Прочитайте народні вислови та виконайте завдання. А. У якому реченні легше визначити, до кого звертаються? Завдяки чому? Б. Яке слово треба відокремити комами в реченні, що ліворуч?§ 74. ЗВЕРТАННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ДЛЯ ВІДОКРЕМЛЕННЯ ЗВЕРТАНЬ{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}На тобі небоже що мені негоже. Заплач, Матвійку, дам копійку.
1722. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Добре, учителю, що ти небокраї підняв нам людського стремління (М. Вінграновський). 3. Говори, говори, моя мила, твоя мова — співучий струмок (П. Тичина). 4. Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнуром журавлі у вирій (Б. Лепкий). 5. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жить! (В. Сосюра). А. Знайдіть звертання та прокоментуйте розділові знаки. Б. Прочитайте речення повторно, інтонаційно виділяючи звертання.2. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Добре, учителю, що ти небокраї підняв нам людського стремління (М. Вінграновський). 3. Говори, говори, моя мила, твоя мова — співучий струмок (П. Тичина). 4. Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнуром журавлі у вирій (Б. Лепкий). 5. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жить! (В. Сосюра). А. Знайдіть звертання та прокоментуйте розділові знаки. Б. Прочитайте речення повторно, інтонаційно виділяючи звертання.2. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Добре, учителю, що ти небокраї підняв нам людського стремління (М. Вінграновський). 3. Говори, говори, моя мила, твоя мова — співучий струмок (П. Тичина). 4. Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнуром журавлі у вирій (Б. Лепкий). 5. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жить! (В. Сосюра). А. Знайдіть звертання та прокоментуйте розділові знаки. Б. Прочитайте речення повторно, інтонаційно виділяючи звертання.2. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Добре, учителю, що ти небокраї підняв нам людського стремління (М. Вінграновський). 3. Говори, говори, моя мила, твоя мова — співучий струмок (П. Тичина). 4. Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнуром журавлі у вирій (Б. Лепкий). 5. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жить! (В. Сосюра). А. Знайдіть звертання та прокоментуйте розділові знаки. Б. Прочитайте речення повторно, інтонаційно виділяючи звертання.2. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Добре, учителю, що ти небокраї підняв нам людського стремління (М. Вінграновський). 3. Говори, говори, моя мила, твоя мова — співучий струмок (П. Тичина). 4. Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнуром журавлі у вирій (Б. Лепкий). 5. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жить! (В. Сосюра). А. Знайдіть звертання та прокоментуйте розділові знаки. Б. Прочитайте речення повторно, інтонаційно виділяючи звертання.2. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 2. Добре, учителю, що ти небокраї підняв нам людського стремління (М. Вінграновський). 3. Говори, говори, моя мила, твоя мова — співучий струмок (П. Тичина). 4. Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнуром журавлі у вирій (Б. Лепкий). 5. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жить! (В. Сосюра). А. Знайдіть звертання та прокоментуйте розділові знаки. Б. Прочитайте речення повторно, інтонаційно виділяючи звертання.
Вправа 3 с.172 3. Прочитайте речення та виконайте завдання. 1. Як тебе не любити Києве мій! (Д. Луценко). 2. Дай доле нам високої води щоб не кортіло тихий брід шукати (І. Римарук). 3. Широкий Дніпре мій з тобою ми в розлуці тож бур твоїх не чуть у горобину ніч (А. Малишко). 4. Прийми мене весно рожева слугою твоєї краси. 5. Візьміть мене братом дерева візьміть мене в прийми ліси (Олександр Олесь). А. Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки. Б. Підкресліть крапками поширені звертання.1721. Як тебе не любити Києве мій! 2. Дай доле нам високої води щоб не кортіло тихий брід шукати. 3. Широкий Дніпре мій з тобою ми в розлуці тож бур твоїх не чуть у горобину ніч. 4. Прийми мене весно рожева слугою твоєї краси. 5. Візьміть мене братом дерева візьміть мене в прийми ліси.1. Як тебе не любити, Києве мій! 1. Як тебе не любити, Києве мій! 2. Дай, доле, нам високої води, щоб не кортіло тихий брід шукати. Широкий Дніпре мій, з тобою ми в розлуці, тож бур твоїх не чуть у горобину ніч. твоїх не чуть у горобину ніч. 4. Прийми мене, весно рожева, слугою твоєї краси. рожева, слугою твоєї краси. 5. Візьміть мене братом, дерева, візьміть мене в прийми ліси.
Вправа 4. Виконайте завдання в тестовій формі. 1. Звертанням ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А Чому ж стоїш без руху ти коли ввесь світ співає? Б Ти не дивись що буде там чи забуття чи зрада… В Гетьте думи ви хмари осінні! Г Ви знаєте як сплять старі гаї? 2. Поширеним звертанням ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А Стелися доле рушниками у цей святковий гарний час. Б Нікому солодкі мої не дано пізнати до кінця істину. В На жаль доню ти тут не можеш командувати. Г Нехай гнеться лоза а ти дубе кріпись… 3. Двома звертаннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А Я люблю тебе поле простір твій широчінь твої пахощі й цвіт. Б Через тумани лихі через великеє горе ти світиш мені моя зоре. В Рідна мати моя ти ночей не доспала і водила мене у поля край села. Г Припливайте до колиски лебеді як мрії опустіться тихі зорі синові під вії.173
1735. Складіть і запишіть п’ять речень, використавши в кожному з них по одному звертанню до свого вчителя/учительки або однокласника/однокласниці. Звертання мають бути як поширені, так і непоширені. Висловте в складених реченнях побажання або прохання (за зразком).. Зразок. Дорога Ольго Сергіївно, бажаю Вам міцного здоров’я! Андрію, ходімо на футбол. Вправа 5 с.173 Шановна наша Тетяно Миколаївно, дякуємо вам за те, що ви нас навчали пекти пиріг. Людмило Володимирівно, відпустіть мене, будь ласка, додому. Люба бабуся, вітаю Вас з Великоднем! Лєро, ходімо на вулицю. Софійко, ти підеш на виставу?
Перевір себе сама: (по Авраменко) Восьме квітня Домашня робота Вправа с. 173 1. Шуми, вітре, шуми, буйний, на ліси, на гори! 2. І ти, людино, в себе у ногах побачиш постать гордої природи. 3. Скажи, Україно, скажи, моя мила, звідки могутність незламна твоя. 4. Зашуми весною, зелен луже, теплий вітре, шелести в гіллі. 5. Пусти мене, мій батеньку, на гори, де ряст весняний золотом жаріє.