Розробка уроку з української мови 8 клас

Про матеріал
Розробка уроку з української мови на тему: "Розділові знаки у реченнях із звертаннями, вставними словами"
Перегляд файлу

 

Тема:    Розділові знаки в реченнях із звертаннями,  вставними словами

Мета:  повторити, закріпити знання учнів про звертання, вставні слова; удосконалювати навички пунктуаційної грамотності учнів, вміння правильно інтонувати речення зі звертаннями, вставними словами; удосконалювати вміння звязно й аргументовано висловлювати свої думки; виховувати любов і шану до рідного краю, батьківщини, матері.

 

Тип уроку:  формування практичних умінь і навичок

Обладнання: підручник, презентація, проектор,  схеми, таблиці „ Звертання”, „ Вставні слова”                                               

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

Добрий день,  діти! Мені приємно бачити вас сьогодні на уроці.

Сподіваюсь, що ви прийшли з гарним настроєм.

З'ясування емоційного стану учнів

Інтерактивна вправа «Побажання»

Вчитель. Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам гра «Побажання». Сьогодні на уроці я вам бажаю бути впевненими, активними, спостережливими.  А зараз подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів на сьогоднішній урок. Бажаю всім успіху та вірю, що від нашого уроку у вас залишаться гарні враження, а ваш розум поповниться новими, корисними знаннями.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Визначення теми та мети уроку.

Вчитель.  Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати просте ускладнене речення   Тема сьогоднішнього уроку «Розділові знаки при звертанні та вставних словах»  На попередніх уроках ви вже дізналися, що таке звертання та вставні слова.  Сьогодні ми будемо повторювати і закріплювати все те, що ви вивчали на минулих уроках. Наша мета  повторити вивчене про  звертання і вставні слова, розділові знаки при звертаннях і вставних словах, закріпити вивчене на основі тренувальних вправ. Запишіть тему уроку: «Розділові знаки в реченнях із звертаннями та вставними словами»

2. Робота над епіграфом уроку.

Вчитель. Епіграфом до нашого уроку є рядки  українського поета Олександра Олеся

                                                               

                                                                

                                                                   Живи, Україно, живи для краси,

                                                                   Для сили, для првди, для волі!

                                                     Шуми, Україно, як рідні ліси,

                                               Як вітер в широкому полі.

                                                                                                      Олександр Олесь

Які прекрасні слова. Ці рядки були написані поетом у далекому 1917 році. Пройшло 106 років, століття.  А  Україна і сьогодні  бореться за незалежність і свободу.

  • Знайдіть у реченнях епіграфу звертання.

 

ІІІ. Відновлення теоретичних  знань учнів

Діти, яке домашнє завдання вам було на сьогодні ? (перевірка Д/З)

Експрес – опитування за запитаннями

Учні відповідають на запитання вчителя:

  1. Що називається звертанням?
  2. Яке звертання називається поширеним, а яке – непоширеним?
  3. Розкажіть про розділові знаки, які вживаються при звертаннях.
  4. В формі якого відмінка вживаються звертання?
  5. Які слова називаються вставними? Наведіть приклади.
  6. Як виділяється вставні слова, словосполучення  в реченні?

Робота з картками

Випишіть звертання і вставні слова.

Скажи, Україно, скажи, моя мила, звідки могутність незламна твоя? На жаль, світ  був побудований так, що щастя людства здобувається ціною чиїхось страждань. Там, кажуть, сонце спати лягає.  І кожен фініш – це, по суті, старт. Зоре моя вечірняя, зійди над горою. Ой Дніпре мій, Дніпре, широкий та дужий! Зеленійся, рідне поле, українська нива.. До тебе, Україно, наша бездольная мати, струна моя перша озветься.   Грай моя пісне як вітер сей грає.

 

Давайте пригадаємо відомості про вживання розділових знаків при звертанні.

 

Лінгвістичне дослідження

Запишіть речення. Визначте звертання та підмети. Напалюйте схеми. Зробіть відповідні висновки про вживання звертань та розділових знаків.

Україно ! Ти – моя молитва,

Ти моя розпука вікова…

Україно буде звертання, воно вимовляється з окличною інтонацією, тому в кінці цього звертання ставиться знак оклику. Підмет Ти.

Наступне речення.

Ти був, козаче, щедрим на дурниці.

І на красиві та пусті слова !

В даному реченні звертання козаче, воно знаходиться в середині речення, тому з обох боків, ми виділяємо комами. І підмет займенник Ти.

Над чим ти думаєш, друже. Звертання друже знаходиться в кінці речення, тому перед ним ставимо кому і підмет займенник Ти.

Робимо висновки! Щоб не сплутати звертання з членами речення,

ПАМЯТАЙМО:

Іменник у кличній формі – це завжди звертання.

Займенники Ти, Ви при звертанні є підметами або додатками.

У наших речення займенники ТИ є підметами

 

А зараз пригадаємо відомості про вставні слова.

1.Вставними називаються слова, словосполучення або речення, граматично не  звязані з членами речення. За допомогою вставних слів мовець виражає своє ставлення до того, що він повідомляє. Вставні слова, словосполучення і речення не є членами речення.

В усному мовленні вставні слова, словосполучення  видвляються паузою, а на письмі – комами. Я мислю, отже, існую. Вставним є  слово отже.

Скажіть, будь ласка,  над чим ви зараз працюєте  ? будь ласка  вставне словосполучення

Розрізняйте вставні слова і словосполучення.

Якщо ж протиставний  сполучник а ( рідше але) стосується вставного слова, то він відокремлюється комою разом із ним.

А можливо, хлопець був як всі люди.

Вставлені слова, які виражають додаткові пояснення, зауваження, повідомлення, уточнення або побіжні вказівки, можуть виділятися комами або дужками:

В останньому вагоні ( у метро) в котрімсь житті я їхала щаслива. (С.Йовенко).

Артема в умовному місці де саме, уточнення (біля криниці) не було. (А.Головко).

Слайд наступний

Деякі дієслова ( думаю, здається, кажуть), іменники ( на жаль, на щастя, правда), прислівники (можливо, видно, справді) можуть виконувати функції і члена речення і вставного слова, залежно від змісту речення.

Якщо в реченні до такого слова можна поставити запитання, то воно не вставне і комами не відокремлюється.

Порівняймо: Як не крути , а правда завжди  ( що зробить) виплеве. У цьому реченні слово правда це підмет.

Правда, під час минулої поїздки до Львова мені не вдалося відвідати оперний театр.

У цьому реченні ми не можемо поставити до слова правда запитання, отже правда є вставним словом.

 

Слайд ЗАПАМЯТАЙМО

Запамятаймо слова, що ніколи не бувають вставними : навіть майже, приблизно, принаймні, нібито, все- таки, мовби, наче, неначе, адже, тобото, особливо.

 

Пунктуаційний практикум

Перепишіть речення, роставляючи пропущені розділові знаки. Визначте звертання та вставні слова.

  1. Життя відомо наймудріший вчитель (М.Адаменко). 2. Я для тебе горів український народе тільки мабуть не дуже яскраво горів (В.Симоненко). 3. На жаль не все збувається, але я тужу (В.Крищено).

 

  1. Життя, відомо, (вст.сл.) наймудріший вчитель (М.Адаменко). 4. Я для тебе горів, український народе, (зверт.) тільки, мабуть, (вст.сл.) не дуже яскраво горів (В.Симоненко). 5. На жаль, (вст.сл.) не все збувається, але я тужу (В.Крищено). 6. Отож, (вст.сл.) нема потреби про те казати знов (Леся Українка).

 

ТВОРЧЕ КОНСТУЮВАННЯ

 

Завдання. Обєднати  слова у речення.

1.Учітеся, брати мої, думайте, читайте…. (Т.Шевченко).

2. Ну що б, здавалося, слова… (Тарас Шевченко)

3. Там, кажуть, з гір усю країну видно (Леся Українка).

4. Слово, чому ти не твердая криця… (Леся Українка)

5.  Зоре моя вечірняя, зійди над горою (Т.Шевченко)

6. Думи мої, думи лихо мені з вами (Т.Шевченко)

7. Чужа душа – то, кажуть, темний ліс

 

 

Робота з підручником 287

Поміркуйте, у яких реченнях є вставні слова.

Може, (вст.слово) я міг би вам допомогти ? – довірливо запитав незнайомий. (О.Гончар). Не може (присудок) заснути малюк.

 

 Коментоване письмо

У реченнях підкресліть граматичну основу. Або розберіть речення за членами речення

Люблю тебе, моя ти Україно, тобі я дякую за все.

Здавна, кажуть  люди, Бог цей світ звелів любити.

А життя було усюди: і на землі, і у воді, і в повітрі.

 

Сьогодні на уроці ми закріпили вивчене про розділові знаки при звертанні та вставних словах.. Знаємо, що просте речення може бути ускладнене однорідними членами речення, звертаннями, вставними словами, словосполученнями.

 

ІV. Підсумок уроку.

І на закінчення уроку оцініть свої досягнення колом успіху.

 

Д/З Повторити однорідні члени речееня, звертання, вствні слова, адже вас чекає попереду контрольна робота.

І на завершення хочу сказати

Любіть і вивчайте українську мову, адже вона джерельна, барвінкова, мелодійна, влучна, ніжна, соловїна, прадавня, жартівлива, багата, веселкова, берегиня наша. Ось такими епітетами можна її назвати..

А я вам бажаю мирного дня . Успіхів і до побачення.

 

 

doc
Додано
20 березня 2023
Переглядів
613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку