Урок № 74
Клас 6
Дата: 11.03.2013 р.
Тема уроку: Розвиток мовлення. Твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень.
Мета уроку: Поновити в пам’яті учнів матеріал про особливості побудови твору-роздуму; навчити складати письмове висловлювання на основі власних спостережень і вражень, аналізувати явища життя, встановлювати причиново-наслідковий зв’язок; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму; виховувати порядність, силу волі, відповідальність за свої вчинки, дружелюбність.
Методи і прийоми: слово вчителя, інтригування, опитування, бесіда, колективне визначення теми, колективне складання плану, самостійна робота.
Обладнання: лист (додаток 1), схема «Особливості побудови твору-роздуму».
Тип уроку: урок розвитку мовлення
Хід уроку
-
Організація класу.
На дошці запис «Класна робота», тема уроку «Розвиток мовлення. Твір-роздум», схема «Особливості побудови твору-роздуму».
-
Привітання.
-
Доброго дня, діти! Сідайте, будь ласка.
-
Перевірка готовності учнів до уроку.
-
Чи всі присутні на уроці? Кого немає?
-
Підготуйте, будь ласка, своє робоче місце до уроку.
-
Створення сприятливої атмосфери.
-
Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-
Діти, на перерві я знайшла у себе в підручнику анонімного листа. На ньому немає ні зворотної адреси, ні імені того, кому цей лист адресований, тільки написано 2 слова: «Відкрий мене». Як ви вважаєте, чи варто його відкривати? Чому? (Склярова А. відповідає, що його не можна відкривати, тому що чужі листи читати заборонено)
-
Настю, але ж на конверті немає адреси та імені отримувача, отже, цей лист має право читати будь-хто. (учні погоджуються)
-
Отож, давайте все ж таки відкриємо цього листа та прочитаємо його.
-
Читання опорного тексту.
(учитель читає лист (дод.1)
-
Актуалізація опорних знань.
- Діти, як ви встигли зрозуміти, цей лист написано у формі роздуму. Той, хто пише, міркує над вчинком іншого. Ми на уроці будемо писати твір, у якому міркуватимемо над вчинком хлопця. Давайте пригадаємо, як правильно писати твір-роздум.
1. Робота зі схемою «Особливості побудови твору-роздуму».
1.ВСТУП
|
2.ТЕЗА
|
3.ДОКАЗИ, АРГУМЕНТИ
|
4.ВИСНОВОК
|
2-3 речення
|
5-8 речень
|
не менше 2-х
|
4-5 речень
|
-
Діти, роздум, або міркування – це такий тип мовлення, який подає причини якостей, ознак чи подій. У роздумі обов’язково мають бути чотири частини: вступ, у якому відображується загальний огляд теми та проблеми твору; теза – чітко сформульоване основне твердження, відповідь на запитання, яке лежить в основі теми твору; докази, аргументи, що підтверджують висунуту тезу; і висновок, що випливає з доказів. У творі-роздумі ви повинні письмово роздумувати над темою, аналізувати явища та події, які підкріплені темою твору, пропонувати шляхи вирішення проблеми і, звичайно ж, робити власні висновки.
-
Бесіда за змістом.
-
Діти, пригадайте, будь ласка, зміст листа і скажіть, які емоції викликав він у вас? Чи згодні ви із вчинком Андрія? Василя? Чому? Як би ви вчинили на місці Василя? Що б ви порадили Андрію? Яка основна думка цього листа? (діти за бажанням відповідають).
-
Визначення теми твору.
-
А зараз давайте визначимо спільну тему вашого майбутнього твору. Не забувайте, що вона має відображати зміст роздуму, його основну думку. (пропозиції дітей: «Не треба ставитися погано до старих», «Зло має бути покараним», «Чи потрібне милосердя?», «Робіть добрі справи»).
-
Колективне складання плану.
-
Діти, я пропоную обрати тему Тимченко Яни - «Чи потрібне в житті милосердя?». Отже, запишіть, будь ласка, цю тему в зошити та нижче запишіть слово «План».
-
Скільки ви бачите смислових частин у листі? (діти відповідають – 5). Отже, якщо у нас 5 частин у тексті, то і пунктів плану потрібно бути 5.
Яка перша частина листа? (коли діти приходять на пляж: «1. Чудові літні дні»);
Друга? (коли з’являється бабуся: «2. Загадкова бабуся»);
Третя? (коли Андрій вихоплює сумку: «3. Поганий вчинок»);
Четверта? (коли діти вибачаються: «4. Дитячі вибачення»);
Остання? (коли всі дізнаються, хто насправді ця бабуся: «5. Гарні вчинки робити непросто»).
-
Підготовка чорнового варіанта твору (самостійна індивідуальна робота за колективно складеним планом).
-
У вашому розпорядженні є теза твору «Чи потрібне в житті милосердя?» і план тексту, тож починайте писати твір на чернетках. Не забувайте, що у творі ви маєте дати власну оцінку вчинкам хлопців, висловити свою думку щодо поставленої проблеми, дати якісь поради хлопцям. Можете навести приклади із життя, якщо ви з подібним ставленням до старших людей вже стикалися. Якщо у когось виникнуть запитання, ви можете піднести руку, щоб отримати допомогу.
-
Редагування роботи і переписування ії начисто.
-
Перечитайте уважно чорновий варіант твору, виправте помилки та перепишіть роботу на чистовик.
-
Перевірка роботи.
-
Не забудьте перевірити остаточний варіант твору, адже від цього залежить ваша оцінка. Закінчивши перевірку, здайте, будь ласка, ваші зошити.
-
Підсумок уроку.
-
Мені дуже сподобалось, як ви активно і злагоджено працювали на уроці. Хочу відзначити активність Склярової А., Трошина А., Протасенко К., Тимченко Я. та Пушкаренка Я. А загальні підсумки нашої праці ми підведемо на наступному уроці, коди я перевірю роботи.
-
Домашнє завдання з інструктажем.
-
Запишіть, будь ласка, в щоденники домашнє завдання: повторити правила про написання прикметників разом і через дефіс, це § 42.
-
Дякую вам за роботу на уроці. До побачення!
Дод.1