Бесіда
«Корисна їжа – запорука міцного здоров’я»
Тетяна Мельник,
Комунальний заклад Київської обласної ради
«Київський обласний ліцей фізичної культури і спорту»
Мета: ознайомити здобувачів освіти з корисними та шкідливими продуктами харчування, вітамінами, їх значенням для здоров'я людини; розширювати знання про здорове харчування; розвивати уявлення про важливість різноманітності в раціоні харчування; допомогти зрозуміти, що здоров'я залежить від правильного харчування, їжа має бути не лише смачною, а й корисною; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я.
Обладнання: мультимедійне обладнання.
Наочне оформлення: презентація, тематична добірка літератури.
Хід бесіди
Щоб здоровими зростати-
Корисну їжу треба вживати.
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети
ІІІ. Вступне слово класного керівника: Наш організм – це складний механізм, від злагодженої роботи якого залежить загальне самопочуття та настрій. Щоб повноцінно працювати, йому необхідний заряд енергії, джерелом якої є їжа. Саме вона підтримує всі важливі процеси життєдіяльності, дає змогу нашим клітинам і тканинам оновлюватися. І чим здоровіше харчування забезпечуємо, тим швидше оновлюється організм і тим довше він залишається молодим. Тема нашої зустрічі – бесіда «Корисна їжа – запорука міцного здоров’я». Ми поговоримо про корисні та не корисні для нашого здоров'я продукти, про вітаміни. Дізнаємося які вітаміни багаті і яку користь вони приносячи нашому організму.
Від того як ми харчуємося залежить наше здоров’я. Їжа забезпечує нас енергією яку ми витрачаємо при фізичних навантаженнях. Оновлення та розвиток організму на клітинному рівні безпосередньо залежить від продуктів які ми вживаємо.
VІ. Основна частина
Класний керівник: Правильне та збалансоване харчування – це запорука здоров’я та довголіття. Воно забезпечує високий рівень працездатності, покращує розумову діяльність, підвищує імунітет, допомагає уникати різних захворювань, підтримувати нормальну вагу. І це зовсім не означає, що потрібно сідати на жорстку дієту, обмежуючи себе майже в усьому. Зовсім ні, слід лише навчитися вміло поєднувати продукти та їхні складові (білки, жири, вуглеводи), дотримуватися правильних харчових звичок. Батькам слід власним прикладом показувати, як правильно харчуватися. В дитячому меню мають переважати корисні продукти, їжа неодмінно має бути різноманітною, щоб організм, який зростає, отримував усі необхідні поживні речовини, вітаміни, мінерали та мікроелементи. Заклавши основи правильного харчування з дитинства, можна багато в чому полегшити дитині життя, допомогти уникнути багатьох проблем зі здоров’ям у майбутньому.
Організму необхідно щодня отримувати достатню кількість поживних речовин: білки, вуглеводи, жири, вітаміни, мінерали, мікроелементи. Щоденний раціон повинен відрізнятися різноманітністю і бути повноцінним. Важлива свіжість продуктів. Слід стежити за об’ємом порцій спожитої їжі.
У кожної людини порція різна. Вона залежить від віку, стану здоров’я, статі, комплектації. У раціоні повинні бути присутніми:
Їсти можна все, але в помірній кількості. Переїдання і несумісність продуктів призводить до порушення обміну речовин, цукрового діабету і ожиріння. Тут дуже доречне висловлювання Сократа: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити».
Кожен вітамін, який ми з вами вживаємо, має своє ім'я. Послухаємо вірші, які ви знаєте про вітаміни.
Ліцеїст 1: Пам'ятайте істину просту - краще бачить тільки той,
Хто моркву жує сиру або п'є морквяний сік.
Ліцеїст 2: Дуже важливо зранку їсти вівсянку за сніданком,
Чорний хліб корисний нам, і не лише вранці.
Ліцеїст 3: Від застуди та ангіни допомагають апельсини
Ну а краще з'їсти лимон, хоч і кислий дуже він.
Ліцеїст 4: Ніколи не сумуємо і маємо усмішку на обличчі,
Тому що приймаємо вітаміни А, В, С, Д, Е.
Класний керівник: Наша тарілка щодня мусить бути такою:
Класний керівник: Зараз хочу дізнатися, як ви знаєте і чи виконуєте правила харчування.
Гра «Так-ні»
1. Перед їжею завжди мити руки з милом? (Так)
2. Їсти потрібно у будь-який час, навіть уночі. (Ні)
3. Чи є продукти, які корисні для здоров'я?(Так)
4. Їсти треба швидко? Повільно? А як? (Так. Не швидко і не дуже повільно)
5. Їжу можна ковтати, не жуючи? А як? (Ні. Добре пережовувати їжу)
6. Полоскати рот після їди шкідливо. (Так. Корисно, щоб вискочили навіть найменші шматочки їжі, тому що на них можуть жити мікроби).
Класний керівник: Ритм та режим харчування – це база, від якої відштовхуються деталі правил прийому їжі. Зараз дізнаємося, які потрібно витримувати інтервали між прийомами, як вони впливають на метаболізм та яку використовувати модель харчування.
Для першої половини дня краще обирати продукти, які підвищують інсулін в організмі. А для другої половини – навпаки, ті, що мінімально впливають на інсулін. Якщо ці продукти вживати в неправильні зони екватора, від їжі будемо отримувати лише шкоду, а не користь. Основний критерій відбору продуктів на сніданок, обід чи вечерю – саме те, як вони впливають на інсулін у нашому організмі.
А якщо до здорового харчування, якісного сну, прийому достатньої кількості води додаємо регулярну фізичну активність та позитивний погляд на навколишній світ – то буде саме те, що зробить нас здоровими й щасливими.
Класний керівник: Наступне завдання «Відповідай швидко». З двох відповідей треба вибрати правильну.
1. Пити треба: а) залпом; б) не поспішаючи.
2. Рот після їди треба витирати: а) рукавом; б) серветкою.
3. Їсти потрібно: а) руками; б) ложкою та виделкою.
4. Котлету треба їсти: а) розколюючи на вилку цілком; б) розламувати та класти в рот невеликі шматки.
Класний керівник: Зараз я хочу, щоб ви розділилися на дві команди і назвали якнайбільше продуктів, які роблять із молока. Виграє та команда, яка назве більше молочних продуктів.
Ліцеїсти називають молочні продукти (сметана, кефір, ряжанка, варенец, вершкове масло, каша, йогурт, морозиво та інші). За кожен названий продукт команда отримує фішку. Переможець визначається після підрахунку фішок кожної команди.
Молодці, ви назвали дуже багато молочних продуктів А як ви вважаєте, до яких продуктів ми їх віднесемо, до корисних чи шкідливих?
Ліцеїсти: До корисних.
Класний керівник: Вірно! Ви дуже добре впоралися з завданням. Зараз з'ясуємо, наскільки добре ви запам'ятали, які продукти корисні, а які шкідливі.
Гра «Хто правильно наповнить кошик»
Класний керівник: Молодці. Щоб бути здоровим, сильним, боротися з мікробами та не піддаватися хворобам, потрібно їсти вітаміни. Вітаміни як солдати охороняють наш організм від злих шкідливих мікробів та різних хвороб.
V. Підведення підсумків
Класний керівник: Кожен з нас - коваль свого здоров'я. Я бачу на ваших обличчях посмішку. Це дуже добре! Адже радість, гарний настрій допомагає нашому здоров'ю. Похмура, зла і дратівлива людина легко піддається хворобі. А гарний настрій та посмішка – як захист від хвороб. Давайте ж частіше дарувати один одному посмішки. Я впевнена в тому, що українці будуть довгожителями у світі. Доброго вам усім здоров'я!
Є традиційні поради, які не можна забувати.
1. Зранку - склянку теплої води.
2. Порухатися мінімум пів години.
3. Поснідати збалансовано.
4. Протягом дня їсти овочі, фрукти, горіхи, пити чай, настій шипшини, обліпихи, какао на воді без цукру і теплу воду.
5. Постояти пару разів в планці, багато ходити.
6. Обніматися!
7. Раніше піти спати.
8. І любити життя в усіх його проявах, бути гуманними.