Корисні матеріали, які допоможуть зробити навчання ще цікавішим.

Лінгвістичні ігри – це особливий вид дидактичного матеріалу, який дозволяє підвищити рівень зацікавленості учнів, розвинути їхні пізнавальні інтереси, стимулювати до вивчення матеріалу, вдосконалювати мовлення і мислення, збагатити словниковий склад, а також, створюючи відповідні асоціації, допоможе запам’ятати терміни, поняття і категорії.

Якими можуть бути лінгвістичні ігри? Найрізноманітнішими! Рухливими і статичними, усними та письмовими, груповими й індивідуальними.

Що це може бути? Вікторини і різноманітні змагання, загадки, кросворди, філворди, ребуси, настільні ігри (лото, скрабл, ігри у слова, блукалки) тощо.

Очевидно, що основним інструментом лінгвістичних ігор є слово. Легко уявити, яким чином можна застосувати такі  ігри на уроках мови та літератури, проте пропозиція використати цю форму роботи на уроках, скажімо, математики, часто викликає здивування.

А чому б і не спробувати?

Давайте запропонуємо учням (не часто, зрідка) пограти словами.

Наприклад, розгадати філворд на уроці хімії.

Назвемо його «Знайди слово».

Завдання: знайдіть усі слова зі списку

1. АТОМ 2. ВОДЕНЬ 3. КИСЕНЬ 4. ХІМІЯ 5. РЕАКЦІЯ 6. ФОРМУЛА

Або можна розгадати кросворд на уроці математики.

По горизонталі:

1. Уявна пряма лінія в просторі, навколо якої відбувається обертання (вісь);

3.  Геометричне місце точок, що рівновіддалені від точки і прямої. Одна з кривих другого порядку (парабола);

6. Відношення прилеглого катета гострого кута прямокутного трикутника до гіпотенузи (косинус).

По вертикалі:

2. Крива другого порядку з ексцентриситетом, більшим за одиницю (гіпербола);

4. Наочне зображення кількісної залежності показників різних явищ, процесів тощо (графік);

5. Наука, положення якої застосовувалися для підрахунку, вимірювання, а також для вивчення форм і руху фізичних об'єктів шляхом дедуктивних розмірковувань та абстракцій (математика);  

7. Відношення протилежного катета гострого кута прямокутного трикутника до гіпотенузи (синус).

Треба сказати, що розгадування кросвордів може стати оригінальною формою вивчення термінів і визначень або проведення самостійної роботи, яку учні виконуватимуть із задоволенням.

Усі школярі люблять ребуси. Запропонуйте своїм учням розгадати такий:

 

ПАРАБОЛА (сайт rebus1.com)

Такі завдання дуже просто згенерувати за допомогою сервісу, про який уже писав проект «На Урок» у статті «9 онлайн-інструментів для організації цікавих практичних робіт зі школярами».

А ще можна відгадувати загадки. Найрізноманітніші. Наприклад, такі (DOVIDKA.BIZ.UA): 

1. Ці закони у рівняннях

Рух описують відмінно.

Сили дії вам укажуть

І прискорення причину.

(Закони Ньютона.)

2. Я до центра наближаюсь

І на радіус лягаю,

Ви по колу пробіжіть –

Буду поряд я завжди.

(Доцентрове прискорення)

3. Усім несе і світло, і тепло,

Щедрішого у світі й немає.

У далеких селах та містах

Спішить в оселі по дротах.

( Електричний струм.)

4. Не стукає, не брякає, а у вікно ввійде.

(Світло не має маси.)

5.  Ввечері на землю злітає, ніч на землі перебуває, вранці знов підлітає.

(Роса – повітря охолоджується – водяна пара конденсується, вранці випадає роса; кругообіг води в природі.)

6. Над річкою, над долиною повисла біла холстина. (Туман – багато вологи у повітрі; при охолодженні водяна пара конденсується у воду.)

7. Фиркає, гиркає, гілки ламає, пил підіймає, з ніг збиває.

(Вітер – переміщення повітряних мас з прискоренням.)

8. Пухнаста вата пливе кудись; чим вата нижче, тим дощик ближче. (Хмари – насичення водою; охолодження – опади.)

9. Мене ніхто не чує, але кожен може бачити; а вірну супутницю мою кожен може бачити, але ніхто не чує. (Грім та блискавка.)

10. Виріс ліс – білий весь: пішки до нього не ввійти, на коні не в’їхати. (Малюнок «морозний» на вікні – кристалізація води.)

Ваші діти дорослі? І вважають, що загадки – вже не для них? Запропонуйте школярам гру «Чия черга?» Грати у неї може будь-яка кількість осіб. Що потрібно? Необхідно написати по черзі поняття або терміни, що стосуються однієї теми. Правила можна ускладнити – запропонувати записувати слова на одну букву або на ту букву, якою закінчилося попереднє слово. Той, хто не може назвати слово, вибуває з гри. Перемагає останній гравець, який наводить відповідь. Наприклад (розділ «Механіка»): рух, швидкість, час, путь, відстань, прискорення, інерція, кінематика, динаміка, статика, сила, рівновага тощо.

Бешкетникам буде цікаво на уроках фізики або хімії згадати про мову та літературу. Як це зробити? Давайте запропонуємо дітям навести приказки про явища чи речовини, які вивчатимуться на уроці. Наприклад, про золото, як ті, що представлені на сайті DOVIDKA.BIZ.UA

  • Без води і не туди, і не сюди.
  • Добре – срібло, а золото – краще.      
  • Слово – срібло, мовчання – золото.      
  • Не все те золото, що блищить.      
  • Час дорожчий за золото.      
  • Із золотом, як з вогнем: і тепло з ним, і небезпечно

Об’єднайте учнів класу в команди і запропонуйте позмагатися. Переможуть ті, хто згадає найбільше приказок.
Вашим школярам обов’язково сподобається гра «Павутиння слів». Як у неї грати? Весело! Давайте запропонуємо учням створити своєрідну «хмару слів», які стосуються певної теми програми, використовуючи для цього по одній літері з тих слів, що вже написані на дошці або аркуші. Це схоже на «Скрабл» або «Ерудит», проте грати тут простіше, оскільки ми не маємо обмежень у кількості букв, які можемо додавати. Наприклад: ботАніка – АреаЛ – Ліпіди – запліДнення – насіНина – Симбіоз тощо. Перемагає той, хто називає останнє слово.

Організувати кілька хвилин корисного перепочинку на уроці фізики, хімії чи математики допоможе гра «Плутанина». Що треба зробити? Необхідно скласти зі складів або букв слова чи терміни. Грати у цю гру можна як командами, так й індивідуально. Можна навіть влаштувати змагання, а команди будуть самі вигадувати завдання для суперників.

Наприклад:

  • індукція – ція+дук+ін  
  • амплітуда – ту+ам+да+плі  
  • дисоціація – ди+ація+ці+со
  • електрони – ни+еле+ктро
  • конденсатор – са+ден+тор+кон  

Звісно, ми не пропонуємо перетворювати навчання на суцільну гру.

Проте, погодьтеся, час від часу ми можемо дозволити собі й учням декілька хвилин веселого відпочинку, який до того ж сприятиме закріпленню вивченого матеріалу.

А якщо ви бажаєте дізнатися про те, які ще лінгвістичні ігри можна застосувати на уроках, станьте учасником вебінару «Використання лінгвістичних ігор на уроках української мови», який відбудеться 7 грудня о 18:00. А наш лектор Діана Пудло розкаже про власний досвід використання лінгвістичних ігор на уроках української мови.  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter