Тематична виховна година
«Школа здорового харчування»
Класовод 4 класу : Бондар Т.М.
МЕТА: ознайомити дітей із фруктовими та овочевими рослинами, історією їх вирощування, значенням; допомогти набути знань і навичок, необхідних для майбутньої трудової діяльності; розвивати інтерес до читання книг, перегляду телепередач про фрукти і овочі; виховувати працелюбність в юних садівників та городників, юних кулінарів.
ОБЛАДНАННЯ: виставка композицій «Дари осені»; книга «Українська національна кухня»; картки із написаними на них загадками; карточки з малюнками овочів; аудіозапис пісні «Чи не той то Омелько».
Хід тематичної виховної години
І. Організаційний етап
Створення позитивного емоційного настрою
- Золотиста осінь прийшла.
Дари нам щедрі принесла,
Щоб українці в кожній хаті
Були щасливі і багаті.
- Я раді вітати Вас. Наберіться терпіння і незабаром ви дізнаєтесь багато цікавого про овочі та фрукти, які дарує нам осіння пора. Отже, кожен з вас отримав домашнє завдання на той овоч чи фрукт, який був обраний шляхом жеребкування. Цікаво дізнатись, що з цього вийшло.
ІІ. Основний етап
- Сьогодні ми здійснимо подорож на звичайнісінький город і відомий усім нам сад. А що там можна побачити, друзі?
Учні (разом). Овочі та фрукти.
- Так, овочі та фрукти. Сьогоднішню виховну годину ми проведемо під назвою «Школа здорового харчування». А здорове харчування, це споживання великої кількості овочів та фруктів, тому що вони мають велику кількість вітамінів , які корисні для нашого здоров’я. Ознайомимося з фруктовими та овочевими рослинами, історією їх вирощування, їх значенням ми з вами зможемо, якщо будемо активними учасниками сьогоднішньої виховної години.
- А зараз перевіримо ваше домашнє завдання:ви повинні були зібрати цікаву інформацію про обраний фрукт чи овоч.
Презентація учнями овочів та фруктів, розповідь про них.
(Учні по черзі виходять до дошки зі своїми презентаціями)
- Про овочі й фрукти ми дізнаємося у школі на уроках та позакласних заходах, під час роботи на пришкільних ділянках . А вдома усі ми – помічники своїх батьків на городах і в садах.
Немає єдиного пояснення, як овочі отримали свої назви. Деякі були названі за зовнішній вигляд, інші за назвою місця зростання, треті тому, що були на щось схожі і так далі. Ось декілька прикладів їх походження та цікавих фактів про них.
Сьогодні важко повірити в те, що в свій час цей овоч мав репутацію отруйного. Древні греки, наприклад, вважали, що хто скуштує його, ризикує втратити розум. А нині він — бажаний гість на нашому столі. Це -баклажан.
Її батьківщина — країни Атлантичного узбережжя і Середземноморського узбережжя Європи і Азії. Археологічні розкопки свідчать, що людина почала використовувати цю рослину з часів кам’яного і бронзового віків. Капуста походить від латинського слова, що має значення «голова». Здавна вона цінилася не тільки як харчова, а ще й як лікарська рослина. Давньогрецький математик Піфагор твердив, що вона підтримує бадьорість і веселий настрій. Він дуже цінував цей овоч та його лікувальні властивості та займався його вирощуванням. Вона використовується в харчовій промисловості, а також у косметиці. Це - капуста.
Є багато видів капусти: червонокачанна, білокачанна, цвітна … Цвітну капусту Марк Твен називав капустою, яка закінчила коледж. Броколі американці називають «капустою з університетською освітою».
Відгадування загадок
- Друзі, Чарівниця-осінь надіслала нам кошик з ось такими чудовими листочками. А на кожному з них — загадка про овоч або фрукт. Тож пропоную вам їх відгадати.
(Учні дружно відгадують запропоновані загадки).
1. Як не віриш — перевір, на мені — дванадцять шкір,
А гризнеш — в сльозах полинеш, бо зовусь я ...
(цибулина).
2. Що за грона висять і на сонечку блищать,
Прикрашають кожен сад? Це — солодкий ...
(виноград).
3. Подивіться, що за пан!
Він смуглястий, як кабан,
Любить всяк його ласун.
Це солодкий, що ?
(Кавун)
4. Ми зеленої всі масті, всі довгасті і смугасті,
Прив’язали нас в рядках на зелених ланцюжках.
Гарбуза ми всі синочки. Звати як нас?
(Огірочки)
5. Він поважний і огрядний, він червоний і смачний,
Виглядає як сеньйор. Хто це, діти ?
(Помідор)
6. Мене смажать, мене варять,
хоч отрутою і кроплять, Всі мене їдять і хвалять, бо зовуся я ...
(картопля).
7. В темній я живу коморі, а коса моя надворі,
Гарбузова я сестриця, мене звати ...
(морквиця).
8. Ми цукрові, ми кормові, є брати у нас столові.
В полі ми зросли рядками. Люди звуть нас ...
(буряками).
9. Повз, мов танк, він по городі, повз на тин, мов паровоз,
Та чомусь мене в народі звуть не так, а як ?
(Гарбуз)
10. Я на грядці сонцем сяю, родичів багато маю,
Гарбузову господиню усі знають. Хто я?
(Диня)
11. Вузлувата і листата, а доспіє — головата,
На нозі стоїть одній, сто сорочечок на ній.
(Капуста)
12. Я зелений із полів, я давно уже дозрів.
Я стручастий і рясний виріс цього року,
І зернистий, і стеблистий виховавсь нівроку.
Я стручастий і рясний, значить,
буде суп смачний! (Горох)
13. Плаття шовкове наділа, заплела косу,
Ну-мо, друзі, подивіться на мою красу!
Цю культуру добре знають, та і поважають,
Бо із неї молоко, сало, м’ясо мають.
У колгоспі, на городі добре доглядали,
І тому такий високий урожай зібрали!
(Кукурудза)
14. Я кругленька, червоненька, з хвостиком тоненьким,
На городі мене рвуть і до столу подають.
(Редиска]
15. Червоний Макар по полю скакав,
а в борщ попав, (Перець)
16. Що то за голова, що лиш зуби й голова?
(Часник)
17. Не кінь, не віл, а прив’язаний.
(Гарбуз)
18. Хто ховає під кущі наші супи та борщі?
(Картопля)
19. Була дитиною — не знала пелюшок,
А старою стала — сто пелюшок мала.
(Капуста)
20. Що на нашому городі стає першим у пригоді?
Виростають щодоби, як у лісі ті гриби.
(Огірки)
21. Кругла, а не місяць, біла, а не борошно,
з хвостиком, а не миша. (Редька)
22. Всередині червоне, а зеленим оксамитом крите.
(Кавун)
- Молодці! Всі загадки відгадали! Але що це? На дні кошика я бачу конверт, а в ньому лист. (Вчитель відкриває листа і читає)
«Любі друзі!
Ви, мабуть, дуже кмітливі,відгадали всі мої загадк. А чи виконаєте ще декілька завдань?А для найкмітливіших у мене є подарунки!»
А зараз Осінь пропонує вам назвати четверо овочів (на картках). Це — буряк, помідори, огірки і редиска. Розташуйте їх у порядку достигання. (Учні розташовують у такому порядку: редиска, огірки, помідори, буряк). Молодці! І з цим завданням ви впоралися. Переходимо до наступного. Назвіть відомі вам цитрусові.
(Діти називають: апельсин, мандарин, лимон).
- Останнє завдання — «Фруктовий алфавіт». Завдання для вас таке: назвати відомі вам назви фруктів, які починаються буквами «А- Я». Отже, граємо у фруктовий алфавіт від «А» до «Я»!
(Учні називають: абрикос, айва, алича, ананас, апельсин, яблуко).
Презентація композицій «Дари осені»
- А ще в народі завжди цінували працьовитих людей. Адже щоб виростити овочі та фрукти, слід багато попрацювати. Ось і в композиціях на виставці, яку ви підготували, бачимо плоди спільної праці — вашої та ваших батьків. Дякуємо за гарні й змістовні композиції.
(Учні розповідають про свої композиції)
Завждив народі було негативне ставлення до ледарів. Але ми впевнені, що серед вас немає таких, як цей Омелько з української народної пісні.
(Звучить пісня «Чи не той то Омелько»).
Презентація книги «Українська національна кухня»
- Овочі і фрукти завжди займали почесне місце на столах українців. Які ж страви можна з них приготувати? Про це нам розповідають книги «Українська національна кухня», де є безліч рецептів страв, які можна приготувати і в свята, і в будні. Сподіваємось, що деякі з них і ви вмієте вже готувати. А чому овочі і фрукти такі корисні для людини? (Учні відповідають).
ІІІ. Підбиття підсумків заходу
- Сьогодні ви показали свої знання та вміння.А ще дізналися багато цікавого про овочі та фрукти.
- Я городом походжаю,
Усі овочі збираю,
Усі овочі чудові!
Їх вживають для здоров'я.
Кожен смак і користь має,
Людям сили добавляє.
Пам'ятайте, любі діти...
Треба овочі (разом) любити!
Іду від вас з любов'ю в серці,
Іду, бо ще роботи безліч маю,
Усім діткам я здоров'я,
Нових знань та удачі бажаю.
ДОДАТКИ
Розташуйте у порядку достигання
Лист від Осені
«Любі друзі!
Ви, мабуть, дуже кмітливі,відгадали всі мої загадки. А чи виконаєте ще декілька завдання?А для найкмітливіших у мене є подарунки!»
Загадки
Як не віриш —
перевір, Що за грона висять і на
на мені — дванадцять сонечку блищать,
шкір,
А гризнеш — в сльозах Прикрашають кожен сад?
полинеш, Це — солодкий ...
бо зовусь я ...
Подивіться, що за пан!
Він смуглястий, як кабан,
Любить всяк його ласун.
Це солодкий, що ?
Ми зеленої всі масті,
всі довгасті і смугасті, Він поважний і огрядний, Прив’язали нас в рядках на він червоний і смачний
зелених ланцюжках.
Гарбуза ми всі синочки. Виглядає як сеньйор.
Звати як нас? Хто це, діти ?
Завдання від Осені
Назвіть відомі вам цитрусові.
«Фруктовий алфавіт»
Нназвати відомі вам назви фруктів,
які починаються літерами А-Я