У якому історичному документі закріплено такі положення: «...Отож ми, генеральна старшина, кошовий отаман і все Військо Запорозьке домовилися і постановили з ясновельможним гетьманом... щоб із тими всіма генеральними особами мають радитися гетьман і його наступники про ...всілякі справи, нічого без їхнього дозволу й поради не починати... У гетьманській резиденції тричі на рік має збиратися генеральна Рада: на Різдво, Великдень і Покрову. Між Радами Україною правитиме гетьман з генеральною старшиною»?
Якими цифрами на карті позначено території, на які розповсюджувалася влада І. Мазепи в 1704 — 1708 рр.?
За часів гетьманування І. Мазепи соціально-економічному розвиткові Лівобережної Гетьманщини був властивий процес
Про який період у житті І. Мазепи йдеться в уривку з історичного джерела?«…З італійськими майстрами, яких є кілька в гетьманській резиденції, говорив італійською мовою… Привернув Мазепа козаків до себе твердою владою, великою воєнною відвагою й розкішними прийняттями в своїй резиденції для козацької старшини… Він належить до тих людей, що воліють або зовсім мовчати, або говорити й не сказати».
Установіть послідовність гетьманування діячів, портрети яких зображено на фото.
У чому полягала особливість козацького полкового устрою Слобідської України в другій половині XVII – середині XVIII ст.?
У якому договорі зазначено такі умови:«Договорилися ми і постановили, що Мала Росія цієї сторони Дніпра… має залишатися на стороні їхньої царської величності на вічні часи; Київ має залишатися також на стороні їхньої царської величності. Запоріжжя, козаки, що живуть на січі, мають бути… у володінні і в державі їхньої царської величності…»?
Унаслідок якого походу Іван Самойлович втратив гетьманську булаву?
Що було спільним для Андрусівського перемир’я (1667 р.) та «Вічного миру» (1686 р.)?
Період Руїни характеризувався
Уривок із якого договору подано нижче?«На стороні його королівської величності — від Дніпра, що під Києвом, і... до Путивльського рубежу ніякого міста, ні волості... від нинішнього часу належати не буде... А внизу по Дніпру земля, що називається Запороги, і тамтешні козаки... мають бути під високою рукою обох великих государів... Місто Київ на сторону Речі Посполитої має бути віддане... через два роки, від нинішнього договору рахуючи...»
Який історико-географічнии регіон формується впродовж XVI—ХVII ст. в результаті колонізації українцями прикордонних земель Речі Посполитої, Московського царства та Кримського ханства?
Хто з гетьманів кинув клич: «Хто хоче в мою компанію?», що став підставою для створення нових (компанійських) регулярних козацьких підрозділів?
За умовами Гадяцьких пунктів (1658 р.) Гетьманщина у складі трьох воєводств мала ввійти до оновленої Речі Посполитої на правах її федеративної частини – Великого к нязівства Руського. Укажіть назви цих воєводств.
Укажіть портрет гетьмана, який у боротьбі за єдність козацької держави визнав протекторат Османської імперії над Гетьманщиною.
«Великий згін» населення Правобережної Гетьманщини здійснював гетьман
Наведена картосхема дає змогу визначити райони, охоплені повстанням проти гетьмана
Проаналізуйте фрагмент історичного документата виконайте завдання до нього.
«У другій половині серпня відбулися вирішальні за своєю трагічністю події. Залога міста після майже півторамісячної облоги не витримала щоденних штурмів... Коли турки увійшли в місто, пролунав страшенної сили вибух: то вогонь дістався запасів пороху... Отак... перетворено на руїну серце Української козацької держави...» Турки під час походу «на серце Української козацької держави» як знамено використовували ім’я гетьмана
Про якого діяча йдеться в уривку з історичного джерела: «Був серед тих, хто виступав проти політики гетьмана І. Виговського. Здійснивши військовий похід на Акерман, спричинив розпад українсько-татарського союзу та не дав можливості І. Виговському скористатися результатами перемоги під Конотопом»?
Ухвалення «Пактів і Конституції прав і вольностей Війська Запорозького» пов’язано з
Повстання гетьмана І. Мазепи було підтримано
За наведеною картосхемою можна визначити
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома