Урок "Вода та її властивості. Вода в природі та в житті людини. Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі? "

Про матеріал
Розробка уроку до предмету "Навколишній світ" (1 клас ) за освітньою технологією "Росток".
Перегляд файлу

Підготувала

вчитель початкових класів

Гаронщинської початкової школи

Горлінська Ірина Сергіївна

 

Навколишній світ

Тема. Вода та її властивості. Вода в природі та в житті людини. Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?

Мета. Формувати в учнів уявлення про воду, про зміни станів води, кругообіг води в природі. Розвивати дослідницький підхід до пізнання властивостей води, спостережливість, уміння робити висновки. Виховувати повагу до традицій українського народу щодо шанування води, бережливе ставлення до неї.

Обладнання. Склянки з водою, цукор, сіль, пісок, камінці, йод, ложка.

Хід уроку

І. Самовизначення по діяльності

Вправа «Дружні долоньки»

Гру проводять у парах, сидячи за столом обличчям одне до одного.

  • Підняти ручки вгору – молодці.
  • Плеснути долоньками одне одного.
  • Покласти долоньки на стіл.
  • Накрити долоньками руки одне одного.
  • Поаплодувати собі та друзям.

ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності

Відгадування загадки

          Відома здавна рідина,

          Усяк її вживає.

          Буває хмаркою вона,

          Сніжинкою буває,

          Бува, як скло,

          Крихка, тверда,

          Звичайна, підкажіть, … (Вода)

(с. 14, завдання 1,2)

ІІІ. Постановка навчального завдання

  • Де зустрічається вода в природі?
  • Чи можуть жити без води рослини, тварини, люди?
  • Як і для чого люди використовують воду?
  • Що б змінилося на Землі, якби зникла вся вода? Чому?

ІV. Побудова проекту виходу з утруднення

Учитель:

   Вода потрібна всьому живому на землі. Вода потрібна людям не лише для того, щоб пити. Водою людина миється, пере одяг, готує на ній їжу. Водою поливають рослини, які вирощують люди для своїх потреб. На заводах і фабриках воду використовують для виготовлення різних виробів. Вода приводить у рух турбіни електростанцій, і в наші будинки приходить світло. (с. 20, завдання 16; с. 21, завдання 17, 18).

   Без води не можуть жити люди, тварини, рослини. Якщо не було б води, не було б нічого живого. Але всьому живому потрібна чиста вода. А вона в багатьох місцях забруднюється від того, що в неї потрапляють шкідливі відходи з заводів та фабрик. Щоб цього не було, на підприємствах необхідно будувати очисні споруди.

   Охорона чистоти води така ж важлива справа, як і охорона чистоти повітря. Крім того, воду треба бережно використовувати, не витрачати її дарма, не забувати закривати крани.

C:\Users\User\Downloads\Росток. Навколишній світ\Лепбук. Вода\0016-020-Beregite-vodu.jpg

Значення води для рослин і тварин

  • Що сталося б, якби в природі зникла вода? (Де немає води, там немає життя).
  • Рослинам потрібна вода? Вони п’ють? (Звісно, так).
  • Що станеться, якщо не поливати кімнатні рослини? (Вони засохнуть).
  • Чи можуть рослини, тварини та людина жити без води? (Ні. Людина може прожити без води 3 доби).
  • Чи потрібна вода тваринам?

Обговорення уявної ситуації: «Що було б, якби на Землі не стало води?» (Перегляд мультфільму «Склянка води»)

  • Для чого тварини використовують воду?

(с.16, завдання 6)

   Багато тварин мешкають у воді. Бобер споруджує собі будинок посеред водойми з підводним входом – це захист від хижаків.

   Кит на повітрі був би роздавлений власною масою. Тільки у воді може він знайти потрібну кількість їжі.

   Жаби народжуються у воді та мешкають біля неї  та в ній.

   Отже, вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин (наприклад, риб), вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини (с.16, завдання7).

Фізкультхвилинка

Демонстрація досліду, як відбувається колообіг води в природі

   Вода має властивість випаровуватись, переходити у невидиму газоподібну пару і змішуватися з повітрям. Що ж далі відбувається з водою?

Технологія «Мікрофон». Слухання казки.

Маленька Краплинка летить на землю

 

C:\Users\User\Documents\2017 - 2018 н. р\Всесвітній день води\img9.jpg

   Маленька Крапелька Води жила зі своїми сестричками-крапельками у великій пухнастій хмарі. – Підростайте швидше, дітки, - говорила хмара крапелькам. – Усім жителям Землі потрібна вода. Найважливіша справа для кожної крапельки – напоїти когось. Усі крапельки мовчки росли, тільки одна Маленька Крапелька Води літала по хмарі й питала про все:

  • А лісу потрібні крапельки?
  • Так, звісно, дерева загинуть без води, - відповіла хмара.
  • А полю потрібні крапельки?
  • Трава без води висохне, - пояснила хмара.
  • Я крихітна, і не зможу напоїти навіть травинку, - засмутилася Маленька Крапелька.
  • Крапельок багато, і всім вистачить води, - заспокоїла крапельку хмара і звеліла: - Приготуйтеся, крапельки. Внизу місто й люди. Ми подаруємо їм дощик.
  • Ой, дивіться, люди ховаються від нас! – здивувалася Маленька Крапелька.
  • Люди чомусь бояться дощика і відкривають парасольки, коли він іде, - сумно зітхнула хмара.
  • А маленькі люди не ховаються, вони стрибають і сміються, - зауважила Маленька Крапелька.
  • Це діти, вони люблять дощик, - посміхнулася хмара і скомандувала:
  • Крапельки, летіть униз!

   Одразу ж пішов дощик, і Маленька Крапелька полетіла разом із усіма вниз, на землю. Вона впала на асфальт посеред двору, прямо в калюжу.

  • Дякую, що допомогла мені, Маленька Крапелько, - забулькала калюжа. – Я мало не висохла, але ти і твої сестриці-крапельки знов наповнили мене.
  • Я прилетіла сюди, щоб погратися з дітьми, - відповіла Маленька Крапелька.
  • Зараз вечір, і діти пішли додому, - пояснила калюжа. – завтра вдень ти їх побачиш, якщо не випаруєшся і не полетиш знову на небо.
  • Я не хочу нікуди відлітати, - заперечила Маленька Крапелька.
  • Це від тебе не залежить. Якщо гарячий промінь зігріє тебе і перетворить на пару, ти полетиш назад на небо. Там ти знову житимеш у хмарі, поки не виростеш, а потім знову прилетиш сюди, на землю. Так вода в природі здійснює коло. Цей великий закон води називається колообігом, - пояснила калюжа.
  • Я не відлітатиму назад на небо, - уперто повторила Маленька Крапелька.

Потім вона опустилася на дно калюжі й задрімала.

Робота з динамічним посібником

C:\Users\User\Downloads\Росток. Навколишній світ\Лепбук. Вода\KRUGOOBIG-VODI.jpg

   Сонце нагріває землю. З поверхні водойм і з грунту вода випаровується і у вигляді пари піднімається високо над землею. Повітря над землею завжди холодніше. Там пара охолоджується, і утворюється велика кількість водяних крапельок або крихітних крижинок. Із крапельок і крижинок утворюються хмари. Хмари легкі, і вітер переносить їх на великі відстані. Із хмари вода повертається на землю у вигляді дощу або снігу. (с.15, завдання 5)

 

Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?

  • Після дощу вулиці та дахи будинків мокрі, скрізь калюжі.

Але з’явиться сонце – і усе висихає. Куди зникає вода? (Вона випаровується, перетворюється на невидиму пару, що розчиняється в повітрі).

  • Що відбувається з водою в річках, озерах, морях? (Вона

теж випаровується).

  • Поставимо тарілку з водою і склянку з водою. Де швидше

Випарується вода? (З тарілки вода швидше випаровується, ніж зі склянки. Чим більше поверхня води, тим швидше відбувається випаровування).

  • Що відбувається з водою в холодну погоду? (Вона теж

Випаровується, але не так швидко, як у теплу).

  • Улітку на вулицю вивішують мокру випрану білизну. Що

Відбувається з білизною? (Вона через деякий час стає сухою).

  • Куди зникає вода? (Вона перетворилася на водяну пару,

випарувалася).

Формування емоційно-оцінного ставлення до води.

Чому потрібно економно використовувати воду? Поміркуйте, що ви можете зробити для збереження та економії води.

  • Якщо помітили, що вдома або в школі протікає кран, повідомте про це дорослих.
  • Мийте овочі і фрукти у мисці, а не під відкритим краном.
  • Мийте посуд у раковині, наповненій водою, а не під відкритим краном.
  • Закривайте воду, коли чистите зуби. Закриваючи кран під час чищення зубів, ви заощаджуєте до 9 літрів води.
  • Поливайте клумби і сади зранку та ввечері, випаровування набагато менше, ніж удень.
  • Збирайте дощову воду для поливу саду, городу або клумби.

   Води ми витрачаємо багато. Тому люди намагаються придумати, як заощадити воду.

   Вода тече з крану швидше, ніж ви встигаєте її використовувати повністю. За хвилину з відкритого крану витікає 12-20 л безцінної прісної води! Адже економія води – це всього лише справа звички: закривайте кран, поки ви чистите зуби або користуйтеся склянкою для полоскання рота. Мийте посуд не під поточним струменем води, а в раковині, закривши отвір пробкою. А головне – не забувайте закривати воду!

   Три простих правила – і за рік ви можете заощадити ціле озеро діаметром 200 м і завглибшки 2 м. окрім цього, ви також економите хімікати, що використовують для ощичення води, та енергію, що використовують для її нагрівання і перекачування.

V. Включення в систему знань і повторення

(с.14, завдання 3)

C:\Users\User\Documents\2017 - 2018 н. р\Всесвітній день води\vdv_2.jpg

Перегляд мультфільмів «Капіштока», «Капітошка повертається»

VІ. Рефлексія

  • Яке значення має вода в нашому житті?
  • Як слід ставитися до води?
  • Що на уроці було цікавим?
  • Запам’ятайте: економлячи воду, ми зберігаємо енергію, гроші, своє здоров’я і здоров’я нашої планети.

 

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку