Андрій Малишко «Пісня про рушник»Підготувала студентка магістратури. Коркош Світлана
Номер слайду 2
Підготовча робота до сприймання твору. Вчитель зачитує вірш. Діти намагаються зрозуміти, якою має бути тема уроку, виходячи з почутих рядків. Дивлюся мовчки на рушник, Що мати вишивала. І чую: гуси зняли крик,Зозуля закувала. Знов чорнобривці зацвіли,Запахла рута – м’ята. Десь тихо бджоли загули, Всміхнулась люба мати. І біль із серця раптом зник. Так тепло-тепло стало. Цілую мовчки той рушник,Що мати вишивала.
Номер слайду 3
Запитання вчителя: Про що, на вашу думку йтиме мова на уроці?Подумайте і скажіть, хто для Вас у житті найрідніший і найважливіший? Чому? Отже, ключовим словом нашого сьогоднішнього уроку і буде – мама! Кому ми і маємо подякувати за життя, яке вона нам дала. Які ви знаєте твори, присвячені мамі? Хто з письменників присвячував свої твори мамі? ( Василь Симоненко «Лебеді материнства», пісня «Чорнобривців насіяла мати…»…)
Номер слайду 4
- Яке значення має для України та українців вишитий рушник? (Багато українських поетів у своїх творах описували вишитий матір’ю рушник як один із символів нашого народу. Але найкращим твором став вірш Андрія Малишка «Пісня про рушник». Ця пісня є візитною карткою України, її знають у всьому світі. Перед читанням самого вірша варто ознайомити дітей з біографією письменника за допомогою презентації або відео-розповіді про життєвий та творчий шлях письменника. Доречно буде доповнити розповідь висловами про письменника інших авторів. Повідомлення теми і мети уроку
Номер слайду 5
Андрій Малишко «Пісня про рушник»Рідна мати моя, ти ночей не доспала,Ти водила мене у поля край села,І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,І рушник вишиваний на щастя дала.І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,І рушник вишиваний на щастя, на долю дала. Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,І зелені луги, й солов'їні гаї,І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,І засмучені очі хороші твої.І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,І засмучені очі хороші, блакитні твої. Я візьму той рушник, простелю, наче долю,В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:І дитинство, й розлука, і вірна любов.І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.(читання вірша вчителем)
Номер слайду 6
Повторне прослуховування вірша за допомогою інтернет-ресурсу
Номер слайду 7
Аналіз вірша - Які у Вас виникли почуття, думки, щойно ви прослухали вірш? - До кого звертається письменник уже в перших рядках вірша? - Що означають слова « рушник вишиваний на щастя на долю дала»? Знайдіть у творі, як письменник говорить про материнську усмішку, про очі матері. Чому він їх так називає? - Що символізує рушник у пісні? - Чому він такий дорогий для письменника? Яка тема даної поезії? Яка ідея цього ліричного твору? Які художні засоби вжито автором даної поезії?Яка роль цих засобів в даному творі?Який жанр даного твору?
Номер слайду 8
Прослуховування «Пісні про рушник» у виконанні Квітки Цісик
Номер слайду 9
Запитання до учнів після прослуховування пісніЧи сподобалось вам виконання даної пісні Квіткою Цісик? Що ви відчували під час прослуховування даного твору? Чому саме цей текст зацікавив Квітку Цісик?Чи змінювався характер (темп, динаміка) даної пісні? Які музичні інструменти ви почули під час виконання пісні? На яких рядках зроблено акцент в пісні?Як ритм даної пісні підсилює її зміст?В кінці даної бесіди можна запропонувати дітям (на домашнє завдання, наприклад) прослухати озвучення даного ліричного твору іншими виконавцями і згодом поділитись враженнями від прослуханого.