СВЯТО «ДЕНЬ ЗИМУЮЧИХ ПТАХІВ»
Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі і житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; вчити замислюватися над наслідками своїх дій, правилам поведінки в природі; виховувати турботливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомагати їм.
Обладнання: зображення птахів, малюнки дітей, конверти із картками завданнями, плакати
Хід заходу
І. Вступна частина
За календарем зима починається першого грудня. Вчені вважають початком зими 22 грудня – найкоротший день року. Але зима кожного року настає в різний час. Початком зими вважають той час, коли встановиться стійкий сніговий покрив.
Ми з нетерпінням чекаємо початку цієї красивої пори року. Все навкруги вкривається пухнастою сніжною ковдрою. Вдарив перший мороз. Скував всі береги річок. Ліс дрімає. Холодно. Все ніби завмерло. Але про життя в лісі нагадують сліди на снігу.
Зима - важка пора для птахів. У зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не вистачає їжі. Особливо важко птахам в ті часи, коли ожеледиця і сильні снігопади, коли земля, гілки дерев покриті льодом і снігом.
Тож сьогодні ми поговоримо про наших пернатих друзів. Вони не лише прикрашають наше життя, а є першими помічниками у боротьбі із шкідниками.
ІІ. Основна частина
Ведучий: Птахи! Їх можна побачити всюди: у парках, в садах, скверах, лісах, полях, біля водойм, у містах і селах або просто на вулиці.
Ведучий: Птахи - це пісня і політ! Їхні пісні ми чуємо цілий рік. Вони можуть піднятися вище гір і хмар, перелетіти пустелю, море , океан.
Ведучий: Птахи – діти веселки. Їхнє пір’я переливається всіма кольорами райдуги. Вони несуть радість людям. Вони – частина природи,без них її краса була б неповною.
Ведучий: Птахи – вірні наші помічники, захисники садів, полів, лісів. Тому їх треба берегти і охороняти, піклуватися та турбуватися у скрутну годину.
Ведучий:Зима найскладніший період у житті птахів. Не холод, а голод дошкуляє тим, що зимують у нашій місцевості. Давайте допомагати їм разом! Підгодовувати взимку!
Годівниця.
По селу метелиця сніжить,
Розгулялася зима.
У сусідів - годівниця,
А у нас її нема.
А навколо наче вати
Хтось накидав на дахи.
“ Нумо, брате, працювати,
щоб не гинули птахи!”
Узялися ми до діла,
Праця нам – не новина!
Аж рубанки засвистіли,
Аж запахла смола.
Хай метелиця, хай пороша,
Ми радіємо з Сашком:
Скоро буде в нас хороша
Годівниця під дашком.
Птахи прилетіли.
В них червоні гарні груди,
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться птахи…(Снігурі)
По дворах стрибає, крихти збирає (Горобець)
Голосно стрекоче,
Мабуть, злодійка-пташина
Знов щось вкрасти хоче,
Чи люстерко, чи намисто —
На це в неї вдосталь хисту,
Ох і пройда ж ти нівроку,
Хитра злодійка ... (Сорока)
З дерева лунає звук:
«Тук-тук» (Дятел)
« Я весела, я моторна,
Довгий дзьоб та довгий хвіст,
Я й співати маю хист.
Я прекрасна, я вродлива,
Приязна, розумна, мила.
От якби ж то ще корона…»
Нахвалялася …(Ворона)
пташка живе.
З шишок горішки
собі дістає.
В’є гнізда не влітку,
а сніжною зимою.
Кривлен ніс — зелен хвіст.(Шишкар)
Вона животик жовтий має,
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько,—
Той спів узимку кожен чує.
Шматочок сальця їй смакує. (Синичка)
Воркують в парку, на подвір’ї.
Вважають їх птахами миру,
Та листоношами швидкими (Голуб)
Ніби яблука в саду
Хтось розвісив всюди (Снігурі)
Учитель: Молодці, діти. Горобчики і синички, сороки і ворони, снігурі і дятли – це пернаті друзі нашого краю. Вони наші помічники. Турбуються про наші садки і поля, ліси і луки.
До нас прилетіли пташки розповісти про свої горесті та проблеми.
Горобчик:
Налетіла лютая зима,
Ні телла ні корму в нас нема!
Любі друзі ми загинем скоро,
Хто ж літати буде по просторам!
Сойка:
Чому ти Горобчику тут розкричався!
Подумаєш трішки морозець за крила узявся!
Запрошую в гості — на мед і горішки!
Загадки пісні ну і може потішки!
Горобчик:
Ой, Соєчко, — друже, не їм я горішки,
Для мене пшениця - що в нірці у мишки!
Але мене в гості туди не запросять!
Загину від голоду і ймення не спросять!!!
Сорока:
Репортер у лісі я,
Знає вся лісна сім'я!
Всі події, слухи, сварки
Розповім вам без утайки!
Але що між вами стало
Просто знати мені мало!
Інтерв'ю і лісові дебати!
Може спільноту пора підіймати!
Сойка:
Тут Горобчик переживає
Бо як зиму прожити не знає!
Голод, холод нам не друг!
Заморозить все навкруг!
Горобчик:
Ой! Хтось стукає.
Певно, знайшов їжу
І хоче поділитися!
(Виглядає з-за дерева і бачить дятла)
Що ви робите, дядьку Дятле?
Навіщо і ви дереву боляче робите?
Дятел: (ображено)
Оце так! Я роблю боляче?!
Під корою цього дерева заховалися різні комахи, які його точать зсередини.
Я тих комах дістаю і тим самим дерево лікую.
Горобчик:
Та комахи такі маленькі,
а дерево – велике.
Чи багато від них шкоди?
Дятел:
Зараз взимку, коли комахи сплять, шкода невелика.
А коли прокинуться вони навесні та всі разом візьмуться
дерево їсти.
Ото біда! А чого ти все запитуєш?
Горобчик:
Хоч би крихту хліба знайти,
бо їсти так хочеться, що сил немає.
Сорока:
Як ви тут в лісі ще зовсім не в курсі?
Я не здивована , це в вашому дусі!
У школі свято -
Всі птахи запрошенні — їжі багато!
Мені донесла одна мудра сорока,
Що зерно в годівничці там буде допоки
Не буде у лісі тепло і ситно,
Весело, зелено, мило, привітно!
Так досить сваритись, гайда всі на свято!
Там наших братів лісних буде багато!
Конкурс «Чи впізнаєш ти птаха?»
За короткою інформацією про того чи іншого птаха ви мусите назвати його та розмістити на дошці.
Учитель:
Вірші про зимуючих птахів
Ми прийшли у парк гуляти.
Раптом – глядь –
На гілці дятел.
Метушиться, клопіткує,
Сумку з ліками готує.
– Дятле-дятле! Стукотійку!
Погуляй із нами хвильку!
Стукотій відповідає:
– Вибачайте, поспішаю.
Захворіла нині груша –
Лікувати грушу мушу.
Кликнув гаву-санітарку –
І мерщій щугнув із парку.
2. Горобчики Г.Бойко
В зимові дні на стовпчиках,
На вітах, на дахах
Сидять малі горобчики
У сірих піджачках.
Сидіти б їм під стріхами,
Чекати б їм тепла,
Та жаль, що всюди віхола
Поживу замела.
Сніги, мов білі килими,
І долі - ні зерна.
Я хліба накришила їм,
Посипала пшона.
Горобчики наїлися,
І, наче у теплінь,
Всі радо розлетілися:
- Цвірінь-цвірінь-цвірінь!
3. Сойчині комори
Ховає сойка скрізь горішки,
Ховає жолуді та шишки
В мале дупелечко в горісі,
Під корені дерев у лісі,
Під мох, під листячко опале
І всім кричить:
- Це я надбала! -
А як впаде на землю сніг -
Вона гризе собі горіх
Чи зерна з шишки вибиває,
І зиму радісно вітає…
4. Моя годівничка
Дві синички, як сестрички прилетіли до годівнички
Поклювали сало, цвірінчать що мало
Ми підсиплемо пшонця, погодуємо горобця.
А маленькі снігурі посідали на гіллі
Зазирнули в годівнички, наклювалися пшенички.
Ще й сорока-білобока поглядає хитрим оком
Наклювалась жита і чекає літа
І кричить ворона: «Кар! Прилетіла я у бар
Наїлася досхочу, мабуть, далі полечу!».
Годівничка добре діло наші пташки так зраділи,
Завтра знову прилетять, вони нас не об’їдять!
Годівничку збудувала всіх птахів нагодувала!
5. Зробивши з татком годівничок
Для горобчиків, синичок,
Воронів і снігурів,
Для зимуючих птахів.
Ми в садочку,
На кілочку
Їх розвішувати стали.
І кормів туди поклали:
Крихти хліба і сирця,
Ще й свіженького зеренця
І води туди поклали,
Щоб пташки вже їсти стали.
Радо кличемо птахів
Всіх, маленьких молодців.
Всі летять до нас, в гостину
Та й беріть з собою родину.
Їжте! Їжте! Не журіться
Та й летіть іще, не баріться!
Робота в групах «Чим годувати птахів взимку?»
Завдання: У кожної групи є малюнки птахів. Треба підібрати корм, який споживає кожен пернатий друг.
Більшість відходів зі столу врятують життя не одній пташці. Недоїдена каша, картопля, крихти білого хліба, ягоди з компоту, крихти сиру тощо.
Заключна частина
Усім слід пам’ятати:
Пташок треба захищати.
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку підгодуй!