Хід уроку. Організаційний момент. Учні класу діляться на 3 групи, вибираючи одну із запропонованих карточок трьох кольорів. Троє учнів, «Аналітики», записують бали, набрані в ході уроку.ІІ. Актуалізація опорних знань. Роздаю картки з тестами в трьох варіантах (додаток 1). На виконання завдань відводиться 10 хв. Грицик С. Д.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Повідомляю тему і мету уроку. Учні записують в зошит. Сьогодні на уроці ми розширимо знання про імунну систему та її роль в життєдіяльності організму людини. Розглянемо проблеми інфекційних захворювань, зосередившись на актуальних проблемах ВІЛ-інфікування. Ознайомимося з імунними реакціями організму, видами імунітету, органами імунної системи; будемо продовжувати формувати навички здорового способу життя, толерантного ставлення до людей із ВІЛ. Розглянемо шляхи передачі та методи запобігання поширенню ВІЛ-інфекції. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» СНІД – названо чумою XX століття. Як ви думаєте, чому? (Учні по-черзі висловлюють свої думки щодо поставленого запитання). Грицик С. Д.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу Учасники I-III команд одержують питання. (Додатки 1а, 1б, 1в). Представники команд відповідають на питання та заробляють бали, які фіксуються на дошці. «Аналітики» підводять підсумки. Шляхи передачі інфекції . Учні ознайомлюються з поданою інформацією (Додаток 2). Учні одержують картку із твердженнями, з яких необхідно вибрати вірні відповіді. Відповідають, підіймаючи «зелену картку», якщо твердження вірне і «червону картку» - не вірне. Результати фіксуються на дошці. Які є види імунних реакцій організму? Щоб дати відповідь на це запитання прошу ознайомитись з дидактичними карточками (Додаток 3), та прочитати пункт, «Клітинний та гуморальний імунітет» ст. 182, «Імунна система та її органи», ст. 183 підручника, дод. 2; 3а, 3б. Представники команд дають відповіді на поставленні запитання. IV команда «Аналітики» підводять підсумки. Бліц-конкурс для I-III команд (Див. додаток «Бліц-конкурс»). Представники команд відповідають на питання та заробляють бали, які фіксуються на дошці. Аналітики оцінюють правильність відповідей. Грицик С. Д.
V. Узагальнення. Дискусія. Групам пропонуються питання: Чи можна з упевненістю сказати що ніхто з нас не заразиться ВІЛ?Як суспільство має ставитись до людейҐ інфікованих ВІЛ?Яке значення для нас має здоровий спосіб життя?Які є види імунітету?Імунна система та її органи. Що таке імунітет та імунні реакції?Грицик С. Д.
VI. Підсумки уроку, оцінювання (підрахунок балів, виставлення оцінок). Учитель: Один мудрець сказав: «Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе, - можливо, ти виграєш. Якщо ти знаєш і себе, і супротивника – перемога буде на твоєму боці.» Щоб ви краще запам’ятали почуте сьогодні, ось вам Пам’ятка для старшокласників (Додаток 5) VII. Домашнє завдання. Вивчити параграф 53 підручника, дати відповідь на питання в зошиті ст. Підготувати проекти на тему «Імунна система – один з чинників збереження біологічної індивідуальності організму», «Наслідки порушення роботи імунної системи». Скласти кластер на тему «Імунна система. Імунітет. Алергія. СНІД.»Грицик С. Д.
Джерела інформації: Вільям Ф. Ганонг. Фізіологія людини: Підручник / Переклад з англ. Наук. ред. Перекладу М. Гжегоцький, В. Шевчук, О. Заячківська. – Львів: Ба. К, 2002.-784 с. Задорожний К. М. Біологія: підруч. Для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. / К. М. Задорожний. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 240 с. : іл. Зайцева О. А. Біологія. 7-9 класи. – Х.: Видавництво «Ранок», 2013. – 176 с. – (Серія «Шкільні таблиці»). Людина. Навчальний посібник з анатомії та фізіології. –ге оновлене видання. Львів – 2002. Уварова І. О. Біологія. 8 клас: Міні-кконспекти уроків до підручника К. М. Задорожного. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 60 с. + календар. план. (20 с.). Кот К. В. Біологія. 8 клас: зошит для контролю навчальних досягнень учнів / К. В. Кот. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 48 с.http://aidsinfo.unaids.org/Грицик С. Д.