Перший урок містить цікаві форми роботи для учнів 4 класу, які
розширюють знання учнів про свою рідну державу як частину Європи, розкривають суть поняття «патріот», формують і розвивають патріотичні почуття учнів, пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю, виховувати почуття гордості за рідну землю. Використані напрацювання різних учителів з інтернет ресурсів.
Тема. Європа і Україна – ми разом одна родина. (урок-квест для учнів 4 класу)
Мета: розширити знання учнів про свою рідну державу як частину Європи, розкрити суть поняття «патріот», формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю, виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Обладнання: маршрут квесту та матеріали для гри, відеоролики, пісня «Європа – Україна», карта Європи, карта України, фотографії, ребуси, кросворди, коровай,повітряні кульки
Хід уроку
І. Організація класу
Сьогодні свято завітало в школу, Бо Перше вересня, і пролунав дзвінок. Змужнілі, сонцем зласкані улітку Ми розпочнем найперший наш урок.
ІІ. Робота над темою уроку
Швидко промайнуло тепле літечко і ось вже першовересень покликав вас до школи. Дорогі діти, вітаю вас з початком нового навчального року! Бажаю міцного здоров’я, успіхів у навчанні, справжніх друзів і високих досягнень! За літо ви набралися сил, подорослішали. Нас чекає цікава і напружена робота в 4 класі, пізнавальні уроки читання, математики, української та англійської мов…
А про що ми будемо говорити на нашому першому уроці ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
*На землі великій є одна країна,гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті і скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають, на бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море, про людей і квіти.
То скажіть же, діти, що це за країна? Славна незалежна наша… (Україна).
Європа – частина найбільшого материка Землі – Євразії. У Європі налічується 50 незалежних держав, серед яких і наша Україна – одна з найбільших за територією країн Європи. ЇЇ площа понад 603 тис. кв.км. Вона більша за Польщу, Францію, Іспанію, Швецію. Землі нашої держави простяглися із заходу на схід на 1316км, а з півночі на південь – на 893 км. Загальна довжина кордону України 7590 км.(поступається лише Росії.).
2. Оголошення теми та мети уроку.
То ж сьогодні на уроці ми будемо говорити не просто про Україну, а про Україну як європейську державу. Тема нашого уроку « Європа і Україна – ми разом одна родина» Ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про європейську державу.
Ведучий 1.Європа - наш спільний дім,
Європа - колиска усіх країн!
Ведучий 2. Шляхом єдиним, прямуй до мети,
Європа - це дім, де живем я і ти!
Ведучий 3. Усі ми різні, бо ми народ!
Усі ми рівні, шукай, знаходь!
Ведучий 4. Хай буде мир на всій землі,
Країни різні, а ми одні!
Всі: Європа багатолика: єдина, близька, велика!
(Виходить дівчинка-Україна у супроводі Калинки та Колоска з короваєм)
Україна. Є в центрі Європи чудова країна.
Сягає корінням у давні часи.
Це я – незалежна твоя Україна,
Багата на гори, степи і ліси.
Грунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м’який.
Моя невмируща козацькая слава ,
Я шлях до свободи пройшла нелегкий.
Калинка : Україно, земле рідна
Земле сонячна й хлібна,
Ти на вік у нас одна,
Ти, як мати, найрідніша
Ти з дитинства наймиліша
Наша рідна сторона.
Колосок: З хлібом у нас зустрічають гостей
Хліб на весіллях цвіте в короваї,
І кращих немає на світі вістей,
Ніж хліб, що родився у рідному краї.
Хлібом-сіллю вас вітаємо
І здоров'я всім бажаємо
Під веселий рідний спів
Посилаєм вам уклін!
(Звучить пісня «Європа і Україна»)
4. Робота з кросвордом
- Людину творить країна, де вона народилася. Але й країну створюють люди, які в ній живуть. Дайте відповіді на питання кросворда і у виділених клітинках ви прочитаєте, як називають людей, які люблять свою Батьківщину.
|
1П |
е |
р |
у |
н |
||||
2.к |
а |
л |
и |
н |
А |
|
|||
|
3.г |
е |
Т |
ь |
м |
а |
н |
||
|
4.Д |
н |
і |
п |
Р |
о |
|||
|
5.Л |
и |
б |
І |
д |
ь |
|
||
6.Ф |
р |
а |
н |
к |
О |
|
|||
|
7.к |
у |
Т |
я |
|||||
1) Ім’я бога грому у древніх слов’ян. (Перун)
2) Рослина – символ України. (Калина)
3) Начальник козацького війська. (Гетьман)
4) Найбільша річка України. (Дніпро)
5) Ім’я сестри засновника Києва. (Либідь)
6) Автор казки «Лис Микита». (Франко)
7) Одна з 12 обов’язкових страв на Святий вечір, яку готують із пшениці і заправляють маком, горіхами, медом та узваром. (Кутя)
- Яке слово вийшло у виділених клітинках? (Патріот)
7. Пояснення слова «патріот», «патріотизм»
- Кого, на вашу думку, називають патріотом?
Патріот – це людина, яка любить свою Батьківщину, йде на подвиг за неї, віддана своєму народові, роблять все, щоб вона розвивалася і процвітала.
Патріотизм – це почуття любові до рідної землі, прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї країни та захищати її від ворогів
Запишіть, що саме і як слід робити людям – патріотам, щоб рідна земля була квітучою і щасливою.
П – поважати традиції та звичаї своєї Батьківщини
А - активно діяти
Т – трудитися на благо Батьківщини
Р – розвиватися самому
І – проявляти ініціативу
Т – творити добро
- Чи добре ви знаєте нашу Україну? А хочете ще більше знати? Тоді я вас запрошую на урок-квест.
ІІІ. Квест
Квест, як відомо, - це командна гра-пригода. Що очікуєте від такого уроку?
Правила квесту
*Квест – це командна гра. Усі повинні сприяти досягненню спільної мети під час виконання завдань.
*Для квесту відводиться певний час .
*Капітан відповідає за роботу команди.
*Правило піднятої руки (якщо хтось підняв руку, то всі повинні припинити розмови і уважно послухати).
*Під час гри потрібно поважати усіх членів команди.
*Завдання легко можна пройти за допомогою кмітливості та спостережливості.
Станція «Держава в центрі Європи»
Україна – європейська держава. В Українських Карпатах знаходиться географічний центр Європи. Ще в 19-му столітті австрійські географи за допомогою приладів знайшли таку точку. Вона розташована поблизу села Ділове Рахівського району Закарпатської області, що на березі річки Тиса недалеко від кордону з Румунією . І ми з вами робимо нашу державу відомою, європейською. Саме ми з вами можемо розповісти через соціальні мережі державам – сусідам про нашу унікальну країну, про її природні багатства, про мальовничі куточки, де поєднується колорит багатьох народів, можемо організувати онлайн-подорож, яка відкриє Україну з різних ракурсів для європейців.
Підказка1. Перший пункт нашої подорожі біля відгадки цієї загадки:
Зменшили розміри у багато разів, на папір нанесли. Так я і народилася, тепер всім згодилася. (Карта)
Виконати завдання
1) Складіть карту України
2) Обведіть контури України на контурній карті.
3) Напишіть назви держав, з якими межує Україна.
4) Позначте на карті найбільші українські міста.
5) «Що в Україні най-най…»( Кошик із яблуками, на яких записані запитання)
- найбільша річка (Дніпро) - найвища гора (Говерла) - найбільший звір (зубр) - найкрасивіше і найглибше озеро (Синевір) - найбільше місто (Київ) - найглибша печера (Оптимістична)
Станція «Мова – душа народу»
Підказка 2. Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? Шукайте наступне завдання на відгадці. (Дерево).
На « Дереві знань» команди знаходять конверти із завданнями.
Станція «Обереги рідної землі»
Підказка 3. Відгадавши цю загадку, ви дізнаєтесь, де знаходиться наступний пункт .
Говорить доріжка – два вишитих кінця: «Умий своє личко, щоб грязюка зійшла, щоб мене не забруднити, треба вчасно лице мити». (Рушник).
Завдання: Розповісти, яким чином той чи інший предмет пов’язаний з Україною.
Вишита сорочка |
писанка |
Квіти, листя, сплетені в коло, яким найчастіше прикрашають голову |
лелека |
Розмальоване куряче або декоративне, звичайно дерев’яне яйце, призначене для Великодніх свят |
рушник |
Довгастий шматок тканини для витирання обличчя, тіла, посуду і т. п., а також вишитий шматок тканини для оздоблення житла в українських оселях. |
вінок |
Великий перелітній птах із довгими ногами та довгим прямим дзьобом |
вишиванка |
Кущова рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло-солодкими ягодами, зібраними в кетяг |
верба |
Дерево або кущ із гнучким гіллям, вузенькими листочками. Найчастіше росте по берегах річок, понад ставками, поблизу копанок |
калина |
Знайдіть у таблиці назви рослин, що входять в український віночок
Я |
К |
Л |
Ю |
Б |
И |
С |
Т |
О |
К |
Т |
О |
З |
И |
М |
І |
Б |
М |
А |
Л |
Ь |
В |
А |
К |
И |
В |
А |
М |
А |
К |
Т |
Р |
У |
В |
Ю |
Б |
Б |
Е |
З |
С |
М |
Е |
Р |
Т |
Н |
И |
К |
Ь |
Р |
О |
М |
А |
Ш |
К |
А |
І |
Т |
Д |
Е |
Р |
Е |
В |
І |
Й |
З |
В |
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
Н |
Т |
Р |
О |
М |
А |
К |
А |
М |
А |
С |
В |
О |
Л |
О |
Ш |
К |
А |
Ю |
Л |
Д |
Ж |
Г |
И |
( Любисток, мальва, мак, безсмертник, ромашка, деревій, калина, мак, волошка)
Станція «Славні сини та дочки України»
Підказка 4. Наступний конверт із завданням ви знайдете там, про що ця загадка. Чималенькою буває, Безліч знань в собі тримає В ній Нестайко є й Шевченко, Симоненко і Костенко. (книжкова шафа)
( Іван Франко, Тарас Шевченко, Леся Українка, Богдан Хмельницький, княгиня Ольга, Ярослав Мудрий )
Підказка 5. Наступний пункт біля предмета, на якому пишуть крейдою. (Дошка)
Станція «Третій зайвий»
Всі ви дуже добре знаєте народну гру «Третій зайвий». До речі, вона в різних державах Європи називається по-різному, але її зміст схожий. На дошці ви бачите прикріплені групи слів з певної теми. Серед них третя назва зайва, тому що вона не стосується Європи. Вам потрібно назвати зайве слово.
1. Назвати, яка річка не зустрічається в Європі (Амазонка, Дніпро, Дунай)
2. Столиця якої держави зайва? (Київ, Пекін, Варшава)
3. Яка із страв не є національною європейською? (вареники, пельмені, буріто)
4. Який з танців відноситься до неєвропейських? (Вальс, Ча-ча-ча, Гопак)
5. Гори, яких не знайдете в Європі. (Кордильєри, Карпати, Альпи)
- Які з слів пов’язані з Україною?
Підказка 6. Наступне завдання у предметі, з яким ходять збирати гриби. А знайдете ви його у класі. (Кошик).
Розв’язати «Єврокросворд».
|
Є |
в |
р |
о |
с |
о |
ю |
з |
|
||||
|
є |
в |
р |
о |
б |
а |
ч |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
К |
а |
р |
п |
а |
т |
и |
|
|||||
|
Ч |
о |
р |
н |
е |
|
|||||||
|
п |
о |
л |
ь |
щ |
а |
|
||||||
Д |
у |
н |
а |
й |
|
||||||||
ІV. Підсумок уроку
Підказка 7. Те, що шукали, у шафі біля глобусів.
(Діти знаходять енциклопедію «Україна», посвідчення «Патріот України»)
1. Рефлексія
-Чи сподобався вам наш квест? Чим саме?
-Чим корисний наш урок?
-Про яку Україну ви мрієте?
-Що можете зробити для цього уже зараз?
-Хочете ще більше знати про рідну державу?
-У цьому вам допоможуть наші уроки та подарунок-скарб, який ви знайшли на уроці. Це енциклопедія «Україна» ( А. С. Івченко, «Україна»,видавництво «Клуб сімейного дозвілля, Харків, 2012).
На світі багато чудових країн, та нам наймиліша країна,
Де ми народились, живемо, вчимось, - найкраща з усіх Україна!
2. Ось і підійшов до завершення наш урок. Напевне, всі ви зрозуміли, на якій унікальній землі ми живемо. Ми маємо чим пишатися і чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизмузалежить, якою бути Україні далі.
3. Вправа «Ми в об’єктиві» Фото: руки учнів у вигляді серця
На повітряних кульках діти пишуть, якою хочуть бачити Україну сьогодні і в майбутньому. Повітряні кульки відпускаємо на подвір’ї.
Підпиши портрети відомих українців