ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«КОСТЯНТИНІВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»
Метод розробка уроку
за темою:
«Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання в захисних газах»
професія «Електрогазозварник; контролер зварювальних робіт»
Кваліфікація: електрогазозварник; контролер зварювальних робіт 2 розряду
Викладач: Токар Дмитро Леонідович
ЗМІСТ
ВСТУП |
Компетентнісний підхід до організації пізнавальної діяльності учнів при вивченні предмета «Обладнання і технологія зварювальних робіт 2 розряд»
|
3
|
РОЗДІЛ 1 |
Методичні рекомендації з підготовки та проведення уроку «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання»
|
4 |
РОЗДІЛ 2 |
Технологічна карта уроку «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання»
|
7 |
РОЗДІЛ 3 |
План – конспект уроку «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання»
|
8 |
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1 |
16
|
|
ДОДАТОК 1 |
Опорний конспект для проведення інтерактивної міні – лекції
|
17 |
ДОДАТОК 2 |
Зразок індивідуального листа оцінювання рівня навчальних досягнень
|
20 |
ДОДАТОК 3 |
Презентація
|
21 |
ДОДАТОК 4 |
Зошит для виконання завдань |
24 |
ВСТУП
Компетентнісний підхід до організації пізнавальної діяльності учнів при вивченні предмета «Обладнання і технологія зварювальних робіт» Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника, яка міститься у Державному стандарті професійно-технічної освіти для підготовки робітників з професії «Електрогазозварник; контролер зварювальних робіт 2 розряду», охоплює сукупність необхідних загальних та професійних компетентностей. Компетентність - здатність особи до виконання певного виду діяльності, що виражається через знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості.
До загальних компетентностей належать:
Зміст професійних базових компетентностей кваліфікованого робітника з професії «Електрогазозварник; контролер зварювальних робіт 2 розряду»:
Враховуючи вищезазначене, зрозуміло, що підготовка викладача до уроків професійно-теоретичної підготовки з предмета «Обладнання і технологія зварювальних робіт» має бути спрямована на ефективну організацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, з метою засвоєння знань («знаю, що»), формування умінь («знаю як і з умію»), створення умов для розвитку рис особистості учня («хочу і готовий використати свої знання»).
Пропоную методичну розробку уроку з предмета «Обладнання і технологія зварювальних робіт» за темою «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання в захисних газах» враховуючи компетентнісний підхід, а також тісно пов’язані з ним особистісно орієнтований та діяльнісний підходи.
РОЗДІЛ 1
Методичні рекомендації з підготовки та проведення уроку
Тема «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання в захисних газах» є складовою робочої навчальної програми з предмета професійно-теоретичної підготовки «Обладнання і технологія зварювальних робіт» з професії «Електрогазозварник».
Викладання даної теми передбачає, що учні вже засвоїли загальні відомості про зварювання, загальні відомості про термічну обробку, діаграма стану залізовуглецевих сплавів, одержали знання про підготовку металу до зварювання, обладнання зварювального поста для напівавтоматичного зварювання, мають уявлення про гнучкі шланги для напівавтоматичного зварювання.
Дана тема розширює та поглиблює знання учнів з устрою пальників для напівавтоматичного зварювання, дає простір для формування професійних базових компетентностей.
Витяг з поурочно-тематичного плану предмета ««Обладнання і технологія зварювальних робіт» 2 розряду
ЕГЗ – 2.3 |
|
Виконання робіт з зварювання простих деталей, вузлів і конструкцій (56г) |
ЕГЗ – 2.3.1 |
|
Виконувати ручне дугове, газове і напівавтоматичне зварювання і наплавлення простих деталей, вузлів і конструкцій з вуглецевих сталей в нижньому положенні шва |
|
57 |
мета нагрівання виробів і деталей перед зварюванням |
|
58 |
загальні відомості про термічну обробку |
|
59 |
діаграма стану залізовуглецевих сплавів |
|
60 |
зміна структури сплавів при нагріванні й охолодженні |
|
61 |
ступінь нагрівання деталей перед зварюванням і наплавленням |
|
62 |
засоби вимірювання температурного режиму |
|
63 |
обладнання зварювального поста для напівавтоматичного зварювання |
|
64 |
гнучкі шланги для напівавтоматичного зварювання |
|
65 |
устрій пальників для напівавтоматичного зварювання в захисних газах |
|
66 |
газова апаратура для напівавтоматичного зварювання |
|
67 |
технологія і особливості ручного дугового зварювання |
|
68 |
технологія і особливості ручного дугового наплавлення |
|
69 |
механізоване зварювання і наплавлення в середовищі захисних газів простих деталей |
|
70 |
механізоване зварювання і наплавлення вузлів в середовищі захисних газів |
|
71 |
зварювання в нижньому положенні шва |
|
72 |
Зварювання конструкцій з вуглецевих сталей |
|
73 |
технологія і особливості газового зварювання |
навчальна мета уроку:
розвиваюча мета уроку:
виховна мета уроку:
Провідною дидактичною метою даного уроку теоретичного навчання є засвоєння нових знань з опорою на раніше засвоєні знання та сформовані уміння, необхідні у наступній навчальній діяльності з професійно-практичної підготовки. Виходячи зі змісту та основних задач уроку, доцільно обрати тип уроку як комбінований.
Пояснювально-ілюстративний: викладач організовує сприймання та усвідомлення учнями інформації, а учні здійснюють сприймання, осмислення і запам'ятовування її.
Репродуктивний: викладач дає завдання, у процесі виконання яких учні здобувають уміння застосовувати знання за зразком.
Частково-пошуковий: викладач формулює проблему, поетапне вирішення якої здійснюють учні під його керівництвом (при цьому відбувається поєднання репродуктивної та творчої діяльності учнів);
Інструктивно-практичний: викладач інструктує учнів словесними, наочними або практичними способами, як виконувати певні практичні дії; учні за допомогою вправ відшліфовують уміння і навички.
6. Дидактичні матеріали до уроку: систематизовані вправи та завдання, побудовані відповідно до змісту навчальної теми і методики викладання предмету, які забезпечать формування предметної компетентності. Використання дидактичних матеріалів дозволяє викладачеві індивідуалізувати, диференціювати та інтенсифікувати процес навчання, посилити мотивацію навчання за рахунок використання різних видів діяльності і джерел, змінити характер пізнавальної діяльності учнів, діагностувати помилки і оцінити результат вивчення нового матеріалу, здійснювати контроль із зворотним зв'язком за наслідками діяльності учня, візуалізувати навчальну інформацію. В даній розробці всі дидактичні матеріали згруповані відповідно до етапів обраного типу уроку, відображають усі рівні продуктивної діяльності учнів: репродуктивний, конструктивний, творчий.
7. Алгоритм домашнього завдання. При постановці домашнього завдання слід враховувати рівень підготовки учнів. Тому пропонується поділити домашнє завдання умовно на 2 частини: обов’язкову (цю частину повинні виконати всі учні, і за складністю це завдання розраховане на всіх) та на вибір (ця частина пропонується учням, що виявляють більш високий рівень знань і зможуть виконати завдання, використавши додаткові джерела інформації).
РОЗДІЛ 2
Технологічна карта уроку: «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання в захисних газах»
№ з/п |
Етапи уроку |
Методи та види навчальної діяльності |
Час |
1 |
Організаційний етап |
Організація і психологічне налаштування учнів на діловий ритм, спільну працю |
1 хв. |
2 |
Актуалізація опорних знань і вмінь |
Навчальна розминка. Вправа «Я це розумію!» на розрізнення характеристик напівавтоматичного зварювання за перевагами та недоліками. Вправа «Я це знаю!» на встановлення відповідності між поняттями та їх визначеннями. Вправа «Класифікатор» на встановлення відповідностей між малюнками. |
8 хв. |
3 |
Мотивація навчальної діяльності |
Реклама теми. Перегляд відеоролика «налаштування зварювального напівавтомата». Пояснення учням призначення та практичного значення у професійній діяльності нових знань і умінь, які вони мають засвоїти на уроці. |
5 хв. |
4 |
Вивчення нового матеріалу (формування нових знань) |
Інтерактивна міні – лекція з використанням опорного конспекту та активним залученням учнів |
10 хв. |
5 |
Первинне осмислення (закріплення) знань |
Експрес – вправи, які учні виконують після кожного блоку нового матеріалу. 1 блок. Вправа «Сам собі звукорежисер»: Озвучення навчального відеоролика, правила експлуатації пальників (звук вимкнено). Вправа «Бліц - опитування»: фронтальна перевірка рівня засвоєння учнями теоретичної складової нового матеріалу. 2 блок. Вправа «Правильна думка» на репродуктивне відтворення вивченого матеріалу. 3 блок. Вправа «Класифікатор-2» на встановлення типу подач до яких відносяться пальники. |
10 хв. |
6 |
Закріплення та систематизація нових знань. |
Самостійна робота (різнорівневі завдання) Завдання 1. Складання технологічного ланцюжка послідовних дій зварника на початку зварювальних робіт. Завдання 2. Розв’язування проблемних ситуацій |
8 хв. |
7 |
Підсумки уроку. |
Аналіз навчальної діяльності. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Інтелектуальна рефлексія. Вправа «Тепер я розумію (переконаний)…» |
2 хв. |
8 |
Оголошення домашнього завдання |
Інструктаж щодо виконання обов’язкової частини та за вибором. |
1 хв. |
|
|
Разом |
45 хв. |
РОЗДІЛ 3
План – конспект уроку «Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання»
Професія |
Електрогазозварник 2 розряду |
Навчальна група (курс) |
1 курс |
Предмет |
«Обладнання і технологія зварювальних робіт» |
Тема програми |
ЕГЗ – 2.3.1 Виконувати ручне дугове, газове і напівавтоматичне зварювання і наплавлення простих деталей, вузлів і конструкцій з вуглецевих сталей в нижньому положенні шва |
Урок № 65 |
«Устрій пальників для напівавтоматичного зварювання» |
Мета уроку
|
Навчальна мета уроку: сформувати знання про устрій пальників для напівавтоматичного зварювання, охарактеризувати основні типи подач до яких відносяться пальники, ознайомити з основними складовими пальників, навчити правилам експлуатації. |
Розвиваюча мета уроку: розвивати логічне мислення (аналіз – порівняння – узагальнення - висновки), розвивати навички самоконтролю, взаємоконтролю, формувати позитивну мотивацію до навчання. |
|
Виховна мета уроку: формувати культуру розумової праці, виховувати повагу до обраної професії, збагачувати емоційний досвід учнів. |
|
Тип уроку |
Комбінований урок |
Методи та прийоми навчання |
словесні: бесіда, пояснення, міні – лекція, бліц – опитування наочні: робота з відеоматеріалами, ілюстраціями, кресленням, плакатами репродуктивні та проблемно-пошукові методи самостійної роботи і роботи під керівництвом викладача |
Комплекснометодичне забезпечення уроку |
Навчально-плануюча документація викладача: робоча навчальна програма з предмета «Обладнання і технологія зварювальних робіт» поурочно-тематичний план; план уроку, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, журнал обліку теоретичного навчання. Дидактичні матеріали: підручники з предмета, опорний конспект теоретичних відомостей за темою уроку, навчальні Інтернет – ресурси (інтерактивні вправи он-лайн), картки – завдання, питання для бесіди, навчальні відеоролики, ілюстративний матеріал. Обладнання: комп’ютер, підключений до мережі Інтернет, мультимедійний проектор, екран, гаджети (мобільні телефони, планшети), індивідуальні листи оцінювання. |
Міжпредметні зв’язки |
Фізика, хімія, інформаційні технології, охорона праці, матеріалознавство, електротехніка, читання креслень, виробниче навчання |
Хід уроку
1. Організаційний етап. Взаємне привітання викладача та учнів. Організація уваги.
2. Актуалізація опорних знань і вмінь
Вправа «Я це розумію!»
Методична доцільність: систематизувати знання, засвоєні учнями при вивченні попередніх тем, що є підґрунтям для вивчення нової теми, формувати уміння використовувати навчальні веб-ресурси. Вивільнення навчального часу за рахунок виконання вправи на комп'ютері, здійснення учнями самоконтролю знань і вмінь.
Завдання. Розподіліть характеристики напівавтоматичного зварювання за перевагами та недоліками, впишіть цифри, якими вони позначені, у відповідну комірку таблиці.
Напівавтоматичне зварювання |
|
Переваги |
Недоліки |
|
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 9 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Вправа «Я це знаю!» Методична доцільність: повторити значення опорних понять попередніх уроків для засвоєння нового матеріалу уроку.
Завдання. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
1 |
Балон |
А. Ділянка зварного шва, яка при зварюванні перебуває у рідкому стані |
2 |
ММА |
Б. Заглиблення, утворене у зварювальній ванні тиском дуги |
3 |
Зварювальна ванна |
В. сталева ємкість, призначена для зберігання і транспортування стиснутих, зріджених і розчинених газів під тиском. |
4 |
FCAW |
Г. Торцеві поверхні деталей, які підлягають зварюванню |
5 |
Зварювальний пост |
Д. ручне дугове зварювання штучними (покритими) електродами. |
6 |
TIG |
Е. дугове зварювання плавким порошковим дротом |
7 |
Кромки |
Ж. ручне дугове зварювання неплавким електродом в середовищі інертного захисного газу. |
8 |
Зварний шов |
З. дугове зварювання плавким металевим електродом (дротом) в середовищі інертного, активного захисного газу з автоматичною подачею присадного дроту. |
9 |
MIG / MAG |
І. Ділянка зварного з’єднання, утворена внаслідок кристалізації металу зварювальної ванни |
10 |
Кратер |
К. Робоче місце зварника, обладнане всім необхідним для виконання зварювальних робіт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 10 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Вправа «Класифікатор» Методична доцільність: закріпити знання про гнучкі шланги як базові для засвоєння нового матеріалу уроку.
Завдання 1. Встановіть відповідності основних складових частин гнучкого шлангу в перерізі та складових підключення пальників:
Гумова оболонка |
Ізоляція |
Струмоведуча частина |
Спіраль |
Бавовняна оплітка |
Зварювальний кабель |
Дроти керування |
Вода |
Дріт |
Дріт Управління |
Струм, газ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Вкажіть на схемі номери варіантів компоновки у співвідношенні зі списком. Номери занесіть до таблиці
Варіанти комплектування механізмів подачі та ручного пальник
Основний механізм подачі дроту штовхаючого типу зі звичайним пальником. |
|
Основний механізм подачі дроту штовхаючого типу наближений до місця зварювання. |
|
Пальник із вбудованим механізмом подачі дроту та касети. |
|
Основний та проміжний механізми подачі дроту штовхаючого типу |
|
Основний механізм подачі дроту штовхаючого типу та пальника із вбудованим механізмом системи «ПУШ-ПУЛ». |
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 16 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Методична доцільність: підготовка учнів до свідомого сприйняття матеріалу, стимулювання пізнавального інтересу, створення мотиваційного настрою на вивчення теми.
Реклама теми
Перегляд відеоролика «налаштування зварювального напівавтомата». Пояснення учням призначення та практичного значення у професійній діяльності нових знань і умінь, які вони мають засвоїти на уроці.
Посилання на відеоролик: https://youtu.be/zTqP0QJXEZI
Повідомлення теми і завдань уроку:
Інтерактивна міні – лекція викладача за планом теми уроку з використанням опорного конспекту ДОДАТОК 1 (роздатковий матеріал або мультимедійна презентація) з активним залученням учнів:
Блок 1. «Правила експлуатації пальників»
Блок 2. «Устрій пальників»
Блок 3. «Типи подач до яких відносяться пальники»
Методична доцільність: структурувати зміст нових знань з теми уроку для системного засвоєння його учнями, унаочнити теоретичний матеріал теми ілюстраціями.
Експрес – вправи із взаємоперевіркою (або самоперевіркою) виконуються після завершення кожного блоку лекції.
І спосіб: вправи демонструються на екрані та виконуються в зошитах, по закінченню викладач озвучує правильні відповіді, учні в парах здійснюють взаємоперевірку.
ІІ спосіб: вправи виконуються он-лайн за посиланням в мережі Інтернет на комп’ютерах, гаджетах, самоперевірка здійснюється он-лайн.
Блок 1. «Правила експлуатації пальників»
Вправа «Сам собі звукорежисер»
Методична доцільність: первинне закріплення та осмислення учнями нових знань і вмінь. Візуалізація навчального матеріалу.
Завдання. Озвучте навчальний відеоролик, правила експлуатації пальників (звук вимкнено).
Посилання на відеоролик: https://youtu.be/zTqP0QJXEZI?t=228
Оцінювання: правильна відповідь = 3 бали (максимально - 3 бали). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Вправа «Бліц - опитування»
Методична доцільність: усно та фронтально перевірити рівень засвоєння учнями теоретичної складової нового матеріалу.
Завдання. Швидко продовжить речення.
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 0,5 бала (максимально - 3 бали). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Блок 2. «Устрій пальників»
Вправа «Правильна думка» Методична доцільність: первинна перевірка засвоєння знань. Репродуктивне відтворення вивченого матеріалу.
Завдання. Занесіть номери з малюнка до таблиці в відповідності з назвою частини
|
конічне газове сопло |
|
кронштейн для підвішування пальника |
|
наконечник M6x28x0,8/1,0/1,2 |
|
шланговий пакет |
|
канал направляючий |
|
кабель керування |
|
вставка M6x26 |
|
подовжений супорт шлангового пакету |
|
газо-розподільник |
|
задня рукоятка |
|
шийка пальника |
|
фіксатор |
|
фіксатор шийки в рукояті |
|
гайка фіксуюча роз’єму KZ-2 |
|
гайка |
|
контактна група |
|
пружина шлангового пакету з шарнірним з'єднанням |
|
роз’єм KZ-2 |
|
кабель керування |
|
газовий тракт |
|
передня рукоятка |
|
гайка направляючого каналу |
|
кнопка пальника |
|
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 23 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Блок 3 «Типи подач до яких відносяться пальники»
Вправа «Класифікатор - 2»
Завдання. Вкажіть до якого типу подачі належить пальник:
( номер необхідно розташувати в колі )
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 3 бали). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
6. Закріплення та систематизація нових знань.
Самостійна робота (письмова). Завдання необхідно виконувати послідовно з переходом до наступного рівня складності.
Методична доцільність: застосування нових теоретичних знань у змінених умовах.
Завдання 1 (3 бали). Складіть технологічний ланцюжок послідовних дій зварника на початку зварювальних робіт.
|
|
|
|
Завдання 2 (3 бали). Дайте розгорнуту відповідь на проблемні питання.
Завдання 3. Підвищеної складності. (6 балів). Який пальник необхідно використати якщо основний механізм подачі дроту штовхаючого типу наближений до місця зварювання? Поясніть свій вибір.
Оцінювання: Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Інтелектуальна рефлексія. Вправа «Тепер я розумію (переконаний)…» Учні можуть продовжити речення щодо теми уроку: що вони дізналися, чого навчилися, що це для них означає, як це змінює їхнє бачення і як вони можуть це використовувати. Оцінювання навчальних досягнень учнів за критеріями, що містяться у листах оцінювання
1. Обов’язкове: прочитати §42 підручника Гуменюк І.В. Обладнання та технології зварювальних робіт (стор.70-72), Виконати в конспекті ескіз пальника шлангового напівавтомата А-1197П, з описом устрою.
2. За вибором:
1) Скласти пам’ятку з пожежної безпеки під час електрозварювальних робіт за формою:
Причини пожежі під час електрозварювальних робіт |
Заходи з попередження пожежі під час електрозварювальних робіт |
|
|
2) Випереджувальне: підготувати електронну презентацію «Газова апаратура для напівавтоматичного зварювання»
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Гуменюк І.В. Обладнання та технології зварювальних робіт: навчальний посібник . – К.:Грамота, 2014, с.70-72.
2. Гуменюк І.В., Іваськів О.Ф. Технологія електродугового зварювання –К, Грамота, 2006 р. 192- 194 с.
3. Заславська С.О.Підготовка майстра виробничого навчання до занять - Д.ДІПО ІПП, 2007 р.- 61с.
4. О.Г. Биковський, Зварювання, різання й контроль якості під час виробництва металоконструкцій, Київ «основа» 2021.
ДОДАТОК 1
Опорний конспект для проведення інтерактивної міні – лекції
Блок 1. «Правила експлуатації пальників»
|
|
Зміст |
Ілюстрації |
У посадові обов'язки електрозварника на напівавтоматичних машинах входять знання та навички роботи з пальником. Правильне використання пальника здатне значно збільшити термін його експлуатації, підтримувати стабільність подачі дроту та підведення струму, а також збільшити продуктивність. |
|
Коли потрібно замінити діаметр або марку дроту, необхідно також замінити напрямну спіраль і струмопідвідний наконечник.
|
|
Пальники вітчизняного виробництва у своїй конструкції містять одразу дві спіралі. Одна для дроту діаметром 0,8-1,2 та 1,4-2,2 мм. При зварюванні алюмінієвим дротом використовують тефлонову напрямну. Пальники закордонного виробництва вимагають заміни напрямного тефлонового каналу, спіралі, струмопідвідну трубку та наконечник при використанні зварювального дроту іншого діаметра через кожні 0,2 мм. |
|
Перед початком зварювання необхідно продути пальник стисненим повітрям та переконатися у нормальному надходженні газу.
|
|
Коли проводитися заміна касети зі зварювальним дротом, кінець зварювального дроту потрібно закруглити напилком перед заправкою в канал. Це сприяє легшому проходженню дроту каналом.
|
|
Перед початком зварювання необхідно перевірити люфт зварювального дроту у каналі пальника. Посунути дріт рукою в обидві сторони. Нормальним можна вважати Люфт 8-12 мм.
|
|
Регулярно звертати увагу за ступенем зносу струмопідвідного наконечника. При значному зношуванні наконечник необхідно замінити.
|
|
Струмопідвідний наконечник повинен бути надійно затягнутий. Іноді потрібно перевіряти затяжку і за необхідності затягувати наконечник.
|
|
При проведенні зварювальних робіт необхідно часто звертати увагу на наявність бризок на соплі та наконечнику. Регулярно очищати бризки. Для зменшення інтенсивності налипання використовують спеціальні мастила.
|
|
Блок 2. «Устрій пальників»
|
||
Зміст |
Ілюстрації |
|
Пальник MIG/MAG для механізованого дугового зварювання є основним інструментом зварника при механізованому зварюванні. Під час зварювання використовуйте МIG/MAG пальники тільки з оригінальними запчастинами, виготовленими сертифікованим виробником. Забороняється модифікувати пристрій, в тому числі, з метою підвищення рівня потужності. Зварювальний MIG/MAG пальник складається з трьох основних вузлів: центральний роз’єм KZ-2 для підключення до зварювального апарату; шланговий пакет, котрий містить у собі дроти керування, силовий кабель, направляючу спіраль електродного дроту та шланг для підведення газового захисту; робоча частина пальника. Зазвичай шланговий пакет для напівавтомату має довжину від 2,5 до 5 метрів. Для продовження терміну служби пальника рекомендується застосовувати антипригарні засоби, такі як спрей та паста, а також не працювати в режимах, що перевищують номінальні технічні характеристики, постійно контролювати знос деталей, проводити своєчасну заміну витратних матеріалів (наконечник, вставка, направляючий канал, сопло) і стежити за відповідністю розмірів струмопідвідного наконечника, направляючого каналу та зварювального дроту. |
|
|
A – конічне газове сопло B – наконечник M6x28x0,8/1,0/1,2 C – канал направляючий 1 – вставка M6x26 2 – газо-розподільник 3 – шийка пальника 4 – фіксатор шийки в рукояті 5 – гайка 6 – пружина шлангового пакету з шарнірним з'єднанням 7 – кабель керування 8 – передня рукоятка 9 – кнопка пальника |
10 – кронштейн для підвішування пальника 11 – шланговий пакет 12 – кабель керування 13 – подовжений супорт шлангового пакету 14 – задня рукоятка 15 – фіксатор 16 – гайка фіксуюча роз’єму KZ-2 17 – контактна група 18 – роз’єм KZ-2 19 – газовий тракт 20 – гайка направляючого каналу |
Блок 3 «Типи подач до яких відносяться пальники»
|
|
Зміст |
Ілюстрації |
За способом протягання дроту пальники можна розділити на три групи: |
|
2. Із вбудованим в рукоятку механізмом подачі дроту. Тягнучий механізм розміщений безпосередньо в робочому пальнику і здійснює витяжку дроту на себе. Відрізняється меншою продуктивністю. |
|
3. З каліброваним механізмом подачі штовхаючи - тягнучого типу (система «ПУШ-ПУЛ») Комбінований спосіб зустрічається ще рідше, він оснащується і тягнучим, і штовхаючим приводом. |
|
ДОДАТОК 2
Зразок індивідуального листа оцінювання рівня навчальних досягнень
Протягом уроку кожен учень заповнює індивідуальний лист оцінювання. Учневі дається право обрати свою найвищу оцінку з трьох, саме вона буде виставлена за даний урок в журнал обліку теоретичного навчання
Лист оцінювання учня ___________________________________________ Дата уроку _____________________
|
||||
Вид роботи |
Вправа |
Одиниця оцінювання за правильну відповідь |
Максимальна кількість балів |
Моя оцінка |
Навчальна розминка |
Вправа «Я це розумію» |
1 бал |
9 балів |
|
Вправа «Я це знаю» |
1 бал |
10 балів |
|
|
Вправа «Класифікатор» |
1 бал |
16 балів |
|
|
Загальна оцінка - сума балів : |
|
|||
Експрес - вправи |
«Сам собі звукорежисер» |
3 бали |
3 бали |
|
«Бліц – опитування» |
0.5 бали |
3 бали |
|
|
«Правильна думка» |
0.5 бали |
12 бали |
|
|
«Класифікатор - 2» |
3 бали |
3 бали |
|
|
Загальна оцінка - сума балів |
|
|||
Самостійна робота |
Завдання 1. |
3 бали |
3 бали |
|
Завдання 2. |
3 бали |
3 бали |
|
|
Завдання 3. |
6 балів |
6 балів |
|
|
Загальна оцінка - сума балів |
|
Зошит
Для виконання завдань підчас вивчення устрою пальників для напівавтоматичного зварювання в захисних газах.
Актуалізація опорних знань і вмінь
Вправа «Я це розумію!»
Завдання. Розподіліть характеристики напівавтоматичного зварювання за перевагами та недоліками, впишіть цифри, якими вони позначені, у відповідну комірку таблиці.
Напівавтоматичне зварювання |
|
Переваги |
Недоліки |
|
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 9 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Вправа «Я це знаю!» Методична доцільність: повторити значення опорних понять попередніх уроків для засвоєння нового матеріалу уроку.
Завдання. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
1 |
Балон |
А. Ділянка зварного шва, яка при зварюванні перебуває у рідкому стані |
2 |
ММА |
Б. Заглиблення, утворене у зварювальній ванні тиском дуги |
3 |
Зварювальна ванна |
В. сталева ємкість, призначена для зберігання і транспортування стиснутих, зріджених і розчинених газів під тиском. |
4 |
FCAW |
Г. Торцеві поверхні деталей, які підлягають зварюванню |
5 |
Зварювальний пост |
Д. ручне дугове зварювання штучними (покритими) електродами. |
6 |
TIG |
Е. дугове зварювання плавким порошковим дротом |
7 |
Кромки |
Ж. ручне дугове зварювання неплавким електродом в середовищі інертного захисного газу. |
8 |
Зварний шов |
З. дугове зварювання плавким металевим електродом (дротом) в середовищі інертного, активного захисного газу з автоматичною подачею присадного дроту. |
9 |
MIG / MAG |
І. Ділянка зварного з’єднання, утворена внаслідок кристалізації металу зварювальної ванни |
10 |
Кратер |
К. Робоче місце зварника, обладнане всім необхідним для виконання зварювальних робіт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 10 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Вправа «Класифікатор» Методична доцільність: закріпити знання про гнучкі шланги як базові для засвоєння нового матеріалу уроку.
Завдання 1. Встановіть відповідності основних складових частин гнучкого шлангу в перерізі та складових підключення пальників:
Гумова оболонка |
Ізоляція |
Струмоведуча частина |
Спіраль |
Бавовняна оплітка |
Зварювальний кабель |
Дроти керування |
Вода |
Дріт |
Дріт Управління |
Струм, газ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Вкажіть на схемі номери варіантів компоновки у співвідношенні зі списком. Номери занесіть до таблиці
Варіанти комплектування механізмів подачі та ручного пальник
Основний механізм подачі дроту штовхаючого типу зі звичайним пальником. |
|
Основний механізм подачі дроту штовхаючого типу наближений до місця зварювання. |
|
Пальник із вбудованим механізмом подачі дроту та касети. |
|
Основний та проміжний механізми подачі дроту штовхаючого типу |
|
Основний механізм подачі дроту штовхаючого типу та пальника із вбудованим механізмом системи «ПУШ-ПУЛ». |
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 16 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Первинне осмислення (закріплення) знань
Блок 1. «Правила експлуатації пальників»
Вправа «Сам собі звукорежисер»
Методична доцільність: первинне закріплення та осмислення учнями нових знань і вмінь. Візуалізація навчального матеріалу.
Завдання. Озвучте навчальний відеоролик, правила експлуатації пальників (звук вимкнено).
Посилання на відеоролик: https://youtu.be/zTqP0QJXEZI?t=228
Оцінювання: правильна відповідь = 3 бали (максимально - 3 бали). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Вправа «Бліц - опитування»
Методична доцільність: усно та фронтально перевірити рівень засвоєння учнями теоретичної складової нового матеріалу.
Завдання. Швидко продовжить речення.
1. Робочим інструментом напівавтомата є …
2. Коли потрібно замінити діаметр або марку дроту, необхідно також замінити …
3. Перед початком зварювання необхідно продути пальник стисненим повітрям та переконатися у …
4. Перед початком зварювання необхідно перевірити люфт зварювального дроту у каналі пальника. Посунути дріт рукою в обидві сторони. Нормальним можна вважати люфт …
5. Регулярно звертати увагу за ступенем зносу струмопідвідного …
6. Необхідно регулярно очищати бризки. Для зменшення інтенсивності налипання використовують спеціальні ...
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 0,5 бала (максимально - 3 бали). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці
Блок 2. «Устрій пальників»
Вправа «Правильна думка» Методична доцільність: первинна перевірка засвоєння знань. Репродуктивне відтворення вивченого матеріалу.
Завдання. Занесіть номери з малюнка до таблиці в відповідності з назвою частини
|
конічне газове сопло |
|
кронштейн для підвішування пальника |
|
наконечник M6x28x0,8/1,0/1,2 |
|
шланговий пакет |
|
канал направляючий |
|
кабель керування |
|
вставка M6x26 |
|
подовжений супорт шлангового пакету |
|
газо-розподільник |
|
задня рукоятка |
|
шийка пальника |
|
фіксатор |
|
фіксатор шийки в рукояті |
|
гайка фіксуюча роз’єму KZ-2 |
|
гайка |
|
контактна група |
|
пружина шлангового пакету з шарнірним з'єднанням |
|
роз’єм KZ-2 |
|
кабель керування |
|
газовий тракт |
|
передня рукоятка |
|
гайка направляючого каналу |
|
кнопка пальника |
|
|
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 0.5 бал (максимально - 12 балів). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Блок 3 «Типи подач до яких відносяться пальники»
Вправа «Класифікатор - 2»
Завдання. Вкажіть до якого типу подачі належить пальник:
( номер необхідно розташувати в колі )
Оцінювання: 1 правильна відповідь = 1 бал (максимально - 3 бали). Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Закріплення та систематизація нових знань.
Самостійна робота (письмова). Завдання необхідно виконувати послідовно з переходом до наступного рівня складності.
Методична доцільність: застосування нових теоретичних знань у змінених умовах.
Завдання 1 (3 бали). Складіть технологічний ланцюжок послідовних дій зварника на початку зварювальних робіт.
|
|
|
|
Завдання 2 (3 бали). Дайте розгорнуту відповідь на проблемні питання.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Підвищеної складності. (6 балів). Який пальник необхідно використати якщо основний механізм подачі дроту штовхаючого типу наближений до місця зварювання? Поясніть свій вибір.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінювання: Занесіть свою оцінку в оціночний лист у відповідну комірку таблиці.
Домашнє завдання
1. Обов’язкове: прочитати §42 підручника Гуменюк І.В. Обладнання та технології зварювальних робіт (стор.70-72), Виконати в конспекті ескіз пальника шлангового напівавтомата А-1197П, з описом устрою.
2. За вибором:
1) Скласти пам’ятку з пожежної безпеки під час електрозварювальних робіт за формою:
Причини пожежі під час електрозварювальних робіт |
Заходи з попередження пожежі під час електрозварювальних робіт |
|
|
2) Випереджувальне: підготувати електронну презентацію «Газова апаратура для напівавтоматичного зварювання»
1