Конспект уроку з біології та екології 10 клас з теми: "Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів."

Про матеріал

Конспект уроку з біології та екології 10 клас з теми "Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів."

Перегляд файлу

Дата ____________      Клас __________ Урок № _______

Тема: Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

Мета:

освітня: ознайомити з біологічними антимутаційними механізмами, розкрити механізми захисту геному від шкідливих мутагенних впливів;

розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, мислення, мову, навички самостійної роботи, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію;

виховна: виховувати ціннісне ставлення до всього живого, інтерес до предмета.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань

2.1. Вправа «вірю – не вірю»

1. Точкові мутації пов’язані з кількістю або послідовністю нуклеотидів.(+)

2. Поліплоїдія є проявом генної мутації.(-)

3. Мутації, які виникають спонтанно протягом усього життя організму в нормальних для нього умовах навколишнього середовища, називають спонтанними.(+)

4. Зміни в структурі хромосоми призводять до геномних мутацій.(-)

5. Основні положення мутаційної теорії були сформульовані

Г. Менделем.(-)

6. Кросинговер призводить до неспадкової мінливості.(-)

7. Графічним зображенням модифікаційної мінливості є варіаційна крива.(+)

8. У разі модифікаційної мінливості змінюється лише фенотип.(+)

9. Синдром Дауна є проявом хромосомної мутації.(-)

10. Спадкова мінливість є матеріалом для природного добору.(+)

11. Інверсії виникають у разі випадіння ділянки хромосоми.(-)

12. Делеції виникають у разі подвоєння ділянки хромосоми.(-)

 

     2.2  Бесіда за запитаннями.

1. Що таке мутації?

 

2. Яким чином можуть виникнути мутації?

 

3. Який вплив можуть спричиняти мутації на живі організми?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.
    1.        Епіграф до уроку.

«Всі хочуть, щоб що-небудь сталося, і всі бояться, як би чого-небудь не сталося»

(Булатов Окуджава)

 

Що хотів сказати радянський поет? ( Зазвичай люди прагнуть до змін, але не всі зміни потрібні людям)

  1.        Перегляд відео «Мутації людини»

Бесіда за запитаннями:

  1. Що не так з цими організмами? (Вони відрізняються від нормальних форм)
  2. Чому? ( відбулись якісь мутації)
  3. Чи всі організми підпадають під вплив мутагенів? (так)
  4. Чому ж тоді не у всіх виявляються мутації? (є якийсь механізм захисту  від мутацій)
  1. Оголошення теми та мети уроку.
  2. Вивчення нового матеріалу.
    1.        Біологічні антимутаційні механізми  - Бесіда за запитаннями:
  1. Що таке мутагени?
  2. Де ми, люди, зустрічаємося з мутагенами?

Робота з картками – інформаторами, складання опорної схеми «Біологічні мутаційні механізми»,  вправа  «Ти мені, а я тобі» ( молекулярний рівень – Кравцова А., клітинний рівень – Глагольєв В., організмовий рівень – Скібіцький А.)

  1.        Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. складання опорної схеми «Види мутагенів», наведення прикладів, складання опорної схеми «Захист геному людини від мутагенних впливів», бесіда за запитаннями:
  1. Чи має значення для запобігання шкідливим мутагенним впливам імунна система? (так)
  2. Як саме?
  3. Хто такі комутагени? Приклади?
  1. Закріплення навчального матеріалу.

Вправа «Відчуй на собі» (учні сідають один за одним, перший пальцем по спині пише слово (визначення), а другий повинен відгадати та дати визначення) Приклади слів: мутагени, антимутагени, комутагени.  (Або вправа анаграма: ТАМУНИГЕ,  ТИАГЕНМУНИТА,   НИТАГЕМУКО)

 

Тести (самостійна робота)

1. Мутації, які відбуваються в статевих клітинах, називаються:

а) соматичними б) генеративними  в) корисними г) генними

 

2. Віруси — це … мутагенний фактор:

а) хімічний    б) фізичний в) біологічний г) правильної відповіді немає

3. Радіація — це … мутагенний фактор:

а) хімічний     б) фізичний  в) біологічний г) правильної відповіді немає

4. Мутації, які виникають у нестатевих клітинах, називають …

а) хромосомними  б) генними  в) генеративними  г) соматичними

5. Нітрати — це … мутагенний фактор:

а) хімічний     б) фізичний   в) біологічний г) правильної відповіді немає

6. Відновлення ДНК після пошкодження:

а) трансдукція б) транскрипція в) реплікація г) репарація

 

  1. Підбиття підсумків. Рефлексія.

7.1.

«на уроці я дізнався що….»

«мені особливо сподобалось….»

«цікавим виявилось ….»

«раніше я не знав…»

 

7.2. Учні отримують картки зі смайликами і мають поставити позначку поряд з тим зображенням, яке відповідає їхнім емоціям від уроку.

 

  1. Осмислення домашнього завдання. Оцінювання учнів.

Опрацювати конспект

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію на тему: « Сучасні завдання медичної генетики», «Хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горбаньова Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 квітня 2019
Переглядів
5458
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку