахівців, при роботі з пісенним фольклором, поряд з опрацюванням окремих психоемоційних станів, відбувається і корекція окремих рис особистості людини. Замкнутість, сором'язливість, агресивність поступово нівелюються і переходять в свою протилежність. Скандал і злість тому руйнівні, що неритмічні в нашому підпорядкованому різним ритмам світі. Вони ламають встановлену гармонію, розміреність, красу мелодій. До того ж на фізіологічному плані всі негативні емоції, які є наслідком небажаних рис особистості, викликають затримку дихання, ламають його ритм, що не може не позначитися негативно і на загальному самопочутті людини. Сюди ж залучається і той, кого втягують у скандал.

Поради, запропоновані терапевтами Сьюзен Лівер і Френкі Армстронгом, які займаються лікуванням музикою.

1. Не напружуйтеся, щоб взяти високу ноту, діапазон вашого голосу буде збільшуватися поступово.

2. Якщо ви втомилися, зробіть кілька перебільшено довгих позіхів, щоб розслабити м'язи навколо рота.

3. Якщо ви роздратовані і знаходитеся в стані стресу - зробіть кілька довгих і галасливих зітхань, при бажанні супроводжуючи їх протяжними стогонами.

4. Спів без слів заспокійливо діє на весь організм, як би резонуючи в ньому. Зауважте, в якому місці відчуваєте цей резонанс і переміщається він, коли ви міняєте ноту.

5. Навмисно підсильте деякі звичайні звуки, які ви видаєте кожен день, наприклад, глибоко зітхнувши, подивіться, як довго ви зможете робити видих, змінюючи при цьому звук. Вимовляєте "О-о!", як ніби ви щойно почули приголомшливу плітку, починаючи звук на нормальному рівні і закінчуючи на найвищому, а наступного разу закінчуйте на найнижчому для вас рівні звуку. Спробуйте вимовити здивоване "Е-е?", Піднімаючи голос на найвищий для вас рівень. Потім сердито промовте "Ху-у", видихаючи все повітря з довгим буркотливим звуком "хххх". А чи зможете ви, вимовляючи "Мммм", проспівати гаму вверх і вниз? Або вам легше зробити це з чудово скандальним "Оооо!"?

6. Проспівайте голосні літери на одній довгій і сильної ноті:

 "Аа", як у слові "зима-а"

"Ии", як у слові "ми-и-ло"

 "О", як у слові "то-о-н"

 "Уу", як у слові "чу-у-до".

Ці вправи роблять такий же вплив на "мозкові" хвилі, як медитація.

Методика фізвокаліза, розроблена А. Поповим, заснована на зв'язку між голосом і здоров'ям. Голос є своєрідним індикатором емоційного, психічного і фізичного стану людини: коли нам весело і ми добре себе почуваємо - голос дзвінкий; у сумної людини голос «сідає»; захворювання внутрішніх органів по-своєму відбиваються на гортані, а через неї - на голосі, який стає глухим, негарним.

Методика побудована на виконанні певних звуко-рухових вправ, що сприяють не тільки розвитку голосу і м'язів, але і позбавлення від багатьох внутрішніх патологічних порушень серцево-судинної системи і травлення.

Вправи

1. Розтяжка. Встати прямо. Руки напружені, пальці витягнуті. Повільно піднімати руки вгору і всім тілом тягтися за ними, уявляючи, що розтягуєте прикріплену до підлоги пружину. Плавно відпускаючи руки, уявіть, що розрізаєте долонею м'яке масло, виконуючи цю вправу, промовте звук «А», який сприяє вирівнюванню енергетичного поля людини.

2. «Поліна Віардо». Повільно обертати плечима назад, із зусиллям намагаючись намалювати плечима повний круг. Людина як би розправляє за спиною крила. При цьому розтягуються всі м'язи спини, набувають еластичність хребці. При виконанні вправи вимовляти звук «І», підвищуючи і знижуючи голос. Цей звук добре гармонізує роботу внутрішніх органів.

3. Техніка вимовляння звуків. Спочатку потрібно навчитися вимовляти голосні звуки. Для цього набрати повітря на повні груди: при розслаблених м'язах живота повільно пропускати повітря разом зі звуком через голосові зв'язки. На початку звучання голосові зв'язки опускаються вниз, звук йде вздовж хребта в куприк, а потім піднімається наверх, впливаючи на енергетичні центри і викликаючи коливальний ефект у всьому організмі людини. Ця вібрація голосу дуже важлива для хорошого самопочуття.

Введення дитини в будь-який вид мистецтва має проходити через гру. Сучасні діти вимагають особливого ставлення до себе, не сприймають авторитарні вказівки. Тому дуже важливо, щоб дитина не відчувала, що її навчають. Ми часто вимагаємо-давайте заспіваємо, як я, не забарвлюючи пісню в художній образ. Тому на музичних заняттях пісня - це теж гра. У грі ми й готуємося до співу. Готуючи дітей до співу, ми проводимо артикуляційну гімнастику.

Артикуляційна гімнастика

1. Покусувати кінчик язика (4-8 разів)

2. Розім'яти весь язик, покусуючи (4-8 разів).

3. «Жувати» язик (зліва і справа) (4-8 разів).

4. «Щіточка» - повільно провести язиком по зубах по колу.

5. «Голочка» - «проткнути» нижню і верхню губу.

6. «Цокання» у високому (нижньому) регістрі протягом тижня, через   тиждень поміняти регістри.

7. Покусувати губи.

8. «Образа» - випинати нижню губу.

9. Піднімати верхню губу (4-8 разів).

10. «Зла кішка» - оскал.

11. Масаж всього обличчя («прання»).

12. «Підйомний кран»

13. Рухати щелепою (вправо, вліво, вперед, назад).


      Від правильного дихання в значній мірі залежить здоров'я дітей. На музичних заняттях ми вчимо дітей правильно дихати, слідкувати за поставою. Для дихальних вправ використовую уявні предмети (понюхати квітку, пропихтіти, як паровоз, як собачка) і роздатковий матеріал (пір'ячко, сніжинки, метелики тощо).  Правильне дихання призводить до різкого підвищення всіх резервних можливостей людини. За допомогою глибокого і спокійного дихання можна попередити перепади настрою. Збільшення тривалості вдиху сприяє заспокоєнню і повної релаксації. Ритмічне дихання заспокоює нерви і психіку. Використання дихальної гімнастики приносять відчутний результат в зниженні захворювань дітей.

      Про лікувальні властивості окремих звуків, вимовних голосом, знали споконвіку. Якщо розглядати лікувальні звуки і звукосполучення з позиції вокалотерапії , то з урахуванням відкриттів в сучасній науці рекомендації в цій специфічній області будуть наступними:

Голосні звуки

«А» -  знімає будь-які спазми, лікує серце і жовчний міхур;

«Е» - покращує роботу головного мозку;

«І» - лікує очі, вуха, стимулює серцеву діяльність, «прочищає» ніс;

«О» - оживляє діяльність підшлункової залози, усуває проблеми з серцем;

«У»- покращує дихання, стимулює роботу нирок, сечового міхура, передміхурової залози (у чоловіків), матки і яєчників (у жінок);

«И» - лікує вуха, покращує дихання.

Звукосполучення

«ОМ» - знижує кров'яний тиск;

«АЙ», «ПА» - знижують біль у серці;

«УХ», «ОХ», «АХ» - стимулюють викид з організму відпрацьованих речовин і негативної енергії.

 Науково доведена цілюща сила проголошення і деяких окремих приголосних звуків (краще їх проспівувати)

«В», «Н», «М» - покращує роботу головного мозку;

«С» - лікує кишечник, серце, легені;

«Ш» - лікує печінку;

«Ч» - покращує дихання;

«К», «Щ» - лікують вуха;

«М» - лікує серцеві захворювання.

Велике значення має і інтенсивність вимови («проспівування») звуків. При захворюваннях серця та легень вона повинна бути низькою або середньою. При терапії внутрішніх органів вищою.

     Для посилення концентрації лікувального впливу вимовних або «проспівуємих» звуків (звукосполучень) рекомендується покласти свою руку на ту область організму, де знаходитися орган,  який піддається звукотерапії, і представляти цей орган здоровим.

Для дітей дошкільного віку методику використання співу як терапевтичної техніки розробила А.Д. Демченко. В основі її - робота по постановці дитячого голосу на природній резонансній основі, коли вокальні відчуття дошкільнят формуються в результаті спеціальної організації рухів всього тіла і артикуляційного апарату.

Чарівний світ музики оточує нас всюди, і цілюща роль співу стала загальновизнаним фактом. Голос - це своєрідний індикатор здоров'я. Найголовніше на заняттях це дбайливе ставлення до голосу дитини.

      Навчаючи дітей співати, необхідно звернути особливу увагу на охорону дитячого голосу. Дитячий голосовий апарат ніжний, ще не повністю сформований. Він змінюється разом з усім організмом. Гортань з голосовими зв’язками у дитини в 2-2,5 рази менша ніж у дорослої людини Дошкільники співають за рахунок натягання голосових зв'язок, їхній голосовий апарат розвивається нерівномірно. Не пристосований ще до тривалого і гучного співу,він швидко перевтомлюється. Це необхідно враховувати при навчанні дітей співу. Тому, займаючись з дітьми,музичний керівник  повинен співати не дуже голосно. Розмовляти треба спокійно, без крику, адже діти часто переносять розмовну інтонацію на спів і, почувши голосну розмову, можуть співати форсованим звуком. Треба привчати дітей говорити і співати спокійно, без напруження. Поступово діти звикають до оптимальної манери співу( не дуже голосно, але й не дуже тихо), що сприяє природному і правильному формуванню голосового апарата. Важливо, щоб дошкільники звикли виконувати пісні не дуже голосно(без напруження) не тільки в дитячому садочку, а й за його межами. З метою охорони дитячого голосу проводяться консультації для батьків, які повинні стежити,щоб діти не кричали вдома, на прогулянці тощо. Не можна дозволяти дошкільникам співати пісні, написані для дорослих, якщо ці пісні не перекладені для дитячого голосу. Шкідливо співати на холодному повітрі, в дощову погоду, бо це негативно впливає на голосовий апарат.

Дитина вчиться співати вільно і легко, голос розвивається і зміцнюється, особливо корисні для дітей протяжні пісні, які розвивають дихання. Це дуже корисно позначається для дітей із захворюваннями дихальних шляхів.

Ігри зі звуками допомагають впоратися з будь-якими негативними емоціями. З їх допомогою можна поліпшити психічний стан, особливо добре лікуються депресії і неврози, а також хвороби, спровоковані переживаннями і хвилюваннями. Ми використовуємо звукотерапію для зняття свого болю, свого роздратування, свого засмучення, своєї образи, але не словами, а звуками і проспівуванням цих емоцій. В процесі цього проспівування вихлюпується негативна енергія, випаровується злість, вливаються свіжі сили, стає легко на душі.

Наприклад: Два малюки до злості посперечалися через іграшки.

Вихователь: Діти, давайте заспіваємо пісеньку злості «з-з-з». Спочатку тихо співаємо, а тепер голосно, зробимо звуки сильними, випустимо свою злість на волю «з-з-з». От і пішла вона від нас, а до нас прийшла любов, ми любимо один одного і співаємо пісеньку зі звуком «л-л-л». Співаємо тихенько, а тепер голосно, нехай все почують, що ми любимо один одного.

    В народі існує такий неписаний закон: якщо погано - заспівай і стане легше. Сьогодні вже на науковому рівні доведено, що вокалотерапія є «методом активізації неспецифічної стійкості організму», яка забезпечує здатність організму адаптуватися до того чи іншого фактору, постійної зміни навколишнього середовища, що так необхідно для нормального функціонування організму, особливо в дитячому віці.

Моя задача, як педагога - створити повноцінні умови для збереження здоров'я дітей, розвинути інтерес до занять, впровадити  здоров'язберігаючі технології в щоденний освітній процес і закріпити навички та вміння дітей, з метою покращення фізичного здоров'я, голосових та музичних даних, а також здоров'я психіки дитини і комфортного стану в освітньому процесі.

      Співайте з вашими дітьми і будьте здорові!

docx
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
1406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку