Добірка матеріалів «На Урок»

Добігає кінця 2023/2024 навчальний рік. А разом із ним завершується перший етап навчання учнів, які здобувають базову середню освіту за новим Держстандартом. Тож саме час підбити підсумки, визначити проблеми та знайти шляхи для вдосконалення освітнього процесу в майбутньому. І саме цій темі буде присвячена Всеукраїнська інтернет-конференція «Завершення адаптаційного циклу навчання учнів НУШ». Під час етеру наші спікери проаналізують освітні реалії та нададуть корисні поради, які допоможуть ефективно підготуватись до викладання навчальних предметів у 7-х класах НУШ.

Упродовж останніх двох років наша команда намагалась надати різнобічну пітримку освітянам щодо впровадження освітньої реформи у базову школу. Ми опрацьовували нормативні документи та готували їхні огляди, шукали цікаві та корисні ідеї та поради щодо урізноманітнення уроків і залюбки ділились ними з вами. Тож, аби допомогти освітянам визначити ефективність результатів роботи, у цій статті ми систематизували наші напрацювання, які стосуються різних аспектів організації освітнього процесу у 5-6 клас відповідно до законодавства. 

Реалізація Держстандарту базової середньої освіти

Розуміння засад та ключових компонентів Держстандарту є важливою теоретичною базою організації всього освітнього процесу. Адже цим фундаментальним документом визначено структуру та зміст базової середньої освіти, обсяг навчального навантаження й вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів. Також згідно з ним навчання школярів у середній школі ділиться на 2 етапи - адаптаційний цикл та цикл базового предметного навчання. У статті «Держстандарт базової середньої освіти: огляд та розбір кожної освітньої галузі» ми підготували вибірковий огляд найважливіших складових усіх 9 освітніх галузей. 


Адаптаційний цикл навчання учнів: загальні засади

Адаптаційний цикл навчання передбачає впровадження інноваційних підходів до структури та змісту освіти. Нормативними документами встановлено чіткі орієнтири, за якими учні розбудовують власні компетентності: здобувають знання, розвивають вміння та формують ставлення.  У статті «НУШ у 5 класі: інновації та особливості» ми розглянули деякі аспекти організації першого циклу базової середньої освіти навчання учнів, зокрема:

  • вимоги до здобувачів освіти;
  • форми організації освітнього процесу;
  • освітня програма закладу освіти;
  • навчальне навантаження;
  • оцінювання здобувачів освіти.  

Навчальний план для 5-х та 6-х класів НУШ

Типовою освітньою програмою окреслено обов’язкові та рекомендовані підходи до розроблення та використання шкільних освітніх програм, сформовано варіанти типових навчальних планів та затверджено перелік модельних навчальних програм. У статті «Складаємо навчальний план та обираємо модельні навчальні програми для 5-х класів НУШ» ми розглянули навчальне навантаження п'ятикласників і розподіл навчальних годин між обов’язковими освітніми компонентами. А у статті «Підготовка до нового навчального року: складаємо навчальний план для 6-х класів НУШ» ми підготували огляд тижневого навчального навантаження для шостикласників.  


Міжгалузеві інтегровані курси для 5-6 класів НУШ

Згідно з Типовою освітньою програмою школи мають право включати до навчального плану міжгалузеві навчальні предмети, які вивчаються за модельними навчальними програмами. Аби допомогти освітянам розібратися з її особливостями, у статті «Огляд модельних навчальних програм міжгалузевих інтегрованих курсів для 5-6 класів НУШ» ми підготували стислий огляд відповідних програм.


Календарно-тематичне та поурочне планування

Планування освітнього процесу – це неймовірно цікава та творча робота вчителя. Адже в рамках академічної свободи він може самостійно обирати форму плану, його структуру та спосіб фіксації, визначати послідовність формування очікуваних результатів навчання та кількість годин на вивчення програмових тем. Головне, щоби зміст документа відповідав вимогам Держстандарту та освітній програмі закладу освіти. У статті «5-6 класи НУШ: календарно-тематичне та поурочне планування» ми підготували добірку авторських матеріалів із нашої Бібліотеки, яка постійно оновлюється та доповнюється новими розробками вчителів з усіх куточків України.


Оцінювання учнів НУШ

Нова українська школа пропонує інноваційну систему оцінювання, яка ґрунтується на поєднанні чітких нормативних вимог та креативних підходів. Ця система не лише дозволяє вчителям забезпечити об'єктивну та прозору оцінку знань і навичок учнів, а й робить освітній процес більш цікавим та мотивуючим. У статті «Оцінювання учнів НУШ: нормативні вимоги та практика» ми підготували добірку матеріалів «На Урок», які містять огляди нормативних документів, що регламентують процедуру оцінювання учнів НУШ, та безліч різноманітних цікавих і корисних ідей для урізноманітнення освітнього процесу.


Оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-6 класів НУШ

Заповнення Свідоцтва досягнень учнів 5-6 класів НУШ здійснюється відповідно до наказу МОН від 01.04.2022 № 289. Цей документ відображає результати навчальних досягнень школярів з усіх навчальних предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою школи, сформованість наскрізних умінь школярів, визначених Держстандартом. У статті «Оцінювання та оформлення Свідоцтва навчальних досягнень учнів 5-6 класів НУШ» ми докладно розглянули ключові норми цього наказу. А у статті «Поради щодо заповнення Свідоцтва досягнень учнів 5-6 класів НУШ» ми звернули увагу на особливості оформлення документа про навчальний поступ школярів.


Забезпечення безперервності здобуття освіти учнів

Через бойові дії на території нашої країни та окупацію деяких регіонів кількість учнів, які позбавлені можливості навчатись у звичному форматі, значно збільшилась. Тож здобуття освіти школярів за індивідуальною формою набуло надзвичайної актуальності, а у деяких випадках воно є єдиним варіантом для навчання. Аби допомогти освітянам налагодити ефективний освітній процес у такий спосіб, ми підготували статтю «Індивідуальна форма здобуття освіти учнів: вимоги та порядок організації», в якій зробили огляд базового нормативного документа. А у статті «Особливості організації навчання учнів, які перебувають за кордоном» ми розглянули рекомендації МОН щодо організації освітнього процесу школярів, які вимушено опинилися за межами України. 


Інформаційно-цифрова компетентність педагога

Інформаційно-цифрова компетентність є однією з обов'язкових професійних якостей, необхідних для реалізації трудових функцій вчителя, визначених Профстандартом. Адже сучасні електронні ресурси дозволяють організувати ефективну комунікацію з учнями та їхніми батьками, зробити освітній процес більш цікавим, різноманітним і якісним. За їхньою допомогою також можна автоматизувати виконання трудомістких стандартних завдань щодо планування освітньої діяльності, ведення документації та підготовки навчальних матеріалів. У статті «Оптимізація щоденної роботи педагога за допомогою інтернет-сервісів» ми підготували огляд інноваційних освітніх продуктів «На Урок», які допоможуть урізноманітнити освітній процес та знайти багато цікавих ідей для натхнення. А у статті «Персональний помічник вчителя: можливості, потенціал та ідеї для роботи» ми підготували добірку наших матеріалів, які демонструють широкий спектр їхніх функцій та можливостей.


Підвищення кваліфікації для вчителів, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти 

Підвищення кваліфікації є необхідною умовою для проведення атестації педагогів й проводиться в міжатестаційний період відповідно до законодавства. Тож за цей час вчителю потрібно окреслити чіткі орієнтири для розвитку компетентностей, вимоги до яких затверджені Професійним стандартом, та побудувати траєкторію самовдосконалення педагогічної майстерності.  Як спланувати та організувати ефективну роботу? У статті «Підвищення кваліфікації вчителів 5-6 класів НУШ: вимоги та можливості» ми підготували огляд Типової програми підвищення кваліфікації для вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти, та можливостями, які пропонують різні суб'єкти підвищення кваліфікації. 


Бажаєте отримати багато корисних порад щодо ефективного впровадження засад НУШ в базовій школі? Долучайтеся до нашої конференції та слідкуйте за анонсами у Facebook та у телеграм-каналі!   

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter