З мовою в серці
Вихоний захід для учнів 3 – 4 класів
Мета: розширити знання учнів про необхідність вивчення рідної мови, про багатство, милозвучність української мови; розвивати вміння правильно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати почуття патріотизму, любов до рідної української мови.
Обладнання: мультимедійна система
Хід заходу
Учень .
На луг весняний схожа рідна мова.
Іде заквітчана квітками, як в вінку.
Вона чарівна, дивна, світанкова…
Послухай серцем мову гомінку.
Учень.
Вона звучить і лагідно, й писемно,
І кольором, і звуком виграє.
Із вуст борців у світ летить натхненно,
І стільки в ній краси та сили є!
Учень .
У ній звучить природа України,
Її традиції, минуле й майбуття,
Любов струмує радісно й дитинно.
У рідній мові наше все життя.
Учитель. Сьогодні, діти, ми поговоримо про нашу рідну мову. Адже мова – це не тільки засіб спілкування. Мова – це прояв культури, мудрості, знань, поглядів людини. У кожного народу своя мова. Ми – українці. Ми живемо у вільній незалежній державі. У нас є своя державна мова – українська. Наша мова напрочуд гарна, співуча, ніжна, щира, як і душа українського народу.
Учень.
Вона барвиста, чиста, веселкова
І милозвучна, світла, як весна.
На луг весняний схожа рідна мова,
І наймиліша в світі нам вона.
Учень.
На цілий світ – така одна-єдина,
Чарівна мова з ніжністю весни.
Ти рідну мову знай, бо ти – людина,
І гордо з нею йди у світ ясний!
(Звучить ніжна музика, входить дівчина у костюмі Мови)
Мова.
Я – Мова сильного й співучого народу.
Дарую всім красу, любов і доброту,
Оспівую людське життя й свободу,
Натхнення, розум, віру й боротьбу.
- Доброго дня, шановні діти! Я вдячна вам за те, що ви так натхненно, з любов’ю згадуєте мене, вивчаєте мене, збагачуєте і прославляєте. Дозвольте бути присутньою на вашому святі.
Діти. Дозволяємо.
Учень.
Солов’їну, барвінкову,
Колискову на віки
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
(В. Лучук)
Звучить пісня «Українська мова». Муз. В.Климюка, сл..Н. Янчук
Учень. Ми – нащадки сміливих козаків, які жили тут і боронили свою рідну землю, які віддали життя за свободу своєї держави. Наш обов’язок – пам’ятати про них, берегти мову наших предків.
Учитель. (Звертається до Мови). Мово, а чого ти така сумна? Невже тобі не подобається наше свято?
Мова. Свято мені подобається, але мені пригадались сумні часи. Мене віками придушували, забороняли мене вивчати, говорити українською. Не раз різні завойовники намагалися підкорити наш народ, захопити українською землю, і всі прагнули знищити мову народу, щоб легше скорити і сам народ.
Учень.
Топтали мову і душили,
Щоб українець онімів.
Здавалось, не було вже й сили,
Ні пісні доброї, ні слів.
Скалічена принишкла мова.
Всі думали, що це вже – крах…
Лиш пісня пташки світанкова
Її будила у серцях.
Учень.
- Не сумуй, Мово! Український народ волелюбний, стійкий. Більшість українців не забули рідної мови, а зберегли її для нащадків.
Учень.
І мова ніжно розквітала,
Приходила у дивні сни
І колискової співала
Із першим подихом весни.
Ні, наша мова не вмирала,
Вона боролася й жила.
Як Фенікс – завжди воскресала
І до людських сердець ішла.
Учень.
І ось вона державна стала,
Найкраща мова з-поміж мов!
І барвами всіма заграла…
Ніхто цю мову не зборов!
Хоч знов перевертні з народу
Назад все хочуть повернуть,
У мови викрасти свободу
Їй заступити світлу путь…
Учень.
Та українське щире слово
Ми захистить повинні всі.
Лунати буде барвінкова
У кожнім серці, по всій землі!
Учитель. Так. Ми повинні захистити свою мову, зробити так, щоб вона звучала гордо по всій землі, щоб люди не забували її, прославляли і берегли для майбутніх поколінь. Наше завдання – старанно вчити українську мову, щоб правильно нею розмовляти, щоб всьому світу показати красу, велич нашої мови та всієї України.
Учень.
Любіть Батьківщину
І рідную мову,
Якою ведемо дружню розмову,
Якою матуся пісні нам співає,
Якою Шевченкові твори читаємо.
Діти читають вірші Т. Г. Шевченка (за вибором учнів).
Учитель. Багато видатних людей висловлювались про мову.
Учні озвучують вислови про мову.
«Мова росте елементарно, разом з душею народу».
( Іван Франко)
«Хто нікчемну душу має, то така ж у нього мова».
(Леся Українка)
«Той, хто зневажливо ставиться до мови, не може й сам викликати поваги до себе». (Олесь Гончар)
«Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови…»
(Максим Рильський)
«Слово Шевченкове й Франкове, художні шедеври нашої класики стануть для нас взірцем і мірилом».
(Олесь Гончар)
Мова.
- Українська мова – це мова мудрості. Згадайте прислів’я про мову і поясніть їх значення.
Діти згадують прислів’я про мову і пояснюють значення.
Учитель. Культуру людини пізнають з її мови, з того, як вона говорить, як питає та відповідає на питання. Мова людини – це показник її культури, вихованості, розуму. Тому намагайтеся, діти вивчити рідну мову так, щоб розмовляти нею вільно, правильно, легко. Наша мова того варта. Любіть, плекайте її, бо ви – патріоти своєї Батьківщини, громадяни вільної держави.
Учень.
Поважайте рідну мову,
Бережіть її, плекайте,
Мову ніжну, материнську,
Наполегливо вивчайте!
Учень.
Звучи, наша мово, над світом крилато,
Бо ти чарівна, барвінкова, багата!
Для нас, українців, найкраща, співоча,
Тебе будем вчити завзято й охоче.
Учень
І так, як колись козаки розмовляли,
Як ворога з рідних степів проганяли,
Ми будемо приклад з героїв цих брати
І мовою рідної скрізь розмовляти.
Мова. Мова – це неоціненний дар, який має людина. Вірю, що ви збережете цей дар у свої серцях, пронесете його крізь роки і бережно передасте наступним поколінням.