Організація дорожнього руху. Правоохоронній, односторонній, двосторонній рух. Правила безпеки під час переходу вулиці. Наземний, надземний, підземний переходи
Проїзна частина — елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів.
Край проїзної частини — умовна чи позначена дорожньою розміткою лінія на проїзній частині в місці її прилягання до узбіччя, тротуару, газону, розділювальної смуги, смуги для руху трамваїв тощо.
Тротуар — елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї газоном.
Перехрестя — місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг на одному рівні, межею якого є уявні лінії між початком заокруглень проїзної частини кожної дороги. Не вважається перехрестям місце прилягання до дороги виїзду з прилеглої території.
Пішохідний перехід — ділянка проїзної частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу. Пішохідні переходи можуть бути позначені дорожніми знаками і (або) дорожньою розміткою, світлофорами. За відсутності дорожньої розмітки межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками, а на перехресті — шириною тротуарів.
За містом по боках проїзної частини розміщені узбіччя.
Уздовж доріг викопують рови-кювети. У них стікає з дороги вода під час дощів та танення снігу.
В Україні встановлений правосторонній рух транспортних засобів.
Це означає, що транспортні засоби мають рухатися по проїзній частині дороги, тримаючись правої сторони.
Пішоходи також мають триматися правої сторони під час руху тротуаром.
Є країни, наприклад Великобританія, де рух лівосторонній.
Вулиці відрізняються одна від одної шириною, покриттям, напрямком руху транспорту тощо.
Як правило, на вузьких вулицях рух транспорту односторонній, тобто транспортні засоби рухаються в одну сторону.
На широких вулицях і дорогах транспорт рухається в протилежних напрямках — це вулиці з двостороннім рухом.
Діти повинні знати, де саме трапляються на їхньому шляху з дому до школи вулиці з одно- і двостороннім рухом. Це важливо тому, що правила переходу цих вулиць різняться між собою.
Пішоходи мають переходити проїзну частину вулиці по пішохідних переходах.
Якщо переходів немає, то дорогу слід переходити на перехрестях по лінії тротуару або узбіччя.
Якщо в зоні видимості немає переходу або перехрестя, а дорога має не більше трьох смуг руху для обох напрямків, дозволяється переходити її ПІД прямим кутом ДО краю проїзної частини В МІСЦЯХ-і де дорогу добре видно в обидві сторони.
Пішохідні переходи бувають наземні, надземні й підземні.
Наземний перехід — це ділянка проїзної частини, позначена спеціальними знаками, дорожньою розміткою або світлофорами.
Надземні й підземні переходи — це спеціальні споруди, призначені для руху пішоходів через проїзну частину без виходу на неї. Тобто проїзна частина й перехід розташовані на різних вертикальних рівнях.
Перехід дороги — це досить відповідальний етап у дорожньому русі. Він вимагає від пішоходів відповідної підготовки. Адже перед переходом вулиці необхідно зосередитись, загострити свою увагу, згадати правила переходу й дати самому собі відповідь па запитання: «А чи все я зробив для того, щоб безпечно перейти дорогу?».
На проїзній частині дороги нанесені білі лінії. Що вони означають? Ці лінії так само необхідні, як і дорожні знаки. Вони називаються лініями розмітки й регулюють рух транспорту й пішоходів. Лінії розмічають білою фарбою, металевими кнопками, кольоровим асфальтом та інтими наочними способами.
Уздовж проїзної частини проходить біла лінія. Це — осьова лінія. Вона може бути суцільною або переривчастою. Суцільну лінію переїжджати не можна, а переривчасту можна. Завдяки осьовій лінії зменшується небезпека зіткнення.
Ділянка, по якій пішоходам дозволяється переходити дорогу, позначається широкими білими, паралельними до осі проїзної частини лініями. Це — нерегульований позначений пішохідний перехід «зебра». Нерідко в цьому місці ставлять знак «Пішохідний перехід».
«Острівець безпеки» — місце, де пішоходи можуть, якщо вони не встигли перейти вулицю, почекати, поки транспорт знову зупиниться. Жодному водієві не дозволяється заїжджати на «острівець безпеки».
«Посадочний майданчик» — ділянка, виділена на проїзній частині суцільною лінією. Тут люди очікують трамвай, тролейбус, автобус. Транспортним засобам забороняється заїжджати на «посадочний майданчик.
Запам’ятайте, що переходити вулицю дозволяється лише у визначених місцях. Переходити можна:
а) по підземних переходах або пішохідних містках;
б) у місцях, де на проїзній частині є «зебра» або знак «Пішохідний перехід»;
в) якщо розмітки «зебра» або знака «Пішохідний перехід» немає, то на перехрестях доріг по лінії тротуарів або узбіч;
г) автомобільну дорогу поза населеним пунктом можна переходити тільки па тих ділянках, де її можна добре проглянути в обидва боки.
Це — найбезпечніші місця для переходу бруківки. Пішохід повинен дійти до місця переходу й там перейти дорогу. Основні місця переходу розташовані на перехресті. Якщо до наступного перехрестя далеко, то пішохідний перехід може бути між двома перехрестями. У такому випадку він позначений дороговказом «Пішохідний перехід» або лініями розмітки переходу на бруківці («зеброю»).
Перед тим як вийти на проїзну частину, треба обов’язково зупинитися на краю тротуару. Спочатку слід переконатися, чи дозволений тут перехід. Якщо дозволений, то — будь ласка... І ось тепер настає найвідповідальніший момент для пішохода — перехід проїзної частини. Для наочності розділимо її на дві половини. Перша половина — вступ на проїзну частину й перехід до її середини (осьової лінії). Друга половина — остаточне подолання проїзної частини. Образно бруківку можна уявити горою, яку необхідно подолати. Перша половина шляху — підйом угору, сходження на
вершину. Друга половина спуск. Природно, що підйом важчий,
ніж спуск. Перед тим як вийти на проїзну частину, слід подивитися ліворуч. Якщо ні автомобілів, ні інших транспортних засобів поблизу немає, можна переходити. Дійшовши до середини вулиці або дороги, треба подивитися в правий бік — тепер автомашини можуть з’явитися праворуч. Якщо проїзна частина вулиці вільна, молена не поспішаючи перейти вулицю. З гори ми іноді спускаємося бігцем, a ira бруківці цього робити не можна. Порядок переходу проїзної частини простий, але потрібна дисципліна й увага.
Якщо на перехресті немає ні світлофора, ні регулювальника, то це нерегульоване перехрестя. Таке перехрестя пішоходи переходять по лінії тротуару. Перед тим як вийти на проїзну частину, слід зупинитися на краю тротуару й переконатися, що ліворуч немає транспорту, що наближається. Тільки після цього можна почати не поспішаючи перехід першої половини проїзної частини вулиці, тут потрібна особлива обережність. Адже до перехрестя може під’їхати машина для правого повороту.
Треба стежити також за машинами, які наближаються з протилежного боку, оскільки вони можуть зробити лівий поворот, у бік пішохода. Усі автомашини, що роблять правий або лівий поворот, зобов’язані пропустити пішохода. Але обережність ніколи не зашкодить.
Перехід другої половини небагато складніший для пішохода, що перебуває на лівосторонньому тротуарі. Він також має стежити за машинами, що під’їжджають праворуч. Пропускати пішоходів не зобов’язані ті машини, які наближаються праворуч і їдуть прямо.
Якщо ви не знаєте, як удіяти, зупиніться! «Зрізати кути», тобто переходити перехрестя по діагоналі, небезпечно й тому заборонено.
а) перехід дороги з двостороннім рухом:
б) перехід дороги з одностороннім рухом:
Для того щоб перейти дорогу з одностороннім рухом, необхідно подивитись у сторону, протилежну рухові транспорту. Якщо машин немає, то перехід треба здійснити в один прийом, тобто без зупинки на середині проїзної частини.
В усіх випадках, якщо на вулиці інтенсивний рух, немає поблизу світлофора, то необхідно попросити дорослого або міліціонера допомогти перейти вулицю.
У разі наближення автомобіля із увімкненою сиреною і мигалкою слід утриматися від переходу дороги.
ІНСТРУКТАЖ
Поведінка пішохода на вулиці
Контрольні запитання і завдання
Основні види ДТП. Поведінка в разі ДТП
Дорожні правила ми вивчили охоче,
Й виконуємо всі старанно їх, .
Бо кожен у здоров’ї жити хоче,
Щоб радісно було і линув сміх.
Тож: правила ці всі для нас писали,
Щоб попередити біду і відвести,
Щоб ми закон дороги поважали
І добре знали, як себе вести.
Бо де дорога, там і небезпека.
Трапляються пригоди різні і не раз.
І хоч в природі дощ, мороз чи спека,
Л ми були в безпеці. В добрий час!
Як уже зазначалось, більшість ДТП, пов’язаних із наїзда-1 ми на пішоходів, здійснюється з вини самих пішоходів (понад 60 відсотків від усіх ДТП цього виду). Це відбувається тому, що пішоходи не завжди знають і не завжди виконують вимоги Правил дорожнього руху і не вміють правильно орієнтуватись у конкретній дорожній обстановці. Деякі пішоходи вважають, що забезпечення безпеки дорожнього руху повністю залежить від водія і що тільки він повинен застосовувати всі засоби, що виключають дорожньо-транспортні пригоди. Такі міркування, помилкові.
Правила дорожнього руху визначають конкретні обов’язки пішоходів. Крім того, пішоходи мають ураховувати, що водій не може миттєво зупинити транспортний засіб. Так, під час руху зі швидкістю 60 км/год (максимально допустима в містах і населених пунктах) по сухому асфальто-бетонному покриттю дороги транспортний засіб від моменту, коли водій побачив перешкоду й прийняв рішення про гальмування, до повної зупинки пройде? шлях, що дорівнює 38-45 м.
Не можна забувати, що дорога — це транспортний цех, де працюють мільйони водіїв, і кожна перешкода на шляху автомобіля^ порушує ритм їхньої роботи. Гарантія безпеки всіх учасників дорожнього руху значною мірою залежить від суворого дотримання пішоходами Правил дорожнього руху.
Збільшення аварійності па автомобільних дорогах останнім^ роками пояснюється ще й такими причинами:
За таких умов необхідно забезпечити громадську підтримку заходів із підвищення безпеки руху, поліпшити якість підготовки водіїв і навчання населення, зокрема школярів, правил безпечної поведінки на автошляхах.
У разі наїздів транспорту на пішоходів, ті можуть отримати травми різного характеру.
Транспортний травматизм найчастіше спричинює поранення черепа, таза, хребта, нижніх кінцівок, розриви внутрішніх органів.
Основними причинами травматизму па автодорогах є недостатня підготовка шоферів, недотримання Правил дорожнього руху, несправний стан вулиць, дефекти сигналізації тощо. Однією з незаперечних причин, що збільшує вуличний травматизм, є вживання алкоголю.
Характерною особливістю травм від транспорту є переважна кількість важких ушкоджень із високим відсотком смертей на місці пригоди.
ВОДІЙ
ПАСАЖИР
ПІШОХІД
Багато дорожньо-транспортних пригод трапляється з вини дітей.
Однією з причин дорожньо-транспортних пригод € порушення Правил дорожнього руху пасажирами і пішоходами. Через свою неуважність і недисциплінованість діти отримують важкі травми, гинуть під колесами автомобілів.
Щоб уникнути дорожньо-транспортних пригод, пам’ятай і виконуй такі правила:
Існує декілька правил для тих, хто виявився свідком або учасником ДТП:
Якщо ви їдете на передньому місці пасажира, закрийте голову руками та ляжте на бік, простягнувшись на сидінні. Знаходячись на задньому сидінні, упадіть на підлогу. Якщо поруч із вами дитина — накрийте її собою.
Як діяти після аварії? З’ясуйте, у якому місці автомобіля, у якому положенні Ви перебуваєте, чи не горить автомобіль та чи не підтікає бензин (особливо в разі перевертання). Якщо двері заклинені, покиньте салон автомобіля через вікна, відчинивши їх або розбивши важкими підручними предметами. Вибравшись із машини, відійдіть від неї якнайдалі — можливий вибух.
Після цього намагайтеся зберігати спокій, огляньте себе та місце аварії, за можливості падайте само- та взаємодопомогу. Слід пам’ятати, що життя потерпілого залежить від вчасної та кваліфікованої медичної допомоги.
Контрольні запитання і завдання
Безпека руху велосипедиста
Дна колеса і дві педалі.
Лечу вперед в безмежні далі.
Та з рук керма не випускаю,
Бо правила дорожні знаю. (Велосипед)
Слово «велосипед» походить від латинських слів «велокс» — «швидкий» та «педіс» — «нога». Дослівно це слово перекладається «швидко ніг». Складовими частинами велосипеда є рама із сідлом, що спирається на два (іноді на три) колеса. Рухається велосипед завдяки ланцюговій передачі від ножпйх педалей до заднього колеса.
Історія сучасного велосипеда сягає у давнину. Близько 500 років тому видатний італійський художник і вчений Леонардо да Вінчі зробив креслення велосипеда. Але виготовити його не зміг.
Прототипами велосипедів у ХVІІ-ХVІІІ ст. були чотириколісні візки-самокати. Конструювали їх винахідники із різних країн Німеччини, Франції, Росії, Англії.
У Росії перший двоколісний суцільнометалевий велосипед по будував у 1801 році кріпак ІО. М. Артамонов.
Значпо пізніше, у XIX столітті в Німеччині Драйз зробив бігову машину, схожу на велосипед. Але, щоб їхати, треба було відштовхуватись ногами від землі.
Через деякий час винахідник Дальзей придумав педалі. За ї допомогою крутили переднє колесо, яке було набагато більшим ніж заднє.
Згодом зробили дитячий триколісний велосипед. Він був дуже великий, у 2 рази вищий за сучасний, а колеса були дерев’яними« і З того часу минуло понад 130 років. Велосипед удосконалювали, розробили його нові моделі.
Сучасний тип велосипеда склався в основному з 90-х років XIX ст. В Україні промисловий випуск велосипедів розпочату в 1923 році на Харківському велосипедному заводі. Велосипед поділяють на дорожні (чоловічі, жіночі), універсальні, спортивно туристичні, спортивні, підліткові, дитячі та спеціальні (циркові, вантажні, велоколяски).
Зараз велосипед зручний, легкий і красивий. Це машина, якою користуються і дорослі, і діти в усьому СВІТІ.
Цікавою модифікацією двоколісного велосипеда є тандем (велосипед для двох).
Рухатись проїзною частиною на велосипедах дозволяється особам, які досягли 14-літнього віку.
Велосипед завжди був і залишається одним із улюблених засобів пересування, захопливими є велоспорт і велотуризм. Він міцно увійшов у побут людей, особливо молоді. Але разом із тим саме він — винуватець безлічі серйозних травм. Мабуть, кожному з вас доводилося бачити, як навздогін автомобілю чи автобусу мчить велосипедист (і не завжди підліток, часто й доросла людина), не звертаючи уваги ані па швидкісний рух транспорту, ані на ожеледь узимку. Та й підлітки, які демонструють на тротуарі серед переляканих пішоходів «акробатичні етюди» на велосипедах, не таке вже рідкісне явище.
Можна тільки вітати прагнення молоді навчитися гарно їздити на цьому екологічному виді транспорту. Сучасний велосипед — це здоровий спосіб життя, можливість подорожувати та милуватися краєвидами, безліч цікавих друзів-велосипедистів і, що для підлітка також важливо, престиж.
Але, придбавши собі «двоколісного друга», підлітки одразу ж забувають, що велосипед — учасник дорожнього руху. Хай не такий швидкісний, як автомобіль, але все ж — транспортний засіб. Немає сумніву, що водій автомобіля, який не знає або ігнорує правила дорожнього руху, може накоїти багато лиха на дорозі. А велосипедист? Права на керування велосипедом не потрібні, навіщо ж правила вчити? «Я не по дорозі їжджу, а тротуаром» — інколи чуєш від велосипедистів. І знов, кидаються у бік з тротуару пішоходи, коли раптом за спиною лунає велосипедний сигнал. Ще гірше, коли група молодих людей влаштовує тротуаром перегони.
Не замислюючись про небезпеку, яку несуть велосипеди для інших учасників дорожнього руху, вони не дуже дбають і про власну. Кошти на сучасний яскравий велосипед знаходяться, а на велосипедний шолом, засоби захисту рук та ніг — ні. А падіння з велосипеда — справа майже звичайна і дуже травмонебезпечна.
Сьогодні у світі випускається величезна кількість велосипедів для дорослих і дітей. Наявність такої великої кількості велосипедів на дорогах і вулицях міст набагато ускладнює рух механічних транспортних засобів, навіть за ідеального виконання велосипедистами Правил дорожнього руху.
Велосипед, як транспортний засіб, має свої особливості — від, дуже маневрений і недостатньо стійкий, особливо під час поворотів. До того ж, швидкість руху велосипедистів значно відрізняється від швидкості руху мотоциклів, автомобілів, тролейбусів, автобусів.
Звісно, велосипед є транспортним засобом, а велосипедист — його водієм, тому йому необхідно знати Правила дорожнього руху так само, як водію автомобіля або мотоцикла. До водіїв велосипед висуваються вимоги, викладені в тих пунктах Правил, у яких міститься формулювання «водій транспортного засобу» без конкретизації виду транспортного засобу (механічний, загального користування тощо). У Правилах дорожнього руху для велосипедистів виділений спеціальний розділ.
а) керувати велосипедом із несправними гальмом і звуковим сигналом, а також без освітлення в темний час доби та в умовах недостатньої видимості;
б) рухатись проїзною частиною, якщо поруч є велосипедна доріжка;
в) рухатись тротуарами та пішохідними доріжками (крім дітей на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
г) під час руху триматись за інший транспортний засіб;
д) їздити, не тримаючись за руль, і знімати ноги з педалей;
е) перевозити пасажирів, за винятком дітей у віці до 7 років, на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками;
ж) буксировка велосипедів;
з) буксировка причепу (крім призначеного для експлуатації з цим транспортним засобом).
Через нестійкість велосипеда, як транспортного засобу, вірогідність отримати травму під час їзди на ньому доволі висока. Як правило, більшість травм велосипедистів пов’язана із падінням з велосипеда або зіткненням велосипедиста із автомобілем, іншими велосипедистами, пішоходами, а також із деревами, стовпами, будівлями тощо.
Ось їх перелік:
Слід пам’ятати, що велосипедист може травмувати не лише себе, а й пішоходів, якщо він їде тротуаром та до того ж на великій швидкості.
Підлітки нерідко проносяться на велосипедах через дитячий майданчик, не замислюючись, що на шляху в них може опинитися маленька дитина. Це одна з причин травматизму серед малюків.
Щоб уникнути травм та інших неприємностей, пов’язаних із їздою на велосипеді, перш ніж ускочити в сідло «двоколісного друга», необхідно перевірити свою екіпіровку та справність велосипеда. А саме:
Слід враховувати ще одну небезпеку — пересування ґрунтовими дорогами або за межами міста. На таких дорогах, як відомо, немає ні велосипедних доріжок, ні тротуарів. Та й узбіччя часто також немає, проте є багато машин, які нерідко мчать із великою швидкістю.
Контрольні запитання і завдання
ІНСТРУКЦІЯ «ДОРОГА Й ВЕЛОСИПЕД»
ІНСТРУКЦІЯ «ВИМОГИ ДО РУХУ ВЕЛОСИПЕДИСТІВ»
Пожежонебезпечні об'єкти. Новорічні свята: новорічна ялинка, електричні гірлянди; небезпека використання відкритого вогню (свічки, бенгальські вогні тощо). Користування печами, камінами
У кожному будинку і квартирі є пожежонебезпечні об’єкти.
Це і телевізор, і радіоприймач, і пральна машина, і багато інших приладів, які працюють від електроенергії. Важко уявить наше життя без них.
На кухні встановлена газова плита, на якій щодня готують смачну їжу.
Використання побутових приладів не за призначенням або н вміле користування ними може призвести до виникнення пожеж: травмування та загибелі людей.
Пам’ятайте, що вдома не можна:
Багато радості дорослим і дітям приносить свято Нового року В лісовою красунею — ялинкою. Проте, на жаль, іноді трапляється Лихо. Через необережне поводження з вогнем ялинка може легко спалахнути (особливо якщо вона тривалий час знаходиться в приміщенні і встигла вже дещо всохнути) і завдати шкоди людям і їхньому майну. Щоб не сталося біди, слід пам’ятати основні правила »лаштування новорічних ялинок як удома, так і в школі.
Ялинку слід установлювати так, щоб залишався вільним вихід Із приміщення. Гілля ялинки має знаходитися на відстані не менше одного метра від стін і стелі.
Заборонено:
Неподалік від ялинки треба розмістити вогнегасник, ящик із піском та інші засоби для гасіння пожежі. Добре, якщо юні пожежні (якщо є така організація в школі) встановлять чергування, будуть суворо стежити за поведінкою своїх товаришів на святі.
У селах, де немає газу, використовується пічне опалення. Печі, плити, груби призначені для опалювання приміщень і приготування їжі.
Перед початком опалювального сезону печі й димоходи необхідно прочистити, відремонтувати й побілити, зашпарувати тріщини.
Ремонт і кладку печей можна довіряти тільки особам і організаціям, що одержали спеціальну ліцензію Міністерства з надзвичай них ситуацій на проведення цих робіт.
Піч, димар у місцях з’єднання з дерев’яними горищними або міжповерховими перекриттями мають бути з потовщенням цегельної кладки — розділкою. Не потрібно забувати й про потовщення стінок печі.
Пічне опалення с найбільш пожежонебезпечним. Тому не можна розпалювати складене в печі паливо гасом або бензином У разі загоряння вони можуть вибухнути й обпалити обличчя волосся. Меблі, занавіски та інші предмети, що можуть загорітися, мають розташувати не ближче одного метра від печі груби чи плити. Не можна тримати біля плити речі, що можуть зайнятися: папір, тканину тощо. Не можна сушити над конфорками білизну. Щоб не загорілася підлога від вуглин, які впадають, її перед топковим отвором потрібно застелити жерстю розміром 70 х 50 см. Щоб не допускати перегріву печі, рекомендується палити її двічі-тричі на день і не більше ніж по півтори години. За 3 години до відходу до сну топлення печі повинне бути припинене.
Не можна висипати непогашену золу поблизу будівель і парканів. Перш ніж викинути ці відходи, їх слід залити водою.
Не можна залишати розпалені прилади пічного опалення нагляду, також не можна доручати їх малим дітям.
Надзвичайно небезпечно залишати печі, що паляться, без догляду або на піклування малолітніх дітей. Не можна застосовувати для розпалювання печей горючі й легкозаймисті рідини.
Будь-яка піч має стояти на самостійному фундаменті й не примикати всією площиною однієї зі стінок до дерев'яних конструкцій. Потрібно залишати між ними повітряний проміжок — відступку.
Не сушіть на печі речі й сирі дрова. І стежте за тим, щоб меблі, занавіски перебували не менш ніж за півметра від масиву печі, що палять.
Перед початком опалювального сезону кожну піч, а так стінові димові канали в межах приміщення, і особливо димарі горищі треба побілити вапняним або глиняним розчином, щоб білому фоні можна було помітити чорні тріщини від диму, що ходить крізь них.
У жодному разі не можна розтоплювати піч дровами, що за довжиною не вміщаються в топку. По полінах вогонь може вийти зовні й перекинутися на найближчі предмети, підлогу й стіни.
Недотримання правил користування газом та пічним опаленням може стати причиною пожежі.