Презентація на тему "Філософія давніх цивілізацій"

Про матеріал
У презентації розглядається філософія давніх цивілізацій, зокрема східного та західного типів філософствування. Аналізуються ключові особливості цих традицій, що формувалися під впливом культурних, соціальних та історичних умов. Досліджуються провідні ідеї та напрями філософської думки Стародавньої Індії, Стародавнього Китаю, а також поняття античної філософії. Ця робота має на меті поглибити розуміння філософських традицій давніх цивілізацій та їх впливу на сучасну філософію.
Перегляд файлу

image

imageПлан:

1 . Особливості східного та західного типів філософствування. 2 . Провідні ідеї та напрями філософської думки Стародавньої Індії.

3            . Провідні ідеї та напрями філософської думки Стародавнього Китаю.

4            . Поняття античної філософії. Найбільш впливові філософські школи та ідеї на основних етапах її розвитку.

image1 . Особливості східного та західного типів філософствування.

Основні відмінності між східними та західними типами цивілізації

Західні цивілізації

Східні цивілізації

- Відносна автономність різних сфер суспільного життя (політики, економіки та ін.)

- Наявність єдиного духовного канону життя, якому підпорядковані всі основні сфери

- Відданість новаціям, цінування нового, орієнтація на майбутнє

- Відданість традиціям, цінування старого, орієнтація на майбутнє

- Активізм, прагнення змінювати дійсність

- Самозаглиблення, прагнення віддатись природному ходу речей

- Домінування індивідуального над загальним

- Домінування цілого (загального) над індивідуальним

- Раціональне, аналітичне, логічно послідовне мислення

- Образний, притчовий, афористичний стиль мислення

imageСхідна філософія орієнтується на вихідні канонічні 9++++++++ джерела, що регламентують функціонування всіх сфер суспільного життя, цінує найбільше те, що освячене віками, намагається підпорядкувати

індивідуальне цілому. Стиль східної філософії  ближчий до художньо-образного, ніж до

наукового, а сама філософія максимально наближена до морального повчання.

Західна філософія тяжіє до раціонально-логічних та аналітичних досліджень, теоретичних систематизацій і виходить із певної

автономності основних сфер як індивідуального, так і суспільного життя. Західна філософія має

переважно індивідуальне спрямування і постає саме індивідуально-особистісним засобом життєвого самоутвердження.

image2 . Провідні ідеї та напрями філософської думки Стародавньої Індії.

Канонічним духовним джерелом Стародавньої

Індії  є  ВЕДИ (споріднено «відати», «знати»), записані на листках пальми приблизно   за  1,5 тис.

років до н.е.  До Вед входять: міфи, розповіді про предків, богів, гімни, заклинання тощо.

У текстах “Вед” зафіксовано:

        найдавніші версії виникнення світу;

        трактування першооснови буття;

        певне бачення життєвої долі людини;

        позитивна оцінка ролі пізнання;

        думка про можливості та умови здійснення людської свободи.

Духовні рухи Стародавньої Індії

image(містили певні філософсько-світоглядні ідеї і були спрямовані на звільнення людини від нескінченних перевтілень – блукань душі і досягнення нею стану “ мокші ” – повного блаженства)


Джайнізм (переможець) закликав людину

підпорядковувати своє

життя суворим аскетичним

регламентаціям. Якщо людина здатна це

витримати та ще й не

заподіяти шкоди жодній істоті, вона ставала переможцем карми.

Буддизм

Йога – шляхом досягнення карми вважалося

впорядкування, гармонізацію фізичного, психічного та

духовного станів людини.

(філософське обґрунтування людини як саморухливої та самоорганізованої системи


imageБуддизм

Засновник – Гаутама Сіддхартха з роду Шак’їв (VI – V ст. до н.е.). Під сандаловим деревом на нього найшло просвітлення і він став Буддою (просвітленим, знаючим).

imageЧотири основні (“діамантові”) істини:

1.             Життя – це страждання;

2.             Причиною страждань є бажання і жага життя;

3.             Припинення страждань можливе лише шляхом подолання жаги життя; 4. Шлях до позбавлення страждань є восьмиразовим (правильне судження, правильне рішення, правильна мова, правильне устремління, правильне життя, правильна увага, правильне зосередження, правильний шлях в житті).

imageПройдений вказаний шлях –

досягнення стану

“ нірвани

(припинення будьяких хвилювань).

Людина стає Буддою.

image

imageШкола санкх’я

       засновник – Капіла (VII ст. до н.е.);

       на першому плані – питання про вихідні сутності світу, з яких складається світобудова та на котрі повинна орієнтуватися людина у своїх діях:

1)    “пракріті” (природа)

2)    “порушу” (свідомість, споглядання)

Обидві ці сутності вічні, але породжують світ лише у взаємодії, оскільки ніби складають разом свої можливості і переваги;

     в союзі пракріті та пуруші останній виявляється могутнішим;

     п’ять світових стихій: вогонь, повітря, вода, земля та ефір.

imageШкола чарвака-локаята

     засновник – Бріхаспаті (VII – VI ст. до н.е.);

     «не існує ні Бога, ні визволення (від карми), ні дхарми (первинних енергетичних сутностей), ні недхарми, а також немає винагороди за благочинне життя…»;

     представники школи визнавали лише те, що можна сприйняти чуттям (“лока”), а все існуюче вважали лише поєднанням 4-х елементів: землі, води, повітря та вогню. із поєднанням землі та інших елементів виникають тіло і “Я”. Зі смертю людини елементи роз’єднуються і зникає те, що називають душею.

Отже потойбічного світу не існує, тому потрібно насолоджуватися єдиним – земним життям. Але найбільшою насолодою вважали вміння уникати страждань.

 

imageШкола ньяя

        засновник – Готама, ІІІ ст.до н.е.

        докладно розглядалися –> основи та засоби пізнання,

–> форми умовивидів, –> ознаки достовірності знань; засоби пізнання поділялися на чотири види:

-    сприйняття

-    виведення

-    аналогія

-    усне свідчення

imageШкола вайшешіка

               засновник – Канада, VІ – V ст. до н.е.

               школа своєрідного анатомізму;

               “…щодо особливостей: воістину вони – одиничні, і визначаються як те, що лежить в основі субстанцій ”.

image3 . Провідні ідеї та напрями філософської думки Стародавнього Китаю.

Духовним каноном життя Стародавнього Китаю є так зване «П’ятикнижжя» (“У-цзінь”) (книга пісень або віршів, книга змін, книга історій, книга історій, книга ритуалів).

Інь

imageУособлює темний, вологий, пасивний

(жіночий) початок буття

Ян

imageСвітлий, сухий, активний

(чоловічий) початок

буття

imageДва протилежні початки буттяimage

image

Конфуціанство

       заснував Кон-Фу-цзи або Конфуцій (551-479 рр. до н.е.); на першому плані – проблеми людських стосунків та

норм людської поведінки;

       вирішальну роль в людському житті відіграє закон Неба (людина, яка спроможна вибудовувати свою поведінку відповідно до волі Неба, постає як “ шляхетна “

                                      Шляхетна людина                      Низька людина

Вибудовує свою поведінку відповідно до Не має внутрішніх переконань волі Неба

В її душі діє доброчинність Діє під впливом юрби або життєвих потреб

Живе за принципами поваги до батьків, Дбає лише про зиск людинолюбства, виконання ритуалів

       imageНайперша умова щасливого життя у державі  дотримання принципу “ виправлення імен “  (правитель завжди буде правителем, слуга – слугою, батько – батьком,  а син – сином). Порушення принципу веде до безладдя.

imageДаосизм

              Заснував Лао-Цзи (VI-V ст. до н.е.);

              На першому плані ідеї світобудови; людину з її діями виведено з космічних законів;

              Вихідне поняття школи “ дао ”  - єдиний і універсальний початок буття;

- Інь та ян – два протилежні початки всього, що існує; їх об’єднання дає частину “ ці ” – щось на зразок атома.

Частина “ ці ”

imageПереважає інь –                                                                             Переважає ян –

                                Інь-ці                                                                                      Ян-ці

Вогонь, вода, земля, дерево, метал

“ дао ” тлумачать як людську долю, закон правильного мислення. Життєве завдання людини – осягнути “ дао “ і йти за ним.

Вважалось, що маленькі держави з недійовим населенням житимуть стабільним, урівноваженим життям.

image4 . Поняття античної філософії.

Слово “ античний “ в перекладі з латинської означає “ давній “  --> позначає початок європейської культури та цивілізації, греко-римський давній світ.

Етапи розвитку античної філософії


Натурфілософський або рання класика (VII-V ст. до н.е.)

Висока класика

(V-IV до н.е.)

Пізня класика або завершальний цикл:

* елліністична філософія (IV-

I ст. до н.е.)

* олександрійська філософія

image(І ст. до н. е. – V-VI ст.) * римська філософія (І-VI ст.)


Особливості античної філософії:

image-Набула автономного (щодо інших сфер суспільного життя) характеру розвитку; завдяки цьому вона вперше отримала тут свою назву;

-Постала відкритою та доступною: всі вільні громадяни, окрім жінок, мали право займатися філософією;

-Терпимо ставилась до різних ідей та позицій

(окрім атеїзму);

-Була надзвичайно динамічною у розвитку ( саме тому, що приймалися різні позиції і відбувалося швидке нарощування ідей, знань проблем).

imageНатурфілософія (рання класика)

                Натурфілософія – це філософське осмислення природи (“ натури ” лат.).

                Перша проблема античної філософії – проблема пошуку вихідного початку буття (“ архе “).


Фалес

“ усе з води ”

Анаксімандр Початок усього “ апейрон

“(щось невизначене, безмежне


Анаксімен

“ початок усього повітря “

Піфагор

(усе подібне до числа або має пропорцію)

Геракліт

(світ є колообігом 4-х стихій – вогонь, повітря,

imageвода і земля;  слід думати не лише над тим, ЩО є світ, а й ЯК треба його сприймати і розуміти.

“ Логос ” – єдиний світовий закон.

Школи античної філософії

imageЕлейська школа (Парменід, Зенон) є лише буття, що дорівнює собі

самому і є незмінне й невичерпне

Школа атомізму

(Демокріт) ніщо не виникає з нічого; запорука буття світу – атом –

неподільний, незмінний;

З атомів утворюються

світові стихії, а з останніх

– усе, що існує

Школа еволюціонізму

(Емпедокл) поєднання чотирьох стихій та

космічних сил (любов і ворожнеча) світ проходить різні

стадії формування

Школа ноології

(Анаксагор) світовий розум

(Нуса або Нооса) упорядковує Космос, використовуючи “

гомеометрії “ – частинки, які мають якості всього


imageВисока класика

Об’єкт осмислення  - усі сфери людської життєдіяльності. Софісти:

-          платні вчителі мудрості;

-          першими повернули проблематику від пізнання природи в напрямі людини та реалій її життя;

-          imageвчили риторики, мистецтву аргументації та доведення виправданості власної позиції за будь-яких реальних обставин;

-          сприяли поширенню знань і поглибленню людських уявлень про суспільство, державу, людську доброчесність;


image

“ Я знаю лише те, що я нічого не знаю, але інші не знають навіть і того ”

                imageЛюдина повинна ґрунтувати свою поведінку на надійних знаннях, а останні повинні бути остаточними, незмінними та завершеними; Мінливі уявлення нашої душі слід вважати гадкою, але саме через їх мінливість вони не можуть бути підставою для виправданого життєвого вибору та поведінки людини; Справжні знання слід шукати в собі (“ Пізнай самого себе “), оскільки безсмертна душа людини, пройшовши повне коло “ космічних перевтілень “ потенційно знає усе.


Платон - кращий учень Сократа

                Вимогам щодо справжніх знань можуть відповідати ідеї незмінні сутнісні основи буття всього сущого;

                Речі течуть і змінюються, але світ не зникає;

                imageВ основі речей лежать деякі ідеальні незмінні сутності; їх не можна побачити , але можна осягнути розумом; Ідеї постають як умови переходу від сприйняття речей до їх осмислення.

“ Єдине “ у Платона є синонімом ідей.


Арістотель - один з

найкращих учнів Платона

image Ідея та річ – це те ж саме, тільки річ існує у реальності, а ідея – у нашому пізнанні; Пізнання слід спрямувати на вивчення внутрішньої будови речей та їх причин і дій; Матерія є пасивним матеріалом; разом із формою матерія постає  у визначеності матеріалу для певної форми;

Логіка – наука про закони та форми правильного мислення - три форми мислення

(поняття, судження та умовиводи)

-три закони мислення

(закон тотожності предмета думки, неприпущення

суперечності, виключного третього)

imageПізня класика

Орієнтація на захист окремого індивіда в умовах поступового руйнування античного полісу

Епікуреїзм (Епікур)

     Смерті не існує, тому що в основі світу лежать невмирущі атоми; Слід позбутися життєвих страхів;

     Життєве завдання людини – досягнення душевної незворушності.

Неоплатонізм (Плотін, Прокл)

     світ є послідовним “ виливанням “ божественного Єдиного; ● слід намагатися наблизитись до Бога;


Скептицизм (Піррон)

image● кожна річ є не більше такою, ніж будь-якою іншою; ● треба утримуватись від будь-яких суджень про речі; ● треба зберігати стан самовладності.

Стоїцизм (Зенон-стоїк)

● світ пронизаний божественною пневмою (дихання), у ньому панує фатум

– невблаганний закон долі; ● дія долі неминуча і невблаганна;

● змінити долю неможливо.


image

pdf
Додано
16 січня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку