Урок з польської мови на тему «Спорт – це здоров’я. Короткий переказ тексту. Переклад тексту. Відмінювання іменників та відмінювання дієслів у теперішньому часі (повторення)»

Про матеріал

Конспект уроку з польської мови на тему «Спорт – це здоров'я. Короткий переказ тексту. Переклад тексту. Відмінювання іменників та відмінювання дієслів у теперішньому часі (повторення)» (5 клас, І-й рік навчання)

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з польської мови

на тему «Спорт – це здоров’я. Короткий переказ тексту. Переклад тексту. Відмінювання іменників та відмінювання дієслів у теперішньому часі (повторення)»

(5 клас, І-й рік навчання)

 

 

 

 

Підготувала

вчитель польської мови

Колошук Г.Г.


Конспект уроку з польської мови (5 клас, І-й рік навчання)

 

Тема. Спорт – це здоров’я. Короткий переказ тексту. Переклад тексту. Відмінювання іменників та відмінювання дієслів у теперішньому часі (повторення).

 

Мета:

  • повторити лексику, вивчену на попередніх заняттях, до теми «Спорт»; закріпити здобуті знання; навчити учнів використовувати вивчену лексику та набуті навики;
  • розвивати в учнів вміння слухати текст, писати, читати польською мовою, розвивати навики самостійного мислення;
  • виховувати в учнів культуру мовлення, спілкування.

 

Тип уроку: закріплення та узагальнення вивченого.

 

Обладнання: підручник, картки з зображеннями, картки з текстом та завданнями, дошка.

Хід заняття

 

І. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів:

  • привітання;

Dzień dobry. Proszę siadać.

  • організаційний момент уроку;
    • перевірка присутності учнів;

Czy wszystcy są obecni na tej lekcji? Kogo niema?

  • з’ясування дати;

Którego dzisiaj mamy? Dzisiaj mamy dwudziestego ósmego kwietnia.

  • мовна розминка (пригадування вивченого на попередніх заняттях);

Przypomnijmy sobie, o czym mówiliśmy na przeszłych lekcjach?

Na przeszłych lekcjach mówiliśmy o sporcie.

  • діти розглядають зображення з різними видами спорту на картках і називають їх польською мовою:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • діти діляться на пари і задають один одному питання (питання подані на картках) та дають відповідь, використовуючи картку з питанням:

Jaki sport uprawiasz?

  • перевірка домашнього завдання;

Jakie było zadanie domowe? Strona 187 w podręczniku, ćwiczenie 25. Trzeba było ustnie przetłumaczyć podane w ćwiczeniu zdania na język polski. Czy wszystkie wyrazy znalazliście w słowniczku?

Вчитель роздає учням картки з лексикою до вправи. Учні звіряють лексику зі своєю, виправляють помилки, якщо потрібно, і читають свій переклад на польську мову.

 

Dziś nasi bohaterowie - Oleg i Taras - oglądają w telewizji mecz piłki nożnej.

Rodzice chłopców kibicują o lokalnej drużynie.

Bardzo ciekawa gra.

Oleg preferuje oglądanie koszykówki.

Ale wieczór przechodzi ciekawie.

Mecz kończy się remisem.

I wszyscy są szczęśliwi.

 

  • повідомлення теми уроку

Czy musimy zajmować się sportem? Tak. Wnioskujemy, że sportem potrzebno się zajmować. To jest dobre dla naszego zdrowia.

Temat dzisiejszej lekcji: Sport – to zdrowie. (Krótkie przekazywanie tekstu. Tłumaczenie tekstu. Odmiana rzeczowników a czasowników w czasie teraźniejszym (powtórzenie)).

 

ІІ. Основна частина уроку.

 

Виконання тренувальних вправ (повторення).

 

Вчитель: teraz przypomnijmy sobie jakie rodzaje sportu są dla nas już znane, a jakie może jeszcze nie. Mamy tutaj karteczki na których musimy złączyć kołumny. W jednej kołumnie są nazwy sportowców, w drugiej – działania, które oni wykonują, w trzeciej – miejsce, w jakim odbywa się działanie.

Naprzykład: siatkarz – gra w siatkówkę – na boisku.

 

Вправа 1 (говоріння, читання)

Pracujemy w grupach.

Kolarz – велосипедист

Na torze – на треку

Na boisku – на спортмайданчику

 

Учні з’ясовують незнайомі слова, записують до словників.

 

Вчитель: a czy zawsze robimy ćwiczenia fizyczne? Kto każdego dnia robi gimnastykę? Znamy taką piękną piosenkę o gimnastyce. Zaśpiewamy ją.

 

Вправа 3 «Фізкультхвилинка» (говоріння, виконання рухів одночасно з мовленням)

 

Gimnastyka

 

Ach, gimnastyka, dobra sprawa,

dla nas wszystkich to zabawa:

ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, w górę skok.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

kolana, pięty, kolana, pięty

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

oczy, uszy, usta, nos.

 

Вправа 4 (аудіювання, переклад, розуміння тексту)

 

Вчитель читає текст. Учні слухають, дивлячись на картки з текстом. Вчитель читає текст повторно невеликими частинками. Учні перекладають прослуханий текст.

 


od roku – протягом року

uczę – вивчаю, вчу

turystyka – туризм

lato – літо

długie – довгі

piesze wycieczki – піші прогулянки

książki przygodowe – пригодницькі книжки

tańczyć – танцювати


 

Mam na imię Magda. Mieszkam we Lwowie. Uczę języka polskiego od roku. Lubię podróżować i dlatego bardzo interesuję się turystyką. Latem całą rodziną często chodzimy na długie piesze wycieczki. A jeszcze, bardzo lubię podróżować, nie wychodząc z domu, więc czytam książki przygodowe. Kiedy mam wolny czas, lubię też chodzić na dyskotekę i tańczyć z kolegami i koleżankami z klasy.

 

Bohaterka tekstu mieszka w Kijowie.                                               Tak              Nie

Ona uczy języka polskiego od dwu lat.                                            Tak              Nie

Ona interesuje się turystyką.                                                            Tak              Nie

Całą rodziną często jeżdżą na rowerach.                                        Tak              Nie

Bohaterka tekstu lubi podróżować, nie wychodząc z domu.            Tak              Nie

Czyta książki przygodowe.                                                               Tak              Nie

Lubi śpiewać i słuchać muzyki z kolegami z klasy.                          Tak              Nie

 

Вправа 5 (аудіювання, переказ з використанням опорної лексики, говоріння, письмо)

 

Mam na imię Andrzej. Jestem Ukraińcem i mieszkam w Lubieszowie, co na Wołyniu. Mam 10 lat. Bardzo lubię piłkę nóżną. Jeszcze interesuję się jazdą na rowerze i dlatego, kiedy mam wolny czas, wyjeżdżam na wycieczki ze swoim przyjacielem Władkiem. Zimą chętnie jeżdżę na łyżwach.

 

На основі прослуханого та розданого роздаткового матеріалу (картки з питаннями, лексичним словником, варіантами відповідей) учні переказують текст.

 


  1. Jak masz na imię?
  2. Kim jesteś?
  3. Gdzie mieszkasz?
  4. Ile masz lat?
  1. Jaki sport lubisz?
  2. Czym jeszcze się interesujesz?
  3. Co robisz zimą?

 

Mam na imię ______     Jestem ______     Mieszkam w _______    Mam ______     Bardzo lubię ____      Jeszcze interesuję się _______         i dlatego _______       wyjeżdżam na ________          ze swoim______           Zimą ________

 

Andrzej           piłkę nóżną         jazdą na rowerze        kiedy mam wolny czas         Ukraińcem       10 lat         wycieczki       przyjacielem Władkiem     jeżdżę na łyżwach        chętnie

 

 

 

Вчитель: a teraz powtórzymy wiadomości już znane o rzeczowniku. Jak odmieniają się rzeczowniki? (patrzmy w podręczniku na stronę 144-145 (дієслово); stronę 159 i stronę 175 (іменник)). Mamy na tablicy zdania, które potrzebno uzupełnić.

 

Wzór: Ania uprawia tenis. Ona interesuje się tenisem.

 

Jarosław często chodzi na mecze. On interesuje się _______________________

Sołomia często ogląda jazdę szybką na lodzie. Ona interesuje się ____________

Wadym często chodzi na basen. On interesuje się _________________________

Jana często ogląda grę w koszykówkę. Ona interesuje się __________________

Iryna często ogląda grę w siatkówkę. Ona interesuje się ____________________

Iwanna chętnie jeździ na rowerze. Ona interesuje się ______________________

Alina uprawia gimnastykę. Ona interesuje się _____________________________

Wiktoria chętnie jeździ na rolkach. Ona interesuje się _____________________

Julia często ogląda jazdę szybką na nartach. Ona interesuje się ______________

 

Piłka nóżna Łyżwiarstwo Pływanie Koszykówka Siatkówka Jazda na rowerze Gimnastyka Jazda na rolkach Narciarstwo Jazda na nartach

 

ІІІ. Підведення підсумку уроку.

 

Вчитель: Na tej lekcji mówiliśmy o sporcie. Jaki wniosek zrobiliśmy? Że sport – to zdrowie. Powtórzyliśmy leksykę do tematu „Sport – to zdrowie”, a także wiedzę o rzeczowniku a czasowniku.

 

ІV. Домашнє завдання.

Strona 181 w podręczniku. Ćwiczenie 16. Podane wyrazy przetłumaczyć na język ukraiński i zapisać tłumaczenie. Z jednym z wyrazów ułożyć zdanie i także zapisać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Харів Іра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Колошук Галина
Додано
23 листопада 2018
Переглядів
4213
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку