Конспект уроку на тему: "Алегоричний зміст казки Івана Франка «Фарбований Лис». Лицемірство, зазнайство й хвалькуватість головного героя Лиса. Головні й другорядні персонажі в казці, 5 клас НУШ"
Тема: Алегоричний зміст казки Івана Франка «Фарбований Лис». Лицемірство, зазнайство й хвалькуватість головного героя Лиса. Головні й другорядні персонажі в казці.
Мета: продовжити знайомство учнів із творчістю І.Франка-казкаря, допомогти їм глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки «Фарбований Лис», визначити головних і другорядних персонажів твору; розвивати вміння працювати з книгою, удосконалювати техніку виразного читання, вміння читати казку в особах; розвивати пам’ять, увагу, культуру мовлення, вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати; формувати світогляд учнів, виховувати повагу, інтерес до творчості І.Франка, сприяти осмисленню негативних рис: лицемірства, зазнайства, хвалькуватості.
Тип уроку: комбінований із використанням інноваційних технологій.
Форма уроку: урок-видавнича майстерня.
Очікувані результати: Переказує зміст казки відповідно до завдання; відповідає на запитання за змістом казок; формулює тему та основну думку казки
Методи й прийоми: бесіда, «Віднови текст», проблемне питання, робота з книгою, схемою, ілюстраціями, індивідуальна робота з картками, випереджувальні завдання, інсценування, фізкультхвилинка, «Встанови правильну послідовність», «Займи позицію».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Про які казки йде мова? Розшифруйте ребус
(відповідь – літературні).
А тепер дайте визначення «літературні казки»?
Діти, скажіть, а яка роль другорядних персонажів у творі? (відіграють допоміжну роль, допомагають висвітлити характер головного персонажа).
З якими другорядними персонажами ми вами знайомимось у казці? Назвіть їх. (Вовчик-братик, Мавпа Фрузя, Кабан, Ведмідь, Олень, Орли, Яструби, собаки)
А щоб нашим читачам стало все зрозуміло, заповніть схему. У центрі ми бачимо головного персонажа – Лиса. Червоні стрілочки вказують на тварин, з якими він безпосередньо спілкувався, жовті – просто мешканці лісу, зелені – всі інші. (Учні працюють у міні-журналах, «актори» біля дошки розвішують персонажів)
ПЕРЕВІРМО! |
|
|
Персонажі, з якими найбільше спілкувався Лис Микита. (Вовчик-братик, мавпа Фрузя, Ведмідь) |
|
Мешканці лісу. (Кабан, Олень, Орли, Яструби, молоді лисички). |
|
Всі інші персонажі. (Стрільці, люди на торговиці, маляр, пси) |
6. Розстав у правильній послідовності події
«Справедливе» царювання.
Микита у діжці з фарбою.
Несподіваний кінець владарювання.
«Сюрприз ранку».
Знайомство з Лисом Микитою.
Переляк у лісі.
Вихваляння Лиса перед мешканцями лісу.
Цар звірів Остромисл.
Свято в лісі.
Лис на торговиці.
Взаємоперевірка (увага на екран). Обміняйтесь журналами та поставте оцінки
Казка «Фарбований Лис» - сатирична. Тут в алегоричній формі І.Франко розкриває суть тогочасної влади, її керівників. Письменник викриває хитрого і підступного Лиса, який живе за рахунок беззахисних звірят. Так бувало і серед простого люду та панства за часів життя автора казки. Саме тому цензура заборонила її друкувати. Казки І.Франка вчать юне покоління добру, справедливості, гуманізму, засуджуючи підступність, пихатість, лінь.
Пишучи казку про звірів, письменник перш за все мав на увазі людей — їх хороші риси характеру й вади та недоліки. Сміючись з хитрого, зарозумілого Лиса, який постраждав від власного обману, І. Франко висміює тим самим користолюбних, нечесних, хвалькуватих людей.
Такі люди були і за часів Франка і зараз, на жаль, є. Тож казка не втрачає своєї актуальності.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
З казок завжди можна зробити висновок. А зараз, діти, «Займіть позицію»: Після знайомства з казкою «Фарбований Лис» я …( точно, можливо, ніколи…)
VІІ. Домашнє завдання.
Вдома попрацюйте над новим випуском нашого журналу, який буде присвячений образу Лиса Микити. Для цього підготуйте цитатну характеристику образу Лиса Микити.
За бажанням (на вибір):