Що було характерним для процесу колонізації Слобідської України в другій половині XVII ст.?
Який період козацької доби історії України характеризує тогочасний вислів:
«що козак, то був полковник, що сотник — то гетьман»?
Якого гетьмана називали «Сонцем Руїни»?
Що було спільним для Андрусівського перемир’я (1667 р.) та «Вічного миру» (1686 р.)?
Які зміни в суспільному житті Лівобережної Гетьманщини відбулися в другій половині XVII ст.?
Відмінність умов польсько-московського «Вічного миру» (1686 р.) від умов Андрусівського перемир’я (1667 р.) полягала в тому, що одноосібну зверхність московського царя визнано над
Період Руїни характеризувався
Яку назву отримали події, описані в уривку з історичного джерела:
«На Україні настала тепер лиха година. Було таке безладдя, що кожний робив, що хотів. Із заходу шарпали Україну польські війська, з півночі й від сходу — московські... а з півдня набігали турки й татари. До того ж Україна розділилася на дві частини... На Лівобережній вибрали одного гетьмана, на Правобережній — іншого...»?
Який історико-географічнии регіон формується впродовж XVIІ—ХVIIІ ст. в результаті колонізації українцями прикордонних земель Речі Посполитої, Московського царства та Кримського ханства?
Укажіть особливість становища Запорозької Січі в роки Руїни (60-70-ті pp. XVII ст.)
Визначте ознаки господарського життя й політичного устрою Слобідської України в другій половині XVII ст.
Повстання під проводом С. Палія (1702-1704 рр.) спричинено
Хто з указаних історичних постатей був отаманом Запорозької Січі?
На укладення якої угоди гетьман І. Самойлович відреагував словами: «Запорозьке військо ніколи не зречеться свого давнього достоянія [Правобережної України], не так воно станеться, як Москва у своїх мирових умовах із поляками постановила, - зробимо так, як нам треба!..»?
Бахчисарайський договір 1681 р., що вирішував долю Правобережної України, укладено турецьким султаном із
Укажіть ім’я гетьмана Лівобережжя, який уклав із Московським урядом Глухівські статті, намагався зміцнити гетьманську владу та автономію Гетьманщини і був засланий царським урядом до Сибіру
«Нині цей край зруйнований, а війна, ніби гангрена, що все пожирає, обернула найродючішу частину Європи на спорожнілі поля, зарослі бур'яном руїни, на покинуті жителями міста...», — так іноземний автор, характеризуючи Руїну, описав її
Укажіть ім’я гетьмана, який кілька разів отримував булаву — і під зверхністю Московської держави, і під зверхністю Туреччини
За умовами Гадяцьких пунктів (1658 р.) Гетьманщина у складі трьох воєводств мала ввійти до оновленої Речі Посполитої на правах її федеративної частини – Великого князівства Руського
Укажіть портрет гетьмана, який у боротьбі за єдність козацької держави визнав протекторат Османської імперії над Гетьманщиною
«Великий згін» населення Правобережної Гетьманщини здійснював гетьман
Що визначало суспільно-політичне становище України в 60—80 рр. XVII ст.?
Установіть відповідність між уривком документа та його назвою.
1. «Війська реєстрового дозволяємо впровадити на двадцять тисяч, і це військо через гетьмана і старшину має бути зареєстроване у воєводстві Київському, нічого не займаючи із Брацлавського та Чернігівського...»
2. «Лічби війська… дозволяє мати його королівська милість сорок тисяч Війська Запорозького …усі уряди в Київському, Брацлавському, Чернігівському воєводствах… мають віддаватися шляхті віри православної...»
3. «Україна, тобто землі у воєводствах Чернігівському, Київському і Брацлавському, стає вільною і незалежною країною і знов єднається із Королівством Польським і Великим Князівством Литовським під назвою Великого Князівства Руського…»
4. «Договорилися ми і постановили.., Київ має залишатися на стороні їхньої царської величності… козаки, що живуть на Січі, і в Кодаку… мають бути… у володінні і в державі… їхньої царської величності…»
А Зборівський договір (1649 р.)
Б Білоцерківський договір (1651 р.)
В Гадяцький договір (1658 р.)
Г Бахчисарайський договір (1681 р.)
Д «Вічний мир» (1686 р.)
Наведена картосхема дає змогу визначити райони, охоплені повстанням проти гетьмана
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома