Матеріал для проведення батьківських зборів на тему адаптації. Поради батькам щодо виховання дитини та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників.
КЛАСНІ БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ
«Адаптація учнів 5 класу до навчання в школі»
Мета: дати батькам знання, необхідні для підтримки п’ятикласників в період адаптації до нових умов навчання.
Завдання:
1. Ознайомити батьків з соціально-психологічними умовами розвитку молодших підлітків та труднощами, з якими зустрічаються учні п’ятих класів.
2. Показати важливість підтримки сім’ї у пристосуванні п’ятикласника до нових умов навчання.
3. Надати консультації та рекомендації батькам щодо виховання дітей та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників
План:
І. Вступ
ІІ. Міні-лекція
1. Соціально - психологічні умови розвитку молодших підлітків
2. Труднощі адаптації дитини до навчання у 5-му класі
3. Роль сім’ї в адаптації школярів
ІІІ. Поради батькам щодо виховання дитини та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників.
ІV. Групове консультування батьків з даної проблеми.
V. Підсумки. РІЗНЕ
VІ. Домашнє завдання батькам
Хід зборів
І. Вступ.
Класний керівник вітає батьків, повідомляє тему, мету батьківських зборів та ознайомлює з тим, яка діяльність буде здійснюватись на занятті.
ІІ. Міні-лекція
2.1. Соціально-психологічні умови розвитку молодших підлітків
Учні 5-х класів – це діти молодшого підліткового віку. В цей час відбувається інтенсивне формування особистості, розпочинається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношенні
- Зростає контроль кори головного мозку над інстинктами та емоціями;
- Зникають попередні дитячі інтереси, з’являються нові;
- Виникає в деяких учнів прагнення до самостійності й властивих дорослим форм поведінки;
- Діти цього віку потребують особливої уваги до себе.
Труднощі в їх вихованні зникають, коли батьки (вчителі) враховують нові потреби і запити дитини.
Молодший підліток – допитлива, активна, різка, діяльна, галаслива й емоційна дитина, яка прагне до всього нового й незвичного.
Під впливом складнішого змісту навчання в 5-му класі відбуваються зміни в навчальній діяльності підлітків. Вони частіше висловлюють сумніви, ставлять запитання, висувають гіпотези, вступають в суперечки, вимагають додаткових доказів. Їх інтелектуальний (розумовий) розвиток значно випереджає їхній досвід.
Пізнавальні інтереси спрямовуються на пізнання явищ природи і громадянського життя. Вони розвиваються переважно в процесі вивчення навчальних дисциплін. Велике значення у розвитку чи зникненні інтересу до вивчення тієї чи іншої дисципліни мають успіхи, досягнення чи, навпаки, невдачі дитини у вивченні предмету. Успіхи, пов’язані з позитивними емоційним станом, підвищують інтерес, а невдачі значною мірою знижують його.
2.2. Труднощі адаптації дитини до навчання у 5-му класі
По складності адаптації 5-класників можна прирівняти до першачків, які з дитсадка поринули в шкільне життя. Проблема переходу молодших школярів до середньої школи досить глибока. Вона полягає у переході дітей до іншої школи, де п’ятикласники - наймолодші школярі, яким доводиться засвоювати закони нової школи.
Учні 5-их класів зустрілись з багатьма проблемами:
- різні вчителі, до яких діти ще не пристосувались та й вчителі не вивчили ще дітей;
- збільшилась кількість навчальних предметів і уроків
- змінився склад класу
- відбувається перехід з кабінету в кабінет
- чергування
Основними ознаками шкільної дезадаптації є : труднощі в навчанні, агресивна поведінка стосовно педагогів і однокласників, надмірна активність і рухливість, підвищена збудливість і тривожність, нездатність до концентрації уваги й зосередженості.
ГРА («…здається, я знаю як»)
«Чарівну паличку» — олівець, лінійку або парасольку — батьки передаватимуть одне одному по рядах. При цьому їм потрібно буде називати (без повторень) будь-яку якість особистості або рису характеру (добрий або злий, слухняний або невихований тощо).
Перший тур — по естафеті батьки називають будь-яку позитивну якість.
Другий тур— тепер називають риси негативні.
Третій тур— Кожен із батьків підходить до дошки і ліворуч записує на ній одну негативну рису, що пролунала, а праворуч — одну позитивну.
Коли естафета з крейдою закінчиться, звучить команда: «Всім встати!».
Тепер стоячи потрібно поміркувати, яку з негативних якостей (з тих, що на дошці ліворуч) можна переробити («…здається, я знаю як») в одну із записаних праворуч позитивних.
Після міркування потрібно підійти до дошки і стрілкою з’єднати ці риси, ставлячи поруч зі стрілкою свої ініціали. Наприклад, хтось обрав лінь і зрозумів, що з перерахованих рис знає, як переробить її у вихованість, і з’єднує їх стрілкою. Інший із батьків, вподобавши, скажімо, ту саму лінь, з’єднує її новою стрілкою з кмітливістю тощо.
Проблему адаптації 5-класників до нових умов навчання доцільно розв’язувати спільними зусиллями сім’ї та школи.
В школі - це робота психологічної служби, яка здійснює розв’язання цієї проблеми шляхом застосування різних форм діяльності з учнями та педагогічними працівниками.
2.3. Роль сім’ї в адаптації школярів
Родина – це те місце, де дитина повинна відчувати себе затишно і впевнено. Головний мотив у стосунках в родині – це любов батьків до своїх нащадків. В цей складний для дитини період, батьки повинні бути поруч, в будь-який час готові прийти на допомогу (підтримати, розрадити, заспокоїти). Вони повинні бути терплячими й уважними
Але батьки по різному розуміють і визначають любов до дитини.
Ось як нерідко виглядає спілкування люблячих батьків з дитиною :
“Знову ти плутаєшся у мене під ногами!”, “Займись чим не-будь”, - обурюється мама готуючи обід.
“Не чіпляйся до мене, не бачиш, що я зайнятий” – бурчить батько збираючись на недільну рибалку.
“Господи, от звалився на мою голову! – вигукує бабуся якій на вечір “підкинули” онука, зруйнувавши її власні плани. – З таким неслухом як ти одна морока!”
“Такий шибеник росте! – скаржиться дідусь сусідові в присутності онука. – Батьків зовсім замучив, та й нас з бабусею з світу зживає!”
Згадайте, як часто ви самі чи ваші знайомі у свої сімейних стосунках вживали подібні заборонені висловлювання:
- Я тисячу разів говорив тобі що…
- Скільки разів треба повторювати…
- Про що ти тільки думаєш…
- Невже тобі важко запам’ятати це…
- Невже тобі незрозуміло, що…
- Ти такий самий (така сама), як і …
А тепер порівняйте наскільки рідше звучать такі бажані висловлювання:
- Ти в мене найрозумніший.
- Ти в мене найкраща.
- Ти мене завжди правильно розумієш.
- Я нікому так не вірю, як тобі.
Дитина потребує, щоб батьки (і в першу чергу мати) приділяли їй багато уваги. Вона не може знайти пояснень їхній нервовості і небажанню спілкуватися.
Робота з малюнками!
ІІІ. Поради батькам щодо виховання дитини та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників.
Критерієм успішної адаптації до нових умов є, насамперед, ступінь збереження психічного і фізичного здоров’я. Тому важливо, щоб батьки слідкували за дотриманням режиму дня школяра. Основними елементами режиму дня є різні види розумової ї фізичної діяльності, відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне харчування, повноцінний сон та вільний час, що призначений для задоволення індивідуальних нахилів та інтересів. Під час виконання домашніх завдань дитиною контролювали дотримання санітарних вимог.
Будьте уважними до дитини, а, також, чуйними та чутливими. Те, що ви вважаєте несуттєвим, неважливим, для вашої дитини може значити дуже багато.
За допомогою тесту спробуйте перевірити, чи справляєтесь ви з таким складним і відповідальним завданням, як формування особистості, чи прагнете зрозуміти дитину, пізнати її, чи можливо, Вам потрібно змінити стосунки з дитиною?
Тест "Які Ви батьки?"
Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми :
1. Скільки разів тобі повторювати? – 2б.
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації? - 2б.
3. Не знаю, що б я без тебе робила(в)? – 1б.
4. І в кого ти такий(ка) удався(лася)? - 2б.
5. Які в тебе чудові друзі? – 1б.
6. Ну на кого ти тільки схожий(а)? - 2б.
7. Ти моя надія і опора! – 1б.
8. Ну, які в тебе друзі?! - 2б.
9. Про що ти думаєш? - 2б.
10. Який(а) ти в мене розумний(а)?! – 1б.
11. А як ти вважаєш, сину(доню)? – 1б.
12. У всіх діти як діти, а ти?! - 2б.
13. Який(а) ти у мене чемний(а)! – 1б.
Аналіз результатів:
Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12 - 2 бали; 3.5,7,10,11,13-1 бал.
7-8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.
9-10 балів — ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.
11 - 12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас
13 — 14 балів — ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси. [ 3 ]
Щоб установити довірливі стосунки з дитиною та зберегти їх:
• Не переривайте дитину, не кажіть, що ви все зрозуміли, не відвертайтесь, поки дитина не закінчила розповідати, інакше кажучи, не давайте їй приводу тривожитись через те, що вас мало цікавить те, про що вона каже.
• Не ставте забагато запитань.
• Не примушуйте дитину робити те, до чого вона не готова.
• Не примушуйте дитину робити що-небудь, якщо вона втомилась, засмучена.
• Не вигадуйте для дитини багато правил — вона перестане звертати на них увагу.
• Не виявляйте підвищеного занепокоєння з приводу неочікуваних стрибків у розвитку дитини чи деякого регресу.
• Не порівнюйте дитину з жодними іншими дітьми.
ІV. Групове консультування батьків з даної проблеми.
Обговорення твору невідомого автора « Коли ти думав, що я не дивлюсь...»
Коли ти думав, що я не дивлюсь... (Автор невідомий)
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти повісив мій перший малюнок на стіну, i я захотів намалювати ще один.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти годуеш бездомного котика, i я подумав, що добре піклуватися про тварин.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти печеш мій улюблений пиpiг, i я зрозумів, що навіть мале може бути особливим.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я чув як ти молився, i я пoвipив в те, що існує Бог, з яким можна поговорити будь-коли.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я відчув, як ти поцілував мене перед сном, i я відчув себе коханим.
Коли ти думав що я не дивлюсь, я побачив, як сльози капали з твоїх очей, i я зрозумів, що іноді буває боляче, й це нормально – плакати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що тебе турбує мое життя, i я захотів стати тим, ким маю стати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я дивився … та захотів подякувати Toбi за все те, що ти робив, коли думав, що я не дивлюся.
Завжди пам'ятайте: ми виховуємо дітей власним прикладом, системою власних цінностей, звичним тоном спілкування, ставленням до праці та дозвілля. І, навіть, тоді, коли ми не помічаємо, наші діти спостерігають за нами і вчаться бути такими, як ми.
V. Підсумок зборів. РІЗНЕ!!!
VІ. Домашнє завдання батькам:
Буклет .Десять заповідей для батьків. Гороскоп
Тест "Які Ви батьки?"
Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми :
1. Скільки разів тобі повторювати? – 2б.
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації? - 2б.
3. Не знаю, що б я без тебе робила(в)? – 1б.
4. І в кого ти такий(ка) удався(лася)? - 2б.
5. Які в тебе чудові друзі? – 1б.
6. Ну на кого ти тільки схожий(а)? - 2б.
7. Ти моя надія і опора! – 1б.
8. Ну, які в тебе друзі?! - 2б.
9. Про що ти думаєш? - 2б.
10. Який(а) ти в мене розумний(а)?! – 1б.
11. А як ти вважаєш, сину(доню)? – 1б.
12. У всіх діти як діти, а ти?! - 2б.
13. Який(а) ти у мене чемний(а)! – 1б.
Аналіз результатів: Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12 - 2 бали; 3.5,7,10,11,13-1 бал.
7-8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.
9-10 балів — ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.
11 - 12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас
13 — 14 балів — ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси.
Тест "Які Ви батьки?"
Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми :
1. Скільки разів тобі повторювати? – 2б.
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації? - 2б.
3. Не знаю, що б я без тебе робила(в)? – 1б.
4. І в кого ти такий(ка) удався(лася)? - 2б.
5. Які в тебе чудові друзі? – 1б.
6. Ну на кого ти тільки схожий(а)? - 2б.
7. Ти моя надія і опора! – 1б.
8. Ну, які в тебе друзі?! - 2б.
9. Про що ти думаєш? - 2б.
10. Який(а) ти в мене розумний(а)?! – 1б.
11. А як ти вважаєш, сину(доню)? – 1б.
12. У всіх діти як діти, а ти?! - 2б.
13. Який(а) ти у мене чемний(а)! – 1б.
Аналіз результатів: Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12 - 2 бали; 3.5,7,10,11,13-1 бал.
7-8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.
9-10 балів — ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.
11 - 12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас
13 — 14 балів — ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси.