1. Яка причина зумовила поширення фільваркового господарства на українських землях у другій половині ХVІ — першій половині ХVІІ ст.?
2. Яка суспільна верства наприкінці XVI — на початку XVII ст. відігравала вирішальну роль в утворенні православних церковних братств?
3. Який гетьман у червні 1638 р. разом із групою козаків, рятуючись від переслідувань поляків, проник у володіння Московської держави на територію Слобожанщини і заснував там козацькі поселення?
4. Формування козацької старшини в ХVІ — на початку ХVІІ ст. відбувалося шляхом:
5. Що означало поняття «покозачення» в другій половині XVI — першій половині XVII ст.?
6. Відновлення в XVII ст. вищої православної церковної ієрархії в Речі Посполитій пов’язано з ім’ям:
7. Збільшення польською владою козацького реєстру до 6 тис. осіб і організація шести територіальних полків стали наслідком укладення козаками з польською владою:
8. Яким був наслідок повстання під проводом Павла Павлюка, Якова Острянина, Дмитра Гуні?
9. Спираючись на подану картосхему, можна охарактеризувати зовнішньополітичну діяльність гетьмана:
10. На картосхемі заштриховано райони:
11. Який документ містив такі положення:
«Оскільки козацька сваволя так розійшлася, що для приборкання її довелося рушити наші війська й битися з козаками, і розгромити їх... — тому на вічні часи позбавляємо козаків старшинства, всяких старовинних судових установ, права, доходів й інших відзнак, набутих ними за вірні послуги від наших предків і тепер унаслідок заколотів утрачених, і бажаємо тих, кого живих зберегло воєнне щастя, мати в стані простого народу, оберненого в холопів...»?
12. Про яку подію йдеться в уривку з історичного джерела?
«Коронний гетьман Карл Ходкевич, верхи на коні, стояв біля свого шанця, коли примчав гонець зі звісткою, що козаки з кількома польськими загонами захопили вже табір Османа і що для остаточної перемоги бракує тільки підмоги... Після несподіваного вторгнення запорожців у табір Османа турків охопила паніка: люди всіх станів були в невимовній тривозі, а сам Осман, який ще так недавно гадав, що нема на світі нікого могутнішого за нього, тепер на власні очі бачив усю непевність свого становища».
13. Про якого діяча йдеться в наведеному документі?
«Не будучи українцем за походженням, усе своє життя присвятив служінню Україні, ставши для прийдешніх поколінь одним із символів української національної ідентичності. Посівши митрополичу кафедру забороненої православної церкви, домігся від королівської влади її легалізації. Заповідав не ставити йому після смерті ніяких пам’ятників, хоча сам, ще при житті, створив собі пам’ятник — Київську Академію».
14. Упродовж якого періоду відбувалися події, описані в уривку з історичного джерела?
«Хто ж утримає народ, коли в нього так закрутилися колеса свавілля, що їх ніяким чином не можна стримати! …Переконався я перед Кумейками і зимою знищив Павлюка, на весну, незважаючи на такий великий розгром, ожив Острянин. Розгромив я Острянина — зразу ж було обрано керівником Гуню, і я двадцять тижнів вів із ним війну та ледве привів до послуху зброєю та немалим пролиттям крові!..»
15. Із якого приводу турецький султан звернувся до послів Речі Посполитої?
«Чи ви збожеволіли! Хто і коли міг мені протистояти? Мене бояться Персія і венеціанці, у мене просять помилування іспанці, німці дають все, що скажу. Увесь світ тремтить переді мною!»
16. Яка подія пов’язана із зображеним на ілюстрації діячем?
17. Спираючись на зображені гравюри, можна характеризувати діяльність:
18. Яка подія пов’язана з гетьманом, якого зображено на гравюрі?
Завдання на встановлення відповідності
19. Установіть відповідність між історичними постатями та їх здобутками.
1 Д. Вишневецький;
2 В.-К. Острозький;
3 П. КонашевичСагайдачний;
4 П. Могила.
А Заснував першу слов’яно-греколатинську школу;
Б Заснував Запорозьку Січ;
В Реформував православну церкву;
Г Сприяв відновленню ієрархії православної церкви;
Д Очолив перше козацьке повстання.
Укажіть правильний варіант відповіді.
Завдання на встановлення правильної послідовності
20. Установіть послідовність подій козацьких повстань кінця ХVІ — першої половини ХVІІ ст.
А «Не хочемо знати ні пана, ні короля, лише гетьмана Косинського! Хай володарює над нами, вільними козаками! Відчинимо козацьким загонам міську браму…»;
Б «…Та частина поляків, що залишилась у таборі, й собі влаштувала бенкет. Ніхто не сподівався тут козацького нападу на світанку… Тобто все складалося так, як того й хотів гетьман Трясило. Виждавши, коли гарнізон добряче впився й поснув, він познімав з допомогою своїх розвідників вартових і вдерся до табору. Різанина була жахливою...»;
В «Хто ж втримає народ, коли в нього так закрутилися колеса свавілля. Переконався я в цьому під Кумейками; взимку знищив Павлюка. А на весну… ожив Острянин. Розгромив Острянина, з’явився Гуня…»;
Г «…Непокірний козак, на ім’я Сулима, підступно й таємно прокравшись з 800 козаками з моря до Дніпра, насмілився напасти на фортецю, яку його милість король Владислав звелів на кошти Речі Посполитої збудувати на першому дніпровському порозі й оточити валами проти розбещеної сваволі козаків, щоб вони на море в човнах більше не ходили та турка не дратували. Сулима, напавши вночі на цю фортецю й перебивши сторожу… фортецю в кількох місцях зруйнував.
Укажіть правильно встановлену послідовність.
21. Установіть послідовність подій першої половини ХVІІ ст.
А Утворення Києво-Могилянського колегіуму;
Б Укладення Куруківської угоди;
В Відновлення церковної православної ієрархії;
Г Видання «Ординації Війська Запорозького...».
Укажіть правильний варіант відповіді.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді.
22. Хто із зазначених історичних діячів були провідниками козацькоселянського повстання 1637—1638 рр.?
1 П. Павлюк (Бут);
2 Я. Острянин;
3 І. Богун;
4 Д. Гуня;
5 Д. Вишневецький;
6 Ю. Дрогобич;
7 П. Сагайдачний.
Укажіть правильний варіант відповіді.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді.
23. Укажіть основні положення «Ординації Війська Запорозького, що перебуває на службі Речі Посполитої» (1638 р.).
1 зруйнування Запорозької Січі;
2 ліквідація виборності козацької старшини «на вічні часи»;
3 звільнення реєстрового козацтва від державних податків;
4 зменшення козацького реєстру до 6 тис. осіб;
5 скасування козацького судочинств;
6 поповнення козацького реєстру за рахунок міщан і запорожців;
7 ліквідація територіально-полкового устрою реєстрового козацтва.
Укажіть правильний варіант відповіді.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді.
24. Які основні наслідки «доби героїчних походів козацтва»?
1 кількісне зростання українського козацтва;
2 перетворення Кримського ханства на васала Османської імперії;
3 перетворення козацтва на вагомий чинник європейської політики і розвитку Речі Посполитої;
4 загострення відносин між Річчю Посполитою і Московською державою;
5 остаточна ліквідація Київського і Волинського удільних князівств;
6 усвідомлення козацтвом своєї ролі в українському суспільстві;
7 заснування Запорозької Січі.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома