Виховний захід на тему "Ліс - наше багатство"

Про матеріал
Розширює уявлення дітей про значення лісу в житті людини, про цілющі властивості дерев, кущів,трав. Розвиває мислення , творчу уяву учнів, уміння дружно і злагоджено працювати. Виховує бережне ставлення до природи і до її багатств, інтерес до її пізнання і вивчення.
Перегляд файлу

                                           Ліс – наше багатство

 

Мета: розширити уявлення дітей про значення лісу в житті людини, про цілющі властивості дерев, кущів,трав. Розвивати мислення , творчу уяву учнів, уміння дружно і злагоджено працювати. Виховувати бережне ставлення до природи і до її багатств, інтерес до її пізнання і вивчення.

Обладнання.  Художнє оформлення кімнати:  фрагмент лісу -  лісова галявина: береза, ялинка, пеньок. На столі – дари лісу. Книга « Ліс – наше багатство»;  малюнки грибів, комах, птахів.

 

                                               Звучить музика природи

Вчитель.  Ліс – це життя. Вічне, таке прекрасне, таке цікаве і загадкове, що скільки б ми його не вивчали, таємниці завжди залишаються. От тільки слід свято берегти це життя. А щоб зберегти, треба добре ліс пізнати. Отже, сьогодні ми всіх запрошуємо поринути думками до лісу.

 До вашої уваги усний журнал «Ліс – наше багатство».

 

                                         Ліс – це диво, ліс – це казка,

                                         То ж заходьте в ліс, будь ласка.

 

  1. Ліс- зелений друг людини

 Прохолодний в літню днину.

 Взимку захисток од вітру.

 Очищає ліс повітря.

  1.  Він, мов дім, для всіх відкритий.

 Дружно тут навчились жити

 І тварини, і комахи.

 На деревах різні птахи.

  1.  В цім рослиннім царстві, діти,

 Для звіряток стіл накритий.

 Ягоди, плоди і віти,

 Є ще й листя соковите.

  1.  В нашім лісі є лисичка,

 Зайчик, білка невеличка,

 Вовк, їжак, бобер, кабан,

 А в старім дуплі — кажан.

  1.          Ліс   дає всім прохолоду

 І прозору робить воду.

 Вміє поле захистити,

 Щоб воно могло родити.

  1.  Він повітря очищає,

 Ароматом напуває.

 Щедро вміє роздавати

 Все, що є, бо він багатий.

  1.          Людям вміє догоджати:

 Дерево дає для хати,

 Сірники, папір і ліки —

 Все, що треба чоловіку.

  1.          Якщо у лісі з шість годин пробудеш,

 То заспокоїшся, і гарним буде стан.

 Добрішим станеш, веселішим будеш.

 І знають всі — це правда, не обман!

  1.  У лісі прочищаються легені,

 Приходить сила у людські тіла.

 Та заспокоюють нас деревця зелені.

 І здоровішаєш ураз! Такі діла…

  1.     А ще в лісах є лікарські рослини —

 Вивчай ретельно їх, не байдикуй!

 Нарви меліси, глоду і крушини,

 Шипшиною, ромашкою лікуй.

  1. Ліс — це диво, ліс — це казка.

 То ж заходьте в ліс, будь ласка,

 Але завжди пам’ятайте:

 Диво-ліс охороняйте!

                                          Частівки про ліс

  1. Дуже любимо природу  І не нищимо її.

 Нам приносять насолоду ліс, діброви і гаї.

  1.  Ми ліси чудово знаєм всі: старі і молоді.

 В лісі ягоди збираєм, ціле літо ми в труді!

  1.  Ще збираємо горіхи, трави, квіти, глід і сік.

 То ж для користі і втіхи  вистачить на цілий рік!

  1. Дуже любимо природу І саджаємо ліси.

 Це для захисту природи,  насолоди і краси!              

 ( Учні повертаються до лісу, а перед ними стоять заборонні знаки і «Лісовичок»)

Лісовичок.

 А це куди зібрались діти ці?

 Співати ви і справді молодці.

 Але от знаки заборонні розшифруйте,

 Тоді й до лісу вже собі мандруйте!

Діти.  Добре! Добре! Ми згодні, бо й самі любимо ліс.  ( Діти показують знаки і одночасно говорять правила)

1 учень.   У лісі квітів хоч і є багато,                                                      

 Та ти милуйся ними, а не рви!

 Їх все одно не донесеш до хати.

 Тому із лісу квітів не бери!

2 учень.  Є їстівні гриби, а є й поганки.

 Та ти поганок в кошик не збирай.

 А як побачиш мухомори зранку,

 То омини їх, але не збивай!

3  учень.   У лісі все в гармонії лунає:

 Гуде, кує, співає і дзижчить,

 Стрекоче, шепче і сичить, буває,

 Але людина в лісі — не кричить!

4   учень.   Велика радість палку в лісі мати…

 Якщо так хочеться, то гілку підбери.

 Але не можна деревце ламати,

 Воно живе і пнеться догори!

5 учень.   Вогонь у лісі — зло, руйнівна сила,

 Велику шкоду лісові несе.

 Вогонь страшні і дужі має крила

 І ними спалює у лісі геть усе!

6  учень.   Ліс не забруднюйте, сміття не залишайте,

 Бо ліс — це казка, диво, а не зло…

 Погрались в лісі, все позабирайте неначе вас у лісі й не було.

Лісовичок. Ну, молодці, це правильні діти, можете іти до лісу. Я за вас  спокійний!

              Іди до лісу сили набиратись,

              Повітря свіжого вдихнути і краси.

             Не можна над природою знущатись,

             Пташок послухай світлі голоси…

             Відчуй красу і залюбуйся співом.

             Поглянь, яка гармонія навкруг!

             Ти зачаруйся лісу вічним дивом

             І будь, як брат для нього, вірний друг!

Учень. Ну, що чарівний Лісовичку! Ми підемо у ліс з тобою, ти нам свої дива покажеш.

Лісовичок. Авжеж. діти, підемо. А тепер – увага!

                                     ( Лісовичок відкриває Книгу Лісу. )

1 сторінка.  Птахи. ( звучать голоси птахів)

Лісовичок. Що ви можете повідомить цікавого про птахів?

1 учень. Птахи – найкраща прикраса лісів. Але птахи не тільки прикрашають наше життя.  Вони – наші помічники в боротьбі з шкідниками. Птахи знищують шкідливих комах. Вони дуже багато їх з’їдають, особливо в той період, коли вигодовують пташенят.  Наприклад, пташеня зозулі за день з’їдає 36 комах , 22 цвіркуни, 9 павуків, 13 ящірок, 55 черв’ячків.

2 учень. Три дятли за день з’їдають до 1000 короїдів. Синиця за добу з’їдає стільки, скільки важить сама.  Одна сімя синиць знищує за добу 360 голих слизнів, які пошкоджують коріння, листя, стебла рослин.

3 учень. Доросла зозуля за годину  з’їдає до 100 гусениць. Зозулі корисні тим, що поїдають пухнасту гусінь. Сова за літо з’їдає до 1000 полівок і мишей, зберігаючи 1 т хліба.

4 учень. Птахи ще корисні тим, що поїдають насіння реп’яха, чортополоху, лободи; снігурі – насіння кропиви, щавлю лісового. Хижі птахи є санітарами лісу, знищують хворих і слабких тварин, живляться падаллю.

5 учень. Корисність птахів, як ми бачимо, дуже велика для людини і для природи. Тому необхідно птахів охороняти, а в зимовий час, коли птахам не так страшний холод, як голод, підгодовувати їх.

Вчитель. А зараз ми надаємо слово нашим гостям – зимуючим птахам нашої місцевості – синиці та вороні.

                                      Сценка « Синиця та Ворона»

Ворона. Кар –р –р. Кар –р- р! Хулігани! Ох, і тяжко нам, воронам, живеться. Всіх боятися доводиться, особливо дітлахів. Як тільки побачать мене – так і хочуть сніжкою влучити.

Синиця. Бр –р, який мороз! Добрий день,тітко Вороно! З ким це ви розмовляєте?

Ворона. Кар –р, ледве з міста втекла. Хулігани! Сиділа на паркані, дивилася. Де б що з’їсти, а діти сніжками в мене, сніжками.

Синиця. Так і нам, Синицям, взимку не краще живеться. Все літаєш та дивишся, де б яку крихту хліба знайти чи шматочок сала. А ви знаєте, тітко Вороно, що з 10 синиць за зиму виживає тільки 9? Бідні мої сестрички!

Ворона. Що тут казати, взимку всім птахам  і звірятам тяжко. Вчора Горобця зустріла на галявині, теж голодно йому, не знає, бідолаха, як зиму пережити.

Синиця. А я не так давно чула новину: Сорока на весь ліс тріщала про  те, що цією зимою птахам буде краще. Кажуть, є такі школярі, які кругом годівниці будуть розвішувати. А в них різна їжа: насіння, крихти, сало…

Ворона. Як ти гадаєш, Сорока про годівничку правду сказала?

Синиця. Не знаю, Сороці вірити важко, але хочеться надіятись .

Ворона. А як би було чудово з годівничками! Скільки б птахів діти від голодної смерті врятували!

Синиця. Тітко Вороно, а давайте попросимо дітей, щоб вони все-таки годівнички розвісили і не забували в них насипати їжу. І тоді зима нам, птахам, не буде страшна!

Діти.(разом) Ми виконаємо ваше прохання! Обіцяємо!

Лісовичок. Молодці, діти, добре підготували свою сторінку. Я думаю, що ви виконаєте прохання птахів. А тепер мої запитання. Я хочу дізнатись, чи всі діти знаються на птахах.

  1.          В яких птахів самці червоні, а самки зелені? ( Шишкарі)
  2.          Хто з птахів плете своє гніздо, як рукавичку? ( Синиця-ремез)
  3.          Який птах найбільший в Україні? (Дрохва. 20 кг)
  4.          Пташенята якого птаха не знають рідної матері? (Зозулі)
  5.          Які птахи ночують, зарившись у сніг? (Рябчики)
  6.          Чому не можна брати в руки яйця птахів? (Птахи покидають гнізда)
  7.          Яке місто має назву птаха? (Орел)
  8.          Який найменший птах України?(Корольок,довжина крила 56 мм, вага 6 г.)
  9.          Чи є пташине молоко? (Є, у голубів)
  10.     Яку користь приносять синиці зимою, коли всі комахи сплять?( Вони розкльовують зимові гнізда шкідливих комах і поїдають їх личинки та яйця)

                                            Пісня «Перестук»

Лісовичок. Молодці, діти.  ( Відкриває другу сторінку)

2 сторінка. Рослини. 

                       Загадки про рослини. (читає Лісовичок)

  1.          Голки має коротенькі,

Всім знайомі ці гілки

Й шишки довгі, мов свічки. (Ялинка)

  1.          Я не груша, і не слива,

Але кажуть, що вродлива.

Я стою у срібнім листі,

У червоному намисті. (Калина)

  1.          Батько тисячі синів має,

Кожному мисочку справляє. (Дуб, жолуді)

  1.          Відгадай, як звать наш дім,

Все про нього розповім.

Стовбур жовтий, мов янтар,

Досягає стеля хмар,

І колючі, й довгі, й тонкі

На гілках зелені голки,

Шишок безліч... та маленькі,

І не довгі, а кругленькі. (Сосна)

  1.          Біла кора, тонкі віти, що це? Відгадайте, діти. (Береза)

Сам маленький, а шуба дерев'яна. (Горіх)

  1.          З вигляду, як полуничка, на кущі росте…(суничка)
  2.          Майже чорна – це ожина, а червона – це…(малина)
  3.          Перша квіточка весняна

   Тихо під сніжком куняла.

   Дмухнув вітерець тепленький,

   І з'явився цвіт біленький. ( Підсніжник)

  1.          Я дерево - красень, а звуть мене... (ясен)
  2.     Не піде із звіром в бій жовта квітка – (звіробій)

 

Лісовичок. Молодці, діти. А ще на нашій сторінці ви знайдете корисні поради щодо приготування цілющих напоїв з трав, плодів дерев та кущів, що ростуть у наших лісах. Ось деякі з них, що згодяться вам у зимовий час.

  1. 1 склянку шипшини змолоти. Одержаний порошок всипати в сухий посуд. Брати по 1 ст. ложці і заливати 1 скл. окропу. Пити 2-3 рази на день. Це додасть вам сили і наповнить ваш організм вітаміном С.
  2. Візьміть 10 бруньок ялини, залийте 1 скл. окропу, охолодіть і полощіть горло чи пийте від кашлю.
  3. З сухих квіток липи заваріть чай, додайте сухі ягоди і листя малини і залишіть настоятись 30 хв.
  4.                                                         Журавлиний морс.

Розтерти ягоди журавлини з цукром (3:1). 2 ст. ложки суміші залити 0,5 л теплої води. Корисний напій готовий. Він справляє сечогінну та протизапальну дію.

 

                                                         Пісня « Калина»

3 сторінка. Звірі.

Лисичка.

  Тобі, Лісовичку, уклін. Господар в лісі ти — один!

 А в мене в нірці чисто й сухо. Багато листя й потеруха.

 Мені в ній затишно буває, як з полювання прибігаю.

 Запасів їжі не роблю та й зиму цілу я не сплю.

 Бо спритна я, а не лежуха — на зиму справила кожуха,

Тож лютий холод не страшний, спробуй-но, кожух який!                           

Вовк.

 Здорові будьте! Всім привіт! Який же в нас чарівний світ!

 Неначе в казці, всі зійшлися, а скрізь краса і жовте листя...

 На зиму й я не засинаю, полюю, здобич доганяю.

 А лігво я своє поправив, новий кожух на зиму справив.

 Вовки — це лісу санітари, ми приймемо зими удари

 І не здригнемося — ми сміливі, швидкі і сильні, не ліниві.

 І справи в нас завжди чудові — ми до зими усі готові!

Зайчик. (Вибігає, перелякано озирається, стрибає.)

Ой, привіт! Усіх вітаю!

 Я не мав ніколи хати, де той затишок шукати?

 А зима прийде холодна, зла, вреднюча і голодна.

 Ні морквинки, ні капусти... Всюди голо, всюди пусто.

 Але шубку я придбав, сам про себе все ж подбав.

 Шубка ця, як сніг біленька, я ще й бігаю швиденько...

 Як спасатися я знаю — що є сили утікаю.

 А як дуже вже злякаюсь — під ялинку заховаюсь. ( Ховається за ялинку).

Білочка. (вибігає з кошиком, у якому горішки, шишки, жолуді.)

 Добрий день! Усім привіт! Справді, чарівний наш світ!

 З дуба я на дуб стрибала — від куниці утікала,

 Аж дивлюсь, в добрі і в мирі розмовляють різні звірі.

 Тож скажіть мені, будь ласка, сон, можливо, це чи казка?

 Взимку я живу в теплі у гніздечку чи в дуплі,

 Їжі теж чимало маю, бо старанно припасаю

 Жолуді, гриби, горішки, ягоди і шишок трішки.

 І ховаю це повсюди. Як не з’їм, то знайдуть люди.

 Навесні ж насіння це проросте у деревце.

Їжачок.

 Тут вас так багато! Що сьогодні? Свято?

 Добрий день! Усіх вітаю і здоров’ячка бажаю.

 Бачу -  ліс позолотів, листя я збирать побрів.

 Буду ямку ним мостити, щоб в теплі зимою жити.

 Тобто спати у теплі, а не на сирій землі.

 Треба листячка багато, щоб була тепленька хатка.

 Восени я наїдаюсь, добре жиром запасаюсь.

 Круглим я стаю, як м’яч, товстим і тугеньким, бач?

 А зимою сплю і сплю, дням і ночам лік гублю.

 А як сонечко пригріє, я прокинутися мрію.

 

                                      Пісня про Гномика

 

4 сторінка. Комахи.  Розповідь вчителя.

Важко знайти на Землі таке місце, де б не було комах. Одні літають, інші повзають, комахи живуть у водоймах, ґрунті, на рослинах. Учені встановили, що налічується понад мільйон комах різних видів. Живляться вони по-різному. Більшість із них живиться рослинами (листям, корінням, деревиною. плодами і насінням). Деякі з них завдають шкоди культурним рослинам. Дуже шкідливою для людини є муха. Вона – переносник багатьох хвороб, розповсюджувач яєць глистів, різних мікробів. Тільки одна муха може за літо мільйонну кількість нащадків. Часто ми милуємось метеликом і не знаємо, що його личинка завдає великої шкоди рослинам, а отже і людям. Пригадайте пошкоджені листки на капусті. Причиною цього є гусінь, яка вивелась з яєць, що їх відклала самка метелика білана капустяного. Розгляньте його на таблиці. Це досить великий, з білими крилами, метелик. До хижих комах належить і сонечко, яке полює на попелиць, і мурашки – санітари лісу. (Показую малюнки).

1 учень.. - Де тільки не побачиш у лісі мурашок! Вони є скрізь, де можуть знайти собі їжу. Підраховано, що мурашки з одного мурашника за рік можуть знищити 20 млн. комах. А в кожному мурашнику живе близько 300 тис. мурашок. Мурашки трудяться спільно, допомагаючи одна одній. В них можна навчитися дружбі. Мурашка може тягти комаху в кілька разів більшу за себе.

2 учень. Будиночок мурашок дуже цікавий. ( малюнок мурашника) Горбик на поверхні – це тільки частини мурашника. В підземній частині велика кількість ходів, галерей, спеціальних камер, комор. Стежечки, які йдуть від мурашника особливо пахучі. По цьому запаху мурашки, як би далеко не забігали, безпомилково знаходять дорогу додому.  Мурашки підлягають охороні. Якщо ви побачите в лісі необгороджений мурашник, обгородіть. Ви зробите велику роботу по охороні природи.

3 учень. Є серед комах і свійські. (Загадка) Літає вона з квітки на квітку, Тяжко працює вона влітку. Літає вона в садку і в полі – Буде на зиму меду доволі. (Бджола) Бджоли – корисні. Вони виробляють мед, віск. Люди спостерігали за поведінкою бджіл і побачили, що бджоли – дуже працьовиті комахи. Про них є й прислів’я.

  1. Бджола мала, а й та працює. 2. Бджоли раді цвіту, люди раді літу. 3. Добру людину бджола не кусає та інші.

                                     Пісня « Цвіркунчик»

5 сторінка. Гриби. 

                         Гра «Так чи ні» ( Одночасно показує малюнки грибів)

1 Учень.   Підберезовик назвався,

  Загорів, дивіться як!

 У руденьку шапку вбрався:

 «Мене можна брати?»

Діти. ТАК!

2 Учень.  Я такий красноголовий,

 Шапочка горить, як мак.

 І на смак я теж чудовий

 Ви мене візьмете?

Діти. ТАК!

3 Учень.  На моїй червоній шляпці

 Білі цяточки ясні.

 Я красивий, мов у казці.

 Мене хочете ви?

Діти. НІ!

4 Учень.  Сироїжки кольорові

 Розрослися гарно як!

 І зелені, й пурпурові.

 Чи візьмете ви нас?

Діти. ТАК!

5 Учень.  Ми коричневі маслята,

 Шляпки в нас блищать, мов лак.

 Йдіть сюди мерщій, хлоп’ята,

 Нас візьмете в кошик?

Діти. ТАК!

6 Учень. Я родилась на світанку,

 Доки трави росяні.

 Звуть мене Бліда Поганка.

 Я подобаюсь вам?

Діти. НІ!

7 Учень.  Ми жовтесенькі сестрички

 Любить нас поїсти всяк,

 Бо грибочки ми — лисички.

 Ви збираєте нас?

Діти. ТАК!

8 Учень.  Хоч несправжні, та чудові,

 Теж лисички запашні.

 В кошик ваш стрибнуть готові.

 Ну, мерщій беріть нас!

Діти. НІ!

9 Учень.  На пеньках в осінню пору

 Ми ростемо так і сяк.

 Ми, опеньки, лізем вгору.

 Заберете ви нас?

Діти. ТАК!

 

10  Учень.

Білий гриб міцний і дужий,

 Як справжнісінький козак.

 І мене всі хвалять дуже.

 Справді я найкращий?

Діти. ТАК!

Білий Гриб.

 Ви впізнали нас, хлоп’ята,

 І, звичайно, молодці!

 Можете іти збирати

 Ви тепер грибочки ці!

                                  Пісня « Грибний дощик»

         Лісовичок. Наша невеличка подорож підходить до кінця. Та вивчення життя лісу  на цьому не закінчується. На наступних зустрічах ми продовжимо пізнавати ліс , зустрінемося з іншими його мешканцями.

Вчитель.  Пам’ятаймо, що ми – невід’ємна часточка природи, ми – єдине ціле з нею. То ж будемо берегти її, піклуватися про неї, збагачувати її ресурси.

                                   Природа – рідна наша втіха,

                                   То ж хай вона не знає лиха.

                                    Ми всі – господарі природи.

                                   Тож збережемо її вроду.

 

                                    Пісня про рідний край

 

Завантаження...
docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
5020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку