Байка Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»

Про матеріал
Мета ознайомити учнів з темою та жанрами творів, що охоплює даний розділ; дати дітям уявлення про першого байкаря Езопа; вчити читати байку, передавати інтонацією характер героїв, виділити мораль, оцінювати вчинки дійових осіб; удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання і усвідомлення прочитаного; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, увагу, уяву; виховувати дружні стосунки, почуття поваги до товаришів, взаємодопомогу.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

Байка Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Тема: Байка Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»

    Мета: ознайомити учнів з темою та жанрами творів, що охоплює даний розділ;

дати дітям уявлення про першого байкаря Езопа; вчити читати байку, передавати інтонацією характер героїв, виділити мораль, оцінювати вчинки дійових осіб; удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання і усвідомлення прочитаного; розвивати  критичне мислення, зв’язне мовлення, увагу, уяву; виховувати дружні стосунки, почуття поваги до товаришів, взаємодопомогу.

    Обладнання: портрети Езопа, Леоніда Глібова, Івана Крилова, Лафонтена,  ілюстрації ведмедя,телевізор, прислів’я про дружбу, музичний запис «Якщо весело живеться», картки, підручник «Літературне читання» О. Я. Савченко.

    Тип уроку: інтегрований, вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Вступна частина.

Вчитель: Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітаємо їх.

Діти: Доброго дня, вам!

 

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • На цьому уроці  ви повинні бути, як завжди:

Уважними,

Розумними,

Організованими,

Кмітливими!

І тоді наш урок буде цікавим, змістовним, емоційним, і ми всі отримаємо задоволення та гарний настрій.

Покажіть сигнальні картки    колір вашого настрою.

  1. Робота в парах

У кожного на парті лежить пір’їнка. Прикріпіть її до кінчика ручки. Ким ви себе уявили.

З’єднати подані на дошці слова та пояснити, за яким принципом можна їх поєднати.

 

Глібов    Стародавня Греція

Лафонтен    Україна

Крилов    Франція

Езоп     Росія

 

Вчитель: Всі ці люди – відомі байкарі з різних країн. Кожний жив і творив у свою епоху. Езоп – відомий старогрецький байкар (слайд1). Жан де Лафонтен – французький поет XVI століття (слайд 2). Він писав вірші, казки, поеми, але прославився своїми байками. Головні герої його байок – звірі. У Росії кращим байкарем вважається Іван Крилов (слайд 3), а в Україні – Леонід Глібов (слайд 4).

 

  1.     Побудова «Асоціативного куща».

Згадайте і запишіть слова та фрази, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово байка

 

«Лебідь, щука і Рак»         «Чиж і голуб»         « Коник – Стрибунець»

 

 

                                               Глібов

 

 

Байкар                              Байка                        Мораль     

 

 

 

 Мудрість                            Езоп         «Двоє приятелів і ведмідь»

 

  1. «Анограма»
    каБай –велинекий, тішенайчас нийвірвашо іртв чальповгоно тузміс.

- Байка – це невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту

5. « Мозкова атака»
- Чим байка відрізняється від інших творів?
(Байка – це здебільшого віршований твір , який чогось навчає , від чогось застерігає ; у байці є висновок ,з якого можна зрозуміти , що схвалюється , а що засуджується. Цей висновок називається мораллю.)
-Чому саме звірі, птахи, рослини стали дійовими особами байки?
(Через те, що саме вони, наділені людськими рисами, дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.)
- З яких частин складається байка?
(З розповіді та моралі.)
- Що таке мораль?
(Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана. Найчастіше вона влучна і подібна до прислів'я.)

 

5. Оголошення теми уроку та очікувальних результатів

   Вчитель: На уроці ми познайомимося з першим байкарем людства Езопом та його твором «Двоє приятелів  і ведмідь»

    Я очікую, що після цього уроку ви могли розповідати про Езопа та його життя, аналізувати вчинки персонажів і давати їм характеристику, добирати та пояснювати фразеологізми до окремих епізодів байки.

 

ІІ.  Основна частина

1. Прочитати текст про Езопа і поставити по одному запитанню.

2. Розповідь вчителя про Езопа (слайд1)

Езоп – найдавніший байкар. За переказами жив дві з половиною тисячі років, тому у Стародавній Греції він був рабом відомого рабовласника Ксанфа.

 (слайд 5) Від народження Езоп був горбоватим і негарним на вигляд проте надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.

 Одна з них розповідає, що якось господар Езопа наказав принести з базару найдорожчу річ. Езоп приніс йому язик і так пояснив свій вибір. «Язик – могутня зброя. Завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей.»

Коли іншого разу господар наказав принести найдешевшу річ, то раб знову приніс язик. Свій вибір пояснив так: «Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування.» Тому це найдешевша річ.

(слайд 6) Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Креза. Зазнавши принижень він як ніхто інший розумів принижених, але не завжди міг говорити вільно, відверто. Тому звертався до людей з байками.

(слайд 7)У подальшому Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона. засуджено і вбито. Він був скинутий з великої скелі у безодню.

Авторству Езопа приписують 426 прозових байок.

3.«Мовна  розминка»

- Артикуляційні вправи;

- Чистомовка
Єш- єш – єш – якщо ти друзів справжніх ( маєш )
Ди – ди – ди – бережи ти їх …( завжди )

    Єш – єш – єш – ти і сам прекрасно … ( знаєш )
Ти – ти – ти – як важко друга справжнього ( знайти )

 

4.Словникова робота

– Прочитайте правильно заголовок, зверніть увагу на наголос (при́ятелів).

– Доберіть синоніми до слів.

Нажаханий – переляканий, наляканий;

Подався – пішов, поплентався, побрів, побіг, накивав п’ятами, поліз, погнав;

Вгледів – побачив;

Вкупі – разом

 

  1. Стратегія «Кероване читання (читання з передбаченням)» .

- читання «ланцюжком»

  •                   Прочитайте назву байки. Про що може йти мова в ній?  Де можна зустрітися з ведмедем?

На основі прочитаного зробіть своє передбачення, як можуть розвиватись події далі.

Читання початку твору до позначки. ( читає учень)

  •                   Чи справдились ваші передбачення? Куди збиралися приятелі?
  •                   Про що  хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу через густий ліс?
  •                   Прочитайте , що  відповів на це інший.

 Які події можуть відбуватися далі?

 

   6.Читання другої частини байки. Ваші передбачення.

Що зробив перший приятель побачивши ведмедя?

Чи попередив про небезпеку товариша?

Чому другий приятель прикинувся неживим?

 Зіставте  розмову друзів на початку байки із подіями ,що сталися .

Чим на вашу думку закінчиться оповідання?

Що може відповісти на дану ситуацію перший приятель, що сидів на дереві?

 

7.Читання третьої частини.

- вибіркове читання

Що  відчули, коли дочитали байку? Якою була розмова між приятелями? Чи можна їх назвати друзями? Чому?

Що автор байки хотів показати? Кого із них ви хотіли б мати своїм другом?

 

8. Фізкультхвилинка

 

9. Вправа «Карусель»

Прочитати самостійно байку і підібрати одне запитання до прочитаного.

На голову покладіть сольові подушечки.

10. Робота в парах з фразеологізмами.

— Доберіть до фразеологізмів  окремі епізоди байки. Поясніть свій вибір.

• Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки);

• фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);

• як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);

• брати ноги на плечі (перший приятель утік);

• душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися);

• білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік);

• ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);

• як з-під землі (раптово);

• сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим).      

• Ведмідь на вухо наступив — про людину, у якої відсутній музичний слух.

11. Вправа для очей «Бджілка» (презентація)

 

ІІІ. Підсумкова частина 

  1. Вправа «Дерево дружби»

На сьогодні ви мали завдання підібрати і вивчити прислів’я про дружбу.

Запишіть ці прислів’я на квіточці і прикріпіть на дереві.

  1. Вправа «Сенквейн»

Ключове слово у прислів’ях – друзі. Утворимо і запишемо «сенквейн», починаючи від іменника

Друзі

Справжні, веселі.

Допомагає, ділитись, граються.

Справжній друг – великий скарб.

Щастя.

-  сенквейн до слова щастя

канікули

весняні, очікувані

граємось, відпочивати, оздоровлюватись

З нетерпінням чекаємо канікул

весела пора

  1. Домашнє завдання. Скласти сенквейн до слова Езоп і вчитись читати байку в особах
  2. Вправа «Кошик ідей»

Виберіть і запишіть позитивну рису характеру, якої вам бракує, щоб бути справжнім товаришем. Свій запис покладіть у «кошик ідей».

 

  1. Підсумок уроку

-Діти, що нового ви дізналися на уроці?

-Чи сподобався вам наш сьогоднішній урок?

-Який у вас колір настрою?

  1. Оцінювання учнів

Свої оцінки ви знайдете у щоденниках

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Дудун Людмила
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
2023
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку