Виховна година
День людей з особливими потребами
Мета: ознайомити учнів з міжнародними стандартами прав людини, Конвенції прав дитини;усвідомлення життєвих проблем людей, які потребують особливої уваги і милосердя;розвиток особистісної культури учнів, спрямованої на утвердження толерантності, милосердя, активної соціальної дії, доброчинності;подолання стереотипного ставлення до дітей з інвалідністю.
Вчитель
Гра «Мікрофон»
На запитання «Що таке здоров’я?», сучасна наука налічує близько 300 визначень – це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів, психологічне, соціальне та духовне благополуччя;
- це одне із джерел радості, щасливого і повноцінного життя.
На уроках «Основи здоров’я» ми говорили, що здоров’я можна зобразити у вигляді квітки з чотирма пелюстками. Перша пелюстка- це фізичне здоров’я, друга – соціальна складова, третя – психічна і четверта – духовна. Якща зірвати хоча б одну пелюсточку, ця квітка не буде повноцінною, так само як і людина, утративши хоча б якусь зі складових здоров’я. Сьогодні ми поговоримо про людей з особливими потребами: про людей-інвалідів, людей, які маючи різні вади, продовжують жити, досягати успіхів, уміють радіти життю
Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй оголосила 3 грудня Міжнародним днем інвалідів. Мета, заради якої цей день був проголошений,- це дотримання прав людини й участь інвалідів в житті суспільства.
Методом «Мікрофон» опитую учнів, які асоціації викликає у них слово «інвалідність».
Учень.В Україні чисельність осіб з інвалідністю становить біля 3 мільйонів осіб або понад 6 % від загальної чисельності населення нашої держави. За останні десятиріччя в Україні особливо гострою стає проблема дитячої інвалідності. За даними Державного комітету Статистики в 2006 р. в Україні налічувалося 168 128 дітей-інвалідів віком до 18 років.
Якщо дитина хвора - це біда!
Безсилі ми буваємо, шкода!
Є шанс сьогодні, об'єднавши сили,
Когось з дітей поставити на крила.
До щедрих рук добро і знов вернеться,
Якщо душа на поклик одізветься.
Здоров'я кожного - це надбання в родині,
У нашім серці - в рідній Україні!
Навчаймося добра, як вчаться мові діти –
Щоб потім все життя творить святе,
Плекаймо крізь роки троянди ніжно й жито
Тримаємо в серцях, як сонце золоте.
Даруймо для людей погожі дні весняні,
Щоб щедрим садом вік світився небокрай,
Щоби беріз пісні лунали до нестями,
І повнився добром наш дім і рідний край.
Вправа «Ми схожі – ми різні»
Вчитель: Яким же чином держава турбується про людей з обмеженими можливостями? (Відповіді учнів)
Унашій школі також навчаються діти, які мають фізичні вади. Їм тяжко ходити, але вони не хотять вчитися індивідуально, окремо від однолітків. Долаючи біль фізичний і душевний, ідуть до школи, щоб бути такими як усі.
А скільки людей залишається інвалідами в мирний час, потрапляючи в аварії, катастрофи!. Землетруси, бурі, повені – ці стихійні явища також можуть спричинити втрату здоров’я людини.
Ситуації:
1) Василько довго товаришував з Іванком, хлопчиком, який мав фізичну ваду ― не розгиналася ніжка, але хлопчикам було разом весело. Дуже багато цікавих тем обговорювали разом, а скільки в них було таємниць ― не перелічити! Та сталася прикрість. Узимку Василькові купили ковзани. Якось зустрілися хлопчики на вулиці, Івасик дихав свіжим повітрям, а Василько прямував на ковзанку. І почав вихвалятися перед Іванком своїми ковзанами, розповідати, який він вправний. Чим більше він розхвалював свої ковзани, тим смутнішим ставав Іванко. Відтоді все рідше Іванко зустрічався з Васильком. Чому так сталося?
2)Дівчинка Оленка їде до бабусі автобусом, вона сидить біля вікна і з
цікавістю поглядає навколо. На одній із зупинок в автобус заходить, постукуючи ціпком, сліпий чоловік. Дівчинка швидко підводиться із свого місця і гучноговорить: "Сідайте на моє місце, ви ж інвалід!". Що у вчинку дівчинки було неправильно?
3)До класу прийшов новий учень. Усі з цікавістю його розглядали.Хлопчик постраждав унаслідок пожежі: частина обличчя і руки були обпечені, івін не знав, куди йому подітися від допитливих очей. А на перервіпідійшли донього однокласники і почали розпитувати, як це сталося. Хлопчик червонів імовчав, а на очах тремтіли сльози. Як повинні поводитися в даному випадку виховані діти?
Кожен день у житті людей з особливими потребами наповнений прагненням пристосовуватися до самостійного життя у суспільстві, самовдосконалення, приносити радість собі та оточуючим. І незважаючи на деякі невдачі та смуток, надія на краще та більш легше своє існування в суспільстві не залишає їх. Головне для них, що життя, є і воно продовжується.
Вправа «Ярлик»
У різних життєвих ситуаціях треба завжди бути гідною людиною, ніколи не втрачати людяності.
Творча робота в парах.
Перед вами конверти, в яких ви знайдете слова. Складіть із них прислів'я про добро.
Пояснити зміст скарбниці народної творчості:
Добро не пропадає, а зло умирає.
Не все добре, що солодке.
Добрий чоловік у сусідів дім від вогню збереже.
Не сподівайся за добро дяки.
Злий сам себе б 'є.
Вчитель: Мабуть ви і не всі знаєте, що серед людей, які мали вади розвитку з дитинства, чи отримали їх протягом житя, потрапивши у тяжкі життєві ситуації є досить відомі люди.
Людвіг Ван Бетховен
Перша історія про видатного німецького композитора. Бетховена чекала безсмертна світова слава, але на шляху до неї геніальному композиторові судилося пройти через такі випробування, витримати які було під силу тільки хіба що йому одному. У віці 26 років Людвіг Ван Бетховен почав втрачати слух. Хвороба прогресувала повільно та невпинно. Вслухайтеся в слова композитора: "Майже 2 роки я уникаю будь-якого товариства, тому що я не в силі сказати людям: "Я глухий. Якби умене була інша професія, можливо, мені б було легше, але не при моєму ремеслі. Я часто проклинаю своє існування. Я хочу, настільки це можливо, не піддаватися долі, хоч у моєму житті мені ще багато раз доведеться відчути себе знедоленим із усіх створінь Божих."
Майстер подолав духовну кризу. Саме у період загострення хвороби, від 30 до 40 років життя, Людвіг Ван Бетховен створив свої шедеври, які увійшли до золотого фонду світового музичного мистецтва ― симфонії, концерти, фантазії для хору, струнні квартети та інші. Композитор втримав тягар долі та втілив у музиці своє покликання. Він отримав перемогу над собою, над хворобою.
Франклін Рузвельт
Франклін Рузвельт (1882-1945 рр.) ― один із колишніх президентів США. Він став інвалідом унаслідок побутової травми. Влітку під час відпочинку, у 39-річному віці, він побачив лісову пожежу, яку і заходився тушити разом з синами. Декілька годин боролися з вогнем, потім зморені та гарячі викупалися в холодному озері. Як наслідок ― сильна застуда і... невмолимий діагноз лікарів ― поліомеліт. Усі намагання медиків поставити хворого на ноги були безуспішними. Молодий, повний енергії, Ф.Рузвельт почав лікувати себе сам, розробив систему вправ, які мали повернути ногам рухливість, але безрезультатно. І тоді він усю увагу зосередив на своїй політичній діяльності. Франклін Рузвельт тричі був обраний президентом США. З початку Другої світової війни, особливо, коли фашизм почав набирати загрозливих для світу форм, виступив одним з ініціаторів створення антигітлерівської коаліції, був учасником Тегеранської (1943) та Кримської (1945) конференцій. Помер 12 квітня 1945 року, трохи не доживши до перемоги.
Микола Бідняк
Микола Бідняк (1930-2000 рр.) - визначний живописець і графік, майстер релігійного, станкового та монументального живопису. У 15-річному віці він втратив обидві руки. Йому судилося вижити, і, долаючи терни, стати художником. Навчався свого мистецтва в Канаді, мав численні нагороди. Малював він, тримаючи пензлик зубами. Особливо йому вдавалися фрески та ікони, тому його і запрошували розписувати знамениті храми.
Учитель . Мені подобається вислів: «Добра людина не та, яка робить добро, а та, яка не робить зла».
Теперішнє суспільство дуже жорстоке, не завжди люди на добро тим самим відповідають. Іноді відплачують і злом. Я намагаюся робити лише добрі справи. Коли хтось мені заподіє зло, я або відповідаю добром або просто не зважаю. Рано чи пізно всі збагнуть, що були неправі.
Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану
(Чи перший біль, чи то останній)
Коли б то знати наперед!
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком,
То не життя людське коротке,
Короткі внас слова черстві
Кажімо більше ніжних слів...
(І.Вовк)
Вчитель. Символом доброти і милосердя є Мати Тереза, що ж це була за жінка і які заповіді вона нам залишила?
Мати Тереза (1910-1997), католицька черниця, фундаторка Ордена милосердя, чернечої конгрегації, що займається служінням бідним і хворим. У 1979 матір Тереза була визнана гідною Нобелівської премії світу.Мати Тереза ніколи не прагнула бути популярною. Вона просто робила людям добро. Коли її не стало – планета осиротіла.
Вчитель. Наша година добігає кінця, я пропоную вам виконати вправу «Побажай добра собі і всім»
Запам’ятайте такі слова:”Людина живе лише один раз, і так хочеться залишити добрий слід на згадку про себе. І щоб не сталося в житті у кожного з вас, завжди пам’ятайте, що ви живете на планеті Земля і носите ім’я Людина. А людина починається з добра. І творити добро – значить бути щасливим»
Отже напишіть на сердечках одним словом, що ви бажаєте собі і всім оточуючим, і по черзі побажайте вслух, починаючи словами: « Я бажаю собі і всім вам…..» , сердечка, коли будете виходити прикріпіть до дерева ваших сподівань, і нехай воно зігріє вас своїм теплом.
Отже, «Я бажаю собі і вам добра».