Що потрібно робити сучасному вчителю, щоб бути творцем власного професійного зростання?
Пропонований проєкт стане у пригоді як молодим вчителям, так і педагогам із багаторічним стажем. Адже він дозволяє переосмислити саме явище підвищення кваліфікації та професійного зростання, а також зробити його максимально доступним, корисним і зрозумілим.
Теоретичні: педагог поглибить знання щодо особливостей підвищення кваліфікації в сучасних умовах; дізнається про законодавчі аспекти, які врегульовують питання підвищення кваліфікації та професійного зростання; проаналізує права та обов'язки українського вчительства щодо підвищення кваліфікації; визначить перелік доступних можливостей для професійного зростання.
Практичні: отримає поради щодо вибору форм, видів, напрямів, суб'єктів підвищення кваліфікації; навчиться використовувати існуючу законодавчу базу для захисту своїх прав та інтересів колег; удосконалить навички планування процесу власного професійного зростання, а також навчиться використовувати доступний інструментарій для цього; сформує уявлення щодо траєкторії свого професійного зростання на наступний рік.
Пізнавальні: дізнається про взаємозв'язок підвищення кваліфікації, самоосвіти та професійного зростання; переосмислить значення понять "академічна свобода", "академічна доброчесність", "наскрізні вміння" тощо; отримає поради щодо захисту свої законних прав у контексті виботу та проєктування власної траєкторії професійного зростання; дізнається про можливості використання елементів проєктного навчання для формування траєкторії власного педагогічного розвитку.
Під час втілення в життя цього проєкту, а також щоденного професійного зростання, педагогу варто бути ознайомленим із положеннями наступних документів та матеріалів.
Намагайтеся відповідати на запитання максимально відверто. Цей проєкт може бути лише вашим надбанням і ніхто крім вас не дізнається відповіді.
Укажіть (кількома словами-маркерами) навіщо вчителю потрібно підвищувати кваліфікацію та професійно зростати:
Підсумуйте результати. Чи задоволені ви ними?
Укажіть також, чи задоволені ви результатами свого професійного зростання. Аргументуйте відповідь.
Укажіть найважливіші моменти, які, на вашу думку, неодхідно враховувати під час проєктування своєї траєкторії професійного зростання. Про які з них ви вже знали, а які стали для вас відкриттям?
Які ви знаєте форми і види підвищення кваліфікації вчителів? Які з них, на вашу думку, є найбільш ефективними нині?
Чи є якісь обмеження щодо права вчителя вільно обирати де і як саме йому підвищувати кваліфікацію? Якщо так, то укажіть їх, а також документи, у яких вони закріплені.
Хто може бути суб'єктом підвищення кваліфікації педагогічних працівників? Чи всі суб'єкти підвищення кваліфікації повинні мати ліцензії? Чи дає наявність ліцензії певні преференції для суб'єкта підвищення кваліфікації?
Хто (який орган) приймає рішення про визнання результатів підвищення кваліфікації пелагога, яка відбувалося у суб'єкта підвищення кваліфікації, що не має ліцензії?
Укажіть, яке питання має постати перед вчителем і педагогічною радою під час аналізу конкретного суб'єкта підвищення кваліфікації? Чи вимагає законодавство вивчати та перевіряти його установчі документи (наприклад, статут)?
Проаналізуйте свій досвід та укажіть типові проблеми, які можуть виникнути у вчителя під час підвищення кваліфікації?
Створіть власний онлайн-тест (на 10-20 запитань) щодо обов'язків, прав і можливостей вчителя щодо відвищення кваліфікації та професійного зростання. Запропонуйте своїм колегам пройти ваш тест і поділити враженнями.
Чи існують якісь покарання для осіб, органів чи організацій, які порушують право вчителя на вільний вибір напрямів, форм, видів та суб'єктів підвищення кваліфікації?
Спробуйте спрогнозувати, які напрямки підвищення кваліфікації будуть найбільш актуальними в наступному році. Ви можете виходити з власних професійних потреб чи загальних тенденцій освіти.
Укажіть, які напрями підвищення кваліфікації є найцікавішими та найважливішими для вас. Чому?
За яким із пропонованих напрямів підвищення кваліфікації ви маєте навищі досягнення, а за яким найнижчі? Чому?
Пам'ятайте, що за законом педагоги повинні мати щонайменше 150 годин підвищення кваліфікації протягом 5 років. Крім того, бажано, щоб їх розподіл за роками був рівномірним.
Для цього використайте будь-який із доступних та цікавих для вас інструментів:
Оберіть та укажіть назву суб'єкта (суб'єктів) підвищення кваліфікації, які, на вашу думку, є найбільш корисними для професійного зростання вчителя.
Документ про підвищення кваліфікації має містити таку інформацію:
Складіть подібний орієнтовний план підвищення своєї кваліфікації на наступні кілька років.
При цьому залиште вільними хоча б 20% від загального годин, адже ми живему у часи бурхливих змін!)
Укажіть, чи був цей проєкт корисним для вас? Чому?
Чому новому ви навчилися та які важливі факти дізналися під час виконання цього проєкту?
Чи змінилося ваше ставлення до самого явища підвищення кваліфікації? Чи дає таке підвищення кваліфікації вами досягати нових професійних вершин?