ДПА з української мови

Додано: 25 березня 2019
Предмет: Українська мова, 4 клас
Тест виконано: 3519 разів
12 запитань
Запитання 1

Прочитай текст. Питання в кінці.

"Сім нескладух Говорухи"

(уривок)

Я телефоную Юрчику і ми розробляємо план, як захворіти. Точніше, аж два плани. Основний називається «Бджола», а запасний — «Морозиво». Був ще план «Вітрянка», але він відпав (на вітрянку я вже хворів, тому підчепити її вдруге від Юрчикового сусіда не зможу).

Я беруся за роботу. Малюю основні пункти плану «Бджола» на альбомному аркуші. Ідея така: я ловлю бджолу і даю їй вкусити мене за ногу. Нога точно набрякне, бо в мене алергія на укуси комах. Я покажу батькам припухлість і скажу, що боляче вдарився. Увечері буду шкандибати і вити від болю. Вони подумають, що в мене перелом, і завтра повезуть до лікаря. Печалька, але школу доведеться пропустити.

Я все ретельно продумав. Починаю виконувати план: беру порожню скляну банку і йду на вулицю. Через дорогу від нашого будинку парк Перемоги. Там я швидко натрапляю на бджолу. Вона сидить на квітці і, нічого не підозрюючи, збирає мед. Я накриваю квітку банкою, і коли бджола опиняється всередині, міцно закручую кришку.

Удома зачиняю вікна в кімнаті й випускаю бджолу. Я гадав, що вона одразу кинеться на мене. Зазвичай, бджоли дуже скажені. Спробуй лише пройти повз їхній вулик, і тобі — капець. Але я умудрився взяти в полон якусь пришелепкувату. Вона вже годину літає по кімнаті й сідає на все, окрім мене. Доводиться вмовляти її.

Я вирішую полегшити задачу — мащу ногу медом. Бджола зацікавлюється і підлітає ближче. Здається, ще трохи, і вона кинеться на мене. Аж раптом у найвідповідальніший момент відчиняються двері. В кімнату зазирає мама.

—   Андрійку, тебе до телефону.

—   Мам, я зайнятий, — хапаю в останній момент щоденник і роблю вигляд, що читаю.

Бджола тим часом наближається до мами і ось-ось вилетить в іншу кімнату.

—   Мамо, зачини двері! Тут бджола! — показую пальцем на дзижчуху, намагаючись урятувати ситуацію.

—   Ой! Андрійку! Бджола! — мама ніби й не чула, що я сказав.

—   Мам, ти йди, а я вижену її, — пропоную.

Але мама мене не чує. Вона вмикає режим «рятувальниці». Відчиняє вікно, хапає з крісла мою футболку і, зойкаючи, намагається прогнати непрошену, на її думку, гостю. Я розумію, що план із бджолою провалився. Мама не заспокоїться, поки не позбудеться її.

—   Андрію, підійди до телефону! — нагадує мені, на мить відриваючись від рятувальної операції.

Мені не залишається нічого, як змиритися з провалом першого плану. Я зітхаю, встаю і чалапаю до телефону.

—   Алло?

—   Привіт, — чую жвавий Євин голос.

—   Це ти? Чого тобі? — не маю ані найменшого бажання з нею розмовляти.

—   Завтра концерт, пам’ятаєш? Олена Степанівна просила нагадати, щоб ти прийшов у білій сорочці.

—   Угу, — бурчу, — до завтра.

—   До завтра! І про однакові шкарпетки не забудь! — кепкує з мене жирафа.

—   Ха-ха-ха! — перекривляю її. — Дуже смішно...

Я кладу слухавку і йду до кімнати. Горда та щаслива мама повідомляє:

—   Тепер можеш спокійно займатися своїми справами. Бджолі капут.

Цілує мене і виходить. А я розумію, що час переходити до пункту два.

Морозиво! Я придбаю п’ять пачок морозива на свої заощадження і проковтну їх. Без обгортки, звісно. До завтра моє горло має почервоніти. Якщо пощастить, то з’явиться й гарячка.

Дістаю зі скарбнички гроші і йду до магазину в нашому дворі. Купую п’ять пачок пломбіру. Продавщиця сканує мене поглядом.

— До нас гості приїхали, — виправдовуюся.

Ховаю морозиво в пакет і виходжу. І на своє превелике нещастя наштовхуюся у дворі на дідуся з бабусею. Вони вирішили зробити нам сюрприз — несподівано заїхали в гості. Накаркав!

—   Андрійку! — бабуся обіймає мене. — Оце так несподіванка!

—   Що несподіванка, то несподіванка... — роблю вигляд, що радий їх бачити.

Загалом я завжди їм радий, але сьогодні... їхня поява ставить під загрозу мій запасний план.

—   Що тут у тебе? — зазирає в пакет дід.

—   Морозиво, — мимрю. — Пригощайтеся.

Дід із бабусею беруть по морозиву. Мінус дві порції. Ми піднімаємося до квартири, і я змушений запропонувати пломбір ще татові й мамі. До останнього сподіваюся, що хтось із них відмовиться. 

Але ні, вони із задоволенням тягнуться до морозива. Ще мінус дві пачки. Залишається одненька. Я зачиняюся в кімнаті й запихаю всю порцію в рот. Морозиво таке льодяне, що мені перехоплює подих. 

Відкриваю набитий рот і намагаюся хапнути теплого повітря. Стає трохи легше. Врешті, ковтаю мерзлоту.

Потім іду до холодильника, дістаю холодну колу, наливаю в склянку з льодом і випиваю одним махом.

Сподіваюся, морозиво й льодяна кола не підведуть. Завтра маю прокинутися з червоним горлом і гарячкою.

  Саша Кочубей

Хто головний герой?

варіанти відповідей

Андрій

Юрко

Мама

Запитання 2

Обери пропущенні букви

Дід із бабусею беруть по морозиву. Мінус дві порції. Ми підніма...мося до квартири, і я змуш...ний запропонувати пломбір ще татові й мамі. До остан...ього сподіваюся, що хтось із них відмовит...ся. 

Але ні, вони із задоволен...ям тягнуться до морозива. Ще мінус дві пачки. Зал...шається одненька. Я зачиняюся в кімнаті й запихаю всю порцію в рот. Морозиво таке л...одяне, що мені перехоплює подих. 

варіанти відповідей

є, е, н, ь, н, е, ь

є, е, н, ь, н, и, ь

є, и, н, ь, н, и, ь

Запитання 3

За прочитаною частиною твору визнач його жанр.

варіанти відповідей

Казка

Байка

Оповідання

Запитання 4

В якій послідовності відбувалися події:

1. Приїзд гостей.

2.Складання плану.

3. Дзвінок Єви.

4. Мерзлота в роті.

5. Реалізація плану "Бджола"

6. Мама і бджола.

7.План "Морозиво"

варіанти відповідей

1, 6, 3 ,2, 5, 4, 7

2, 5, 6, 3, 7, 1, 4

2, 5, 7, 3, 6, 1, 4

Запитання 5

Визнач іменники в Зн.в. однини.

Я беруся за роботу. Малюю основні пункти плану «Бджола» на альбомному аркуші. Ідея така: я ловлю бджолу і даю їй вкусити мене за ногу. Нога точно набрякне, бо в мене алергія на укуси комах.

варіанти відповідей

Роботу, бджолу, ногу.

Роботу, бджолу, аркуші.

Роботу, ногу, комах.

Запитання 6

Доповни речення.

Префікс с- пишемо перед глухими приголосними ___________.

варіанти відповідей

к, п, т, х, ч

к, ф, н, п, х

к, ф, п, т, х

Запитання 7

Доповни речення

Пари слів, що мають протилежне значення, називаються ____________.

варіанти відповідей

Синоніми

Антоніми

Багатозначними словами

Запитання 8

Утвори від поданих прикметників прислівники.

Тихий, спокійний, дорогий, голосний.

варіанти відповідей

Тихо, спокій, дорого, голосно.

Тихо, спокійно, дорого, голос.

Тихо, спокійно, дорого, голосно.

Запитання 9

Утвори з поданих дієслів дієслова неозначеної форми.

Вчинила, змінила, огорнула, сумувала.

варіанти відповідей

Вчинити, зміни, огорнути, сумувати.

Вчинити, змінити, огорнути, сумувати.

Вчинити, змінити, огорнути, сум.

Запитання 10

Визнач рядок, у якому займенники соять у називному відмінку.

варіанти відповідей

Я, йому, нас, мене, ми.

Я, ми, мене, мною.

Він, я, ми, вони, воно.

Запитання 11

Визнач з позаних дієслів дієслова 1-ї особи множини минулого часу.

Розглядати, під'їхав, подружили, подарують, вибрали, розглядають, розлучився, галасували.

варіанти відповідей

Подружили, вибрали, галасували.

Подружили, розглядають, галасували.

Подарують, вибрали, галасували.

Запитання 12

Визнач спільнокореневі слова.

варіанти відповідей

Лікар,лікарня, лікувати, ліки.

Лікар,лікарня, лікарів, ліки.

Лікар,лікарка, лікувати, ліки.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест