Тема: «Добро – це коло, в середині якого є краса»
Мета: формування моральних основ дитячої особистості, сприяння вихованню позитивного світосприйняття, доброї, чуйної, лагідної людини, потреб в самовдосконаленні та самовихованні, розвивання вміння відрізняти погане від доброго; шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести дітей до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу
Тема: «Добро – це коло, в середині якого є краса»
Мета: формування моральних основ дитячої особистості, сприяння вихованню позитивного світосприйняття, доброї, чуйної, лагідної людини, потреб в самовдосконаленні та самовихованні, розвивання вміння відрізняти погане від доброго; шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести дітей до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу
Обладнання: картки з прислів’ями, анкети, кущ рішень, відеозапис «Вся суть добра», тексти творів
Хід заняття
І. Організаційна частина
- Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі – про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття – пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.
ІІ.Основна частина
- Хочу розповісти вам одну історію.
Дуже давно, у старовинному місті, мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене в руках, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче» [5].
-Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре.)
- Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше – добра чи зла.
- Що ж таке, на вашу думку, доброта? (Доброта – це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей.) Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
- Доброта людини – у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість- прислів’я та приказки.
Метод побудови «асоціативного куща»
- На дошці ви бачите серце, воно невелике. Давайте його збільшимо, обравши слова, що асоціюються із добром. Хлопчики і дівчатка повинні підійти до стола, вибрати серце з написом, що на їх думку втілює в собі слово ДОБРОТА. Будьте уважні, серед цих сердець є «корисні», а є і «отруйні».
(На столі розкладені серця з надрукованими словами: милосердя, ніжність, чуйність, уважність, співчуття, щирість, щастя, дружба, радість, мир, любов, надія, чесність, чемність, ввічливість, посмішка, тепло, сміливість, совість, світло, заздрість, сварка, кривда, смуток, егоїзм, зло. На звороті кожного серця – двостороння клейка стрічка, діти знімають захисну плівку і приклеюють серце навколо великого серця, озвучуючи обране слово).
- З давніх-давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основою життя, і про це народ висловлювався в усній народній творчості. Хто краще, ніж народ, знає цінність людини? Давайте згадаємо, які прислів´я і приказки про добро ви знаєте?
Зле слово ранить, а добре – лікує.
Життя дано на добрі справи.
Добро довго пам´ятається.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Перший крок до добра – не роби зла.
Добро довго пам'ятається;
Не одежа красить людину, а добрі діла;
Зла людина зліша вовка;
Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла і сподівайся;
Злі язики страшніші зброї;
Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.
Гра «Виправ помилку» (робота в парах)
Учитель: Зараз я вам пропоную пограти в гру «Виправ помилку». Ви маєте знайти початок прислів'я у правій колонці, а його закінчення — у лівій.
Добре слово і безмежна.
Вітер рушить гори, мороз зігріє.
Сила слова що дощ у посуху.
Тепле слово і в залізні ворота відкриває.
Добре слово людині а зле руйнує.
Добро слово дім побудує яким відкривають серця.
Слово — ключ, а слово — дружбу.
Мале зле слово велику образу творить.
ІІІ. Підсумковий етап
- І на завершення нашої години добра я пропоную послухати вірш, який підготувала наша учениця (виступ дитини з ООП).
Добро творити на Землі
Людині лиш дано.
І навіть діточки малі
Всі знають це давно.
Краса і море доброти
Оточує нас всіх.
Подібним будь до сонця ти,
Щоб зазвучав твій сміх
Щоб ти освітлював всім шлях,
Як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах.
Будь завжди добрим ти!