Дидактичні ігри та вправи для дітей з особливими освітніми потребами різного віку
Дидактична гра «ґудзикова мозаїка»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, уяву. Вдосконалювати знання дітей про кольори, величину, форму.
Хід гри:
Розглянути різноманітні ґудзики. Назвати кольори, величину, форму.
Завдання:
- викласти ґудзики заданого кольору;
- викласти ґудзики почергово за кольором;
- викласти ґудзики почергово за величиною;
- викласти ґудзики почергово за формою;
- викласти ґудзики за зразком.
-
«Впізнай на дотик»
Мета: розвивати м’язове відчуття, дрібні м’язи пальців, збагачувати словниковий запас дітей назвами твердих і м’яких матеріалів (камінці, пластикові кульки, вата і т.д.).
Матеріал: мішечки із вмістом твердих і м’яких матеріалів.
«Вивішуємо одяг»
Мета: розвиток дрібної моторики пальців рук.
Матеріал: прищіпки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуети одягу.
Хід: Прищепки в грі використовуються як тренажер для пальчиків.
Вирізати з паперу декілька силуетів різного одягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.). Попросити дитину допомогти Вам розвісити білизну на мотузку за допомогою прищіпок.
Якщо у Вас немає часу виготовити силуети – можна прищіпки чіпляти на міцний аркуш паперу чи широку лінійку.
«Перетворюємося»
Мета: розвиток уваги, довільності поведінки.
Хід: діти вільно пересуваються по кімнаті, але по плескам ведучого вони повинні зупиниться і перетворитися в лелеки: підняти одну ногу, руки в сторони, на два плески- перетворення в жабу (присісти, п'ять раз, ноги нарізно, між ногами руки). Три плеска дозволяють знову рухатися вільно.
«Збери по частинам»
Мета: удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший).
Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки
Хід: розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга.
Дидактична гра «Що змінилось?»
1-й варіант
Перед дитиною ставиться іграшковий автомобіль, у нього садять декілька котиків (3-4). Дитині пропонується уважно подивитися і запам’ятати. Потім вона повинна закрити очі. Один котик приймається. Відкривши очі, дитина визначає, що змінилось.
2-й варіант
На стіл ставляться два кубики (червоний і зелений). Дається вказівка: «Подивись уважно і запам’ятай. Тепер закрий очі». Ставиться ще червоний кубик. Дитина повинна визначити, який кубик добавився або що змінилося. Цю гру можна широко варіювати, використовуючи різні іграшки та предмети. Гра розвиває увагу, спостережливість, пам’ять.
Гра « Дзвенить дзвіночок»
Мета: орієнтування в просторі відносно себе.
Матеріал: дзвіночок.
Хід: Попросити дитину закрити очі та відгадати, де дзвенить дзвіночок, називаючи напрям відносно себе (вгорі, внизу, попереду, позаду).
«Про що розкаже камінець»
Мета: розвивати зв’язне мовлення, дрібні м’язи пальців рук, створювати композиції із викладених форм.
Матеріал: камінці-галька різної величини.
Завдання:
- викладіть явища природи;
- викладіть те, що росте на городі;
- викладіть те, що росте в саду;
- транспорт;
- посуд і т.д.
«Склади розповідь за зразком»
Мета: вчити складати описову розповідь за зразком; розвивати зв’язне мовленн
Матеріал: картинки із зображенням пори року, матеріал, колір, застосування людьми.
Гра «Знайди фігуру»
Мета: розвиток зорового сприймання
Матеріал: картинки з фігурами Поппельрейтера
Хід: запропонувати дитині на картинці знайти всі фігури які він бачить, або запропонувати знайти конкретну фігуру. Можна ускладнити завдання, запропонувати знайти фігуру якої на картинці не має і подивитись зорієнтується дитина сказати що цієї фігури не має або ні.