Опрацьовуємо Інструктивно-методичні рекомендації МОН

У зв'язку з повномасштабною війною на території України оновлено зміст навчальних програм предмета «Захист України».  Аби допомогти вчителям  визначити орієнтири у військово-патріотичному вихованні, ми підготували огляд Інструктивно-методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу і викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.

Типовою освітньою програмою на вивчення предмета «Захист України» (рівень стандарту) у 10 – 11 класах передбачено: 

  • 1,5 години на тиждень (за рахунок інваріантної складової) або 2 години за умови виділення 0,5 години з варіативної складової освітньої програми (у 10 класі та І семестрі 11 класу тижневе навантаження складає 2 години, у ІІ семестрі 11 класу – 1 годину);
  • 18 годин на проведення навчально-польових занять (зборів) і навчально-тренувальних занять наприкінці навчального року в 11 класі. В окремих випадках допускається їх проводити поетапно  у кінці першого семестру або навчального року за рахунок літньої практики (10 клас). Їх проведення фіксується на окремій сторінці класного журналу, підсумкова оцінка виставляється окремо від семестрових та враховується у річному оцінюванні.

У 10-11 класах (профільний рівень) на вивчення цього предмета передбачено 5 годин на тиждень. 

В оновлених навчальних програмах «Захист України» (наказ МОН від 03.08.2022 № 698) внесено зміни у розділи з тактичної, військової та домедичної підготовки й цивільного захисту. Також програму доповнено матеріалами: 

  • з мінної небезпеки та з попередження ризиків поводження з вибухонебезпечними предметами; 
  • щодо поведінки у надзвичайних ситуаціях; 
  • з кібербезпеки та основними поняттями сучасної інформаційної безпеки;
  • оновленого історичного ракурсу щодо подій російсько-української війни та основ національного спротиву.

У період війни виникає нагальна необхідність здійснення системних заходів, спрямованих на посилення національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Відповідно до поставленої мети окреслено такі комплексні освітні та виховні завдання: 

  • ознайомлення учнівської молоді з основами нормативно-правового забезпечення захисту України, цивільного захисту та охорони життя і здоров’я; 
  • усвідомлення учнівською молоддю свого обов’язку щодо захисту України у разі виникнення загрози суверенітету та територіальній цілісності держави; 
  • набуття знань про функції ЗСУ та інших військових формувань України, їх характерні особливості; 
  • засвоєння основ захисту України, цивільного захисту, домедичної допомоги, здійснення психологічної підготовки учнівської молоді до захисту України; 
  • підготовка учнів до захисту України, професійна орієнтація молоді до служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, до захисту життя і здоров’я, забезпечення власної безпеки і безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу. 

Під час викладання навчального предмета «Захист України» варто акцентувати увагу саме на практичній привабливості предмета, а не на заучуванні нормативно-правових актів, військових понять та визначень. Заняття рекомендується починати з виконання гімну України, для стимулювання пізнавальної активності учнів та їх дієвої самостійної діяльності бажано використовувати під час уроків:

  • тематичного плану № 1  - роботу в групах, подібних до військових формувань, підрозділів (двійки, трійки, відділення тощо). Обов’язковими складовими уроку є шикування, перевірка готовності класу до уроку і тренування (розминки, стройового тренажу) за тематикою уроку протягом 3-5 хвилин. Спілкування між учасниками освітнього процесу слід підтримувати на зразок статутних взаємовідносин між військовослужбовцями ЗСУ та інших силових структур. Обов’язкова форма одягу для вчителя та рекомендована форма одягу для учнів – військова (форма Збройних формувань України);
  • тематичного плану № 2 – діапазон організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, які максимально наближають навчальний процес до реального життя та забезпечують практичну спрямованість навчання. 

Предмет «Захист України» вивчається юнаками та дівчатами окремо, поділ класів на групи здійснюється незалежно від кількості учнів у класі. У разі згоди законних представників та особистого вмотивованого рішення  дівчата можуть навчатися за програмою для групи юнаків. Юнаки, які за станом здоров’я, релігійними поглядами (за поданням відповідних документів) не можуть вивчати основи військової справи, навчаються за програмою для групи дівчат. Навчальний предмет в обох випадках називається «Захист України» з уточненням «Основи медичних знань». В умовах воєнного стану особливу увагу слід приділити оволодінню учнями знаннями, вміннями та навичками домедичної допомоги постраждалим при різних видах ушкоджень.

Перед початком практичних занять керівник закладу освіти зобов’язаний особисто впевнитися у створенні безпечних умов і засвоєнні учнями вимог безпеки. Обов’язковими є інструкції з безпеки для школярів під час проведення різних форм практичних занять та відповідний запис у журналі про проведення інструктажу. Відповідальність за дотримання учнями вимог безпеки на заняттях покладається на вчителів предмета «Захист України». 

Під час дистанційного навчання викладачам пропонується скорегувати поурочно-тематичні плани та пропонувати учням самостійно опрацювати теоретичну тему за допомогою підручників. Якість знань можна перевірити за допомогою тестових завдань, тематичних карток, ребусів, електронних диктантів та інших дидактичних засобів. Години практичних занять можуть бути відпрацьовані за рахунок теоретичних годин під час навчально-польових занять наприкінці вивчення повного курсу.

На посаду вчителя предмета «Захист України» призначають:

  • офіцерів запасу або резерву, які мають вищу військову або педагогічну освіту, спроможні за віком і станом здоров’я якісно проводити заняття;
  • випускників вищих педагогічних закладів освіти, які здобули спеціальність вчителя предмета «Захист України» або навчались на військовій кафедрі. 

Якщо немає можливості укомплектувати ці посади офіцерами запасу або резерву, вчителями можуть бути призначені підготовлені та досвідченні сержанти (старшини), солдати (матроси) запасу або резерву з вищою освітою. 

Бажаєте отримати корисні поради щодо організації освітнього процесу та  національно-патріотичного виховання? Долучайтеся до Всеукраїнських інтернет-конференцій «Дистанційне та змішане навчання в умовах війни» (16-17 вересня 2022 року) та «Пріоритети в освіті: формування патріотичної свідомості»  (22-23 вересня 2022 року)! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter