З ядерної фізики методики дослідження для аспірантів

Про матеріал
Генералізована робота для викладання ,та налізу аспірантів кафедр фізики з теми ядерної фізики. Самостійним викладом для учнів 11 класів. Освоення сиситематизованих ,інтегрованих урокув . Викладання даного уроку є листаційним . Само зазвоенням знань та практичних навичок. Робота з тестами контролю знань..
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 1 (4 год.)

 

КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ – МЕТОД, МЕТОДИКА, ЗАСІБ, АЛГОРИТМ ДІЇ

 

Метою практичного заняття є ознайомитись із поняттям про методологію досліджень. Вивчити методи та техніку наукових досліджень.

Професійна орієнтація студентів: Перш ніж приступити до реалізації наукового дослідження на будь-якому рівні, студенти та молоді вчені повинні ознайомитися з методологією та методами наукової роботи. Тут важливе все: методика вибору проблеми та теми дослідження, збір та систематизація фактів, історія розвитку проблеми, в основі якої лежить задум (ідея) дослідника. У філософському визначенні ідея — це продукт людського мислення, форма відображення дійсності, в ній міститься усвідомлення мети пізнання, перспектив дослідження та його практичне значення. Ідеї народжуються з практики спостереження навколишнього світу і потреб життя. Нова ідея - це якісний стрибок думки за межі сприйнятих почуттями даних.

Зміст теми. Складність, багатогранність і міждисциплінарний статус будь-якої наукової проблеми приводять до необхідності її вивчення у системі координат, що задається різними рівнями методології науки.

Методологія науки - це система методологічних і методичних принципів і прийомів, операцій і форм побудови наукового знання. Філософський рівень методології функціонує у вигляді загальної системи принципів діалектики. Вона формує світоглядну концепцію світової науки, тобто основні вихідні теоретичні положення, які затвердилися в науці, які рівною мірою треба знати: і філософію, і правознавство, і філологію, і медицину. У кожній галузі науки є, крім загальних, ще й свої специфічні теоретичні вихідні положення, які становлять її теоретичний фундамент.

Питання методології досить складне, оскільки саме це поняття тлумачиться по-різному. Багато зарубіжних наукових шкіл не розмежовують методологію і методи дослідження. У вітчизняній науковій традиції методологію розглядають як учення про методи пізнання або систему наукових принципів, на основі яких базується дослідження і здійснюється вибір сукупності пізнавальних засобів, методів, прийомів. Найчастіше методологію тлумачать як сукупність прийомів дослідження, що застосовуються в якійсь науці. Методику розуміють як сукупність прийомів дослідження, включаючи техніку і різноманітні операції з фактичним матеріалом.

Методика дослідження — це система правил використання методів, прийомів та способів для проведення будь-якого дослідження. Свідоме застосування науково обґрунтованих методів слід розглядати як найсуттєвішу умову отримання нових знань. Дослідник, який добре знає методи дослідження і можливості їх застосування, витрачає менше зусиль і працює успішніше, ніж той, хто у своєму дослідженні спирається лише на інтуїцію або діє за принципом «спроб і помилок». Звісно, що точні і правильні методи - не єдині компоненти, що забезпечують успішність наукового дослідження. Методи не можуть, наприклад, замінити творчу думку дослідника, його здібність аналізувати, робити висновки і передбачення. Але застосування правильних методів спрямовує хід думок дослідника, відкриває перед ним найкоротший шлях для досягнення мети і забезпечує таким чином можливість раціонально витрачати енергію і час науковця. Кожний метод наукового пізнання слід розглядати як систему регулятивних принципів практичної і теоретичної діяльності людини. Методів пізнання об'єктивної дійсності відомо дуже багато. Правильний вибір методів дослідження потребує знання їх класифікації.

 

1. Запитання для самопідготовки студентів до заняття:

1. Поняття про методологію досліджень.

2. Види та функції наукових досліджень.

3. Що таке методологія?

4. Що таке метод?

5. Що таке методика дослідження?

6. Техніка наукових досліджень.

7. Які поняття входять до складу категоріального апарату наукового дослідження?

 

 2.Тестові завдання для письмового виконання:

 

Тести містять репродуктивні питання, у яких необхідно вибрати одну або декілька правильних відповідей, а також питання, які потребують ґрунтовного ознайомлення з основними визначеннями, положеннями та класифікаціями науки і передбачають використання набутих знань або творчого підходу студентів.

 

Приклад. Вимоги до мультимедійної презентації: 1) єдиний стиль оформлення, 2) різні стилі оформлення, 3) виконана в програмі Microsoft Power Point, 4) виконана в програмі Acrobat Reader, 5) використовувати короткі слова та речення.

Правильні відповіді: 1, 3, 5

 

1. Оберіть ознаки сучасного етапу розвитку науки: 1) ізоляція окремих дисциплін, 2) інтеграція дисциплін, 3) становлення нових наукових дисциплін, 4) виробництво випереджає розвиток науки, 5) зближення науки із суспільною практикою та виробництвом.

2. Наукове дослідження починається: 1) з вибору теми, 2) з літературного огляду, 3) з визначення методів дослідження, 4) отримання гранту для дослідження, 5) вибору місця експерименту.

3. Як співвідносяться об'єкт і предмет дослідження: 1) не пов'язані один з одним, 2) об'єкт містить в собі предмет дослідження, 3) об'єкт входить  до складу предмета дослідження, 4) об'єкт протиставлений предмету дослідження, 5) об'єкт дублює предмет дослідження.

4. Вибір теми дослідження визначається: 1) актуальністю, 2) відображенням теми в літературі, 3) інтересами дослідника, 4) наявність коштів для дослідження, 5) інтересами громадськості

5. Формулювання мети дослідження відповідає на питання: 1) що досліджується? 2) для чого досліджується? 3) ким досліджується? 4) коли досліджується? 5) де досліджується?

6. Завдання являють собою етапи роботи: 1) з досягнення поставленої мети, 2) доповнюють мету, 3) для подальших досліджень, 4) пов’язані з вибором об’єкта дослідження, 5) пов’язані з вибором предмета дослідження.

7. Методи біологічних дослідження поділяють на: 1) загальні, 2) спеціальні, 3) конструктивні, 4) деструктивні

8. Які із запропонованих методів належать до теоретичних: 1) аналіз і синтез, 2) абстрагування і конкретизація, 3) спостереження, 4) гіпотетико- дедуктивний, 5) системний.

9. Мета дослідження відображає: 1) перелік встановлених фактів та закономірностей, 2) головну наукову концепцію, 3) кінцевий результат на досягнення якого спрямоване дослідження, 4) коротку анотацію одержаних результатів, 5) методики дослідження.

10. Сферу людської діяльності, спрямовану на вироблення нових знань про природу, суспільство і мислення, називають: 1) наукою, 2) освітою, 3) технікою, 4) релігією, 5) філософією.

11. Основу і рушійну силу пізнання, що дає науці фактичний матеріал, який потребує теоретичного осмислення, називають: 1) теорія, 2) практика, 3) наукове пізнання, 4) закон, 5) логіка.

12. Понятійний апарат певної науки це сукупність: 1) теорій, 2) фактів, 3) принципів, 4) понять, 5) концепцій, 6) гіпотез.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ТА ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

 

  1. Закон України «Про вищу освіту» від 28.09.2017 № 1556-18. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
  2. Бюлетень вищої атестаційної комісії України. К. – №2. – 2000.
  3. ДСТУ 8302:2015. Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання / Нац. стандарт України.  –  Вид. офіц. – Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. – 17 с.
  4. Міжнародні правила цитування та посилання в наукових роботах : методичні рекомендації / автори-укладачі: О. Боженко, Ю. Корян, М. Федорець ; редколегія: В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, Я. Є. Сошинська, О. М. Бруй ; Науково- технічна бібліотека ім. Г. І. Денисенка Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» ; Українська бібліотечна асоціація. – Київ : УБА, 2016. – Електрон. вид. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM). – 117 с. – ISBN 978-966- 97569-2-3.              –              Режим              доступу              : http://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/18681/1/Academ_4_12_red1.pdf
  5. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. – К. : Центр учбової літератури, 2010. — 352 с.
  6. Пілюшенко В. Л. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення / В. Л. Пілюшенко, І. В. Шкрабак, Є. І. Словенко. – К. –2004. –  206 с.
  7. Постанова Кабінету Міністрів України від 06.09.2016 р. № 567-2016-п “Про затвердження Порядку присудження наукових ступенів і присвоєння вченого звання старшого наукового співробітника” – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/567-2013-п
  8. Приклади оформлення бібліографічного опису у списку джерел, який наводять у дисертації, і списку опублікованих робіт, який наводять в авторефераті [Електронний              ресурс]              /              Режим              доступу: http://www.vak.org.ua/docs/news/nakaz_26_01_08.doc
  9. П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі [Текст]: Навч. посібник / І. П’ятницька-Позднякова. — К.: [б.в.], 2003. — 116 с.
  10. Сабитова Р. Г. Основы научных исследований / Р. Г. Сабитова. – Владивосток: ТИДОТ ДВГУ, 2005. – 59 с.
  11. Сабитов Р. А. Основы научных исследований: Учеб. пособие / Р. А. Сабитов. – Челябинск : Челяб. гос. ун-т., 2002. – 138 с.
  12. Сухомлін К. Б. Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з курсу«Методологія та організація наукових досліджень в галузі біології». – Луцьк : Медіа, 2016. – 40 с.
  13. Сухомлін К. Б., Зінченко О. П., Сухомлин М. М. Методологія біологічної науки та інтелектуальна власність: Тестові завдання. – Луцьк: Медіа, 2016. – 64 с.
  14. Цехмістрова Г. С. Основи наукових досліджень. Навчальний              посібник              / Г. С. Цехмістрова. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 240 с.
  15. Шейко В.  М.  Організація  та  методика  науково-дослідницької  діяльності  /  В. М. Шейко, Н. М. Кушнаренко. – К.: Знання-Прес, 2

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Danilova Inesa Vitaliivna
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Інтегровані уроки
Інкл
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.)
До уроку
§41. Квантові генератори та їх застосування
Додано
11 серпня 2020
Переглядів
537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку