Впровадження НУШ: 4 роки навчання
Голова ШМО вчителів початкових класів - Таміла ПОНОМАРЕНКО
В період, коли освіта України набуває кардинальних змін, виникає необхідність в оновленні методів та прийомів навчання, в залученні інноваційних методик процесу формування в учнів предметних та життєвих компетентностей. Сучасному суспільству потрібні громадяни, які здатні приймати нестандартні рішення, тобто підходити до вирішення тієї чи іншої проблеми, самоконтролювати та самооцінювати результати своєї діяльності.
Основним завданням учителя на нинішньому етапі розвитку нашого суспільства є забезпечення виходу кожного учня на рівень базової освіти та встановлення розвитку пізнавальної і творчої активності, формування не тільки предметних компетентностей учнів, а й самоосвітніх. Тому всі аспекти навчання повинні бути спрямовані на розвиток творчої особистості розкриття обдарованості кожної дитини. Особливо актуальним це питання є у період діяльності, пов’язаної з реалізацією Концепції «Нова українська школа», роботи вчителя в нових умовах.
Нова українська школа - це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета - створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті.
НУШ - це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, навчають критично мислити,не боятися висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами.
Ключова зміна для учнів стосується підходів до навчання та змісту освіти.
Вчителі початкових класів нашої школи вже 4 рік працюють над формуванням позитивної мотивації молодших школярів НУШ, створюючи сприятливе освітнє середовище.
Особливістю Нової української школи є організація нового освітнього простору. У навчальних приміщеннях 1-4 класів створено навчальні центри (зони): центр відкриттів, центр новин, центр матеріалів, комунікативний центр, центр тиші, центр вчителя, тематичний центр. Передбачено місце для організації настільних ігор з необхідним обладнанням, у тому числі, килимок на підлозі та подушечки для сидіння та гри, дитяча класна бібліотечка, стенди для змінних виставок дитячих робіт, куточок усамітнення,тощо.
Освітнє середовище, звісно, виглядає по-різному, оскільки при плануванні освітнього простору вчителі враховували розміри класних кімнат, кількість учнів, наявність технічних засобів та дидактичного матеріалу.
Освітній простір вибудовувався навколо особистості. У такому просторі діти почувають себе затишно та радісно, мають можливість розвивати свої соціальні та академічні навички. Вчителі допомагають розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
Щодня навчання розпочинається із ранкової зустрічі, де учні діляться своїми враженнями, настроєм, щоденними новинами. Це дуже важливий елемент, спрямований на розвиток співпраці, емоційного інтелекту і вміння працювати в команді. Вітання, цікаве подання матеріалу, групова робота, ігри та завдання розвивального характеру, диференційований підхід до кожного учня допомагають згуртувати дитячий колектив, сприяють розвитку навичок спілкування, логічного мислення молодших школярів, їхньої творчої уяви, самостійності.
Учням подобаються ранкові зустрічі, які спрямовані на розвиток, співпрацю, вчать працювати в команді, мають гарний емоційний вплив на дітей. Вихованці виконують багато цікавих групових завдань, практикують обговорення в колах, зближуються і не бояться один одного, вчаться толерантно спілкуватися та мислити критично.
Значна увага приділяється дослідницькій діяльності школярів, де діти самостійно шукають відповіді на запитання, осмислюють вивчене.
Під час навчальної діяльності вчителі активно використовують LEGO. Учні, виконуючи веселі завдання, тренують пам’ять, розвивають моторику і мислять творчо. Цеглинки Lego згуртовують, вчать взаємодіяти один з одним. Адже разом веселіше.
Учням подобається вести „Щоденник вражень», створювати лепбуки, дотримуватися правил класу та виконувати рутини.
Цікавими є заняття дослідницького характеру, проведені на шкільному подвір’ї або за межами школи.
Інтеграція тем, яку широко застосовують у освітньому процесі вчителі, передбачає набуття предметних компетентностей, зокрема опанування граматичних та обчислювальних умінь здобувачів освіти.
На інтерактивних уроках за основні форми роботи вчителі беруть групові, у ході яких учні мають змогу спілкуватися. Широко застосовуються методи викладання, засновані на співпраці (ігри, проєкти – соціальні, дослідницькі, експерименти тощо). Учні залучалися до спільної діяльності, що сприяє їхній соціалізації та успішному перейманню суспільного досвіду. Під час такого спільного пошуку, здійснюється обмін думками, знаннями, учні мають можливість висловлювати своє емоційне ставлення, відбувається рефлексія та вербальне оцінювання здобутих результатів.
Наші вчителі Шовко А.В., Куць О.А.,КулагаА.Г.,Пономаренко Т.І. проводять уроки у вигляді гри, або ж з елементами гри. А саме інтерактивні методи ("Мікрофон", "Позначка", "Кубування", "Незакінчене речення", "Асоціативний кущ" та ін.) дають змогу під час проведення уроків у початковій школі створити таке навчальне середовище, в якому формується соціальна компетентність, розвивається світогляд, зв’язне мовлення, характер дитини.
У своїй педагогічній діяльності вчителі широко використовують такі методи, як інформативність навчального матеріалу, тобто використання незвичайних фактів, цікавої інформації, яскравих прикладів та комплексний вплив на учня: природного матеріалу, музики, казки. Адже те, що самостійно відкрите і відчуте, впливає найсильніше, найпереконливіше.
Вчителі привчають дітей до самоперевірки і взаємоперевірки, самоконтролю і взаємоконтролю. Практикують різні форми оцінювання знань, умінь і навичок учнів. Часто залучають учнів до самооцінювання знань, що сприяє підвищенню їх активності.
У всіх класах учні продовжують вести учнівські портфоліо. Вони містять перелік робіт, діагностичні та письмові роботи, а також результати творчої та проектної діяльності кожного учня класу. Вчителі здійснють формувальне оцінювання учнів на основі спостереження за їх діяльністю, оцінюванням батьками особистісного розвитку учнів, а також за допомогою зворотного зв’язку щодо сприйняття учнями навчального матеріалу. Свої спостереження за учнями фіксують у зошиті спостережень.
Класний керівник 3 класу Шовко А.В. працює за системою О. Іваниці «Школа Добродія». На заняттях школи Добродія «Гостини Доброї сімейки» вона знайомить маленьких вихованців із «зернами доброї сімейки» - добротою, любов’ю, милосердям, великодушністю, порядністю, співпереживанням, співстражданням, співрадінням, співчуттям, уважністю, щедрістю, ніжністю, чуйністю, безкорисливістю (альтруїзм), охайністю, відповідальністю, які намагаються зробити світ добрішим. Прагне, щоб діти любили, поважали один одного, своїх рідних, тварин (братів наших менших).
Вчителі з перших днів навчального року скеровують свою роботу таким чином, щоб батьки стали їхніми партнерами, помічниками під час проведення навчальних занять і виховних заходів. З’явилась шкільна традиція - проведення ранкових зустрічей батьків (саме в цей час усіх дітей приводять до школи батьки). Цікаво проходять у класних колективах і свята. Такі, як «100 днів у школі», «Новорічне свято», «Іменини шкільної родини» та інші, в яких кожен учень разом зі своїми рідними бере активну участь.
Щоб підтримувати тісний контакт з батьками, вчителі активно використовують інформаційні розсилки через власні блоги та групи у Vіberі, на платформі класрум.
Вчителі початкових класів школи вважають, що впровадження Нової української школи є надзвичайно важливим етапом та, водночас, проривом у навчанні нинішніх учнів. Адже, спостерігаючи четвертий рік за втіленням реформи, можна зробити висновки, що класні колективи живуть «своїм» життям, «своїми» настроями і бажаннями. Класоводи вважають, що учні успішно пройшли адаптаційний період у школі, вони стали більш самостійними, впевненими в собі, краще спілкуються між собою, у них не згасає мотивація до навчання, приходять до школи з позитивним настроєм та великим бажанням до пізнання нового.
З початку навчального року вчителі початкових класів працювали творчо, наполегливо, ефективно та результативно.
Всі вчителі початкових класів дбають про безперервне підвищення та удосконалення свого професійного рівня, спрямовують свою роботу на пошук наукових новинок, створення творчої атмосфери, модернізацію форм, методів та засобів навчання і виховання дітей, а головне – на реалізацію принципу рівноправного діалогу між учителем та учнем.
На засіданнях МО розглядалися найактуальніші питання щодо навчання та виховання молодших школярів НУШ.
Кожен вчитель початкових класів брав активну участь у роботі МО: розроблялись онлайн уроки під час дистанційного навчання, тестові завдання з навчальних предметів; вчителі готували міні-презентації до уроків та з досвіду роботи, доповіді, проводили відкриті уроки, виховні заходи, старанно виконували свої доручення.
Вчителька 3 класу,Шовко А.В., показала прийом формувального оцінювання «Шкала самооцінювання».
Про технологію критичного мислення «Ромашка Блума» розповіла Куць О.А.
Як застосовує інтерактивний прийом «Кубик Блума», під час уроків Навчання грамоти, показала вчителька 1 класу Кулага А.Г.
Пономаренко Т.І.провела гру по-новому, навчання по-іншому з LEGO.Метод компетентнісного навчання «Шість цеглинок»,показала на уроці математики.
Члени МО вчителів початкових класів в самоосвітній діяльності беруть активну участь в онлайн-конференціях, вебінарах, тренінгах, де розглядались важливі питання реформування освіти, розбудовування Нової укранської школи тощо. Про свої здобуті сертифікати вчителі прозвітували під час творчого звіту 21.02.2022року.
ШМО вчителів початкових класів дбає про те, щоб школа була: