Проєкт "Різдвяний вертеп -український народний театр"

Про матеріал
Пропоную використовувати на уроках української літератури позакласного читання для ознайомлення дітей з традиціями українського народу під час святкування зимових свят.
Перегляд файлу

Проєкт

«Різдвяний вертеп - український народний театр»

Паспорт проєктної роботи:

Назва проєкту «Різдвяний вертеп - український народний театр»

Керівник проєкту Анна МАРУСИЧ, вчитель української мови та літератури

Навчальні дисципліни, близькі до теми проєкту: українська мова, українська література, історія України, мистецтво, трудове навчання.

Тип проєкту:

- за складом учасників - колективний;

- за характером взаємодій - партнерський;

- за характером координації проєкту - безпосередній;

- за тривалістю - короткотривалий.  

 План роботи проєктом:

І етап

Визначення теми.

Постановка завдання.

Обговорення.

Формулювання проблемних питань.

Формування груп, висунення гіпотез вирішення проблем.

Обговорення плану роботи учнів.

Обговорення можливих джерел інформації, питань захисту авторських прав.

ІІ етап

Вибір творчої назви проєкту.

Об’єднання учнів у групи.

Визначення завдань для роботи в групах.

ІІІ етап

 

Самостійна робота груп з виконання завдань.

IV етап

Постановка вертепу

V етап

Презентація вертепу учням  ліцею.

Актуальність:

В умовах розбудови та збереження української державності важливим є питання формування національної самосвідомості підростаючого покоління, збереження звичаїв, традицій, обрядів українського народу. Тому дослідження, вивчення та збереження побутової національної культури є важливим елементом національно-патріотичного виховання  підлітків.

 

Мета:

Розширити знання учнів про звичаї  та традиції українського народу, пов’язані зі святами зимового циклу. Виховувати почуття національної самосвідомості, повагу до народних звичаїв та традицій українського народу.

 

Завдання:

1. Згуртувати здобувачів освіти 9 класу навколо ідеї відродження звичаїв, традицій українського народу.

2. На основі аналізу звичаїв та традицій українців, пов’язаних зі святами зимового циклу, підготувати сценарій Різдвяного вертепу.

3. Створити костюми, декорації для постановки Різдвяного вертепу.

4. Презентувати підсумки роботи над проєктом на загальношкільному святі.

 

Тип проєкту: пошуковий, етнографічний, дослідницький, літературно-творчий, міжпредметний, короткотривалий.

Реалізація проєкту:

Плануючи позакласну роботу з дев’ятикласниками з української літератури, у мене виникла ідея створити міжпредметний проєкт «Різдвяний вертеп - український народний театр» (українська мова та українська література,трудове навчання, мистецтво). Так на уроках української мови та літератури обрано тематику для вертепу, підібрано сценарій, розподілено ролі. На уроках мистецтва разом з учителем мистецтва розучено пісні: «Щедрик, щедрівочка»,  «Радуйся, пане господарю», «Ой чи є господар вдома», «Щедрик, ведрик, дайте вареник», «Щедрий вечір, добрий вечір».  Спільно з вчителем трудового навчання проведено роботу зі створення декорацій та костюмів для вистави.

Учасники проєкту: учні 9-А класу.

Етапи роботи над проєктом:

І етап. Підготовчий

 Плануючи позакласну роботу з дев’ятикласниками з української літератури, у мене виникла ідея створити міжпредметний проєкт «Різдвяний вертеп - український народний театр» (українська мова та українська література,трудове навчання, мистецтво).

ІІ етап. Організаційно-методичний

Учнів об’єднано в групи:

«Літератори» - дослідження про вертеп як вид українського народного театру.

«Технологи» -  дослідження одягу учасників та декорацій різдвяного вертепу.

«Музики» - збір колядок та щедрівок , які виконувалися під час щедрування та колядування.

( Учні класу об’єднані в групи. У кожній групі було обрано лідера групи та розподілено між членами групи обов’язки.)

ІІІ етап. Робота в групах

Член групи, отримавши особисте завдання, міг представити його в телеграмі, де створено групу для обговорення проблемних питань щодо виконання завдань проєкту: звичай «Водити козу», складові різдвяної зірки (кольори, значення стрічок), елементи одягу учасників вертепу, музичні зразки щедрівок.

Роботу груп координували вчителі-предметники: «Літераторів» - учитель української мови та літератури; «Технологів» - учитель трудового навчання»; «Музик» - учитель мистецтва.

 

ІV етап. Постановочний

 На цьому етапі роботи створено сценарій постановки вертепу, розподілено ролі та проводилися репетиції постановки Різдвяного вертепу.

V етап. Підсумково-узагальнюючий

 Напередодні Різдва Христового учні 9 класу закінчили роботу над проєктом та запросили учнів ліцею на Різдвяний вертеп.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій «Різдвяний вертеп - український народний театр»

  Йде гурт та співає пісню «Щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка».

Заходить у хату, там чекають господаря з  господинею (накритий стіл скатертиною, образи в рушниках, глечик та полумиски на столі), господар сидить на лаві, господиня відчиняє двері.

Діти, підходячи до дверей, співають пісню «Ой чи є господар вдома».

Господар говорить:

-         Вдома, вдома!

Господиня:

-         Ласкаво просимо!

Діти:

-         Впустіть до хати та й пощедрувати.

Заходять діти (зірконіс, міхонос, дівчата).

Зірконіс:

-         Вам вклоняюсь, Вас шаную, щастя здоров’я ще й віку довгого.

Господар:

-         Благословляю щедрувати.

Діти співають «Радуйся, пане господарю», потім говорять:

-         Прийшли щедрувати до вашої хати.

Стук у двері. Заходить циганка й говорить:

-         Дядечку, впустіть козу до хати, бо замерзне.

Господар:

-         Нема де козі розгулятися, тісно у хаті.

Циганка:

-         Та пустіть, бо дуже змерзне.

Господар:

-         Та йдіть, йдіть. Тільки хай добре співає.

   Заходить Коза і діти співають «Щедрівочка щедрувала»,»“Щедрик, ведрик, дайте вареник».

Козак, той, що козу водить:

-         Ми завітали до Вас, щоб привітати з прийдешнім Новим роком.

Господиня:

-         Дякую!

Козак:

-         Де Коза ходить - там усе родить. Де Коза рогом - там жито стогом! Де Коза дійкою - там жито міркою. Де Коза буває - там все проростає. А де не буває - там все пропадає.

Коза починає брикатися, розвеселилася.

Козак:

-         Го! Го! Го Коза. Го! Го! Го сірая! Ой розходилася! Ой розвеселилася по всьому дому!

Коза:

-         Я Коза периста, маю років триста. Всім у ріднім краю врожаю бажаю. Зі святом всіх вітаю.

Коза падає, підбігає козак і говорить:

-         Ой Коза захворіла, така добра тварина була, розумна, вдатлива і до харчів непридатлива.

Господиня:

-         То їй треба сала дати, та вона і оживе.

Циганка:

-         Діду! Дайте горщик масла, я її помажу, то й вона і поскакає.

Дівчина:

-         Я знаю, що Козі треба: їй торбу ячменю, а нам грошей жменю.

Дають сало, гроші, ячмінь - і Коза оживає.

Всі разом:

-         Ожила наша Кізонька!

І співають «Щедрик, щедрівочка».

Козак, що зірку носить:

-         Щедрівочки наші хороші, давайте діду гроші. А після промови - бувайте здорові.

Міхонос:

-         Будьте здорові!

Той, що козу водить:

-         А ти, Кізонько, кланяйся господарям.

Коза:

-         Дайте ще сала, щоб не брикала.

Дівчина:

-         А в них нема сала, щоб не звикала, бо їм самим мало.

Господар:

-         Де ваш міхонос? Підходь! Я всиплю гостинців і розрахуюся з вами.

Діти співають «Щедрий вечір, добрий вечір, добрим людям на здоров’я».

Всі поклонилися і виходять.

 

 

 

 

 

 

 

Головні герої:

  1. Коза.
  2. Той, що зірку носить (козак).
  3. Той, що козу водить (козак).
  4. Міхонос.
  5. Циганка.
  6. Господар.
  7. Господиня.
  8. Дівчата.

 

Пісні:

  1. «Щедрик, щедрівочка»
  2. «Радуйся, пане господарю»
  3. «Ой чи є господар вдома»
  4. «Щедрик, ведрик, дайте вареник»
  5. «Щедрий вечір, добрий вечір»

 

Атрибутика:

Стіл, скатертина, глечик, полумиски, цукерки, дрібні гроші, сало, свічка, зірка, мішок, мотузка для кози, бубон, одяг дівчатам і козакам, одяг кози, рушники, образи, одяг циганки, ячмінь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щедрик Щедрик Щедрівочка

 

 Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка,

Стала собі щебетати,

Господаря викликати:

- Вийди, вийди, господарю,

Подивися на кошару,

Там овечки покотились,

А ягнички народились.

В тебе товар весь хороший,

Будеш мати мірку грошей.

Хоч не гроші, то полова,

В тебе жінка чорноброва.

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка.

 

 

Добрий вечір тобі, пане господарю

 

Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

Застеляйте столи, та все килимами, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

Бо прийдуть до тебе три празники в гості, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

А той перший празник – Рождество Христове, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

А той другий празник – Святого Василя, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

А той третій празник – Святе Водохреща, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

Щедрик-ведрик, дайте вареник

 

Щедрик-ведрик, дайте вареник,

Грудочку кашки, кільце ковбаски,

Як не даси ковбасу, хату рознесу.

 

Щедрик-ведрик, дайте вареник,

Грудочку кашки,

А як мало, дайте ще й сала,

А як донесу, дайте й ковбасу.

 

Щедрий вечір, добрий вечір!

 

 

Ой сивая та і зозуленька

 

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я!

Усі сади та і облітала,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я!

 

А в одному та і не бувала.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я!

 

А в тім саду три тереми:

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 квітня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку