Тема. Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія) й трагічного (гротеск, трансформація простору, часу та ін.).
Мета: розкрити глибинний символічний зміст роману Булгакова, зацікавити життям та творчістю одного з найяскравіших представників російської літератури;
розвивати аналітичне, критичне мислення, навички самостійного опрацювання матеріалу, його систематизації та узагальнення; поглиблювати вміння виділяти головне, здійснювати аналіз прозового твору;
виховувати активну читацьку позицію, почуття гуманності; любов до літератури, повагу до письменництва.
Очікувані результати: учні характеризують добу створення роману «Майстер і Маргарита», історію написання твору та його шлях до читача; учні знають матеріал про життєвий та творчий шлях, вміють аналізувати твір та здійснювати узагальнення, висловлюють власні враження та думки.
Обладнання: підручник, портрети М. Булгакова, тексти роману, ілюстративний матеріал, фрагменти екранізації роману.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Учитель: Роман «Майстер і Маргарита»… Останні десятиліття цьому твору приділяється дуже велика увага. Ведуться дискусії, знімаються фільми, ставляться вистави, його введено до шкільної програми. Всі його читають, всі про нього говорять, і ми з вами теж його прочитали, але чи можете Ви сказати, що його зрозуміли? Тож прошу підняти руки тих, хто може впевнено стверджувати: «Я не тільки прочитав, а й зрозумів твір Булгакова».
(відповіді учнів)
Роман Булгакова є одним із тих зразків художньої літератури, які являються істинними зразками. Чи знаєте Ви походження поняття «художньої літератури»?
Два монахи в монастирі домовилися між собою, що будуть вести переписку так, щоб інші зміст цього листування не розуміли. Вони не користувалися ніякими значками, знаками, не використовували іншу мову. Вони використовували ту мову, якою спілкувалися всі. Але вони мали на увазі не те що було безпосередньо сказано в листі, а підтекст. І той із них хто отримував такого листа повинен був відчути, не прочитати на рівні розуму, а саме відчути, що за цим зовнішнім змістом стоїть. І саме з листування цих монахів, з їх зашифрованості, з зародження в їх листах підтексту і пішла художня література. Тобто не зовнішнє, що ми бачимо, - це не є головним, а головне – прихований зміст, зашифрований автором. У нашому випадку Михайло Булгаков і його без перебільшення «істинний» роман «Майстер і Маргарита».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Кроссенс». «Життєвий та творчий шлях М.Булгакова».
IV. Оголошення теми та мети уроку.
Підручник радянської та християнської історії
Часопис «Русский репортер»
Проблемні питання.
V. Сприйняття та засвоєння матеріалу.
Вступне слово вчителя. В одному із своїх щоденників Л. Толстой зробив такий запис: «Письменник вкладає в свої романи те найкраще, що в ньому є, і тому романи його прекрасні, а життя його може бути і дурним» тож давайте повторимо основні етапи літературної діяльності М.Булгакова.
Існує така теорія, що всі твори художньої літератури діляться на 4 рівні:
(відповіді учнів)
Є і інші градація творів:
(відповіді учнів)
Слово вчителя (продовження). У романі явно виділяються три пласти оповіді. Це сучасність (Москва, 30-ті роки ХХ століття); історичний, євангельський (30-ті роки І століття) та містичний (поза часом та простором).
У своєму романі М. Булгаков будує цілу систему двійників, його герої дуальні, а подекуди навіть утворюють тріаду (таблиця в зошитах).
2. Робота з таблицею.
Реальність |
Стравінський (Сталін) |
Майстер (автор) |
Алоїзій Могарич |
Іван Бездомний |
Містика |
Воланд |
- |
- |
- |
Біблія |
Понтій Пілат |
Ієшуа |
Іуда Іскаріот |
Левій Матвій |
Вправа «Хто останній». (Назвати якомога більше дійових осіб роману)
Методичний коментар: учні називають персонажі, учитель чи учень записує їх на дошці. Мета: назвати якнайбільше.
3. Відеофрагмент «Пілат і Ієшуа».
Евристична бесіда.
Слово вчителя. Не менш важливою в романі є тема творчості, втіленням якої образ майстра. Герой з’являється у 13й главі роману (учитель чи учні зачитують опис). Виникає логічне питання: Чому майстер, а не, скажімо, художник чи творець?
(відповіді учнів)
Метод «Гронування».
Висновок. Образ майстра в російській та світовій літературі став символом художника, творця у широкому розумінні слова, який своїми творами увійшов у конфлікт з офіційною культурою свого часу. У випадку булгаковського героя майстер увійшов у конфлікт з соціалістичним реалізмом. «Зловісний сенс (поняття майстер) стає очевидним, якщо врахувати, що система під ним мала на увазі письменників, готових наступити на горло своїй пісні й створювати угодні їй творіння», критик-булгаковознавець Альфред Барков.
VІ. Рефлексійно-оцінюючий.
Продовжіть цитату:
«Ніколи нічого не просіть у сильніших за Вас. Самі запропонують і самі все дадуть…» (… але і тоді нічого не беріть).
#свободаінасильство #художниківлада
#сенсбуттялюдини #духовнасутністсвіту #кохання #призначенняособистості #вибіржиттєвоїпозиції #Росіянароздоріжжі #людинаіБог #людинаідиявол #людинаівлада #злочинікара #матеріальнепитання #боротьбадобразізлом #реальністьімагія
Письменник Биков зазначив, що «Майстер і Маргарита» роман для одного читача». Хто він? Чи згодні Ви з цим твердженням?
1