Методична розробка «Робота з обдарованою молоддю»

Про матеріал
Однією з форм роботи з творчо обдарованою молоддю є розробка науково-дослідницького проєкту. Для того, щоб здобувач освіти виявив бажання працювати над науковим дослідженням, в ньому необхідно пробудити це бажання, сформувати дослідницьку мотивацію.
Перегляд файлу

1

 

Професійно-технічне училище №2 м. Дніпро

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

«Робота з обдарованою молоддю»

(з досвіду роботи викладача Професійно-технічного училища №2 м. Дніпро Сінкевич В.В. щодо написання та захисту науково-дослідницької роботи)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дніпро 2021

ЗМІСТ

 

ВСТУП

3

1

Опис досвіду

4

2

Етапи розробки проекту

4

3

Методичні рекомендації щодо написання та захисту науково-дослідницької роботи

5

4

Приклади науково –дослідницьких робіт переможців Всеукраїнських  конкурсів

7

 

ВИСНОВОК

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

        Сучасне  українське  суспільство  потребує  фахівців,  які  володіють

дослідницькими  уміннями  в  розв‘язанні  практичних  завдань.  Концепція

модернізації  освіти  акцентує  увагу  педагогів  на  підготовці  молодих громадян, які швидко виявляють проблеми, знаходять способи їх вирішення, самостійно  здійснюють  відповідальний  вибір,  прогнозують  можливі наслідки, вирізняються мобільністю, конструктивністю, відповідальністю за долю України.  На формування  таких  якостей  особистості  спрямована дослідницька діяльність.

      У  процесі  модернізації  освіти  більше  уваги  стало  приділятись виявленню  й  підтримці  обдарованої  і  талановитої молоді.  Здійснення  наукового  пошуку,  участь  в  наукових конференціях  по  дослідницькій  діяльності,  сприяє  реалізації  особистісного  потенціалу здобувачів освіти,  отриманню  схвалення  і підтримки обдарованої молоді. 

      Обдарованість дитини це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Але як знайти, не пропустити, визначити обдаровану дитину? Адже через свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.

      Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого й на підставі яких критеріїв ми відбиратимемо чи за якими програмами і як навчатимемо. Завдання викладача – підтримати обдарованого  здобувача освіти, розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності були реалізовані.

      Однією з форм роботи з творчо обдарованою молоддю є розробка науково-дослідницького проекту.

      Для того, щоб здобувач освіти виявив бажання працювати над науковим дослідженням, в ньому необхідно пробудити це бажання, сформувати дослідницьку мотивацію. Головним є те, що діти навчаються шукати й реферувати наукову літературу,  ретельно проводити дослідження, оволодівають методами обробки результатів, вчаться захищати свої ідеї, брати участь у наукових дискусіях. Вони мають можливість ділитися власним досвідом, виступаючи на конкурсах-захистах МАН. Це  шлях до створення кращих можливостей для самореалізації обдарованих дітей, формування атмосфери наукового спілкування. У майбутньому їм знадобляться набуті знання, навички пошукової, дослідницької роботи, уміння самостійно проводити експерименти, працювати з науковою літературою.

 

 

1.    Опис досвіду

 

      Одним із провідних напрямків моєї діяльності є залучення творчої  та  обдарованої молоді  до науково-дослідницької  роботи, підготовка до обласних та  всеукраїнських конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт.

      Це  кропітка  праця,  яка планується  і виконується  протягом року  або декількох років, починаючи з пошуку і вибору актуальної теми дослідження, вибору  об‘єкту  і  методів  дослідження  і  завершуючи  оформленням результатів роботи та її захистом.

     Звичайно цьому передує тривала індивідуальна робота, яка дає певні результати,  сприяє стимулюванню творчої  активності  і самостійності  здобувачів освіти,  формуванню  наполегливості  в  досягненні  результату, виробленні навичок і вмінь самостійно працювати з додатковими джерелами інформації і застосовувати одержані знання в нових умовах.

