10 клас. Тема уроку: Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.
Мета:
Формування предметних компетентностей:
Формування ключових компетентностей:
Формування компетенцій: бачити логічні зв’язки навчального матеріалу через діяльність, бути готовим організовувати діяльність та взяти на себе відповідальність за інших, вміти організовувати комунікацію, вміти спілкуватися, вміти опановувати нову діяльність (складати тести, розробляти завдання на відповідність, складати кросворди тощо).
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Тип проєкту: дослідницько-пошуковий, поурочний, середньотерміновий.
Обладнання: дидактичний матеріал та роздатковий матеріал на кожну станцію, маршрутні листи.
Час проведення: 90 хвилин.
Місце проведення: кабінет біології.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Привітання. Учні беруться за руки у своїх командах, посміхаються один одному і бажають удачі та перемоги.
ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Визначення за допомогою смайликів настрою учнів перед початком уроку. Налаштування на позитивну співпрацю.
ІІІ. ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ.
Повідомлення теми уроку.
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІУ. ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
Сьогодні наш урок пройде в незвичній формі у вигляді міні-квесту. Кожна команда отримає маршрутний листок з назвами станцій (додаток 1). На кожній станції ви будете отримувати підказки, за якими ви дізнаєтеся назву станції з наступним завданням (додаток 2). Вам потрібно якомога швидше і правильно виконувати завдання, переможе та команда, яка першою пройде всі станції і набере найбільшу кількість балів.
Станція «Проєктна»
Розпочинається квест усіма командама зі станції «Проєктна», на якій кожна комада протягом 10 хвилин має захистити свої домашні проєкти: 1 команда «Білки», 2 команда – «Ліпіди», 3 команда – «Вуглеводи», 4 команда – «Нуклеїнові кислоти».
Завдання на дану станцію учні отримали заздалегідь. Проєкти потрібно було готувати за наступним планом:
Станція «Тестова»
1.Укажіть назву структурного полісахариду членистоногих і грибів, у складі якого є Нітроген.
Акрохмаль
Бцелюлоза
Вхітин
Гглікоген
2. Учень та учениця на уроці біології обговорювали значення вуглеводів для життєдіяльності організмів. Учень зазначив, що організм використовує вуглеводи як джерело енергії. Учениця зауважила, що резервною речовиною рослинних клітин є глікоген.
Хто має рацію?
Алише учень
Блише учениця
Вобоє мають рацію
Гобоє помиляються
3. Проаналізуйте опис органічної сполуки: «Високомолекулярний біополімер, мономерами якого є залишки амінокислот, що між собою сполучені пептидним зв’язком». Вона належить до
Абілків
Бліпідів
Ввуглеводів
Гнуклеїнових кислот
4. Органічні сполуки, опис яких наведено: «Ці органічні, переважно гідрофобні, сполуки розчиняються в неполярних розчинниках. Таку природу мають стероїдні гормони», належать до
Абілків
Бліпідів
Ввуглеводів
Гнуклеїнових кислот
5. Учень та учениця на уроці біології обговорювали значення жирів у життєдіяльності організмів. Учень зазначив, що жири організм використовує як джерело енергії. Учениця висловила судження про те, що організм може використовувати жири як метаболічне джерело води. Хто з них має рацію?
Алише учень
Блише учениця
Вобоє мають рацію
Гобоє помиляються
6. До складу певного нуклеотиду ДНК можуть входити залишки
Аортофосфатної кислоти, дезоксирибози, аденіну
Бортофосфатної кислоти, рибози, тиміну
Вортофосфатної кислоти, дезоксирибози, урацилу
Гортофосфатної кислоти, рибози, гуаніну
7. Яку функцію в організмі людини виконує білок інтерферон?
Азахисну
Бсигнальну
Вкаталітичну
Гтранспортну
8. Яку функцію в організмі людини забезпечує білок міозин?
Арухову
Бсигнальну
Вкаталітичну
Гтранспортну
9. На які органічні речовини діють ферменти слини?
Абілки
Бнуклеїнові кислоти
Ввітаміни
Гвуглеводи
10. Від умісту яких вуглеводів залежить солодкий смак меду?
Агексоз
Бпентоз
Втріоз
Гтетроз
11. Яка група рослин найбагатша на ліпіди?
Аяблуня, вишня, томати, овес
Бріпак, гірчиця, маслини, соняшник
Вквасоля, жито, пшениця, соя
Гкапуста, редька, горох, картопля
12. Целюлоза та глікоген - це
Амоносахариди
Бдисахариди
Вполісахариди
Гполінуклеотиди
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
В |
В |
А |
Б |
В |
А |
А |
А |
Г |
А |
Б |
В |
Станція «Відповідність»
Для економії часу учні можуть розділити завдання між собою і одночасно виконувати їх.
1білки
2стероїди
3моносахариди
4полісахариди
Арибоза
Бсахароза
Вінсулін
Гглікоген
Дхолестерол
1гемоціанін
2кератин
3пепсин
4актин
Арухова
Бструктурна
Вкаталітична
Грезервна
Дтранспортна
1ліпіди
2білки
3вуглеводи
4нуклеїнові кислоти
АРНК
Бадреналін
Ввіск
Гглікоген
Дактин
1колаген
2інтерферон
3амілаза
4міозин
Арухова
Бзахисна
Вкаталітична
Грезервна
Дструктурна
1. глюкоза А. вуглевод, що міститься в солодких плодах
2. фруктоза Б. головна складова частина оболонки рослинних клітин
3. сахароза В. білий, без запаху, кристалічний порошок з
солодким смаком, дисахарид
4. целюлоза Г. мономер крохмалю, глікогену
Д. надає солодкий смак молоку
Відповіді:
1.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
Х |
|
|
2 |
|
|
|
|
Х |
3 |
Х |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
Х |
|
2.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
Х |
2 |
|
Х |
|
|
|
3 |
|
|
Х |
|
|
4 |
Х |
|
|
|
|
3.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
Х |
|
|
2 |
|
|
|
|
Х |
3 |
|
|
|
Х |
|
4 |
Х |
|
|
|
|
4.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
Х |
2 |
|
Х |
|
|
|
3 |
|
|
Х |
|
|
4 |
Х |
|
|
|
|
5.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
Х |
|
2 |
Х |
|
|
|
|
3 |
|
|
Х |
|
|
4 |
|
Х |
|
|
|
Станція «Розв’яжи»
Учням пропонується розв’язати кросворд. Кожна правильна відповідь. 1 бал. (Додаток 3 )
Станція «Практична»
А100
Б150
В300
Г600
А84
Б42
В16
Г8
А62
Б42
В19
Г31
А48
Б26
В16
Г24
АТАГ ААТ ТЦГ ГГЦ ТГА
БУАГ ААА АГЦ ЦЦГ АЦУ
ВАУЦ ААУ УГЦ ЦЦГ УЦГ
ГУАГ ААУ УЦГ ГГЦ УГА
А
Б
В
Г
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
В |
Г |
В |
Б |
Г |
Б |
Станція «Рисункова»
1.
Розгляньте схему біологічного процесу. Укажіть його назву та правильні варіанти для заповнення пропусків.
Назва процесу
1транскрипція
2трансляція
3реплікація
Триплет мРНК
1АГУ
2ТЦА
3УЦА
Антикодон тРНК
1ГЦА
2ЦГА
3ГЦУ
2. На рисунку наведено формулу органічної речовини.
Акаталітична
Бтранспортна
Венергетична
Гзахисна
Аполінуклеотиду
Бамінокислоти
Внуклеотиду
Гжиру
Арибоза
Бглюкоза
Вфруктоза
Гдезоксирибоза
Схарактеризуйте цю молекулу за наведеними ознаками.
Мономерами є:
1пентози
2нуклеотиди
3амінокислоти
Комплементарна пара нуклеотидів:
1А-У
2Г-Т
3Г-Ц
Локалізація в клітині:
1мітохондрії
2рибосоми
3лізосоми
Адисахаридів
Ббілків
Ввуглеводів
Гліпідів
6. На рисунку зображено схему одного з процесів, що лежить в основі життя.
Укажіть характерні для нього ознаки.
Локалізація процесу в еукаріотичній клітині
1цитоплазма
2ядро
3рибосома
Матрична молекула
1ДНК
2РНК
3білок
Молекула, яка утворюється
1ДНК
2РНК
3білок
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
2,3,3 |
В, В, А |
2,3,1 |
Г |
Б |
2,1,2 |
Станція «Поштова»
Учням пропонується віднести терміни або характеристики до відповідних конвертів.
Конверти: «Білки», «Ліпіди», «Вуглеводи», «Нуклеїнові кислоти».
Характеристики:
Відповіді «Білки»: 2,8,9. «Ліпіди»: 4,7,11. «Вуглеводи»: 3,5,12. «Нуклеїнові кислоти»: 1,6,10.
Станція «Телефонний код»
Закодовано терміни, пов’язані з темою уроку.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
А Б В |
Г Д Е |
Є Ж З |
И І Ї Й |
КЛ М |
Н О П Р |
С Т У Ф |
Х Ч Ц Ш |
Щ Ю Я Ь |
Відповіді: 1. Амінокислота. 2. Гліцерин. 3. Фруктоза. 4. Нуклеотид.
5. Дезоксирибоза.
Станція «Анамнез»
V. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
1. Підбиття підсумків змагання
2. Самоаналіз діяльності
1 |
На уроці я працював(ла) |
активно/ пасивно |
2 |
Своєю роботою на уроці я |
задоволений(а) / не задоволений(а) |
3 |
Урок для мене здався |
коротким /довгим |
4 |
За урок я |
не втомився(лась) / втомився(лась) |
5 |
Мій настрій |
став кращим/став гіршим |
6 |
Матеріал уроку мені був |
зрозумілий / не зрозумілий / корисний / марний цікавий / нудний |
7 |
Домашнє завдання мені здається |
посильним / важким / цікавим / не цікавим |
VI. ЕТАП ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Обов’язкове:
- опрацювати матеріали підручників щодо вивченої теми §16,17,18 .
Додаток 1
Маршрутні листки для команд
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК КОМАНДА 1. Білки
Назва станції
|
Проєктна 10 балів |
Тестова , 12 балів |
Телефонний код 1 завдання - 2 бали |
Відповідність 10 балів |
Розв’яжи 10 балів
|
Анамнез, 10 балів |
Поштова 10 балів
|
Рисункова 10 балів |
Практична 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК
КОМАНДА 2. Вуглеводи
Назва станції
|
Проєктна 10 балів |
Тестова , 12 балів |
Телефонний код 1 завдання - 2 бали |
Відповідність 10 балів |
Розв’яжи 10 балів
|
Анамнез, 10 балів |
Поштова 10 балів
|
Рисункова 10 балів |
Практична 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК
КОМАНДА 3. Ліпіди
Назва станції
|
Проєктна 10 балів |
Тестова , 12 балів |
Телефонний код 1 завдання - 2 бали |
Відповідність 10 балів |
Розв’яжи 10 балів
|
Анамнез, 10 балів |
Поштова 10 балів
|
Рисункова 10 балів |
Практична 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК
КОМАНДА 4. Нуклеїнові кислоти
Назва станції
|
Проєктна 10 балів |
Тестова , 12 балів |
Телефонний код 1 завдання - 2 бали |
Відповідність 10 балів |
Розв’яжи 10 балів
|
Анамнез, 10 балів |
Поштова 10 балів
|
Рисункова 10 балів |
Практична 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Підказки на назву станції
На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь. (Станція «Тестова»)
На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином. (Станція «Розв’яжи»)
На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово. (Станція «Телефонний код»)
На наступній станцій все має бути впорядковано. (Станція «Відповідність»)
На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде їх систематизувати і відправити. (Станція «Поштова»)
На наступній станції ви маєте поставати діагноз. (Станція «Анамнез»)
Наступна назва станції пов’язана з зображеннями, які потрібно розшифрувати. (Станція «Рисункова»)
На наступній станції ви повинні показати не тільки знання теоретичного матеріалу, а і вміння їх застосовувати при розв’язанні задач. (Станція «Практична»)
Маршрут команд (для вчителя, щоб правильно роздати підказки)
Команда 1 |
Команда 2 |
Команда 3 |
Команда 4 |
Телефонний код |
Тестова |
Рисункова |
Відповідність |
Анамнез |
Поштова |
Практична |
Розв’яжи |
Поштова |
Анамнез |
Телефонний код |
Рисункова |
Розв’яжи |
Рисункова |
Анамнез |
Тестова |
Відповідність |
Практична |
Тестова |
Телефонний код |
Практична |
Розв’яжи |
Відповідність |
Поштова |
Рисункова |
Телефонний код |
Поштова |
Анамнез |
Тестова |
Відповідність |
Розв’яжи |
Практична |
Зі станції «Проєктна» підказки для команд
1. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.
2. На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.
3.Наступна назва станції пов’язана з зображеннями, які потрібно розшифрувати.
4. На наступній станцій все має бути впорядковано.
Зі станції «Проєктна» підказки для команд
1. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.
2. На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.
3.Наступна назва станції пов’язана з зображеннями, які потрібно розшифрувати.
4. На наступній станцій все має бути впорядковано.
Зі станції «Проєктна» підказки для команд
1. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.
2. На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.
3.Наступна назва станції пов’язана з зображеннями, які потрібно розшифрувати.
4. На наступній станцій все має бути впорядковано.
Зі станції «Проєктна» підказки для команд
1. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.
2. На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.
3.Наступна назва станції пов’язана з зображеннями, які потрібно розшифрувати.
4. На наступній станцій все має бути впорядковано.
Зі станції «Тестова»
2. На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде їх систематизувати і відправити.
3. На наступній станцій все має бути впорядковано.
4. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.
Зі станції «Відповідність»
3. На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде їх систематизувати і відправити.
4. На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином.
Зі станції «Розв’яжи»
4. Наступна назва станції пов’язана з зображеннями, які потрібно розшифрувати.
Зі станції «Практична»
Зі станції «Рисункова»
Зі станції «Телефонний код»
3. На наступній станції ви маєте поставати діагноз.
4. На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде їх систематизувати і відправити.
Зі станції «Поштова»
1. На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином.
2. На наступній станції ви маєте поставати діагноз.
3. На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином.
4. На наступній станції ви маєте поставати діагноз.
Зі станції «Анамнез»
Додаток 3
КРОСВОРД
ВІДПОВІДІ ДО КРОСВОРДУ
ВІДПОВІДІ ДО КРОСВОРДУ