Пропоную розробку позакласного заходу до Дня української писемності та мови.
Відображено шляхи розвитку української писемності від просвітителів Кирила і Мефодія, показано багатство рідної мови на прикладах усної народної творчості та літературних творів. Додається мультимедійна презентація.
Презентація – слайд 1 – 9 листопада – день Української письменності та мови
Учитель: Шановні друзі! Запрошуємо вас до нашої господи – на сіль, хліб, на
щире слово, бесіду мудру, свято наше – торжество рідної мови.
Українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’їна. Наша мова прекрасна, барвиста, наче дощова веселка.
Учні 3 класу:
Бо у нас сьогодні свято –
Будем нашу рідну мову шанувати.
Ми одна родина,
А найбільша наша мати рідна Україна.
3. Україна – рідний край,
Поле, річка, зелен гай.
Любо стежкою іти,
Тут живемо я і ти.
Основа – пісня й вишитий рушник,
Джерельна мова, рідна світанкова
І в синім небі журавлиний крик...
5. Ми – українці – велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх Україна.
Ведуча 1: Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності.
З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, а й закріпити її в часі.
Ведуча 2: Перші спроби письма відносяться до сивої давнини. Спочатку це
була гілочка пальми – знак миру, потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником слов’янської мови є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян –
братами Кирилои і Мефодієм.
Слайд 2 – гілочка пальми, ієрогліфи
Слайд 3 – брати Кирило і Мефодій
Ведуча 1: Вперше українську народну мову було піднесено до рівня
літературної наприкінці ХУІІІ століття з виходом у 1798 році
першого видання «Енеїди» Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.
Слайд 4 – «Енеїда» І.Котляревського
Слайд 5 – Котляревський – зачинатель
нової укр. літ. Мови
Ведуча 2: Так Котляревський у щасливий час
Вкраїнським словом розпочав співати,
І спів той виглядав на жарт не раз,
Та був у нім завдаток сил багатий.
І вогник, ним засвічений, не згас,
А розгорівсь, щоб всіх нас зогрівати.
Слайд 6 – Тарас Шевченко
Ведуча 1: Тарас Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні
багатства народної мови, осягнув її і, як ніхто, рокрив чудову, чарівну музику українського слова.
Ведуча 2: Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!
Ведуча 1: Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається
зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Ведуча 2: Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно
виважене. Коли воно сліпуче, як проміння ясне, а могутнє, як хвилі буйні. Коли слова – палкі блискавиці, тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.
Учениця 4 класу:
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Щиро так, м’яко так, починайте казати,
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може, хочеться їй у словах політати,
Привітати когось, а чи дать відкоша.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.
Учитель: Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Я буду читати
тексти, кожне слово якого починається з літери «Б».
Біля білокорої берези блукав босий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла.
Слайд 7 – літера Б
Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур’я, братовбивства... Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благоловення Божого.
Учитель: Діти, спробуйте і ви скласти подібні тексти на інші літери, Це цікаво.
Ведуча 1: А скільки в нашій мові пестливих, ніжних форм слів до одного
вибраного слова. Ось в англійській мові «хенд» - це просто рука і нічого більше, а у нас – ручка, ручечка, рученька, рученя, рученятко..
Ведуча 2: А які слова можна добрати до слова «мама» - неня, ненечко матуся,
мамуся, мамочко, матінко.
Учениця 4 класу:
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така розкішна і гнучка, як мрія...
Є у ній хурделиця, віхола,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Та не в тому справа, що така багата.
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата
Та звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.
Ведуча 1: Наш рідний край – Україну не можна уявити без ніжної калини,
вишитих рушників, без гарної української пісні. І зараз давайте заспіваємо пісню
звучить пісня Слайд 8 – калина, рушники
Учитель: Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою народом у віках рідною мовою.
Мова - Слайд 9 – прислів’я про мову.
Надбання предків, наше багатство, державна перлина. «У кого рідна мова, в того і душа здорова» - каже народне прислів’я. Українська мова, якою ми зараз розмовляємо, розвивалась протягом багатьох століть.
Ми з вами отримали у спадок сучасну українську літературну мову – багату, розвинену, гнучку
Учні 5 класу:
1. Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу світанкову,
Як рідного неба блакить.
2. Ти постаєш в ясній обнові
Як пісня, линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана, материнська мово!
3. Це місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини.
Моря діамантів – це мова моя,
Це мова моєї Вкраїни.
4. Це матері мова. Я звуки твої
Люблю, наче очі дитини…
О, мово чудова! Хто любить її,
Той любить свою Україну.
5. Мово рідна, слово рідне!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько
Тільки камінь має.
Учитель: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», - закликає нас Кобзар.
Ось і ми вчимося любити, шанувати мову свого народу. Де б ви не були – ніколи не забувайте той клаптик землі, де ви народилися і виросли, ту мову, якою вам співали колискову, якою ви вимовили свої перші слова.
Ведуча 2: Послухайте народні оповідки-жарти.
Учні 6 класу: Слайд 10- гумор
Таємниця
Їде дядько на возі, назустріч йому кум.
Кум устав із воза, підійшов і каже на вухо:
Досадив
Їхав дядько слабенькою конячкою, а вона і пристала. Тоді він сам запрігся, а
конячку прив’язав до воза та каже:
Ведуча 1: Народна мова – безмежний океан. Це дума, поема, казка, легенда,
переказ, приказка, прислів’я. Немає у світі людини, яка б не любила казок.
Учитель: А ви любите казки? Я зачитаю уривок, а ви, діти, відгадайте, з якої це казки.
Несе мене лиска за кленові ліси,
За крутії гори, за бистрії води...
Візьміть мене на крилята,
Та понесіть до батечка,
До рідної матінки.
Ведуча 2: послухайте гуморески Павла Глазового про нашу мову.
Слайд 12 - гуморески
Учні 7 класу:
1. Серед темної ночі
Серед ночі Київ
Криється туманом.
Розмовляє вітер
З бронзовим Богданом.
- Облітав я, - каже,-
Вулиці всі чисто.
Як змінився Київ,
Це прадавнє місто!
Де вітри гуляли,
Там нові квартали...
А Богдан зітхає:
- Що там ті квартали...
Нині і кияни
Зовсім інші стали.
Я сто літ на площі
Днюю і ночую,
Але дуже рідко
Рідну мову чую.
Збирається мій знайомий
В далеку мандрівку.
Придбав собі ів Туреччину
На тиждень путівку.
Голова тріщить у нього
Від отих уроків...
Костюм купив елегантний,
Вчить турецьку мову.
Уже знає, як звуть турки
Свиню і корову,
Як спитати по-турецьки,
По чім у них шуби,
Де купити мило й пасту,
Яка чистить зуби.
Він, до речі, в Україні
Живе тридцять років.
Ходить всюди, як хазяїн,
Аж дверима гурка,
Хоча мову українську
Знає гірше турка.
Учні 7 класу:
Гордися нею і лелій,
А зрадити голубоньку чудову
Ти навіть в думці не посмій.
2. Молися нею юними устами.
Вона твоя, як серце і душа.
Вона від прадіда, від тата і від мами,
Вона – Шевченкова, Франкова, Куліша.
3. Люби її, як матінку природу,
Горнись до неї – ти її ж бо син!
Вона – безсмертя рідного народу,
Могутній, вічний України дзвін.
Виходять дві дівчини-українки: Слайд 14 – ікона Божої матері
1. Коли до серця крадеться тривога –
За долю України я боюсь, -
З молитвою звертаюся до бога
І мовою вкраїнською молюсь.
Прошу для України в Бога щастя
І захисту для всіх її дітей.
А мова українська, мов причастя,
Теплом своїм торкається грудей...
2. О, Боже мій, Великий, Всемогутній,
Мою вкраїнську мову порятуй.
І в світлий день пришестя, день майбутній
Вкраїні царство приготуй.
Коли до серця крадеться тривога, -
За долю України я боюсь, -
З молитвою звертаюся до Бога
І мовою вкраїнською молюсь. Відео-ролик про Україну, мову