    Кропітка, послідовна, цілеспрямована робота дає гарні результати. Мої учні є неодноразовими переможцями I та II етапів конкурсів-захистів науково-дослідницьких проектів:

 - переможці ІІ етапу всеукраїнської олімпіади з екології – захист екологічного проекту (2017 р., 2016 р. – 1 місце; 2015р. - 2 місце; 2014 р. - 3 місце);

 - 1 місце у І етапі та участь у ІІ етапі захисту науково-дослідницької роботи слухачів МАН (2018р., 2020р.);

- 1 місце у обласному етапі та участь у фіналі всеукраїнського конкурсу молодіжних проектів з енергоефективності «Енергія і середовище», який проходим в м.Київ в січні 2020 року;

- 1 місце у обласному етапі та участь у фіналі ХІ Всеукраїнської науково-технічної виставки-конкурсу молодіжних інноваційних проектів «Майбутнє України», який проходив синхронному он-лайн режимі в грудні 2020 року.

 

 

      2.  Етапи розробки проекту

 

      Для успішного виконання науково-дослідницької роботи необхідно скласти програму наукового дослідження, яка є чітко спланованим процесом вивчення актуальних тем і проблем дослідження, розгляду підходів до дослідження, визначення шляхів їх розв’язання, виконання встановлених завдань.

    Основні етапи виконання наукової роботи:

    Перший етап – підготовка до виконання науково-дослідницької роботи:

- вибір теми науково-дослідницької роботи;

- формулювання назви роботи;

- осмислення проблеми дослідження;

- визначення мети і завдання роботи;

- виділення об’єкта та предмета дослідження;

- вибір методів наукового дослідження;

- складання програми та плану роботи.

   Другий етап – виконання науково-дослідницької роботи:

а) теоретична частина:

- добір фактичного наукового матеріалу з теми дослідження;

- складання бібліографії;

- аналіз одержаного наукового матеріалу;

- прийняття рішення щодо теми дослідження;

б) практична частина:

 - проведення досліду (експерименту), розробка конструкції;

- обробка та оцінка результатів роботи;

- прийняття рішення та надання рекомендацій за результатами робот.

    Третій етап:

 - написання та оформлення рукопису роботи, тексту доповіді та тез;

- оформлення ілюстративного матеріалу;

- підготовка та налагодження макетів, моделей, приладів тощо до демонстрації.

     Четвертий етап: 

- захист науково-дослідницької роботи.

 

 

  1. Методичні рекомендації щодо написання та захисту науково-дослідницької роботи

 

 

     Науково-дослідницька  робота  – це  підсумок  та систематизація вмінь та навичок, які набув здобувач освіти безпосередньо працюючи зі своїм науковим керівником.

    Науково-дослідницька робота це не переказ, і тим більше не виклад  літератури  або  інших  джерел,  а  самостійна  творча  робота  з елементами наукового дослідження.

     Важливим  етапом  у  підготовці  здобувача освіти  до  наукової  роботи  є  вибір  теми.

Тема  конкурсної  роботи  повинна  відповідати  перспективним  напрямам певного розділу науки і мати теоретичну і практичну цінність. Тема  роботи  може  бути  обрана  самостійно  здобувачем освіти,  або  запропонована науковим керівником. Важливо, щоб здобувач освіти займався тематикою, що викликає в нього особливий інтерес, була близькою до його віку і ґрунтувалась на реальному матеріалі. Недоречно пропонувати тему, що під силу науковим закладам чи науковцям.

    Вагомими критеріями вибору теми є:

- доступність;

- перспективність;

- теоретична та практична цінність;

- наявність матеріально-технічної бази;

- наявність джерел інформації;

- цікавість для дослідника.

     Після того, як здобувач освіти з науковим керівником обрали тему дослідження, буде доцільним скласти орієнтовний план написання роботи, в  якому передбачені основні  структурні  компоненти:  вступ,  розділи,  висновки, список використаної літератури.

    Підготовка та виконання роботи здійснюється за безпосереднього та систематичного контролю та всебічної допомоги  наукового керівника.

      Експериментальне дослідження проводиться в декілька етапів. Спочатку необхідно визначитися з методами дослідження та методикою проведення експериментів, підібрати доступний і відповідний інструментарій. Всі отримані дані документуються у вигляді зведених таблиць в журналі спостережень. Далі проводять необхідні  розрахунки та аналіз отриманих результатів.

     Захист наукового дослідження – завершальний етап конкурсу наукових робіт.

     Перед захистом потрібно:

 - написати виступ відповідно до норми часу. Він має бути точним і лаконічним.

 - вивчити виступ напам’ять. Але це має бути не скоромовка завченого на пам’ять тексту, а свідома мова впевненої і абсолютно компетентної у власній темі особистості.

- прочитати вивчений виступ перед дзеркалом вголос як мінімум тричі. Виявити всі складності вимови і ліквідувати їх.

     Під час виступу: не хвилюватися, дивитися в очі колегам і журі. Говорити коротко і впевнено. Пам’ятати, що більше семи речень людська пам’ять не опрацьовує, тому кожна думка має вміститися в цей об’єм. Не боятися збитися – текст виступу має бути перед очима, за звернення конкурсанту до нотатків журі не занижує оцінки.

     Особливу увагу слід звернути на етикет виступу – від зовнішнього вигляду до формул ввічливості: «Шановне журі!»;  «Вашій увазі пропонується дослідження на тему….»; «Дякую за запитання», «Дякую за увагу» та інші фрази ввічливості. Взагалі, емоційне враження від виступу – це 49 відсотків високої оцінки.

    Перемога на конкурсі складається з багатьох складових, але доповідь, в якій мають проявитися вміння вразити публіку своєю ідеєю, вміння переконати її в своїй правоті, в необхідності і корисності запропонованого науково-технічного рішення – левова частка високої оцінки журі.

 

 

  1. Приклади науково –дослідницьких робіт переможців Всеукраїнських  конкурсів

 

1). Науково-дослідницький проект на тему «Біопаливо- ефективне рішення енергетичної проблеми» (2020)

 https://vseosvita.ua/library/naukovo-doslidnickij-proekt-biopalivo-efektivne-risenna-energeticnoi-problemi-398190.html

 

C:\Users\ASUS\Desktop\мама\изображение_viber_2019-12-09_21-47-19.jpg               C:\Users\ASUS\Desktop\мама\изображение_viber_2019-12-09_21-48-34.jpg

 

Учень ІІ курсу Синявський Владислав

Мета проекту: оцінити вплив твердого біопалива  на екологічний стан навколишнього середовища, внаслідок його використання як енергетичної сировини, та порівняти з традиційними видами палива.

          Основні задачі дослідження: із метою визначення якісних характеристик проб твердого біопалива, провести технічний аналіз, а саме визначити вологу повітряно-сухого палива, вологу аналітичної проби, зольність, вихід летких речовин, загальну сірку та розрахувати економічний ефект використання біопалива на прикладі однієї родини та фермерського господарства.

          Висновок. Фермеру рентабельніше опалювати будинок пелетами власного виробництва. А враховуючи, що рослинні відходи не будуть спалюватися на полях, забруднюючи довкілля, витрати на штрафи зведуться до нуля, фермерське господарство не лише не понесе збитків, але й може бути у прибутку.

 

2). Науково-дослідницький проект на тему «Дослідження мутаційних явищ в організмі курча біохімічним та цитогенетичним методами» (2019-2020)

https:/ /naurok.com.ua/naukovo-doslidnickiy-proekt-man-192764.html

 

                

          Учениця ІІ курсу Горіла Ольга

Мета дослідження: провести дослідження клінічного та гемологічного стану організму курча виду «Крос Ломан Браун» та на їх основі проаналізувати причини мутагенних змін функціональних показників у порівнянні з референтною нормою.

Основні задачі дослідження: виявити причини мутацій кінцівок курчати виду «Крос Ломан Браун» за допомогою біохімічних та клінічних методів досліджень, а саме збір анамнезу; загальний огляд птиці; спеціальні і лабораторні клінічні дослідження птиці (рентген, морфологічне та комплексне біохімічне дослідження крові); цитогенетичне обстеження за мікроядерним індексом.

Висновок. В роботі відпрацьовано гіпотезу, що мутація у курча спровокована мутагенами навколишнього середовища, а також те що феномен мутагенності курча в популяції,  які вирощуються індустріальним методом залежить від якості корму.

 

3). Дослідницька робота «Екологічна оцінка застосування альтернативних поживних субстратів для культивування картоплі» (2017-2018)

https://naurok.com.ua/doslidnicka-robota-ekologichna-ocinka-zastosuvannya-alternativnih-pozhivnih-substrativ-dlya-kultivuvannya-kartopli-40277.html

C:\Users\ASUS\Desktop\Фото Рита\P71030-103820.jpg              C:\Users\ASUS\Desktop\ОГОРОД ФОТКИ\Фото0307.jpg

        Учениця ІІ курсу Петросян Маргарита

Мета дослідження: оцінити вплив традиційних і альтернативних поживних субстратів на трансформацію і вміст нітратів у готовому агропродукті – селективному середньоранньому сорті нового покоління картоплі «Санте»; розробити практичні рекомендації щодо реалізації раціонального методу культивування картопляної культури.

Основні задачі дослідження: виростити картоплю  на ділянках з різною системою удобрення (мінеральне, органічне, сидеративне) та провести якісний та кількісний аналіз на вміст нітратів у картоплі, ґрунті, воді.

Висновок. На ділянках з мінеральною та органічною системою удобрення кількість нітратів спостерігалася вдвічі більша, ніж на ділянці де вирощувалися сидерати.

 

3). Екологічний проект «Шампунь – наш друг чи ворог?» (Оцінка впливу різних марок шампунів на здоров’я людини та навколишнє середовище) (2016)

https://naurok.com.ua/ekologichniy-proekt-shampun-nash-drug-chi-vorog-ocinka-vplivu-riznih-marok-shampuniv-na-zdorov-ya-lyudini-ta-navkolishne-seredovische-36995.html

                              F:\Колісник Каріна\фото для екологічного проекту\dOqw2rcif3c.jpg

      Учениця ІІ курсу Колісник Карина

      Мета проекту: дослідити склад п'яти найпопулярніших марок шампунів і дати власні рекомендації щодо користування ними.

      Основні задачі дослідження: визначити вплив досліджуваних зразків шампуней та власного шампуню на здоров’я людини та навколишнє середовище та провести хімічний аналіз, а саме  визначити густину, водневий показник (рН), масову частку хлоридів, масову частку сухих речовин, піноутворювальну здатність, стійкість піни, миючу дію, екологічний вплив

       Висновок. Всі п’ять зразків шампунів у своєму складі містять інгредієнти шкідливі для здоров’я людини та навколишнього середовища. Фізико-хімічні показники зразків шампунів відповідають ТУ (виключення- зразок № 4 «Сто рецептів краси»). Власний зразок -  шампунь «Карина» також відповідає всім показникам ТУ, має відмінну миючу здатність і, так як до його складу не входять шкідливі речовини, не завдає шкоди навколишньому середовищу.

ВИСНОВОК

 

        Науково-дослідницька діяльність це шлях до створення кращих можливостей для самореалізації обдарованої молоді, формування атмосфери наукового спілкування. У майбутньому молодий дослідник застосує набуті знання, навички пошукової роботи, уміння самостійно проводити експерименти, працювати з науковою літературою, вміння критично мислити та висловлювати свою думку з обґрунтуванням.

       Учнівські дослідження завдяки значному обсягу, ретельності збирання та обробки матеріалу, використанню сучасних методів обробки інформації можуть досягти високого наукового рівня, мати вагомі результати.

      Здобувачі освіти бачать перспективу особистісного розвитку, у них формуються своєрідні ідеали, виникає необхідність у науковому пізнанні й дослідництві. Це стає їх внутрішньою потребою, умовою самореалізації.

        Слід пам’ятати, що лише сумлінна та завзята праця над дослідженням, неодмінно, стане запорукою успіху на конкурсі-захисті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку