Зародження та розвиток виконавства на клавішних інструментах в ХУІ –ХУІІІ ст.

   Зародження та еволюція клавішних інструментів. Перші клавішно-струнні інструменти.

Зародження та шляхи розвитку окремих національних шкіл у клавірному мистецтві ХVI – XVII ст. Суспільне положення та види діяльності музиканта того часу; універсальний характер творчості.

Французька клавірна школа ХVIІ – XVIIІ ст. Жанри французьких клавесиністів.

Культурне життя в західних українських землях. Зв’язки з Західною Європою. Перші інструментальні жанри

Додано: 26 жовтня 2020
Предмет: Музичне мистецтво
Тест виконано: 72 рази
36 запитань
Запитання 1

     Що таке стиль?

варіанти відповідей

·       латинською ( stylus ) - загострений кіл , палиця; стародавні римляни називали стиль загострену кістяну паличку , що вживалася ними для письма на дошках , вкритих воском.         


·       стиль - спосіб , характер викладу думок ; історик Тацит - особливості стилю твору, його літературну манеру.


·       стиль - це художня система, що відрізняється єдністю ідейно-образних принципів і прийомів художньої мови. історично обумовлена естетична єдність змісту і різноманітних сторін художньої форми , що розкриває зміст твору.


Запитання 2

   Назвіть періодизацію основних виконавських стилів.

варіанти відповідей

o  Клавірні період, період відродження, період класицизму, період романтизму, період імпресіоналізму;


o   Клавірні період, період бароко, період класицизму, період реалізму, період символізму


o  Клавірні період, період переходу від клавіру до фортепіано, період класичного фортепіано, період романтичного фортепіано, період постромантичної фортепіано 


Запитання 3

   Які особливості фортепіанного виконавського?

варіанти відповідей

o  Особливості фортепіанного виконавства становлять: специфіка художньої епохи, статус і місія виконавця, основні принципи і мета його навчання, домінуюче трактування інструменту і його конструктивних особливостей.  


o  Особливості фортепіанного виконавства становлять: інструментальна нейтральність, основні принципи стилю, прийоми гри,імпровізаційна основа виконавства, творча свобода виконання.


o  Особливості фортепіанного виконавства становлять: відцентрова тенденція, що бере в якості зразків явища різної інструментальної та неінструментальної  природи, музичне виконання має власний зміст,володіння декілька ми інструментами.


Запитання 4

   Коли виникло музичне виконавство?

варіанти відповідей

o   Музине виконавство виникало в період появи системи нотації , формувалося у зв'язку з розвитком музичних жанрів , стилів , інструментарію.  


o  Музичне виконавство виникло, коли виконавець - інструменталіст пропагував власну музику і проявлялося у фольклорі.


o  Музичне виконавство виникло, коли функції виконавця і композитора остаточно розділилися


Запитання 5

     Як проявляло себе музичне виконавство в різні епохи?

варіанти відповідей

o  Клавірний період - «універсальний музикант», що виконує велике коло обов'язків (композиція, виконавство на різних інструментах, викладання); Період переходу від клавіру до фортепіано - статус виконавця і трактування інструменту носять перехідний характер, не передбачає повного відокремлення виконавської діяльності; період класичного фортепіано - постать виконавця-композитора, у творчості якого переважає виконавська складова; період романтичного фортепіано - основною фігурою у виконавській сфері стає мандрівний віртуоз у всіх його різновидах - від «акробатів фортепіано» до виконавців-пропагандистів; Період постромантичного фортепіано  - характеризується надзвичайною різноманітністю художніх напрямків, стилів, способів трактування інструменту.


o   Клавірний період – поєднання стилів, період відродження - переважання поліфонічного стилю мислення; період класичного фортепіано - концертність  залишається в рамках «мануального» піанізму, період романтичного фортепіано - індивідуалізації музичної мови і фортепіанної фактури; Період постромантичного фортепіано - постерігаються тенденції, пов'язані з естетикою пізнього романтизму .

o  Клавірний1 період – імпровізаційність гри, період бароко – формування віденської класичної школи, період класичного фортепіано - пов'язаний з остаточним затвердженням у музичній практиці фортепіано, період романтичного фортепіано - Формуються національні виконавські школи; період постромантичного фортепіано - історичність мислення стає невід'ємною ознакою професіоналізму.

Запитання 6

     Чим визначаються особливості клавірного періоду ?

варіанти відповідей

o  особливості клавірного періоду є: естетика бароко,поліфонічний склад, «єдність афекту» і «терасоподібна» динаміка.


o  особливості клавірного періоду є: гомофонно-поліфонічний склад, розширення фактури, імпровізаційність.

o  особливості клавірного періоду є: універсальний виконавець, стрибки у фактурі, імпровізаційність.


Запитання 7

   Що таке клавір?

варіанти відповідей

o  Клавір – улюблений інструмент ренесансних музикантів. 

o   Клавір – струнно - клавішний інструмент, який походить від струнно- щипкового інструмента цимбалів.

o  Клавір – збірна назва сімейства ранніх струнно-клавішних інструментів, головними представниками якого є клавесин та клавікорд. 


Запитання 8

     Які інструменти були попередниками клавікорда?

варіанти відповідей

o  попередниками клавікорда був монохорд і лютня

o    попередниками клавікорда був орган і клавесин


o  попередниками клавікорда був колісна ліра і клавесин


Запитання 9

   Коли з’явився клавікорд? 



варіанти відповідей

o  Клавікорд вперше з’явився в ХI ст.


o  Клавікорд вперше з’явився в ХІV ст.


o  Клавікорд вперше з’явився в ХІІІ ст.


Запитання 10

 Будова і відмінності клавесина від клавікорду.


варіанти відповідей

o  Клавесин відрізняється від клавікорду  своєю конструкцією і прийомами гри: це щипковий інструмент

o  Клавесин відрізняється від клавікорду довжиною струн і налаштовуванням кожної в певному тоні,способом видобування звуку і самим звучанням: це щипковий інструмент.

o  Клавесин відрізняється від клавікорду своїм виготовленням і різноманітністю регістрів, самим звучанням 

Запитання 11

   Від чого походить клавесин?


варіанти відповідей

o  походить клавесин від цимбалів

o  походить клавесин від клавікорду


o походить клавесин від монохорду

Запитання 12

      Який тип нюансування був поширений у той час?


варіанти відповідей

o  Звуковий обсяг мав постійну тенденцію до розширення - співставлення відтінків гучності з плавним переходом між ними.


o  Різні мануали давали різну нюансіровку – дві клавіатури, які дістали назву forte і piano.

o  Були поширені терасні відтінки – раптове співставлення відтінків гучності без плавного переходу між ними

Запитання 13

Назвіть відомих виконавців  на старовинних інструментах.


варіанти відповідей

o  Ванда Ландовська, Григорій Соколов, Ганс Пішнер, Робер Казадезюс,

o  Ванда Ландовська, Ганс Пішнер, Робер Казадезюс, Еміль Гілельс

o  Ванда Ландовська, Ганс Пішнер, Робер Казадезюс, Ральф Киркпатрик

Запитання 14

    На які три групи поділялися клавірні твори ХУІІ ст. за формою?


варіанти відповідей

o  1 група- фантазія. канцона, ричеркар; 2 група –варіації, сюіта,3 група –інтонації, прелюдії і токати. 

o  1 група- пісня, канцона, ричеркар; 2 група – соната, сюіта; 3 група – фуга, прелюдії і токати. 

1 група- канон. канцона, пастораль; 2 група –варіації, концерти,3 група –інтонації, варіації і токати. 

Запитання 15

Які жанри відносились до клавірного періоду?

варіанти відповідей

o  Тієнто, диференсіас, ричеркар, фуга, граунд, канцона, сюїта, соната. таламбур.

Варіаційні цикли, канцона. соната.

Сюїта, танець. гопак, токати, ричеркари, граунди.

Запитання 16

   Хто вперше написав фугу?


варіанти відповідей

o  Італійський композитор Джироламо Фрескобальді 


o  Французький композитор Жак Шампіон де Шамбон’єр 

o  Голандський композитор Ян-Пітер Свелінк


Запитання 17

     Які дві тенденції розвитку клавірної фактури виявляються в ранній період?


варіанти відповідей

o  Перехід до дво - ручного викладу - акордових фігурацій і скритої поліфонії: і суто інструментальна, фігураційна фактура.  


o  Орієнтація на вокальний прообраз і акордово – поліфонічний. 

o  Поліфонічна фактура, гомофонно - гармонічна.

Запитання 18

В чому виражався стиль бароко в музиці?

варіанти відповідей

o Музика бароко була врівноваженою, урочистою і досить безпристрасною.

o  В музику проникають схвильованість, збудження та драматизм, розширилась діатонічна основа церковних ладів до хроматини, освоїли мажоро – мінор.


o  Звернення музики до емоційної змістовності та індивідуального виразу знаходить своє відображення в теоріях афектів та наслідування.


Запитання 19

Що таке «музична риторика».

варіанти відповідей

o  «Музична риторика» -звернення до емоційної змістовності .


o   «Музична риторика» - музика стає виразною і експресивною


o  «Музична риторика» - синонім змістовності, ставлення до музики як до мови.


Запитання 20

Що таке теорія афектів?

варіанти відповідей

o  Теорія афектів проголосила емоційну змістовність музики


o Теорія афектів проголосила подражальну змістовність музики

o Теорія афектів проголосила виразовість музики у наслідуванні явищ природи

Запитання 21

 Що таке теорія наслідування?


варіанти відповідей

o  Теорія наслідування вбачала джерело виразовості музики в емоційному змісту


o Теорія наслідування вбачала джерело виразовості музики в наслідуванні явищ природи.

o  Теорія наслідування вбачала джерело виразовості музики в фізичній характеристиці навколишнього світу.

Запитання 22

    Який іспанський композитор прославився творами для клавіру?


варіанти відповідей

o   Томас де Санта Марія


o Антоніо де Кабесон

o  Хуан Бермудо


Запитання 23

     З ким пов’язано органно-клавірне мистецтво в Італії?


варіанти відповідей

o  Представники  органно-клавірне мистецтво в Італії Андреа і Джовані Габріелі, Клавдіо Меруло, Ян –Пітер Свелінк


Представники органно-клавірне мистецтво в Італії Андреа і Джовані Габріелі, Клавдіо Меруло, Йоган Пахенбель

o  Представники органно-клавірне мистецтво в Італії Андреа і Джовані Габріелі, Клавдіо Меруло,Дж. Фрескобальді.


Запитання 24

     Яким двом жанрам Дж. Фрескобальді приділяв найбільшу увагу в своїй творчості і чому?


варіанти відповідей

o  Канцони і токати

o   Ричеркар і канцона


o  Токати і варіаційні цикли


Запитання 25

     Що таке ричеркар і де він зародився?

варіанти відповідей

o  Ричеркар ( шукати)- поліфонічна форма ХУІ –ХУІІ ст.., що підготувала появу фуги, виникла у Нідерландах.

o  Ричеркар ( шукати)- поліфонічна форма ХУІ –ХУІІ ст.., що підготувала появу фуги, виникла в Італії.

o  Ричеркар ( шукати)- поліфонічна форма ХУІ –ХУІІ ст.., що підготувала появу фуги, виникла у Німеччині.

Запитання 26

В чому значимість Антоніо де Каберсона ?

варіанти відповідей

o Антоніо де Каберсон славився органними оброботками вокальних мелодій.

o У збірці Антоніо де Каберсона вперше зустрічаються жанри тієнто (ричеркар) та диференсіас (іспанська назва варіацій).

o  Основна  спадщина Кабесона укладена в культовій музиці. Він писав органні транскрипції католицьких гімнів, духовних мотетів. Ці музичні натхнення були пов'язані з особливо глибокою релігійністю.

Запитання 27

   Що таке граунд?


варіанти відповідей

o  Граунд – англійська форма варіацій, в них весь час повторювалася незмінна тема, що творила бас або мелодію остинато. 


Граунд - англійська форма ричеркара, де застосовувалась поліфонічна фактура багатоголосся.

o  Граунд - англійська форма сюїти, де поєднувались різноманітні танцювальні твори.


Запитання 28

     Якими жанрами в клавірній музиці відзначились англійські верджиналісти?


варіанти відповідей

o  Англійські верджиналісти відзначились жанрами граунд


o   Англійські верджиналісти відзначились жанрами сюїти та світської пісні


o  Англійські верджиналісти відзначились жанрами сюїти та варіацій


Запитання 29

Де танцювальна сюїта набула найпишнішого розквіту?

варіанти відповідей

o  У Англії 


o  У Німеччині 


o  У Франції


Запитання 30

    Які композитори ХУІ –ХУІІ ст. залишили свій слід в розвитку органно-клавірної музики Німеччини?


варіанти відповідей

o  Самуель Шайдт, Вільям Берд, Орландо Гіббонс , Йоган Пахельбель,Генрі Персел.

o  Дитрих Букстехуде, Самуель Шайдт, Йоган Фробенгер, Йоган Пахельбель, Йоган Кунау.

o  Йоган Пахельбель,Клавдіо Меркуло,Пітер Філіпс, Джон Булл, Йоган Кунау.

Запитання 31

   Хто основоположник французької клавесинної школи?


варіанти відповідей

o   Антоніо де Кабесон

o   Ян Пітер Свелінк

o  Жак Шампіон де Шамбон’єр


Запитання 32

    Яка стильова прикмета французької клавірної музики?

варіанти відповідей

o  Розвинено виразовість змісту темпових нюансів.

o  Збагачена фактура за допомогою різних фігурацій і скритої поліфонії.

o  Розвинена орнаментація – нотація прикрас з допомогою мелізмів.

Запитання 33

      Які інструментальні жанри були поширені на Україні в ХУІ –ХУІІ ст.?


варіанти відповідей

o  Вокально – інструментальний жанр думи, гопак, козачок та гайдук


o Фантазії, сюїти. танці.

o  Думи, сюїти, гопак, козачок.голубець.


Запитання 34

    Що таке «братство»?


варіанти відповідей

o  Братство – громадські організації українських міщан, що утворилися при церквах.


o  Братство – професійні організації музикантів

o  Братство - громадські організації, що впроваджували інструментальну музику.


Запитання 35

   Які братство було утворено першим?

варіанти відповідей

o  Львівське братство

o Києво – Могилянське братство

o  Успенське братство


Запитання 36

   Де і коли було створено на Україні перший спеціальний навчальний заклад для підготовки фахових музикантів?


варіанти відповідей

o Успенське братство в 1585 р.

o Глухівська школа 1730 р.

o  Києво – Могилінська академія 1632 р.


Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест