Осіння казка «Суд над Мухомором»
Мета. Вчити учнів бережливо ставитися до свого життя, ознайомити учнів з корисними і шкідливими властивостями мухомора; розвивати екологічну культуру дітей; виховувати любов до рідної землі, до життя, повагу до людей різних професій.
Зала оздоблена великими букетами осінніх квітів, вишуканими букетами з осіннього листя та засушених квіток, кольоровими паперовими листочками, грибочками та квіточками.
(На фоні мелодії «Пори року» П. Чайковського діти читають.)
1 Ведучий 2 Ведуча
Давно вже літо відлетіло Настала осінь фантастична
Отак, неначе й не було. Й по небу синьому пливе.
Одразу листя пожовтіло чарівна, дивна, поетична…
І десь поділося тепло. Тепер в ній казочка живе.
(Учні виконують пісню О. Лобової «Вперше осінь йшла до школи)
1 Ведучий 2 Ведуча
Фантазій є у ній багато — Вона приваблива й красива
Он в небі диво-кораблі. Дарунки людям роздала.
Вона до нас прийшла на свято, чарівна, мила і вродлива -
Побути в затишку й теплі. В життя фантазії внесла.
(Ведучі йдуть зі сцени і починається дійство. Виходять дівчатка з кошиками, у яких різні грибочки-муляжі. Вони виконують українську народну пісню «Ди-би, ди-би, пішла баба по гриби», розмовляють між собою.)
1 дівчинка. Ой, дівчатка, яка краса повсюди, ви тільки погляньте! Справжня осінь-чарівниця!
2 дівчинка. А то дуже гарно! Листочки золоті, багряні, жовті, коричневі, різнокольорові!
3 дівчинка. Правду кажуть, що осінь на рябому коні їздить, бо вся вона така барвиста.
4 дівчинка. А після вчора цілий день дощило, а сьогодні і вчора так тепло і сонячно. Люди кажуть: Восени день блисне, а три кисне…»
5 дівчинка. Ага! В осінній час сім погод у нас – сіє, віє, туманіє, крутить, мете, в’є і зверху ллє.
6 дівчинка. От добре, зате сьогодні он скільки грибів назбирали! Послухайте, а де Маринка поділася?
1 дівчинка. Невже заблукала? Давайте її погукаємо. Маринко! Агов!
2 дівчинка. Ти де пропала? Нас перелякала. І що ото ти несеш? Це ж мухомори!
Маринка. Я знаю, але ж вони такі красиві, що я не втрималася і зірвала, а через них від вас відстала.
3 дівчинка. А нащо їх зірвала, отруйні гриби класти до їстівних не можна, бо всі стануть отруйними.
Маринка. А я і не кладу, просто вам показати хотіла.
4 дівчинка. І дуже погано, бо це вони для людей отруйні, а для тварин – це справжнісінькі ліки. Тому їх не треба рвати,збивати, нехай приносять користь тваринам.
5 дівчинка. Ото йди і віднеси їх під кущик, а сама руки вимий.
6 дівчинка. Дівчата, а давайте про осінь заспіваємо і посидимо та відпочинемо. А з нами всі дерева будуть співати.
(Діти співають пісню Сл. М Познанської, Муз. В. Гребенюка «Тихо осінь ходить гаєм», до них підходить Лісовичок.)
Лісовичок. А я думаю, хто то так співає? А це ви! Ви що, за грибами ходили?
Добридень вам, хороші люди!
Хай мир і щастя з вами буде.
На цім осіннім гарнім святі
Я дуже хочу вам сказати,
Щоб ви наш ліс оберігали,
На пустирях ліси саджали.
Бо ліс хорошу здатність має,
Він нам повітря очищає,
Дає плоди для всіх хороші
І просто так, а не за гроші.
Тваринам прилисток дає.
Ще в лісі диво-казка є.
Я – лісовик, я – чарівник.
Про ліс я добре дбати звик!
(Під мелодію «Пори року» Вівальді на сцену виходить Осінь.)
Осінь
Я осінь золота і ваша мрія.
Хто в добрий час фантазувати вміє,
До того я іду на гарне свято,
Щоб принести вам радості багато.
(Діти навколо Осені водять хоровод, виконуючи пісню Сл. Г.Лисенко, Муз. В.Лисенко «Наша осінь щедра»)
Лісовичок. Я знайшов під деревом зірвані мухомори. Знаю гарну казку про них. «Суд над Мухомором» називається. Хочете почути? Тоді слухайте.
Осінь. Сідайте зручно та слухайте уважно.
(Звучить мелодія «В гостях у казки»)
(До залу під вартою заводять підсудного Мухомора.)
Секретар. Встати! Суд іде.
Суддя. Слухаємо справу гриба Мухомора, звинувачуваного у скоєнні злочину – отруєнні людей отруйними засобами. Починаємо судову справу. Слово надається прокурору.
Прокурор. Гриб Мухомор звинувачується в отруєнні людей отруйними засобами. Заманюючи грибників своїм зовнішнім виглядом, а саме: червоною шапочкою, прикрашеною білими цятками і бахромою, білими панталончиками. Цей гриб намагається потрапити в кошики недосвідчених грибників. Скуштувавши таких грибів, люди отримують сильні отруєння, а інколи навіть із смертельними випадками. Щорічно жертвами мухомора стають сотні людей.
Суддя. Запрошуємо першого свідка – дівчинка Маринка.
Маринка. В цьому році я пішла в ліс, щоб назбирати грибів і порадувати маму. Дощ щойно скінчився, і всі гриби ніби чекали на зустріч з людьми. Вони вилискували на сонці, показуючи свої чисті шапочки. Швидко я знайшла красиві гриби. У них були червоні шапочки, засипані білими горошинками. Потім мені потрапляли грибочки з коричневими шапочками. Вдома я всі грибочки перемила, почистила, як це робила моя мама, і зварила суп. Я так хотіла зробити приємний сюрприз мамі. Ввечері я частувала батьків грибним супом. Через деякий час нам стало зле. У всіх паморочилося у голові, болів живіт. Мама встигла викликати швидку допомогу. Ми опинилися в лікарні. Лікарі чудом нас врятували.
Суддя. Викликається другий свідок – хлопчик.
Хлопчик. Я хочу сказати, що мухомори отруюють не тільки людей, а й тварин, та ще й комах. Старі хитруни-Мухомори піднімають краї своєї шапочки, створюючи чашечку-блюдечко. В це «блюдечко» набирається дощова вода і через деякий час стає вона отруйною для комах, які прилітають втамувати спрагу. Мухомор – справжній злодій, який убиває комах.
Суддя. Викликається третій свідок – історик.
Історик. Мухомор володіє токсичними властивостями і засобами збудження. Давні вікінги – завойовники перед боєм випивали відвар із червоних мухоморів. Це приводило їх до сильного збудження. Б'ючись одночасно двома мечами, роздягнуті до пояса, вони не відчували болю і бились з ворогом досить жорстоко. Так загинуло багато людей, інколи ні в чому не винних.
Суддя. Ми вислухали свідків, які звинувачують Мухомора в отруєнні людей і комах. Для вияснення справедливого рішення суд повинен вислухати захист. Слово надається захисту.
Адвокат. Мухомора не можна звинувачувати тільки за те, що він отруйний. Він володіє багатьма корисними властивостями і якостями. Це доведуть наші свідки.
Грибник. Досвідчений грибник знає, що мухомор отруйний гриб, тому ніколи не покладе його до кошика. Але він слугує вказівкою для нас. Поруч з ним ростуть найчастіше хороші гриби – підосичники і білі гриби.
Суддя. Викликається свідок – домогосподарка.
Домогосподарка. Мухомора сварять за те, що він знищує комах. А хіба це погано? Як позбутися набридливих кімнатних мух, які є рознощиками різних інфекцій? Боротися з мухами допомагає саме мухомор. Бабуся мене вчила, як треба готувати рідину із цього гриба для знищення мух. Тепер у мене вдома не буває шкідливих комах.
Суддя. Запрошується свідок захисту – дитина.
Дитина. Всі сваряться на Мухомора за те, що він гарно вдягнений, ніби маскується. Нам, дітям, дуже подобаються іграшки-мухомори, і м’які, і ялинкові.А аплікації на наших костюмчиках? А дерев’яні грибки-мухомори на пісочницях? А подушечки для голок? Мухомор – дуже красивий гриб! Він піднімає настрій. Подивіться на ці іграшки!
(Секретар демонструє іграшки.)
Суддя. Викликається свідок – вчений біолог.
Біолог. Мухомора обожнюють тварини: слимаки, білки, птахи – сороки. Лосі, олені, корови лікуються ними від глистів. Ці гриби лікують і рослини. В Південній Америці стали насаджувати сосни. А так, як вони погано приживаються, то в грунт внесли грибницю червоного мухомора. Грибниця обплела соснові корінці і стала краще забезпечувати їх водою та іншими корисними елементами, необхідними для життя. Цей гриб занесений до Червоної книги.
Суддя. Викликається свідок – лікар.
Лікар. Мухомор володіє лікарськими властивостями. В плівці цього гриба міститься речовина, яка «тормозить» розвиток пухлин. Цінними лікарськими властивостями володіє і м’якоть гриба. Із нього отримують лікарські препарати, наприклад, для людей із сильними головними болями, хронічною ангіною.
Суддя. Останнє слово надається самому Мухомору.
Мухомор. Я знаю, що в мені є і шкідливі і корисні властивості. Багато хто мене вважають гарним. Але мене таким створила природа. Мій червоний колір – колір тривоги. Він попереджає всіх про небезпеку.
Суддя. Судові слухання закінчено. Надається слово прокурору.
Прокурор. На підставі показів свідків, вивчивши матеріали слідства, проаналізувавши виступи сторін захисту, я вважаю, що Мухомор – отруйний гриб. Він винен в отруєнні людей і комах. Вимагаю визнати його винуватим у всіх його звинуваченнях і покарати на все життя позбавленням свободи в колонії строго екологічного режиму.
Суддя. Прокурор вимагає покарати Мухомора. Вислухаємо захист.
Адвокат. Суспільний захист вже в більшості оправдав Мухомора. Ми вважаємо, що не гриб, а самі люди, погано знаючи гриби, винні в отруєнні. Перед тим, як іти до лісу, треба добре вивчити їстівні і неїстівні гриби. Невідомі гриби краще зовсім не брати. Дітям треба збирати гриби тільки разом з дорослими. Мухомор – корисний гриб. До того ж це образ для іграшок. Цей гриб позбавляє нас від мух, лікує від тяжких недугів. Мухомори треба берегти і захищати. Вважаю, що все сказане мною дозволить виправдати Мухомора.
Секретар. Суд іде на раду.(Через деякий час.)
Секретар. Встати, суд іде.
Суддя. Порадившись, суд виніс наступне рішення. Дивлячись на те, що Мухомор винен в отруєнні людей і комах, в силу ряду пом’якшуючих обставин, виявлених по ходу судового слідства, суд вирішив винести оправдуючий вердикт. Суд вважає, що гриб приносить чималу користь, полегшуючи страждання людей і тварин, радуючи дітей своїм зовнішнім виглядом. Суд виносить конкретні попередження тим людям, котрі не знають правил збору грибів. Відсьогодні неможна зривати, збивати ногами, топтати гриби. Мухомора звільнити з-під варти. Суд рекомендує екологам взяти цей гриб під охорону. Суд завершено.
Лісовик. Тут і казочці кінець, а хто слухав – молодець! Чи сподобалася вам така казочка? То ж будьте розумними і розважливими. До нових зустрічей!
Осінь. Дякуємо тобі, мудрий чоловічку! До побачення!
(Учні виконують пісню Сл. К.Перелісної, Муз. О.Рої «Листячко кленове»)
1учень.Осінь золотава вже від нас іде,
Розкидає золото й пурпур де-не-де.
Вітер невгамовний листя обрива,
З ним в повітрі вогкім досхочу кружля.
2 учень. Вже дерева голі гнуться до землі,
В дощовому небі плачуть журавлі.
Їх тужлива пісня лине, мов завіт,
Сірими дощами умиває світ.
3 учень.Сірий, рябий дощик стиха крапотить.
Клин сумний у небі в теплий край летить.
Сонечко заснуло, мабуть до весни,
І зависла хмара на вершку сосни.
4 учень .Зник поволі з виду журавлиний клин,
Хочеться спинити часу дивний плин
Та красуня-осінь вже здає права,
Твердою ходою наступа зима.
(Під звуки мелодії осіннього вітру учні натягують на голови шапки, прощаються, махають руками, сходять зі сцени.)
Використана література:
Грабовецька Ірина Василівна -
Вчитель початкових класів
Григорівської ЗОШ І – ІІІ ступенів.
с. Григорівка, вул. Паркова, б.2.,
Чаплинського р-ну, Херсонської обл.
75240
1