Вчимося не для школи, а для життя!
Відповідно до Концепції «Нова Українська школа» у 2020 році для успішного працевлаштування майбутньому випускнику потрібні такі навички: уміння вирішувати складні завдання; критичне мислення; креативність; навички координації та взаємодії; емоційний інтелект; судження і прийняття рішень; когнітивна гнучкість.
Стратегічним напрямком реформування школи в Україні є «переосмислення всіх факторів, від яких залежить якість освітнього процесу, змісту, методів, форм навчання і виховання, системи контролю й оцінювання, взаємовідповідальності учасників освітнього процесу.
«Освіта ХХІ століття – це освіта для людини, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти та саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання й уміння для творчого розв'язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни».
Ідея компетентнісного спрямування освіти органічно пов'язана з такими значущими соціальними цінностями як свобода вибору, творчий підхід, свобода совісті, життєвий досвід.
Сьогодні відбувається заміна акцентів у навчанні, традиційні педагогічні засоби виховання, зміст і організація освітнього процесу дедалі частіше не спрацьовують. Тому в сучасному вимогливому та швидкозмінному соціумі рівень освіти, її вплив на особистісний розвиток дитини значною мірою буде залежати від результативності впровадження технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах, психолого-педагогічних теоріях, які розвивають міжтрандисциплінарний підхід для формування метапредметних компетентностей учнів. Виходячи з основних "меседжів" пропоную зразок Уроку на розсуз освітянській спільноті.
Цитоплазма, цитозоль, цитоскелет.
Мембранні та не мембранні органели, включення
Дмитро Музика, учитель біології та екології Михайлюцької ЗОШ І – ІІІ ступенів
Цільова група:
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень
називає:
наводить приклади:
розпізнає:
характеризує:
може
Методи і техніки:
рольова гра;
робота та дискусія в групах;
ситуаційні вправи;
«мозковий штурм»;
плакат-підсумок;
метод драми (рольова гра);
Обладнання:
комп’ютер, під’єднаний до Інтернету;
проектор;
маркери, ручки, аркуші А1;
інтерактивні вправи «Функції органел клітини» (LearningAps.org);
відеофрагменти «Клітина (загально)», «Рух цитоплазми»;
ксерокопії матеріалів;
Допоміжні матеріали:
Ключові терміни та поняття:
цитоплазма, гіалоплазма, цитозоль, цитогель, органели, циклоз, включення, цитоскелет, тургор.
Хід уроку
Вчимося не для школи, а для життя!
1. Вступна частина (перегляд відеоролика «Клітина (загально)»)
КАЗКА ПРО КЛІТИНУ
Недалеко і неблизько –
В кожної людини –
Є маленькі королівства,
Що звуться клітини.
Королівством цим прекрасним
править заодно
Оболонка, цитоплазма
Й головне - ядро.
Правлять мудро, не воюють -
Скрізь у них є толк.
Царство це функціонує
геть без помилок.
Оболонка на кордоні
здійснює контроль:
Пропускає воду, солі,
Як назвуть пароль.
З іншими клітинами
Теж взаємодіє,
Бо послом працює -
Дружити уміє.
Цитоплазма – дуже ніжна
І модно покроєна,
Вся така собі поважна
Містить органоїди:
Ендоплазматичну сітку,
Рибосоми спритні,
Мітохондрії довгасті
Лізосоми різні.
Все у Цитоплазмочці
Злилося – з’єдналось.
Тому у клітині
добробут і радість.
РНК, білки розумні –
Все тут необхідне,
Королівство співпрацює
З ними досить плідно.
Тож живемо ми із вами
Й не знаємо горя,
Бо численні королівства
Нас прекрасних творять.
Гра «Оратор». Кожна команда повинна за допомогою пантоміми «розповісти» про особливості однієї з органел. Перемагає та, яку краще і швидше зрозуміють учні-експерти.
1.3. Гра "Впізнай мене".
2. Основна частина
2.1. Творче завдання.
Яка з клітин – рослинна чи тваринна – є найбільш досконалою? Відповідь обґрунтуйте.
2.2. Учні працюють з моделлю-аплікацією «Будова клітини»:
1 група – складає модель рослинної клітини;
2 група – складає модель тваринної клітини;
3 група – складає модель бактеріальної клітини.
2.3. Інтерактивна вправа «Функції органел клітини» (LearningAps.org)
2.4. Заповніть схему.
1 – пелікула, 2 – поверхневий апарат клітини, 3 – актин, 4 – рослини, 5 – плазматична мембрана, 6 – клітинна стінка, 7 – мікротрубочки, 8 – міозин, 9 – евглена зелена, 10 – еукаріоти, 11- підмембранні комплекси, 12 – джгутики, 13 – мікронитки, 14 – глікокалікс, 15 – веретено поділу, 16 – тварини, 17 – війки, 18 – надмембранні комплекси.
2.5. Будова та функції органел клітини
1 група – опрацьовує мембранні органели;
2 група – опрацьовує немембранні органели;
3 група – опрацьовує включення.
Структура |
Наявність мембран |
Функції |
|
|
|
Відео «Гіалоплазма»
2.6. Брейнстормінг.
Зіставте подані показники (а і б) і дайте відповідь у формі: а=б, а>б, а<б.
1) а) кількість органел в еукаріотичних клітинах;
б) кількість органел у прокаріотичних клітинах.
2) а) величина рибосом в еукаріотичних клітинах;
б) величина рибосом у прокаріотичних клітинах.
3) а) величина організмів прокаріотів;
б) величина організмів еукаріотів.
4) а) кількість мембран у мітохондріях;
б) кількість мембран у лізосомах.
5) а) кількість мембран в ендоплазматичній сітці;
б) кількість мембран у комплексі Гольджі.
6) а) кількість мембран у вакуолях;
б) кількість мембран у хлоропластах.
7) а) кількість царств, що належать до еукаріотів;
б) кількість царств, що належать до прокаріотів.
8) а) час існування органел у клітинах;
б) час існування клітинних включень у клітинах.
9) а) міцність поверхневого апарату в клітинах рослин, грибів;
б) міцність поверхневого апарату в клітинах тварин.
2.7. Ментальна карта.
3. Підсумкова частина
3.1. Рефлексія
Параграф 19
Інтерактивна вправа «Загальна будова клітини еукаріот» (LearningAps.org);
Кросворд 19-23
Відео youtube https://www.youtube.com/watch?v=1mSDBzwn_jU (Цитоскелет)
https://www.youtube.com/watch?v=wgzuXtGgtVw (Клітинний центр)
Самооцінка роботи на уроці
Оцінювання учнем власної участі в роботі на уроці. |
|||||
ПІБ учня |
|
||||
N |
Показники |
Завжди |
Іноді |
Ніколи |
|
1. |
Я був уважний. |
|
|
|
|
2. |
Я ретельно працював над завданнями. |
|
|
|
|
3. |
Я міг відповісти на запитання вчителя. |
|
|
|
|
4. |
Я співпрацював з іншими. |
|
|
|
|
5. |
Я з'ясовував те, що було не зрозумілим. |
|
|
|
|
6. |
Я узагальнював і робив висновки. |
|
|
|
|
7. |
Самооцінка роботи на уроці (в балах). |
|
|||
Кросворд 19. Будова клітин
По горизонталі
По вертикалі
Кросворд 20. Будова клітин
По горизонталі
По вертикалі
Кросворд 21. Будова клітин
По горизонталі
По вертикалі
Кросворд 22. Будова клітин прокаріотів та еукаріотів
По горизонталі
По вертикалі
Кросворд 23. Будова клітини. Клітинна мембрана. Ядро
По горизонталі
По вертикалі
Відповідь на кросворд 19 «Будова клітин»
По горизонталі: 1. Гольджі. 2. Вакуолі. 3. Хроматид. 4. Ядро. 5. Каріотип. 6. Диплоїдний. 7. Гіалоплазма. 8. Рибосоми.
По вертикалі: 1. Хроматин. 2. Включення. 3. Хромосоми. 4. Лізосоми. 5. Сітка. 6. Рибосоми.
Відповідь на кросворд 20 «Будова клітин»
По горизонталі:1. Клітина. 2. Цитологія. 3. Піноцитоз. 4. Прокаріоти. 5. Кон’югація . 6. Включення. 7. Плазмоліз.
По вертикалі: 1. Гук. 2. Цитоплазма. 3. Органели. 4. Шванн. 5. Спори. 6. Мікроскоп.
Відповідь на кросворд 21 «Будова клітин»
По горизонталі: . 1. Лігнін. 2. Циста. 3. Еукаріоти. 4. Центрифугування. 5. Мікронитки. 6. Мікротрубочки. 7. Фагоцитоз.
По вертикалі: 1. Білки. 2. Насос. 3. Левенгук. 4. Антитіла. 5. Гіалоплазма.
Відповідь на кросворд 22 «Будова клітин прокаріотів та еукаріотів»
По горизонталі: 1. Цитоплазма. 2. Хлоропласти. 3. Центромера. 4. Еукаріоти. 5. Гук. 6. Дифузія. 7. Глікокалікс. 8. Насос. 9. Фагоцитоз.
По вертикалі: 1. Мітохондрії. 2. Джгутик. 3. Пелікула. 4. Прокаріоти. 5. Броун. 6. Гольджі. 7. Гени. 8. Лізосоми. 9. Сітка. 10. Ядро.
Відповідь на кросворд 23 «Будова клітини. Клітинна мембрана. Ядро»
По горизонталі:1. ДНК. 2. Барєрна. 3. Хромосоми. 4. Рецептори. 5. Екзоцитоз. 6. Гістони. 7. Хроматин.
По вертикалі: 1. Канали. 2. Ендоцитоз. 3. Центромера. 4. Плазматична. 5. Хромосоми.