Діагностувальна робота. Аудіювання.В Сухомлинський "Говорити без дозволу не можна"

Додано: 3 жовтня 2023
Предмет: Літературне читання, 4 клас
8 запитань
Запитання 1

ГОВОРИТИ БЕЗ ДОЗВОЛУ НЕ МОЖНА

  Є в першому класі жвавий, рухливий, дуже балакучий хлопчик Василько. 

Часто він не може стримати свого хвилювання або цікавості й вихоплюється говорити.

  Учителька терпляче йому пояснює:

— Коли треба тобі щось сказати — підніми руку. Як дозволю — встань і говори.

  Василько добре це розуміє, та одразу ж забуває, як тільки щось його хвилює.

  Якось на уроці арифметики вчителька пояснювала приклад. Аж тут чується схвильований голос Василька:

— Маріє Іванівно, дивіться, який метелик сів на шибку!

  Усі діти повертаються до вікна. На шибці сидить великий барвистий метелик. 

  Діти забули про приклад і розглядають метелика. Марія Іванівна тяжко зітхає, й, насупивши брови, суворо каже Василькові:

— Ти розумієш, що говорити без дозволу не можна?

  Василько добре розуміє, але не може стримати своєї думки, своїх почуттів. Вони рвуться в слово.

  Наступного дня посеред уроку письма, коли всі зосереджено працювали й у класі запанувала тиша, діти аж здригнулися від тривожного Василькового шепоту:

— Маріє Іванівно, он на колодязі чийсь щоденник лежить...

— Ой, нещастя моє, — подумала вчителька, — як він побачив той щоденник аж на колодязі?” 

  А вголос вона сказала:

— Іди, Васильку, до дошки, постій трохи, тоді знатимеш, що без дозволу говорити не можна.

  Василько став біля дошки. А в його очах були й подив, і сором. Похилив голову й простояв так до дзвінка.

  Через день учителька пояснювала на дошці, як складати із букв нове слово.

Закінчивши пояснення, Марія Іванівна глянула на клас.

  Василько сидить, піднявши руку, й благаючими очима дивиться на вчительку.

— Чому ти плачеш, Васильку?

— Бо говорити ж не дозволяється.

— Кажи мерщій, у чому річ, — стурбувалася вчителька.

Василько повертає голову до вікна й схвильовано каже:

— Кошеня ж... Кошенятко он яке маленьке посеред двору. Наїжачилося, страшно бідному, а собака стоїть перед ним, ось-ось кинеться на кошенятко.

— Біжи, прожени собаку... — каже вчителька.

За хвилину Василько повертається до класу з кошеням. (294 сл.) В.Сухомлинський


  1. Де відбуваються події?

варіанти відповідей

на подвір’ї;

у класі;

вдома.

біля річки

Запитання 2

2.Який Василько?

варіанти відповідей

жвавий, рухливий, дуже балакучий;

жвавий, сором’язливий, мовчазний;

рухливий, дисциплінований, непосидючий.

добрий, спокійний, слухняний

Запитання 3

3.За що поставила вчителька Василька біля дошки?

варіанти відповідей

за те, що побачив метелика;

за те, що побачив щоденник;

за те, що без дозволу говорити не можна

за грубі слова

Запитання 4

4.Що лежало на колодязі?

варіанти відповідей

пташеня

зошит

кошеня

щоденник

Запитання 5

5.Чому Василько плакав?

варіанти відповідей

бо не дозволяється говорити

бо образився

згадав, щось сумне

бо полетів метелик

Запитання 6

6.Визнач головну думку твору.

варіанти відповідей

Завжди говори те, що думаєш

Наука для людини — як сонце для життя

Вмій сказати, вмій і змовчати

Не кажи не вмію, а кажи навчусь...

Запитання 7

7. Які якості проявив Василько?

варіанти відповідей

чуйність

справедливість

щедрість

бажання прийти на допомогу

Запитання 8

8. Встанови послідовність дій:

А Коли треба щось сказати- підніми руку.

Б Якось на уроці арифметики.

В За хвилину Василько повертається до класу з кошеням.

Г Он на колодязі чийсь щоденник лежить.

Д Наступного дня посеред уроку.

варіанти відповідей

1-А, 2-Д, 3-Б, 4-Г, 5-В

1-Г, 2-Б, 3-Д, 4-А, 5-В

1-А, 2-Б, 3-Д, 4-Г, 5-В

1-А, 2-В, 3-Д, 4-Г, 5-Б

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест