Урок - літературне засідання в 8-9 класах «Він голос мав, як кари правий гнів, Він голос мав, як пісня колискова» М.Рильський «Пророк зорі»

Про матеріал

Урок - літературне засідання побудований на основі досліджень учнів щодо використання Т. Шевченком і його послідовниками в поетичних творах музичних образів.

Перегляд файлу

Тема. «Він голос мав, як кари правий гнів,

            Він голос мав, як пісня колискова»

                М.Рильський «Пророк зорі»

(Музичні образи у поезії Т Шевченка та його послідовників)

Мета: розширити діапазон знань про образність в поетичних творах; формувати комунікативну компетентність, розвивати уміння і навички працювати з творами, знаходити цікаві  елементи для досліджень, доводити і переконувати слухачів у правоті суджень; виховувати любов до рідного слова, його носіїв, до мистецтва і прекрасного в житті.

Обладнання: збірки поетичних творів, портрети письменників, записи музики 

Тип уроку: узагальнення вивченого

Форма уроку: літературне засідання.

 

                                              Перебіг уроку

I.Урок літературного засідання розпочинає учень, голова засідання. Він оголошує тему, завдання, які були визначені попередньо, девіз.

«Здатність бачити чудеса в звичайному – певна ознака мудрості». Г.Сковорода

«Щоб писати зворушливо, необхідно щось більше, ніж сльози і місяць». Г.Ліхтенберг

Важко уявити будь-який твір художньої літератури, в якому не було б музичних образів. Справді, варто згадати, скажімо, «Ой на горі та женці жнуть», як ми вже чуємо то сповнені завзяття й мужності пісні про звитягу й подвиги, то ніжні й сумні мелодії романсів, елегій, то могутні акорди симфоній, ораторій і т. ін. Наприклад, послухайте симфонію №8 фа мажор Людвіга ван Бетховена. Запитання аудиторії: що передано через цю музику?  

(Через музику композитор передає душевний стан, мрії й поривання.)

Ставимо провідне питання засідання: як знайти музику в художньому творі?

II.Основна частина

Виступ1.Музика в літературному творі незвичайна, вона знаходить своє вираження в слові.

Література – синтетичний вид мистецтва, в якому нерозлучні живопис, музика,проза, поезія. Разом вони утворюють могутній потік, який несе на собі дорогоцінну ношу національної культури.

Чи може слово нести в собі музичний образ?

Яскравий сплав музики й слова в поезії Т.Шевченка М. Рильського, П. Тичини. Прочитаймо рядки « Пісні під гармонію» П. Тичини:

Рута-мята да непривята,

Непрогорнутая трава.

Сюди вітер да туди вітер –

Аж потоками обвіва.

Слова можна було б і не класти на музику, бо вони самі по собі  викликають спів.

Виступ 2. Музичний образ створюється словесними засобами, але щоб його відчути в літературному творі, потрібна розвинена художня уява.

Здавалося б, важко помітити якісь звукові ефекти у цих ось рядках Т.Шевченка:

За думою дума роєм вилітає,

Одна давить серце, друга роздирає,

А третя тихо-тихесенько плаче

У самому серці, може, й бог не бачить.

Тут основний мотив чисто музикальний: змалювання зростання настрою душі. Вважаю, що спочатку йде поважна мелодія, до якої поступово додається плачливо-криклива. Потім ніби зненацька втручається обривок радості, але дуже короткої, майже непримітної, яку легко пропустити, не почути, бо покриває основна сумовитість, безнадійності. Останній рядок поезіі я передав би за допомогою димінуендо- ( поступове зменшення звучання ).

Виступ 3.Асоціативність – головна ознака музичного образу. Предметно-чуттєвий зміст токого образу йде із джерел звуків, музичних вражень, які може викликати слово. Проаналізую музичний бік твору Т. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий». У перших і останніх рядках зібрано сильні слухові образи – рев великої ріки, свист і виття вітру, крик сичів, скрип дерева – всі ефекти чисто музикальні.

У поемі «Гайдамаки» Шевченка можна теж знайти музикальні образи, за допомогою яких передає свої мрії про Україну:

У моїй хатині, як в степу безкраїм,

Козацтво гуляє, байрак гомонить,

У моїй хатині синє море грає,

Могила сумує, тополя шумить,

Тихесенько «Гриця» дівчина співає…

 Провідні образи даного уривка є музичними. Що може відчути читач, уявивши картину «море грає»? Це можуть бути здогади, уявлення, але вони відповідають художній логіці. Усі образи моря ведуть передусім у сферу слухових вражень. Вони захоплюють звуками, неосяжним простором, різко мінливими ритмами, барвами.

Метафора «море грає» здається ніби далекою від музичного звучання, адже більше викликає зорові асоціації й ближча до живописного образу. Але живопис теж звучить. Художник, малюючи картину,чує звуки і намагається передати їх лініями, кольорами. П. Чайковський, наприклад, у картинах І.Левітана чув навіть іржання коней, коли вони пасуться вночі. Чудові картини моря Айвазовського не можна сприймати як щось статичне, німе. У них, як у житті моря, свої звуки, мелодії – музика найрізноманітніших настроїв.

Вираз «тополя шумить» теж асоціюється з музичним образом. У Шевченка – це пісня, що розповідає про гірку долю жінки. .Словосполучення, де дівчина тихенько «Гриця» співає, - то це відома народна пісня, і теж є таким образом.

На мою думку, музичний образ органічним компонентом входить у той чи інший художній твір.

Виступ 4. Хочу прочитати рядки вірша М. Рильського «Желязова воля»:

Усе тут – музика: ці сосни, ці дуби,

Ці клени – витвори найтоншої різьби, -

Ця річка, що на ній конверти щонеділі

Поляки слухають – Шопена звуки милі.

Ми думали про блиск, про сум його життя;

Згадалось, що як він пішов без вороття,

То звуки Моцарта, скорботні і величні,

Його проводили у сутінки довічні.

Листки й метелики літали при землі,

Пили останній мед у квітнику джмелі,

І в чистій тишині шопенівського саду

Ми тихо слухали Шопенову баладу.

Письменник виразними словами викликає в уяві читача звучання музики. Вона багатоголоса: імена велетнів музики, Шопена й Моцарта, їхні твори, і ті сосни, і дуби, листки, метелики, джмелі – все сповнене звуків, музики.

Сприйнятність поета, здатність побачити за явищами слухові сфери, образи й характери обумовлює й особливості застосування звукових компонентів у поезії.

Виступ 5.Найпоширенішим музичним образом у художній літературі є пісня. Її як основу емоційно-естетичного образу влучно розкрила Леся Українка:

Усе одбивається в пісні, як в морі:

Рожевая зоря, й червоная кров,

І темна ненависть, і ясна любов,

І промінь пожару, і місяць та зорі.

Та пісня, як море, і стогне, й рида,

І барвами грає,

І скелі зриває,

Як чиста прозора вода.

Музичний образ – невідємна деталь художньої літератури, адже він допомагає відчути красу плину життя.

Виступ 6.Поетична індивідуальність П. Тичини оригінальна й яскрава. Всі асоціації в його «Сонячних кларнетах» реалізуються в певну гармонійну емоціональну послідовність, яка не порушується протягом всієї книжки.

Учень читає вірш поета

Не Зевс, не Пан, не Голуб-дух, -

Лиш Соняшні Кларнети.

У танці я, ритмічний рух,

В безсмертнім – всі планети.

 

Я був – не Я. Лиш мрія, сон.

Навколо – дзвонні згуки,

І пітьми творчої хитон,

І благовісні руки.

 

Прокинувсь я – і я вже – Ти:

Над мною, підо мною

Горять світи, біжать світи

Музичною рікою.

 

І стежив я і я веснів:

Акордились планети.

Навік я знав, що Ти не Гнів, -

Лиш Соняшні Кларнети.

Це вірш-увертюра, в якій проходять всі головні мелодії книги. Вся поезія оперує зі звуком. Кларнети сонця – цьому він вірить і перед ними стоїть з відвертою душею. Планети у нього «акордяться» і світи горять і біжать «музичною рікою». Образ «згуку» - це є всесвіт, а всесвіт – то є «згук». Здається, що це гасло, яким живе вся душа Тичини. Все, що є в душі, з’являється зі світом через «згук», бо тільки він є життя. Ось як асоціює поет свої враження і почуття:

Зелень рослин – гімн

Захід сонця – коливання флейт

Стежка на город – співає

Спадання листя – кучерявий дзвін

Ріка горить – як музика

Сонце – пісня

«Заспівали скрипки у моїй душі»

«Я бреню, як струни»

«буду вічно сам я в чорному акорді»

В цій надзвичайно тонкій музичній конструкції асоціації - головна особливість Кларнетиста.

 

Виступ 7.Мабуть, немає в Україні людини, яка б не знала слів пісні «Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу…». Композитор А. Пашкевич поклав на музику вірш «Лебеді материнства» В. Симоненка. Пропоную прослухати твір.

Пісня написана в жанрі колискової. Головним мотивом є тривога матері за долю сина, перед яким відкривається дійсність, виповнена дива та любові,яку охороняють «мавки чорноброві», та водночас постають і сурові реалії, від яких материнське серце хоче захистити дитину. Автор наповнив твір музичними образами: лебеді танцюють і лопочуть крилами, заглядає казка, добра ласка, золоте сузір’я… І всі образи в русі, динаміці…

 

 III. Підбиття підсумку уроку

Учитель дякує учням-організаторам уроку. Ставить заключне завдання учням згадати вірші, в яких можна відчути музичні образи.

 

IY. Оцінювання

Y. Домашнє завдання Скласти твір-мініатюру «Щоб писати зворушливо, необхідно щось більше, ніж сльози і місяць».

 

 

 

 

docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку