Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів
У Концепції Нової української школи задекларовано зміни підходів до оцінювання результатів навчання. Одним із таких підходів є формувальне оцінювання, яке вважають оцінюванням для поліпшення навчання. Формувальне оцінювання має мотивувати і надихати дитину на навчальну діяльність, вияв власних здобутків та сприяти формуванню навичок застосування знань і умінь при виконанні практико орієнтованих завдань.
Формувальне оцінювання пов’язане з такими важливими завданнями:
-
сприяти впевненості учня у власних силах;
-
надавати орієнтири, корисні поради на певних етапах навчання;
-
сигналізувати по складнощі;
-
забезпечувати діалог «учитель – учень»;
-
формувати стратегію успішного навчання.
Принципи формувального оцінювання
-
Дитиноцентризм. В центрі уваги – учень. Головна мета- як покращувати і розвивати навчання.
-
Спрямовується вчителем. Автономія, академічна свобода, так як саме він визначає, що оцінювати, яким чином, як реагувати на інформацію, отриману в результаті оцінювання.
-
Різнобічна результативність. Співучасть учня в оцінюванні розвиває навички самооцінювання, учні глибше занурюються в матеріал, краще його засвоюють.
-
Неперервність. Використовуючи набір простих технік, вчитель організовує зворотній зв’язок: листи самооцінювання, ментальні картки, оцінювання за результатом;
-
Опора на якісне викладання. Формувальне оцінювання повинно базуватися на високому професіоналізмі вчителя.
В чому ж відміннність між традиційним оцінюванням і формувальним?
Традиційне оцінювання Формувальне оцінювання
Оцінювання знань Оцінюваня результатів проектноїдіяль-
предмета; ності;
Оцінювання кінцевого Оцінювання самостійності, співробітницт-
результату; ва;
Оцінювання вчителем; Оцінювання учнями;
Отримання звіту про Отримання більш повної картини навчан-
результати навчання ня кожного учня зокрема, його успіху
учнів у досягненні цілей.
Важливу роль у формувальному( поточному) та підсумковому оцінюванні відіграють критерії, за якими воно здійснюється. Критерії оцінювання визначаються вчителем ( із поступовим залученням до цього процесу учнів) відповідно до кожного різновиду роботи та різновиду діяльності учнів з орієнтуванням на вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи, визначених Державним стандартом початкової освіти й очікуваних результатів, зазначених в освітній програмі закладу загальної середньої освіти.
Формувальне оцінювання здійснюється через:
-
Педагогічне спостереження учителя за навчальною та іншими різновидами діяльності учнів;
-
Аналіз портфоліо учнівських робіт, попередніх навчальних досягнень учнів, результатів їхніх діагностичних робіт;
-
Самооцінювання та взаємооцінювання результатів діяльності учнів;
-
Оцінювання особистісного розвитку та соціалізації учнів їхніми батьками;
-
Застосування прийомів отримання зворотного зв’язку щодо сприйняття та розуміння учнями навчального матеріалу.
Під час здійснення формувального оцінювання важливо
-
Не протиставляти дітей один одному;
-
Акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень учнів;
-
Враховувати, що оцінюється не учень, а його робота.
Формувальне оцінювання надає можливість :
Для вчителя – чітко сформулювати освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному окремому випадку та організувати, відповідно до цього, свою роботу;
-
зробити учня суб’єктом освітньої та оцінювальної діяльності.
Для учня- вчитися на помилках;
-
зрозуміти, що є важливим, а що другорядним;
-
зрозуміти, в яких випадках діяльності є успіхи;
-
визначити, чого вони не знають;
-
визначити, чого вони не вміють робити.
Ціннісний аспект формувального оцінювання – це усвідомлення дітьми, що
-
до них ставляться як до дорослих та компетентних людей;
-
у них є можливість проявити себе з кращої сторони;
-
вони можуть взяти ініціативу на себе, і що саме це ціниться на роботі;
-
їх заохочують приймати самостійні рішення та що їх думка має значення.
Техніки формувального оцінювання
-
Аналітичні запитання. ( Як ти можеш довести, що…..? Що ти думаєш по…? Обгрунтуй свою думку. Як можна вирішити цю поблему? Чому ти так думаєш?)
-
Рефлексивні техніки ( сигнали рукою, картками)
-
Уточнюючі питання ( Який момент уроку був найцікавішим? Найважливішим? Що для вас було найважчим сьогодні, що ви не зрозуміли?)
-
Міні тести під час уроку
-
Формувальні тести ( самостійні відповіді з подальшим колективним обговоренням питань тестів)
Результати формувального оцінювання відображаються в оцінних судженнях вчителя, учнів, батьків, що характеризують процес навчання та досягнення учнів. Оцінні судження вчителя мають бути об’єктивними, конкретними, чіткими, лаконічними, доброзичливими, слугувати зразком для формування оцінних суджень учнями.