ОСІННЯ ЗАГАДКА
(конкурс загадок)
Мета. Ознайомити зі значенням і використанням загадок у минулому, характерними ознаками осені, перевірити знання про овочі, птахів, неживу природу та явища природи восени; розвивати увагу, кмітливість, мислення, пам’ять, сприяти розвитку пізнавальної діяльності; виховувати бажання пізнавати нове, загадкове, інтерес до загадок, книжок, любов до природи.
Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, плакат «Осіння загадка», виставка овочів, виставка малюнків «Перелітні птахи», «Зимуючі птахи», виставка книг «Все про загадки», гірлянда з осіннього листя.
1-й ведучий. Дитячою грою, корисною забавою є в наші дні розгадування загадок. А колись це було заняттям для дорослих, і вони ставилися до нього серйозно. Життя людини могло залежати від одного випадкового відгадування.
Відома давньогрецька легенда про Сфінкса – чудовища з тілом лева і головою жінки, яке жило на скелі біля міста Фіви. У всіх перехожих Сфінкс питав одне й те саме: «Що ходить уранці на чотирьох ногах, опівдні на двох, а ввечері на трьох ногах?». Люди не могли відповісти чудовиську, і воно пожирало їх. Тільки герой Еней зумів здогадатися, що йдеться тут про людину: мала дитина повзає, у зрілому віці людина вільно ходить, а в старості опирається на палицю.
2-й ведучий. У давнину існував обряд посвячення юнаків у повноправні члени роду. Молода людина повинна була витримати тяжкі випробування, довести свою фізичну силу і мужність. А ось мудрість, розум, знання часто перевірялися загадками.
1-й ведучий. І в казках герой виконує не тільки важкі завдання: ловить жар – птицю чи коня золотогривого, але і часом, також ризикуючи головою, відгадує загадки: скільки на небі зірок, хто за всіх сильніший, наскільки глибока земля? Інколи наречені мали відгадати загадки нареченої – княжої доньки.
2-й ведучий. Учені виявили дивовижний збіг: не можна було прямо називати птахів, на яких полювали (качка, глухар), птахів, які наносили шкоду господарству (коршун, яструб, горобець). Усі вони є в загадках. Інші птахи не були під забороною – птахи ці не були пов’язані з турботами людей про своє благополуччя. І що ж: вони відсутні і в загадках!
1-й ведучий. У давні часи у деяких народів існувала традиція влаштовувати спеціальні вечори загадок, на яких старі мудрі чоловіки загадували юнакам загадки, ці загадки йшли в чітко визначеному порядку. Першими були загадки про людину, потім про житло і речі в ньому, далі про двір, город, сад, пасіку, про поле, ліс і насамкінець – про явища природи. Таким чином мудрі люди допомагали молодим зрозуміти життєві істини, що робило цю розвагу більше схожою на урок.
2-й ведучий. Мова загадок використовувалася і в численних весільних обрядах у нашій країні, наприклад, при сватанні, коли свати, боячись зурочити нову сім’ю, приховували свої наміри, користуючись «обхідною, непрямою» мовою. Наприклад, використовували такі фрази: У вас товар, в нас купець. Ось ми – мисливці, полювали на куницю, загубили її. Чи не забігла вона до вас?
1-й ведучий. Сьогодні ми проведемо з вами конкурс загадок, присвячений чарівній порі року. Всі пори року прекрасні по-своєму. А здогадатися, про яку пору року ми будемо сьогодні говорити, вам допоможе загадка:
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли, діти, це буває? (Восени)
Ви зрозуміли, що ми будемо говорити про осінь. А тепер послухайте співанку про всі осінні місяці:
Вересень-місяць добре газдує,
Овоч смачненький дітям дарує,
А місяць жовтень мряку розвіє,
В лісах, у садочках лист пожовтіє.
А листопад – той жалю не має,
З дерев останнє листя зриває.
2-й ведучий. Надворі вересень, перший місяць осені. Впали на землю перші багряні листочки з клена і вишні. Позолотою вкривається ліс. Засріблилося в повітрі тонке павутиння. Скрізь на полях, у садах та на городах триває збирання врожаю. Осінь остаточно входить у свої права на Покрову. Тому й казали: «Покрова всю землю покриває листям або снігом». У цю пору року люди повинні завершити всі польові роботи.
Тому ми розпочнемо наш конкурс із загадок про овочі.
Умови конкурсу: на правильну відповідь команда одержує 1 бал.
1-й ведучий.
Та усі ховаю;
Довгі коси маю,
Та не заплітаю. (Кукурудза)
В семи кожушках,
Хто її роздягає,
Той сльози проливає. (Цибуля)
Я – красуня золотиста. (Диня)
Йшов городом та й загруз,
Бо насіння має,
Що аж боки розпирає.
Через те й загруз… (Гарбуз)
На дві половинки,
І посипались у жменьку
Зелені дробинки. (Горох)
А всередині – гризь. (Капуста: листя і кочан)
Пнеться на батіг (Квасоля)
На ньому червоний жупан.
Борщ без нього не смачний.
Відгадайте, хто такий? (Помідор)
А у борщ стрибнув. (Перець)
Що лиш зуби та борода? (Часник)
П’ятачком накрита. (Мак)
По сіль кличе. (Огірок)
А всередині – як сонце. (Кавун)
А в тім шапличку 700 козачків. (Соняшник)
Хто дістав – утерсь від сліз. (Хрін)
Кубло в землиці,
Яєчок нанесла.
Усі закрила –
Здійма над ними
Зелені крила. (Картопля)
Молода, червонолиця.
Хто до неї завітає –
Вітамінами вгощає. (Морква)
Як у мишки – хвостик,
Червоненький я на вроду,
Хочу в борщик із городу. (Буряк)
Як зросла, взяли в світлиці.
З мене щкуру всі деруть,
Мене варять, мене труть.
Пироги з мене печуть.
Відгадайте: хто ж я є?
Чи ви знаєте мене? (Картопля)
Прив’язані шнурочком,
По грядці розповзлися,
Соком налилися. (Огірочки)
Пишні коси розплела,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
2-й ведучий. А тепер давайте послухаєм, як діти виконують пісню
«Ходить гарбуз по городу».
1-й ведучий. Настав час підбити підсумки першого туру нашого конкурсу.
2-й ведучий. На відміну від вересня, який радував нас теплими, часом
спекотними днями, плаксивий жовтень нагадує, що тепло закінчилося. Багряне і жовте листя сохне і опадає, встеляючи килимом землю.
У стародавніх римлян жовтень був восьмим місяцем року і називався «октобер» (від лат. «окто» - «вісім»). Давньоруська назва жовтня – грязник: часті дощі впереміш зі снігом перетворюють землю на багнюку. В українській мові цей місяць називають «жовтень» (жовтіє листя), а в білоруській – «кастричник» (від слова «кастра» - продукт переробки льону). У цьому місяці вже морозець може скувати землю, покривши інеєм ще не зів’ялу траву. Птахи, відчуваючи наближення холодів і тягнучись до тепла, залишають рідні краї до наступної весни. Інші ж птахи залишаються зимувати в рідній стороні. Не страшні їм морози.
(Учень декламує вірш Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»).
1-й ведучий. Зараз до вашої уваги загадки про птахів.
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
У краї далекі.
На будинках гнізда в’ють.
Звуть же їх … (Лелеки)
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Я робив йому хатину.
Він навколо обдивився,
Засміявся й оселився. (Шпак)
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І далі полетів. (Горобчик)
Підновляє наш садок. (Дятел)
На вдачу – хитрувата,
«Кар-р!», - гукає,
Курчат лякає. (Ворона)
Дуже моторний,
Завжди кричить: «Крак!»
Здогадались? Це ж … (Грак)
І відомої злодійки.
Там, де з’явиться, - умить
Тиша в зарослі біжить.
Хто це? Що воно таке?
Хто скрекоче: «Скре-ке-ке!»? (Сорока)
Чорний вдяг комбінезоник,
Глей під урвищем клював,
В клубі шпарку шпаклював.
Шпаклюваночку співає:
«Ще б пак-пак!
Шпаклюю тільки так!
Я шпаклювать мастак,
Тому звуся…» (Шпак)
Хто пускає плітки?
Хто дзвінко скрекоче?
Ну, звичайно, - це… (Сорока)
Який ключ літає? (Пташиний ключ)
По болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Усім жабам рахунок знає. (Лелека)
Удень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова)
2-й ведучий. Зараз до вашої уваги пісня Н. Май «Лелеченьки». (Звучить
пісня Н. Май «Лелеченьки»).
1-й ведучий. Оголошуємо підсумки другого туру.
2-й ведучий. Який місяць
Трусить листя у лісах
Й залишає голі віти? (Листопад)
Українська назва місяця «листопад» - від словосполучення «падає
лист». У народі кажуть: «У листопаді світанок із сутінками серед дня зустрічається». Пізньої осені сім погод на дворі: сіє, віє, крутить, каламутить, завиває, зверху ллє і знизу мете. Ось через це листопад строкатий: то дощ, то сніг, то мороз, то відлига.
1-й ведучий. Що ж, почнемо наступний тур нашого конкурсу загадок.
Спробуємо відгадати загадки про неживу природу та явища природи.
Небо підняло завісу.
Звідти вийшла красна пава,
Пишна, гарна, величава,
День по н проходила,
Свої ніжки натрудила,
А тоді пішла до хати,
Свого брата погукати. (Сонце)
Друге опівночі? (Сонце і місяць)
З ріжками буває,
Вночі його видно,
А вдень він зникає. (Місяць)
Пробереться у хатину,
Вмить тепла поцупить жменю,
Заховає у кишеню. (Холод)
На землю сльози проливає,
І замислилась Марійка,
Хто ж вона, ота «плаксійка»? (Хмара)
Літа на волі, та не птиця. (Вітер)
Нотну грамоту не знаю,
Та бува, що безліч діб
Вибиваю влучно дріб.
Тільки жаль у днину гожу
Барабанити не можу. (Дощ)
Хтось в невидимій імлі
Небо срібними нитками пришиває до землі. (Дощ)
Лечу землею чи по морі,
Розганяю, мов отари,
В піднебессі грізні хмари.
І шумлять зі мною віти.
Невидимка я. Звуть… (Вітер)
Товар не злічений,
Пастух з ріжками. (Небо, зорі, місяць)
1-й ведучий. Послухаймо пісню про чудову пору року – багряну осінь. (Звучить пісня про осінь).
2-й ведучий. Що ж настав час підбити підсумки нашого конкурсу.
(Нагородження переможців).