Тема уроку: Як розпізнавати мову ворожнечі, маніпуляції та пропаганду
7 клас
Мета уроку:
-
Розвивати критичне мислення та вміння розпізнавати мову ворожнечі, маніпуляції та пропаганду в медіа.
-
Ознайомити з інструментами, які допомагають аналізувати інформацію за допомогою штучного інтелекту.
-
Формувати навички роботи в команді під час інформаційного батлу.
Обладнання та ресурси:
-
Комп'ютери або планшети з доступом до Інтернету.
-
Сервіси зі штучним інтелектом для аналізу тексту: ChatGPT, Perspective API, Factmata.
-
Презентація PowerPoint або Google Slides.
-
Заздалегідь підготовлені відеофрагменти або скріншоти із зразками маніпулятивних повідомлень.
Структура уроку (45 хвилин):
І. Організаційний момент (2 хвилини)
-
Опис: Учитель вітає учнів і запитує, як вони почуваються. Потім організовує учнів, перевіряє присутність, наявність необхідних матеріалів та готовність до роботи. Учні сідають на свої місця, і вчитель коротко пояснює, що сьогоднішній урок буде незвичайним — у форматі інформаційного батлу, де вони навчатимуться розпізнавати маніпуляції та пропаганду.
-
Мета: Підготовка класу до ефективної роботи, залучення уваги та встановлення атмосфери довіри.
ІІ. Мотивація та вступне слово (5 хвилин)
-
Опис: Вчитель починає із запитання: "Чи стикалися ви коли-небудь з інформацією, яка викликала у вас сильні емоції, як-от злість або страх? Чи задумувалися ви, чому так сталося?" Цей вступний діалог має на меті викликати в учнів інтерес до теми. Далі вчитель пояснює, що в сучасному світі існує велика кількість інформації, але не вся вона є правдивою, і деякі повідомлення спеціально створені, щоб маніпулювати думками людей.
-
Приклади: Наводяться випадки з медіа або соціальних мереж, коли використовувалися маніпулятивні техніки для поширення певної думки.
-
Мета: Зацікавити учнів темою, пояснити її актуальність та важливість у житті кожної людини.
ІІІ. Теоретична частина (10 хвилин)
-
Поняття та ознаки мови ворожнечі.
-
Опис: Учитель пояснює, що мова ворожнечі – це використання слів, які можуть образити, принизити або налаштувати проти певної групи людей. Наводяться приклади з медіа, де було помічено використання мови ворожнечі (наприклад, образливі висловлювання щодо етнічних груп або окремих соціальних класів).
-
Приклади: Умовні фрази, які принижують певну групу людей. Пояснення, чому такі висловлювання є небезпечними.
-
Мета: Допомогти учням зрозуміти ознаки мови ворожнечі та чому вона шкодить суспільству.
-
Маніпуляція: визначення та види.
-
Опис: Учні дізнаються, що маніпуляція – це приховане керування діями або думками інших людей за допомогою різних прийомів. Вчитель розповідає про емоційну, вербальну та інформаційну маніпуляцію. Дається порада, як можна ідентифікувати маніпуляцію: звертати увагу на перебільшення, емоційно забарвлені слова, відсутність фактів.
-
Приклад: Новинне повідомлення, яке фокусується на емоційній складовій (страх, обурення), але не надає конкретних даних.
-
Мета: Навчити учнів розпізнавати ознаки маніпуляцій у медіа.
-
Пропаганда та її ознаки.
-
Опис: Учитель розповідає, що пропаганда – це систематичне поширення інформації для впливу на думки людей, часто з використанням перебільшення, упереджень або емоційних закликів. Наводяться приклади, коли пропаганда використовувалася для створення певного образу або думки про події чи людей.
-
Мета: Пояснити учням, чим пропаганда відрізняється від об'єктивного інформування.
IV. Інформаційний батл (20 хвилин)
-
Поділ учнів на дві команди.
-
Опис: Вчитель розподіляє учнів на дві команди, пояснює правила інформаційного батлу. Кожна команда отримує завдання, пов'язане з аналізом реальних або умовних інформаційних матеріалів (текстів, відео, постів). Важливо, щоб команди мали різні завдання, аби потім могли обмінятися результатами та порівняти.
-
Мета: Сприяти активному залученню учнів до теми, розвивати навички критичного мислення.
-
Завдання для команд:
-
Завдання 1: Аналіз новинного повідомлення.
-
Опис: Команди аналізують текст, шукаючи ознаки перебільшення або емоційних висловлювань. Вони мають визначити, яким чином слова впливають на читача.
-
Завдання 2: Оцінка політичного відеоролика.
-
Опис: Учні дивляться коротке відео та аналізують, які візуальні ефекти (кольори, музика) використовуються для впливу на глядачів.
-
Завдання 3: Аналіз поста в соціальних мережах.
-
Опис: Учні визначають, чи присутня упередженість, які слова використовуються для підкреслення певної точки зору. Вони повинні знайти докази упередженого ставлення.
-
Готові відповіді для вчителя: Пояснення, які ознаки маніпуляцій або мови ворожнечі можуть бути знайдені у кожному з прикладів. Наприклад, використання емоційно забарвлених слів або візуальних ефектів для підсилення емоційного впливу.
-
Групова робота:
-
Опис: Після командних завдань команди об'єднуються в групи для виконання більш комплексного завдання. Наприклад, використовують Perspective API, щоб оцінити рівень токсичності текстів або створюють власні тексти, щоб випробувати різні способи подання інформації (агресивно чи нейтрально).
-
Мета: Поглиблене закріплення знань, розвиток навичок роботи в групі.
V. Підсумки та рефлексія (5 хвилин)
-
Опис: Вчитель проводить обговорення, підбиваючи підсумки уроку. Учні діляться своїми враженнями, що нового дізналися та як можуть використовувати знання у повсякденному житті.
-
Приклад запитань для обговорення:
-
"Чи було вам складно розпізнати маніпуляцію?"
-
"Які прийоми вам здалися найбільш ефективними?"
-
Мета: Закріплення отриманих знань, рефлексія та підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання (3 хвилини)
-
Опис: Учні отримують завдання знайти в мережі повідомлення або новини, які мають ознаки маніпуляції або пропаганди, та записати, які саме ознаки були помічені. Вони також можуть спробувати оцінити тексти за допомогою Perspective API.
-
Мета: Розвиток навичок самостійного аналізу інформації та використання штучного інтелекту для виявлення мови ворожнечі.
Ресурси зі штучним інтелектом:
-
ChatGPT
-
Perspective API
-
Deepware Scanner
-
Forensically
-
Media Bias/Fact Check